Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Var Delta med från start 2020?
Nej, men FHM rekommenderade faktisk munskydd under rusningstid i kollektivtrafiken under en period. Även nu rekommenderar de munskydd om man upplever trängsel i kollektivtrafiken, men de rekommenderar främst att man tar en annan tur med mindre trängsel eller ett annat färdsätt.
Själv var jag en smula irriterad över det fyrkantiga rådet "i rusningstrafik". De allra flesta gångerna jag pendlar är det ingen trängsel och alla har kunde ha ett tomt säte bredvid sig. Vid påstigning och avgång kan det, ibland, vara trängsel. Men vid påstigning försöker jag undvika den så gott det går. Och vid avstigning så brukar jag vänta till sist med att stiga av.
Du får gärna leta efter studier, men min uppfattning är av hålla avstånd, minst 1 1/2 meters, borde minska smittspridningen med minst 30 procent.
Tilläggas skall att jag hade, konstaterad Covid-19 våren 2020 och är fullvaccinerad. Så skulle kunna skita i allt, men vill ändå vara ett föredöme. Det var därför jag, motvilligt, bar munskydd i kollektivtrafiken i rusningstid, tills den rekommendationen togs bort.
Hur som helst så är det immunitet hos befolkningen, vare sig den beror på vaccin eller tidigare infektion, som kommer att knäcka Delta-varianten.