2021-09-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad har vem inte gjort?

Du menar att de som vårdat covidsjuka inte arbetat nästan all vaken tid med corvidvård?
Ja, det stämmer säkert, men stora delar av deras vakna tid har gått åt till covidvård med lite undantag över sommaren 2020 och 2021.
Kanske menar jag det. Du får börja med att definera vad du menar med "nästan all vaken tid". Som sagt, jobbat väldigt mycket har dom gjort, dock inte "nästan all vaken tid" under 1,5 års tid.

Citat:
Om alla gjorde allt för att undvika att behöva vård så skulle belastningen på de vårdanställda varit likvärdig med hur den ser ut normalt i Sverige, dvs. före 2020
Hade du källa? Är det ok om jag kallar dig för mytoman fram tills källa ges?

Citat:
Ingen idé, du vet vad du vet och det bör räcka för dig.
Jadå, jag vet att du snackade skit när du låtsades veta hur belastningen på vården sett ut "Om alla gjorde allt för att undvika att behöva vård", ville mest visa andra genom att be om källa så det blev tydligare, mytomantruten.
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-09-05 kl. 23:55.
Citera
2021-09-06, 00:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Kanske menar jag det. Du får börja med att definera vad du menar med "nästan all vaken tid". Som sagt, jobbat väldigt mycket har dom gjort, dock inte "nästan all vaken tid" under 1,5 års tid.

Hade du källa? Är det ok om jag kallar dig för mytoman fram tills källa ges?

Jadå, jag vet att du snackade skit när du låtsades veta hur belastningen på vården sett ut "Om alla gjorde allt för att undvika att behöva vård", ville mest visa andra genom att be om källa så det blev tydligare, mytomantruten.
Oj, oj!
Jag har tydligen uttryckt mig slarvigt och du får kalla mig vad du vill oavsett varför.
Citera
2021-09-06, 00:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Massa människor har valt att äta dålig kost. Dålig kost kan leda till vidare smitta då det kan bidra till att immunförsvaret inte tar hand om sjukdomar effektivt, var det en nyhet för dig?

Så det är bara när det handlar om vaccin som egna val spelar någon roll i din värld, har jag förstått det rätt? Tycker att egna val alltid spelar roll, tycker dock inte det ska avgöra om nån får sjukvård eller inte.

För du kan väl inte vara så urbota dum och okunnig att du på fullaste allvar tro att det inte skulle behövas några sjukhus om alla var vaccinerade? Snacka om att blanda äpplen och päron!

Nej, överviktiga personer smittar inte mer än normalviktiga. På vilken foliehattssite har du läst det? 2😄

Om alla var vaccinerade hade vi högst sannolikt uppnått flockimmunitet. Coronaviruset hade utgjort lika stort problem som böldpest, kolera eller TBC inom svensk sjukvård. Dit har vi dock långt kvar. Tack vare en massa foliehattar som sprider en massa villfarelser kring vaccinet får vi nog leva med covid19 och vissa begränsningar ett bra tag framåt. Covidpasset är nog här för att stanna.
Citera
2021-09-06, 00:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Varför tycker sjukvårdspersonal att det är jobbigare att vårda en ovaccinerad med Corona än vad dom tycker det är att vårda en rökare med lungcancer?

En anledning kan ju vara att vården av covidpatienten kräver en massa skyddsutrustning. En annan att all covidvård slukar resurser så personalen blir utarbetad. Sedan kan jag tänka på att det frestar på att veta att den relativt unga dödssjuka personen sannolikt inte behövt ligga för döden om denne bara tagit vaccinet.
Citera
2021-09-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En anledning kan ju vara att vården av covidpatienten kräver en massa skyddsutrustning. En annan att all covidvård slukar resurser så personalen blir utarbetad. Sedan kan jag tänka på att det frestar på att veta att den relativt unga dödssjuka personen sannolikt inte behövt ligga för döden om denne bara tagit vaccinet.
Vad räknas som relativt ung? Personer inom Sverige under 50 år som avlidit av Covid är 203 personer, ungefär samma antal som dog i trafiken 2020 (vilket var 204 personer). Första halvåret 2021 dog det 74 personer i trafiken.
Citera
2021-09-06, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, något skumt är det. Ska bli intressant se deras överdödlighet i juli/augusti och om den är rejält mycket högre än månaderna innan.

De kan mycket väl ha fler döda än USA trots mindre befolkning. Ser inte bra ut för Putin och hans fantastiska Sputnik vaccin som ryssarna ratar.

Det är nog inget fel på vaccinet, snarare vaccinviljan.
Citera
2021-09-06, 05:54
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:

Om alla var vaccinerade hade vi högst sannolikt uppnått flockimmunitet. Coronaviruset hade utgjort lika stort problem som böldpest, kolera eller TBC inom svensk sjukvård. Dit har vi dock långt kvar. Tack vare en massa foliehattar som sprider en massa villfarelser kring vaccinet får vi nog leva med covid19 och vissa begränsningar ett bra tag framåt. Covidpasset är nog här för att stanna.
Är det flockimmunitet som uppnåts i Israel, det mest vaccinerade landet i världen?
Citera
2021-09-06, 05:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Vad räknas som relativt ung? Personer inom Sverige under 50 år som avlidit av Covid är 203 personer, ungefär samma antal som dog i trafiken 2020 (vilket var 204 personer). Första halvåret 2021 dog det 74 personer i trafiken.

Ja, det är väl en lost det med? Har du koll på hur många under 60 som vårdats på sjukhus för sin covid också? Totalt är det ju över 70 tusen personer.
Citera
2021-09-06, 05:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Är det flockimmunitet som uppnåts i Israel, det mest vaccinerade landet i världen?

Långt ifrån alla är vaccinerade i Israel.
Citera
2021-09-06, 06:02
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Långt ifrån alla är vaccinerade i Israel.
Sant. Men de är mest vaccinerade i världen och har ändå mer smitta än de nånsin har haft.
Kanske bara är ovaxade som smittas, vad vet jag.
Citera
2021-09-06, 06:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Israel har inte högst vaccintäckning. De har många ortodoxa antivaxxers.
Citera
2021-09-06, 06:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Sant. Men de är mest vaccinerade i världen och har ändå mer smitta än de nånsin har haft.
Kanske bara är ovaxade som smittas, vad vet jag.
Nej, de är långt ifrån mest vaccinerade i världen. Det är massor med länder med högre vaccintäckning. UK, Danmark, Portugal,Malta, Chile, Uruguay Qatar, Island osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in