2021-09-06, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Och jag tycker att du är korkad som okritiskt tar ett nödgodkänt, snabbframkallat vaccin för en sjukdom som, om du inte är gammal och sjuk, inte riskerar att ge dig något annat än lite hosta och feber.
Du glömde

"...om du har tur."

Har man otur så blir det en sväng i respirator. Eller värre.
Lite mindre otur så blir det som en kollega som fortfarande inte känner lukt och smak. Kaffe smakar "piss" tycker han.
Sedan finns det ett antal långtidseffekter.

Nej tack. Från skiten 1993 lärde jag mig att även jag kan drabbas hårt.

Jag är smart och frisk. 1 sjukdag från jobbet de senaste 20 åren. De gånger jag råkat få förkylning har de varit väldigt lindriga och då håller man sig undan så man inte smittar andra.

Smart och frisk.
Du??? Inte smart.
Citera
2021-09-06, 16:21
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Läste på Cdcs websida. Över 20% som får covid får lunginflamation.
Om 2000 får covid varja vecka i Stockholm. Då skulle vi ha minst 400 nya på sjukhus varje vecka.
Ca en en fjärdedel av dem skulle hamna på IVA.

Har vi verkligen 100 nya per vecka på IVA i Stockholm?
0.20 promille ligger nog närmre den riktiga siffran.
Citera
2021-09-06, 16:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag har inte rört ihop några siffror. Vi talar om olika saker.
Poängen är att inga vacciner skyddar mot covid eller att smitta andra. Vaccin skyddar bara från att bli allvarligt sjuk om man får covid och då är skyddet inte 100%.

Var hämtar du din info ifrån? Soptippen?
Citera
2021-09-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Vet du vad lägga ord i munnen på någon betyder? Jag ska ge dig två exempel här under:

Är du smart nog att förstå att ditt påhitt är något jag aldrig sagt?

Hur kom du fram till slutsatsen att man inte kan bli smittad, sjuk eller dö om man tagit vaccin?

Visst blir det låg nivå på diskussioner om man lägger ord i folks mun?

Du är en väldigt bidragande orsak till att nivån förblir låg.

Om du läser de senaste sidorna i tråden får du ganska tydliga källhänvisningar till att ovaccinerade både blir sjuka och smittade i större utsträckning än vaccinerade.
Citera
2021-09-06, 16:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Om 2000 får covid varja vecka i Stockholm. Då skulle vi ha minst 400 nya på sjukhus varje vecka.

Du tror att alla som får lunginflammation läggs in på sjukhus?
På riktigt?
Citera
2021-09-06, 16:24
Medlem
Citat:

Har svårt att tro att 20% skulle få lunginflammation.

Vad är det du försöker säga?

Att om 20% får Lunginflammation och det hittas 2000 fall varje vecka i Region Stockholm så måste det hamna 400 på IVA varje vecka men det gör det inte? Alltså måste det vara lägre antal fall eller så stämmer inte siffran att 20% får lunginflammation.
Citera
2021-09-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du är en väldigt bidragande orsak till att nivån förblir låg.

Om du läser de senaste sidorna i tråden får du ganska tydliga källhänvisningar till att ovaccinerade både blir sjuka och smittade i större utsträckning än vaccinerade.

Ja usch å blä att jag säger ifrån för att du lägger ord i min mun. Blir du kränkt nu när inte du får bestämma vad jag säger och inte säger?

Det är väl bättre att du bara erkänner att dessa två formuleringar betyder två skilda saker och ber om ursäkt för att du lägger ord i folks mun så är man klar där? Istället ska du tjaffsa om att du minsann inte ändrat nån innebörd som om du vore en kränkt ett åring.

Citat:
Hur kommer du fram till slutsatsen att ovaccinerade inte löper en risk för svår sjukdom?

Citat:
Skönt att ovaccinerade inte har någon större risk för allvarlig sjukdom då.

Citat:
Jag lade ej ord i din mun. Det var du som var oförmögen att förstå andemeningen i frågan bara för att 2 ord inte fanns med.

