Citat:
Ursprungligen postat av
snigel1
Nu är ju Sentio minst sagt ifrågasatta efter förra valets fadäs. Men, lek med tanken om det ändå skulle vara en korrekt bild de speglar. Den mandatfördelningen hade varit smaskens.
När det gäller Crispans och Sanningskorns match är den stor underhållning på hög höjd. Dit kommer jag aldrig.
Jesus christ, nu haglar grova förolämpningar. Här är man Stefan Holm i OS-form och det rullar in en kvadrupelamputerad praktdåre i elrullstol som vill utmana i höjdhopp, och du ba ’spännande och jämn match det blir nu, sätter mig med popcorn här!’.
Det händer inget mer spännande än att jag tvingas förklara varför man inte ska röra ihop opinionstrender med valresultat. Detta måste väl ändå alla med fullständigt grundskolebetyg begripa intuitivt?
Ponera att du har en billig kinesisk Clas Ohlson-termometer på altanen. Den visar 5°C för mycket, fast det vet du inte än. Under måndag-lördag ser du den visa 24, 25, 26, 27, 28, 29 grader. Först på lördagen kollar du SMHI’s avläsning av den nykalibrerade lokala väderstationen ett kvarter från dig. Den säger att det är 24 grader hos dig, inte 29.
Blir din slutsats då att
A) OK, altantermometern må peka åt helvete med den har likafullt rätt om att temperaturen steg en grad per dag under veckan som gick, eller
B) Få se, det var 24 grader i måndags enligt min termometer och i dag är det 24 enligt SMHI, det måste innebära att temperaturen har legat helt stilla i en vecka!
Naturligtvis är hösten 2018 värdelös för att studera opinionstrender eftersom instituten fram till september var en Clas Ohlson-termometer som visade alldeles för högt på SD och sedan justerade ner kraftigt efter att SMHI ställt ner skåpet med 17,53. Därför kan man inte peka på OU före valet och OU efter valet, dra en linje mellan och säga ”titta, SD ökade inte alls”.
Hur blir sånt ens föremål för debatt? Kamma er nu.