2021-09-04, 21:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kolla alltid StatistiskO såna gånger.
Sentio september
SD 23,3
M 21
KD 7,8
= 52,1
S 23,1
V 10,6
MP 4,0
C 5,8
= 43,5
L 1,9

Vore ju fint om det var så här men är det troligt? SD störst? Tydlig ledning för Blågula blocket? Man kan ju hoppas att Sentio blivit bäst på att mäta.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jepp.
Eller slentrianrösta S - börja intressera sig för samhällsfrågor - byta till sd - börja avsky S - tycka m/kd är minst dåliga av övriga
Den resan har folk i min närhet gjort.

Precis många var en gång sossar men nu identifierar de sig inte som det längre, de väljer hellre borgerliga partier i andra hand. Många gick till Reinfeldts M från S och sedan vidare till SD så de har M som andra parti fast de en gång i tiden var sossar. Arbetarna i SD ser inte S som ett arbetarparti längre; det är inte bara invandringsfrågan som S gjort bort sig i. Jag tror de som väljer C eller L som andra parti har gått ner också efter att de bytte sida i JÖK-en. M och KD dominerar nog ännu mer nu som andra parti för Sverigedemokrater (Och "övriga" kanske).
Citera
2021-09-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En helt vansinnig Sentio-mätning som vanligt. Högerblocket ökar 4,2. Inga andra institut visar en tillstymmelse till väljarflöden mellan blocken.
Håller med, med reservationen att Sentio historiskt ofta har fångat upp trender som slår igenom 1-2 månader senare hos andra. Det är ju höst och då brukar SD-kurvan peka uppåt, med kulmen runt december-januari. Så det suger ju att val hålls i september i början av kurvan. 11 september 2022 lär höstlyftet inte ha kickat in.
Citera
2021-09-04, 22:33
Medlem
Citat:
Håller med, med reservationen att Sentio historiskt ofta har fångat upp trender som slår igenom 1-2 månader senare hos andra. Det är ju höst och då brukar SD-kurvan peka uppåt, med kulmen runt december-januari. Så det suger ju att val hålls i september i början av kurvan. 11 september 2022 lär höstlyftet inte ha kickat in.
Hur ska du förklara valåret 2018 med sådana årstidsförklaringar? Var ju ett tapp på 5-10%.
Citera
2021-09-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Hur ska du förklara valåret 2018 med sådana årstidsförklaringar? Var ju ett tapp på 5-10%.
Jag talar om att de ofta har rusat under hösten i opinionsmätningar (och sjunkit under vårarna). Du kan inte gärna knöla in valåret 2018 i det, eftersom SD justerades ner i OU efter valet pga grov överskattning, varför kurvan blir oläslig. Sentio t ex gick från 24 inför valet till 20 i nästa mätning de gjorde (november). Det kan indikera en uppgång om de mellan dessa två mätpunkter stämde av mot valresultatet 17.5, men ser ut som ett ras i kurvan.

Om du däremot kollar på rimligare år så hittar du t.ex. andra halvåret 2012 då de sprängde 10-vallen för första gången hos Sentio och United Minds (medel var 6,4 i juni > 9,7 i december), eller 2014 (6,4 i juni > 14,8 i december), eller 2015 (17,1 i juni > 21,8 i december) eller 2019 (19,1 i juni > 25,4 i december).
Citera
2021-09-04, 23:57
Medlem
Citat:
Jag talar om att de ofta har rusat under hösten i opinionsmätningar (och sjunkit under vårarna). Du kan inte gärna knöla in valåret 2018 i det, eftersom SD justerades ner i OU efter valet pga grov överskattning, varför kurvan blir oläslig. Sentio t ex gick från 24 inför valet till 20 i nästa mätning de gjorde (november). Det kan indikera en uppgång om de mellan dessa två mätpunkter stämde av mot valresultatet 17.5, men ser ut som ett ras i kurvan.

Om du däremot kollar på rimligare år så hittar du t.ex. andra halvåret 2012 då de sprängde 10-vallen för första gången hos Sentio och United Minds (medel var 6,4 i juni > 9,7 i december), eller 2014 (6,4 i juni > 14,8 i december), eller 2015 (17,1 i juni > 21,8 i december) eller 2019 (19,1 i juni > 25,4 i december).
Ja då skulle Sentio som enda institut ”höjt” SD med 2,5% efter 2 månader hösten 2018 (men i praktiken sänkt med 5%). Sentio var uppe på 27% sommaren 2018. Så SD hade toppresultat både före och efter valet, men inte just på valdagen? Då ”råkade” man få en ”all time low”, 5-10% lägre än Sentio (19,2% i Valu).