Folk saknar verkligen skamm i kroppen idag.
Citera
2021-09-06, 16:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Och jag tycker att du är korkad som okritiskt tar ett nödgodkänt, snabbframkallat vaccin för en sjukdom som, om du inte är gammal och sjuk, inte riskerar att ge dig något annat än lite hosta och feber.
Du det finns en process för det här med att ta fram vaccin. Man genomför kliniska tester och använder sig av vetenskapliga metoder och statistik för att undersöka huruvida ett vaccin fungerar eller inte.

Så har varit fallet även med Pfizer, Moderna, AstraZeneca osv. Dessa har väl varit några av de mest undersökta vaccinen någonsin.

Men du kanske tänkte på Sputnik V och de kinesiska vaccinen som släpptes för ett år sedan innan deras kliniska tester var klara.

Förklaringen kan ju vara så enkelt att du helt enkelt inte förstod att det finns flera olika vaccin.

Du läste om Sputnik V för ett år sedan, och sedan har du inte insett att exempelvis Pfizers/BioNTech utvecklade ett vaccin som nu är godkänt av FDA i USA. Inte nödgodkännande utan fullt godkännande.
Citera
2021-09-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ja usch å blä att jag säger ifrån för att du lägger ord i min mun. Blir du kränkt nu när inte du får bestämma vad jag säger och inte säger?

Det är väl bättre att du bara erkänner att dessa två formuleringar betyder två skilda saker och ber om ursäkt för att du lägger ord i folks mun så är man klar där? Istället ska du tjaffsa om att du minsann inte ändrat nån innebörd som om du vore en kränkt ett åring.

Folk saknar verkligen skamm i kroppen idag.

Snygg undanmanöver men du duckar för huvudfrågan d.v.s. att ovaccinerade löper en större risk att bli smittade, sjuka och dö än vaccinerade.

Skam stavas för övrigt med ett m. Ha en fin kväll!
Citera
2021-09-06, 16:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har svårt att tro att 20% skulle få lunginflammation.

Vad är det du försöker säga?

Att om 20% får Lunginflammation och det hittas 2000 fall varje vecka i Region Stockholm så måste det hamna 400 på IVA varje vecka men det gör det inte? Alltså måste det vara lägre antal fall eller så stämmer inte siffran att 20% får lunginflammation.
Lunginflammation ≠ IVA,
Det är inte ens säkert att man behöver vanlig sjukhusvård vid lunginflammation. Det beror ju helt på hur allvarligt sjuk man är.
Citera
2021-09-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har dött 15 tusen personer och vårdats 70 tusen personer på sjukhus sedan pandemins början. Hur många har avlidit av influensa eller vårdats på sjukhus för att de åkt på influensa under samma tidsperiod? Jag anser inte att man kan jämföra dessa båda sjukdomar. Är ju för övrigt bara att göra en utblick mot omvärlden för att se hur det ser ut med dödsfall, nedstängningar och karantäner för att inse att covid19 spelar i en helt annan liga.

Har dött "med", det går inte att lita på att 15k dött av Covid som direkt orsak. Oavsett, titta på siffrorna, det rör sig om 80+ som dött i huvudsak. Knappast något skäl att fucka upp hela världen.

Covid spelar inte i någon jävla annan liga. Det dör långt fler människor i sepsis, malaria, rökning, trafikolyckor, etc etc. Det är en total överdrift detta. Vi har inte haft några nedstängning eller masktvång i Sverige, ändå har inte halva befolkningen utplånats, vilket är den bild man försöker måla upp i media. Ni är fan helt hjärndöda.
Citera
2021-09-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det kanske blir lättare för dig att förstå om man gör denna liknelse:

Folk som använder bilbälte är med i trafikolyckor och dör världen över. Bilbälten ger alltså inget skydd om du råkar vara inblandad i en trafikokycka.

Ser du några brister i det resonemanget? Förstår du hur det kan appliceras på covid-vaccin?

Förklara för mig varför jag ska ta på mig bilbälte när jag ändå inte ska ut och köra bil? Varför ska jag ta ett nödgodkänt och snabbframkallat vaccin för att (eventuellt) kunna skydda mig själv max i några månader från en sjukdom som inte riskerar att döda mig eller ens göra mig allvarligt sjuk?
Senast redigerad av FiF 2021-09-06 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in