Citat:
Du hänvisar till en kanadensisk studie.
Den passar inte speciellt bra i Sverige.
Har du ingen svensk studie, samma tema?
Jag har inte kunnat hitta nåt tydligt samband mellan mordhot och mordbrott i nära relationer.
En som mordhotar (exempelvis SD) i detta fall kan inte nödvändigtvis vara mördare för det.
Tvärtom finns det tydliga tecken på att de två saknar samband.
Om det var upprepade våld då skulle sambandet sett annorlunda ut.
Så att säga att ta upp hotet under rättegången ska inte ha större betydelse än att den misstänkte kan vara våldsbenägen.
Men det kan absolut inte betyda att han är kapabel till mord i nära relation.
Det finns inget belägg för det.
Åkl bevisning som jag uppfattar går ut på att det är avundsjuka och separation ångest som är utlösande faktor för mordet.
Det saknas ändå belägg som visar att SD har separationsångest eller är avundsjuk.
Det är i så fall inte mot LW. Separationsångesten verkar vara gentemot HD
Du hänvisar till en kanadensisk studie.
Den passar inte speciellt bra i Sverige.
Har du ingen svensk studie, samma tema?
Jag har inte kunnat hitta nåt tydligt samband mellan mordhot och mordbrott i nära relationer.
En som mordhotar (exempelvis SD) i detta fall kan inte nödvändigtvis vara mördare för det.
Tvärtom finns det tydliga tecken på att de två saknar samband.
Om det var upprepade våld då skulle sambandet sett annorlunda ut.
Så att säga att ta upp hotet under rättegången ska inte ha större betydelse än att den misstänkte kan vara våldsbenägen.
Men det kan absolut inte betyda att han är kapabel till mord i nära relation.
Det finns inget belägg för det.
Åkl bevisning som jag uppfattar går ut på att det är avundsjuka och separation ångest som är utlösande faktor för mordet.
Det saknas ändå belägg som visar att SD har separationsångest eller är avundsjuk.
Det är i så fall inte mot LW. Separationsångesten verkar vara gentemot HD
Jag rättade till felet som blivit i din citering.
Mönstret är ganska lika i de här destruktiva relationerna, även om förstås alla relationer ser olika ut. Forskning bedrivs hela tiden, och det är naturligtvis bra om internationella studier finns för att se om det finns olikheter mellan olika kulturer och genom tiderna.
Jag vet inte om det är någon större mening i att leta efter fler studier just nu.
Du kan själv googla på t ex våld i nära relation om du vill läsa på svenska. En del hemsidor hänvisar till studier som du kan leta upp.
t ex här:
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/
Att du menar på att saknas samband (tydliga tecken) mellan tidigare dödshot och att någon sedan blir dödad förstår jag inte.
Personligen behöver jag inte ens en enda studie för att fatta att dt här hotet som SD uttalar är så sjukt att det är allvarligt. Det är verkligen en person som har gått över en förbjuden gräns. Den personone måste ha tappat fattning till den milda grad att han ens tänker sådana tankar.
Men för att citera ur studien igen:
"Most DHs [egen kommentar: DH = Domestic Homicide] did not occur “out of the blue”, as 82.9 % of cases showed elements of planning; and 86.5 % were identified as a homicide risk according to the revised DA [egen kommentar DA= Danger Assessment].
Tankar på att döda har alltså funnits hos så många som 83 % före mordet, då det hade funnits element av planering före. Det säger väl lite om att kan hända sådana tankar kan komma ur din mun när du blir arg,för att du just har de tankarna?
Jag har visat dig en studie, som tydligt visar att det mellan dödligt våld och tidigare hot om att döda i nära relation finns, ett starkt samband. Nu gör man inte en riskbedömning utifrån enbart en faktor, utan det handlar om flera indikatorer som har olika grad av allvarlighet och det är utifrån dessa faktorer som man bedömer risken.
6