Jag säger inte att Sentio hade fel då eller idag, men det stämmer inte med det officiella valresultatet.

Uppgångar åren 2012, 2015 eller 2019 saknar facit. Juli månad visar en raketökning varje år eftersom endast Sentio mäter då.
Citera
2021-09-05, 00:47
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt ingen aning vad du svamlar om. ”Saknar facit”? Vem har pratat om juli? Det är högst oklart om du försöker ha en meningsfull diskussion eller bara är en dumdryg rövhatt som vill mucka. Oavsett vilket får du testa det på någon annan.
Du kan ju läsa dina egna inlägg som du inte vill minnas en timme senare. Om hur Sentio ”hade rätt” hösten 2012, 2015, 2019, vilket helt saknar facit utanför din egen hjärna. Det finns inget som styrker någon ”årstidsvariation”. Sentio gav uppblåsta siffror juni, juli, augusti 2018, vilka inte återspeglade sig i valresultatet, sedan uppblåsta siffror igen i nov, efter ett omotiverat uppehåll över valdagen 2018. De skulle alltså haft tokfel just i sep 2018, men ”rätt” alla månader annars?

Det är en vanlig reaktion när jag påtalar någon har gjort ett faktafel som inte stämmer med vederbörandes personliga ideologi, ad hominem.
Citera
2021-09-05, 01:16
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa dina egna inlägg som du inte vill minnas en timme senare. Om hur Sentio ”hade rätt” hösten 2012, 2015, 2019, vilket helt saknar facit utanför din egen hjärna. Det finns inget som styrker någon ”årstidsvariation”. Sentio gav uppblåsta siffror juni, juli, augusti 2018, vilka inte återspeglade sig i valresultatet, sedan uppblåsta siffror igen i nov, efter ett omotiverat uppehåll över valdagen 2018. De skulle alltså haft tokfel just i sep 2018, men ”rätt” alla månader annars?

Det är en vanlig reaktion när jag påtalar någon har gjort ett faktafel som inte stämmer med vederbörandes personliga ideologi, ad hominem.
Det är inte mitt problem att din läsförståelse är så bristfällig att du lyckas virra ihop allting till att jag påstått att ”Sentio hade rätt hösten 2012, 2015 och 2019”.

Jag sa två olika saker:

1) Sentio fångar ofta trender innan de slår igenom hos övriga. Många i tråden har noterat hur det först smäller till hos Sentio och sen sprider sig till andra 1-2 månader senare. En teori som anförts är att deras data skulle vara råare och i avsaknad av viktning, glidande medelvärden etc. Vet inte om jag köper den teorin, men oavsett anledning så har mönstret funnits där.

2) SD har ofta rusat under hösten, peakat i december-januari och sedan dalat under våren. Det är ett mönster som synts flera gånger, ingen regel, och förändringarna har skett hos flertalet institut - jag talar om månadsmedel, inte Sentio eller andra enskilda institut.

I ditt arma huvud har du alltså kört dessa två i en mixer i tron att de hörde ihop, och fått ut en jämn smet som gör gällande att jag hävdat ”Sentio hade rätt hösten, 2012, 2015 och 2019”. Och detta egenkonstruerade missförstånd har du sedan gått all-in för att motbevisa genom att lusläsa tabeller. Grattis! Läs bättre nästa gång istället för att gå full Asperger på inlägg du inte ens har förstått.
Citera
2021-09-05, 01:46
Medlem
Citat:
Det är inte mitt problem att din läsförståelse är så bristfällig att du lyckas virra ihop allting till att jag påstått att ”Sentio hade rätt hösten 2012, 2015 och 2019”.

Jag sa två olika saker:

1) Sentio fångar ofta trender innan de slår igenom hos övriga. Många i tråden har noterat hur det först smäller till hos Sentio och sen sprider sig till andra 1-2 månader senare. En teori som anförts är att deras data skulle vara råare och i avsaknad av viktning, glidande medelvärden etc. Vet inte om jag köper den teorin, men oavsett anledning så har mönstret funnits där.

2) SD har ofta rusat under hösten, peakat i december-januari och sedan dalat under våren. Det är ett mönster som synts flera gånger, ingen regel, och förändringarna har skett hos flertalet institut - jag talar om månadsmedel, inte Sentio eller andra enskilda institut.

