2021-09-05, 09:39
Medlem
Jag har slagit index på både kort och lång sikt. Min strategi är rätt enkel och väl dokumenterad. Går ut på att köpa lönsamma, växande bolag i positiv trend.

Strategin kräver att man håller koll, kanske inte varje dag, men åtminstone varje vecka.

I år har jag tjänat drygt 50.000 i månaden på aktier och ligger drygt 20% över OMXSGI.
Citera
2021-09-05, 10:05
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag har slagit index på både kort och lång sikt. Min strategi är rätt enkel och väl dokumenterad. Går ut på att köpa lönsamma, växande bolag i positiv trend.

Strategin kräver att man håller koll, kanske inte varje dag, men åtminstone varje vecka.

I år har jag tjänat drygt 50.000 i månaden på aktier och ligger drygt 20% över OMXSGI.

Vilka aktier har du idag?
Citera
2021-09-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Vilka aktier har du idag?

Inget speciellt, samma som en massa andra privatsparare som hänger med lite skulle jag tro. EVO, Kindred, SBB och EQT är några exempel. Kollade lite stats på Avanza, alltihop på ett år:

OMXS30 35,5%
OMXSGI (alla aktier) 49,1%
Mina fonder (har två stycken, en småbolag och en investmentbolag) 64,4%
Min portfölj, 10-20 olika aktier (95%) samt de två fonderna (5%) 68,6%

Så man kan ju tycka att jag lika gärna kunde ha allt i mina två femstjärniga fonder och strunta i att försöka handplocka aktier själv. Jag tänker i alla fall fortsätta och hoppas dryga ut försprånget rejält till både index och fonder.
Citera
2021-09-05, 17:06
Medlem
RostigHinks avatar
Tog en titt på den mest konservativa av mina portföljer och hur det gått sedan 2/1 2020, dvs precis före pandemin. Mitt jämförelseindex är OMXSGI. Under denna tiden har portföljen aldrig varit mer investerad än 65%.

20200219 låg den 0,43% över index, det är toppen precis innan coronadippen.
20200318 i botten ligger den 9,6% över index.
20200716 var min portfölj tillbaka till toppen före dippen och ligger 5,3% över index.
20210623 går det som sämst och ligger 6.32% under index.
20210806 toppar portföljen och ligger 1,2% över index.
20210903 ligger den 1,09% över index

Portföljen är sedan 20210903 46% investerad, resten är likvid. 12 månaders sharpekvot 3,16. Portföljen har sedan 20200102 gått +50,32% och under samma tid har Avanza Zero gjort +38,05%. Handelsbanken Sverige Index har gjort +48,45% under samma tid, den fonden är bred och jämför sig med ett index som är ungefär detsamma som OMXSGI. SEB Sverige Indexnära A har gjort +51,66%.

Det går alltid att välja en tidsperiod där man slår index så jag tycker bara det är fånigt att prata om det. Har jag "slagit index"? I absoluta siffror är det tveksamt men ser jag på det riskjusterat med tanke på att jag inte varit fullinvesterad så har jag slagit det med råge.

Så det egentliga svaret på frågan Har jag slagit index? är Det beror på.

Konsten att hålla en portfölj med blandade aktier är urvalet av dem, fundamental analys där jag letar efter utdelande bolag med stadig försäljnings- och vinsttillväxt och teknisk analus för att avgöra när det är billigt. Det är det mindre jobbet. Det större är att avgöra när man ska sälja en aktie.

Transaktionslistan är inte så lång eftersom det är en konservativ portfölj med endast lite swingtrades då och då.

20200225 Sålde Dometic Group. Gammalt innehav.
20200324 Köpte Securitas och Lifco med avsikt att swinga.
20200518 Sålde Securitas med vinst. Meningen var att sälja Lifco men de gick så bra att jag behöll dem.
20210127 Köpte ExpreS2ion. Lite spekulativt i samband med vaccinhysterin.
20210318 Sålde Loomis. Gammalt innehav som inte gav mycket.
20210318 Sålde 70% av Addtech. Hade för stor vikt i portföljen efter skaplig utveckling.
20210614 IPO på MilDef. Litet skitinnehav, får byta courtageklass om jag ska sälja dem.
20210816 Sålde Fenix Outdoor. Finns bättre alternativ.
20210816 Sålde ExpreS2ion för att kamma hem vinsten. Var aldrig ett seriöst immehav.
20210820 Sålde eWork medan de låg plus.
20210902 Sålde NCC B. Stagnerat bolag, inte längre av intresse.
20210902 Sålde SOBI när uppköpsbudet blev lite mer konkret. Gammalt innehav.
20210903 Sålde Impact Coatings. Mitt äldsta innehav. Liten skitposition i alla fall, typ 1% av portföljen. Ägda sedan 20120403.

