Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Hade ju varit intressant att ta del av hur de 230 medicinska tidskrifterna länkar den globala koldioxiddrivna uppvärmningen till ökad prevalens för hudcancer, med mindre än att man blandar in ökad solinstrålning (vilket väl isf rimligen påverkar temperaturen menligt).
Men vad fan vet jag. Jag är inte dermatolog. CNN är nog helt klart något på spåren här...
De anger ju både klimatförändringarna och förstörelsen av naturen som faktorer som påverkar vår hälsa negativt.
En stor betydelse har ju avgaserna i transportsektorn som sedan länge orsakar för tidig död för miljoner människor varje år.
Man har länge kopplat samman de ökade luftföroreningarna med de ökande allergierna.
Många forskare har pekat på att många virus verkar gynnas av högre temperatur, så vi kan få fler pandemier.
Hur drabbas människor som utsatts för extrema väder, många dör, många tvingas överge sina hem, eller rentav sin hemtrakt. Lyckas de få ordning på sin tillvaro igen? Folk i Nordamerikas västkust har upplevt svåra bränder i flera år och tvingats andas in brandrök under lång tid. Det skapar problem i andningsvägarna. Många har inte råd att fly utan blir kvar trots stor risk för fortsatta bränder och naturligtvis oro.
Och hur kan vi tro att vi som högsta predator skall kunna bibehålla vår hälsa när naturen och allt vi lever av mår allt sämre? Miljögifter ackumuleras i våra kroppar, det vet vi.
I kväll visar svt2 "En perfekt planet", jag vet inte om det är en repris. I alla fall är titeln tänkvärd. Tack vare oss människor är vår perfekta planet inte lika perfekt längre.