I ditt arma huvud har du alltså kört dessa två i en mixer i tron att de hörde ihop, och fått ut en jämn smet som gör gällande att jag hävdat ”Sentio hade rätt hösten, 2012, 2015 och 2019”. Och detta egenkonstruerade missförstånd har du sedan gått all-in för att motbevisa genom att lusläsa tabeller. Grattis! Läs bättre nästa gång istället för att gå full Asperger på inlägg du inte ens har förstått.
Dina ad hominem är så patetiska att de inte ens rättfärdigar ett bemötande. Men du är ursäktad av den sena timmen och paniken över att få mothugg. Det är oftast yngre kvinnor som reagerar så personligt. Tydligen reagerar Reinfeldts äldre runktrupper likadant.
1) Sentio missbedömde valresultatet kapitalt, från 24,0% i deras undersökning 31 aug 2018 jämfört med valresultatet 17,5% 9 sep 2018. Ett fel på 6,5%. Facit.
2) Att SD ”rusat under hösten” motsägs av valresultatet 2018 ovan, då vi har vi ett resultat. Det är en markant nedgång. Sentio fantasisiffror 2021 är inget bevis på att SD ”rusat under hösten”. Tvärtom sjönk SD som en sten hos Novus i veckan. Det finns till exempel ingen sammanvägd rusning hösten 2020. Det är en åsikt och inget fakta.
Citera
2021-09-05, 02:52
Medlem
Citat:
Dina ad hominem är så patetiska att de inte ens rättfärdigar ett bemötande. Men du är ursäktad av den sena timmen och paniken över att få mothugg. Det är oftast yngre kvinnor som reagerar så personligt. Tydligen reagerar Reinfeldts äldre runktrupper likadant.
1) Sentio missbedömde valresultatet kapitalt, från 24,0% i deras undersökning 31 aug 2018 jämfört med valresultatet 17,5% 9 sep 2018. Ett fel på 6,5%. Facit.
2) Att SD ”rusat under hösten” motsägs av valresultatet 2018 ovan, då vi har vi ett resultat. Det är en markant nedgång. Sentio fantasisiffror 2021 är inget bevis på att SD ”rusat under hösten”. Tvärtom sjönk SD som en sten hos Novus i veckan. Det finns till exempel ingen sammanvägd rusning hösten 2020. Det är en åsikt och inget fakta.
Wow. Svårt att förstå hur du lyckas stapla ett helt nytt lager av halmgubbar ovanpå det gamla. I förra inlägget var problemet att du hade kopplat ihop två meningar som inte hörde samman. Men nu har du tappat det helt och flugit ut i rymden med crackpipa som raket.

- Punkt 1 låter som ett bemötande som utgår från att min ståndpunkt skulle vara att jag tycker Sentio är bra eller någon form av rättesnöre. Då har du hängt med ytterst dåligt eftersom jag konsekvent dömt ut dem som pajasar, även långt innan valet 2018 då det var en högst impopulär åsikt eftersom Sentio då ansågs vara Den Oantastliga Guldstandarden för att deras trasiga klocka hade råkat visa rätt om SD i ett par tidigare val men fel om i stort sett allt annat. Deras siffror spretar hej vilt med orimligt stora svängningar. Det enda som varit användbart med dem är att uppgångar historiskt ofta har synts hos dem innan de slagit igenom hos andra. Vilken del av ordet ”historiskt” är det du inte förstår, eftersom du tycks tro att det som avsågs var hösten 2021 som knappt har börjat? Den historiska framtiden?

- Punkt 2 är det snurrigaste resonemang jag hört på länge. Kan det bli mer äpplen och päron än att använda ett valresultat för att bedöma huruvida det skett en rusning i opinionsmätningar under en viss tidsperiod? När jag säger ”rusar under hösten” menar jag naturligtvis I OPINIONSMÄTNINGAR, som ska jämföras med ANDRA OPINIONSMÄTNINGAR om man vill utläsa eventuella trender. Att nivåerna må ligga fel är en annan femma, det gör inte trenden mindre intressant. Men att kasta in ett valresultat i sammanhanget och sedan peka på det och säga att trenden inte existerade eftersom valresultatet är lägre än mätningarna, måste ju vara nån sorts rekord i dumhet. Enligt din logik skulle man alltså räkna så här: Om parti X fick 10% i mätningar månad 1, 15% månad 2 och 20% månad 3, och sedan hålls val månad 3 där parti X får 10%, så existerade ingen uppåtgående trend. Fastän mätningarna visar att man hade lagt sig på allmänt fel nivå med parti X hela vägen bestämmer du att 10%-mätningen månad 1 är likvärdig med ett valresultat i sanningshalt, och sen drar du ett rakt streck mellan 10%-mätningen och valresultatet på 10% och säger att det bevisar att partiet legat helt stilla i tre månader. Förstår du nu vad som luktar crackpipa med dina funderingar?