Fondportföljen är under avveckling. Den är sämre än aktieportföljen. Fonder har jag så det räcker i pensionssystemet.

Så har jag slagit index?
Citera
2021-09-05, 22:19
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag tror ärligt talat att de flesta som handlar på börsen och gör det seriöst, slår index. Annars skulle man ju bara behöva köpa indexfonder och sen chilla.

Du är medveten om att index är ett genomsnitt, va? Det betyder att hälften går sämre än index och hälften går bättre än index varje år. De mesta pengarna förvaltas av fond- och hedgefonds-förvaltare som just lägger större delen av sin vakna tid på börsen. Över tid är det extremt få som lyckas. Varje givet år lyckas 50% givetvis slå index oavsett hur det gått.
Citera
2021-09-06, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Du är medveten om att index är ett genomsnitt, va? Det betyder att hälften går sämre än index och hälften går bättre än index varje år. De mesta pengarna förvaltas av fond- och hedgefonds-förvaltare som just lägger större delen av sin vakna tid på börsen. Över tid är det extremt få som lyckas. Varje givet år lyckas 50% givetvis slå index oavsett hur det gått.
Japp, hälften slår index, men det är före kostnader. Ju mer aktiv man är med fler transaktionen ju större kostnader har man som påverkar vinsten negativt.
Citera
2021-09-06, 08:33
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Japp, hälften slår index, men det är före kostnader. Ju mer aktiv man är med fler transaktionen ju större kostnader har man som påverkar vinsten negativt.

Lägg därmed till att index är ett genomsnitt av de pengarna som är investerade, inte en genomsnittlig portfölj. Folk som försöker slå marknaden brukar ju gilla att hoppa in/ut allt för jämnan. Pengar utanför marknaden förlorar i genomsnitt jämfört med marknaden så för de flesta så hamnar de efter.
Citera
2021-09-06, 08:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Frågan är väl egentligen inte om det är värt det att försöka slå index, eller marknaden?

Frågan är väll om man kan slå inflationen och sparräntan, lyckas du med det så har du by default tjänat på det.
Citera
2021-09-06, 08:50
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Frågan är väl egentligen inte om det är värt det att försöka slå index, eller marknaden?

Frågan är väll om man kan slå inflationen och sparräntan, lyckas du med det så har du by default tjänat på det.

Och slår du index tjänar du mer än...index.
Kan du själv påverka att tjäna mer, ja det kan man. Du tar upp en annan frågeställning.
Citera
2021-09-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Bara losers betalar courtage i onödan. Handlar du ex USA marknaden kan du ha 0 courtage eller extrem liten.

Vill du handla andra aktier i andra marknader gör du det med volym som krävs om är många köp du ska göra och då kan vi prata om 0.05-0.15% endast i courtage. Eller ännu lägre om vi pratar riktig stora volymer.
Citera
2021-09-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Lägg därmed till att index är ett genomsnitt av de pengarna som är investerade, inte en genomsnittlig portfölj. Folk som försöker slå marknaden brukar ju gilla att hoppa in/ut allt för jämnan. Pengar utanför marknaden förlorar i genomsnitt jämfört med marknaden så för de flesta så hamnar de efter.

Ingen behöver ha pengar utanför marknaden för du kan använda i princip handla med 100% lånade pengar.

Du kan ex ha en portfölj med fastigheter, andra tillgångar / investeringar du kan belåna med i princip nära noll ränta.

Så är bankens pengar du handlar med du tar vinsten endast och liten ränta på det.

Eller kan du handla direkt med hävstång, om man inte pratar aktier kan du trada med upp med 500X leverage men är endast användbart som trader man snabba scalp eller intraday.

Fortfarande aktier kan du handla med 10-20X hävstång och funkar bra för SWING.

Men som icke trader utan mer investerare som vill hålla aktier lite längre perioder är fortfarande inget problem ha en 2-4X hävstång.

Alla mina långsiktiga investeringar är alltid 100% investerade även om majoriteten är i debt inte stocks.

Har jag cash balans på mina Trading konton ja självklart. Men egen Trading och mina robot system 100-1000% per år. Så dom cash som ligger där avkastar.

Skulle inte ens behöva använda egen cash för kan även belåna ex min silver/guld/crypto portfölj om är så.
Citera
2021-09-06, 13:57
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Ingen behöver ha pengar utanför marknaden för du kan använda i princip handla med 100% lånade pengar.

Ok, visst det stämmer väl rent bokstavligt talat men om du kan och är villig att låna 100kr för att investera men väljer att inte göra det en stund för att du tror marknaden kommer gå ner så är ju det förlorad avkastning om marknaden istället går upp. Scenariot blir exakt samma som någon med eget kapital som försöker trade och hoppar ut ibland men lägger sig i en räntefond motsvarande låneräntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in