2021-09-05, 21:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Nu gällde det vilka som hade rätt till sjukvård, citera gärna inte mina inlägg om det inte har något med inlägget att göra är du gullig.

Då tycker jag att de som vaccinerat sig borde prioriteras först om de trots vaccineringen blir sjuka i covid19. Övriga har ju tydligt visat att de inte bryr sig, så varför skulle samhället bry sig om dem sötnos?
Citera
2021-09-05, 21:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ska man se ned på folk som behöver sjukvård ska man såklart vara konsekvent i sitt tänkande. Själv skulle jag aldrig tänka på det viset men kramar man om och gör propagandan till sin bästa vän är det så klart svårt att vara konsekvent i sitt tänkande.

Vi pratar väl inte vårdetik. Alla skall givetvis få vård . De som försökt ta sitt liv får samma vård. Ämnet handlade om att öppna upp samhället för dem med covidpass som våra borgliga partier vill ..

Vad är det du kallar propaganda?
Citera
2021-09-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då tycker jag att de som vaccinerat sig borde prioriteras först om de trots vaccineringen blir sjuka i covid19. Övriga har ju tydligt visat att de inte bryr sig, så varför skulle samhället bry sig om dem sötnos?
Precis, och du är konsekvent i ditt tänkande så ikke rökare prioteras före rökare, nyktra före folk som dricker och folk med hälsosam kost före överviktiga? Intressant att du tycker så.

Själv håller jag inte med. Tycker den med mest behov ska prioteras.
Citera
2021-09-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vi pratar väl inte vårdetik. Alla skall givetvis få vård . De som försökt ta sitt liv får samma vård. Ämnet handlade om att öppna upp samhället för dem med covidpass som våra borgliga partier vill ..

Vad är det du kallar propaganda?

Läs ditt inlägg så hittar du propagandan. Om du fortfarande inte hittar den så läs historia, 1940-talet i Tyskland.
Citera
2021-09-05, 21:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Solbränd och fin efter sommaren.

Ja, jag kan inte hitta någon annan orsak att välja bort vaccinet än att just tro på rena konspirationsteorier. (Exkl. folk som inte kan ta sprutan av medicinska orsaker)
Vaccinet ärt helt värdelöst. Viruset har redan muterat över
Citera
2021-09-05, 21:53
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kan du vara snäll och visa mig ett inlägg där jag vill ”Tvångsvaccinera” någon endaste person!

Du har uppenbart grava problem med läsförståelsen.

Jag är FÖR att vaccinera personer från 12 år OM pediatriken är på den linjen. Jag har som 99,9% av denna tråden ingen kompetens vad det gäller området. Kunskapsläget verkar vara så att de flesta av världens länder kommer göra detta. Beslutet lär baseras på expertisens uttalanden.
Besitter du högre kunskap av någon anledning menar du?

Eller har du läst någonting från någon galen konspirationsteoretiker som gör att du känner dig säker i frågan?
Man behöver inte läst någon galen konspirationsteori för att inse att maninte ska vaccinera barn.
Citera
2021-09-05, 22:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Drar man ut på smittspridningen så hinner vaccinernas skydd klinga av. Så bättre ha en kortare mer intensiv våg.

Jag har stött på det resonemanget tidigare. Men jag har lite svårt att förstå det. Eftersom vaccinernas effekt avtar, så borde man istället satsa på att upprätthålla riskgruppernas skydd med påfyllnadsdoser.

Eftersom det finns en grupp vaccinmotståndare, så bör det innebära att vaccindoserna som skulle ha gått till dessa personer, nu har blivit över. Då kan man ta dom vaccindoserna, och överföra dom till riskgrupperna, så att riskgrupperna kan få påfyllnadsdoser. Det kan vara bra att passa på att inleda påfyllnadsvaccineringen medan vaccineringsorganisationen fortfarande finns kvar efter allmänhetens vaccinering.
Citera
2021-09-05, 22:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Läs ditt inlägg så hittar du propagandan. Om du fortfarande inte hittar den så läs historia, 1940-talet i Tyskland.

Fruktansvärt obildat att jämföra med nazistregimen ..

Jag hävdar att du som näringsidkare skall kunna välja dvs
Behåll frivilligheten, men låt de aktörer som vill kräva covidpass få göra det och därmed slippa restriktionerna.

I Danmark har det fungerat så sedan länge nu, ingen protesterar där när de måste visa upp ett covidbevis vid dörren.

Detta är en önskan / förslag från många och har inget med propaganda att göra..
Citera
2021-09-05, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Precis, och du är konsekvent i ditt tänkande så ikke rökare prioteras före rökare, nyktra före folk som dricker och folk med hälsosam kost före överviktiga? Intressant att du tycker så.

Själv håller jag inte med. Tycker den med mest behov ska prioteras.

Sluta tillskriv mig åsikter som jag inte har tack. Finns ingen som helst konsekvens i det du beskriver. Icke rökare smittas av covid19 i samma utsträckning som rökare, likväl som alkoholkonsumenter/icke konsumenter och överviktiga/normalviktiga. Däremot kan man se att nästan alla som nu behöver sjukhusvård för sin covid19 är ovaccinerade. Klart som fan att det är frustrerande, inte minst för sjukhuspersonalen. Har man inte tagit sitt vaccin har man gjort sitt val. Då får man väl löpa linan ut, eller som man brukar säga. Är man med i leken får man leken tåla.
Citera
2021-09-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fruktansvärt obildat att jämföra med nazistregimen ..

Jag hävdar att du som näringsidkare skall kunna välja dvs
Behåll frivilligheten, men låt de aktörer som vill kräva covidpass få göra det och därmed slippa restriktionerna.

I Danmark har det fungerat så sedan länge nu, ingen protesterar där när de måste visa upp ett covidbevis vid dörren.

Detta är en önskan / förslag från många och har inget med propaganda att göra..

Nej absolut inte, propaganda har ju aldrig fått folk att agera på ett visst sätt. Propaganda skulle ju aldrig påverka människor och vilka val dom gör. Idiot.
Citera
2021-09-05, 22:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej absolut inte, propaganda har ju aldrig fått folk att agera på ett visst sätt. Propaganda skulle ju aldrig påverka människor och vilka val dom gör. Idiot.

Men propaganda har inget med denna diskussion att göra . Vi diskuterar covid och det som rör det i denna tråd. Covid är verkligt.
Citera
2021-09-05, 22:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så att ta upp vårdplatser är OK pga sina val om det gäller saker utanför Corona, men inte om det gäller Corona. Förlåt, förstog inte att du var så pass okonsekvent i ditt tänk.

Har man valt att äta dålig kost eller röka har man också gjort ett val. Så självklart tycker du då att folk som röker och söker vård för Corona då ska bortprioteras.. Som sagt, jag håller inte med.

Nu handlar ju tråden om corona och vi vet att nästan alla som nu behöver sjukhusvård och i värsta fall dör är ovaccinerade. Är det så svårt att ta in?

Vem har valt att äta dålig kost? Är dålig kost smittsamt? Finns vaccin för dålig kost? För du kan väl inte vara så urbota dum och okunnig att du på fullaste allvar tro att det inte skulle behövas några sjukhus om folk åt hälsosammare mat? Snacka om att blanda äpplen och päron!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in