- Nej, jag vet att det inte skedde någon SD-rusning coronahösten 2020 då folk hade radikalt annorlunda prioriteringar än invandring. Vilken del av ord som ”ofta”, mönster” och ”ingen regel” är det du har svårt att ta in? Att det inte skedde under ett exempelår du pekar på funkar bara som invändning om jag hade påstått något i stil med ”FAKTA: VARJE HÖST SEDAN 2006, HELT UTAN MINSTA UNDANTAG, HAR SD RUSAT HOS SAMTLIGA OPINIONSINSTITUT”. Visa mig var jag påstått det eller lägg ner halmgubbarna.
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-09-05 kl. 02:57.
Citera
2021-09-05, 08:03
Medlem
Sanningskorn och Crispy. Fy fan vad jag älskar er! Snälla fortsätt att diskutera. Det är bra att ni inte håller med varandra och uttrycker det. Ni är båda uppenbart överintelligenta och det är STORT underhållningsvärde i era inlägg. Jag uppskattar det verkligen och jag menar det utan ett uns av ironi.

Beträffande SD i opinionsundersökningar så får vi se om uppgången är en slump eller om det kanske visar sig hos andra institut i närtid. Nu när sommaren är över så får vi äntligen ett bredare spektra av institut att bolla siffrorna mellan. Vi får se hur årets hösttrend blir. Nu är vi inne på valår så nu är det spännande tider!
Citera
2021-09-05, 08:16
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HairyCojones
Sanningskorn och Crispy. Fy fan vad jag älskar er! Snälla fortsätt att diskutera. Det är bra att ni inte håller med varandra och uttrycker det. Ni är båda uppenbart överintelligenta och det är STORT underhållningsvärde i era inlägg. Jag uppskattar det verkligen och jag menar det utan ett uns av ironi.

Beträffande SD i opinionsundersökningar så får vi se om uppgången är en slump eller om det kanske visar sig hos andra institut i närtid. Nu när sommaren är över så får vi äntligen ett bredare spektra av institut att bolla siffrorna mellan. Vi får se hur årets hösttrend blir. Nu är vi inne på valår så nu är det spännande tider!
Nu är ju Sentio minst sagt ifrågasatta efter förra valets fadäs. Men, lek med tanken om det ändå skulle vara en korrekt bild de speglar. Den mandatfördelningen hade varit smaskens.

När det gäller Crispans och Sanningskorns match är den stor underhållning på hög höjd. Dit kommer jag aldrig.
Citera
2021-09-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nu är ju Sentio minst sagt ifrågasatta efter förra valets fadäs. Men, lek med tanken om det ändå skulle vara en korrekt bild de speglar. Den mandatfördelningen hade varit smaskens.

När det gäller Crispans och Sanningskorns match är den stor underhållning på hög höjd. Dit kommer jag aldrig.
Jesus christ, nu haglar grova förolämpningar. Här är man Stefan Holm i OS-form och det rullar in en kvadrupelamputerad praktdåre i elrullstol som vill utmana i höjdhopp, och du ba ’spännande och jämn match det blir nu, sätter mig med popcorn här!’.

Det händer inget mer spännande än att jag tvingas förklara varför man inte ska röra ihop opinionstrender med valresultat. Detta måste väl ändå alla med fullständigt grundskolebetyg begripa intuitivt?

Ponera att du har en billig kinesisk Clas Ohlson-termometer på altanen. Den visar 5°C för mycket, fast det vet du inte än. Under måndag-lördag ser du den visa 24, 25, 26, 27, 28, 29 grader. Först på lördagen kollar du SMHI’s avläsning av den nykalibrerade lokala väderstationen ett kvarter från dig. Den säger att det är 24 grader hos dig, inte 29.

Blir din slutsats då att

A) OK, altantermometern må peka åt helvete med den har likafullt rätt om att temperaturen steg en grad per dag under veckan som gick, eller

B) Få se, det var 24 grader i måndags enligt min termometer och i dag är det 24 enligt SMHI, det måste innebära att temperaturen har legat helt stilla i en vecka!

Naturligtvis är hösten 2018 värdelös för att studera opinionstrender eftersom instituten fram till september var en Clas Ohlson-termometer som visade alldeles för högt på SD och sedan justerade ner kraftigt efter att SMHI ställt ner skåpet med 17,53. Därför kan man inte peka på OU före valet och OU efter valet, dra en linje mellan och säga ”titta, SD ökade inte alls”.

Hur blir sånt ens föremål för debatt? Kamma er nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in