2021-09-05, 23:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att låta en illa omtyckt minoritet dö i behandlingsbara sjukdomar är inget nytt påfund. Det kallas för folkmord.
Frågan är om gruppen som inte vaccinerar sig är tillräckligt homogen för att det skulle kallas folkmord att inte ge dem vård, men denna diskussion passar ju bättre i en helt annan tråd.

Här gäller diskussionen corona/covid.
Citera
2021-09-05, 23:25
Medlem
Munskyddskrav vid nästa pandemi?
Citera
2021-09-05, 23:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOR5mL/jattestudie-avslojar-munskydd-stoppar-spridning/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied

Munskydd skyddar!
Betalvägg!
Läs här istället, https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19.html

När 30 % av invånarna i en by använder mask har smittspridningen minskat med 9 %.
Citera
2021-09-05, 23:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Nej det har dom inte. Men dom har gjort ett jättejobb och ska såklart ha eloge för det.

Hur hade belastningen sett ut på vården om folk gjort bra val för sin hälsa? Det är en parameter du missar helt ser jag, trodde du inte det skulle märkas?

Fast om alla hade skött sin hälsa exemplariskt så hade de flesta inom vården varor utan jobb.

Nu handlar det om en pandemi som man på ett enkelt sätt ja mildra med (enligt mig och många experter) ett mycket effektivt vaccin.

Jag tror att även de mest hårdnackade förnekare och antiwaxxers inser att det hade gått helt över styr om man inte infört de restriktioner som ändå infördes förra våren.

Nu hjälper ju vaccinet till att dämpa trycket på vården.
Att dom skall göra sitt jobb är ju en sak, men att jobba med krislägesavtal för alltid och ha folk omkring sig som dör i parti och minut helt i onödan tycker jag är för mycket begärt.
Citera
2021-09-05, 23:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Du vill alltså att barn och ungdomar tvunget ska vaccinera sig trots att du inte har någon kompetens gällande området.

Du vill alltså att barn och ungdomar inte skall vaccinera sig trots att du inte har kompetens gällande området?
Citera
2021-09-05, 23:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vaccinet ärt helt värdelöst. Viruset har redan muterat över

Nej.
Citera
2021-09-05, 23:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Man behöver inte läst någon galen konspirationsteori för att inse att maninte ska vaccinera barn.

Vem fan har du lyssnat på då?
Citera
2021-09-05, 23:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Vinnarna efter denna pandemi, förutom läkemedelsindustrin, kommer nog bli de som varken haft covid eller tagit vaccin mot det.

Då så finns det högst sannolikt inga vinnare.
Citera
2021-09-05, 23:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej det har dom inte. Men dom har gjort ett jättejobb och ska såklart ha eloge för det.

Hur hade belastningen sett ut på vården om folk gjort bra val för sin hälsa? Det är en parameter du missar helt ser jag, trodde du inte det skulle märkas?
Nu under corona har vården fått väldigt mycket att göra som de normalt inte gör, det kan vi säkert vara överens om.

Om alla gjorde allt för att undvika att behöva vård så skulle belastningen på de vårdanställda varit likvärdig med hur den ser ut normalt i Sverige, dvs. före 2020
Den normala belastningen på vården är en parameter som är irrelevant i sammanhanget som jag ser det. Vården är uppbyggd för att ungefär motsvara de behov som finns.

Diskussioner om vården i allmänhet passar nog bättre i en annan tråd.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-05 kl. 23:36.
Citera
2021-09-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om alla gjorde allt för att undvika att behöva vård så skulle belastningen på de vårdanställda varit likvärdig med hur den ser ut normalt i Sverige, dvs. före 2020
Källa på det?
Citera
2021-09-05, 23:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Vad har vem inte gjort?

Du menar att de som vårdat covidsjuka inte arbetat nästan all vaken tid med corvidvård?
Ja, det stämmer säkert, men stora delar av deras vakna tid har gått åt till covidvård med lite undantag över sommaren 2020 och 2021.
Citera
2021-09-05, 23:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Källa på det?
Ingen idé, du vet vad du vet och det bör räcka för dig.
Du har ju uppenbarligen redan källa på hur mycket de som arbetat med covidpatienter jobbat.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in