Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-27, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Fattar inte varför folk har så svårt att Googla. I kvällens program kunde killen ha googlat Daehan Minguk och han hade haft svaret direkt. I princip alla har en smartphone, surfplatta eller laptop i dagens samhälle man kan använda.

Ja men det verkar ju som att de flesta verkar tro att det är fusk att googla.
Citera
2021-08-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Även om det vore, tror dessa att dom har en hemlig kamera som bevakar vad dom gör så att dom inte vågar googla?
Citera
2021-08-27, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Även om det vore, tror dessa att dom har en hemlig kamera som bevakar vad dom gör så att dom inte vågar googla?

De tror väl kanske att det blir uppenbart om de googlar.

Ring en vän borde väl kanske bytas ut mot att man får 10 sekunder på sig att googla efter svaret.
Citera
2021-08-28, 10:59
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Okej datanörd är väl överdrivet men en person med rejäl data- och researchvana. Så lätt är det ju inte ändå att snappa upp frågan korrekt samt söka upp svaret på snabbt och rätt sätt.

Det är ju hur lätt som helst att googla för i princip alla som använder en dator/smartphone dagligen idag och det är ju ändå en förkrossande majoritet som gör. Och gör man inte det skall man givetvis inte heller vara en livlina i programmet.

Citat:

Fast det är ju bara att informera om att det inte är redan när man frågar någon om denne vill vara livlina, Sjöberg har ju själv upprepande gånger sagt att saker i stil med "Är Kalle flink i fingrarna" när han ringt nån Kalle.
Citera
2021-08-29, 15:59
Medlem
Johan som tävlade nu senast var fan vass alltså .Dock kände jag igen honom sedan tidigare. Om inte jag har helt fel så har han vunnit sin veckofinal i Vem Vet Mest? när det begav sig. Minns att han briljerade enormt då. Synd att han inte vågade chansa på halvmiljonfrågan även om den var svår. Han hade nog knyckt miljonen annars. Att han sitter inne på enorm kunskap vet alla som sett honom förut i olika frågesportsammanhang.
Citera
2021-08-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Johan som tävlade nu senast var fan vass alltså .Dock kände jag igen honom sedan tidigare. Om inte jag har helt fel så har han vunnit sin veckofinal i Vem Vet Mest? när det begav sig. Minns att han briljerade enormt då. Synd att han inte vågade chansa på halvmiljonfrågan även om den var svår. Han hade nog knyckt miljonen annars. Att han sitter inne på enorm kunskap vet alla som sett honom förut i olika frågesportsammanhang.

Jo Rickard tog upp att han tävlat i frågesport förr. Att han varit framgångsrik i Jeopardy på 90-talet. Han nämnde väl även själv att han deltagit i Vem vet mest.
Citera
2021-08-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jo Rickard tog upp att han tävlat i frågesport förr. Att han varit framgångsrik i Jeopardy på 90-talet. Han nämnde väl även själv att han deltagit i Vem vet mest.
Hans deltagande i Jeopardy har jag inget minne av. Var väldigt ung på den tiden och minns dessvärre inget av den tiden. Men i Vem Vet Mest imponerade han enormt.
Citera
2021-09-04, 10:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Den fega kvinnan i gårdagens program åkte dit på en halv salmkrypare i att hitta ordet som inte var synonym till arg. Det fanns visserligen ett mycket självklart alternativ i imposant, men harmsen (som hon valde) har faktiskt bibetydelsen retsam och regionalt tror jag att många ser det som huvudbetydelsen.

Dåligt utformad fråga och hon åkte ut med en livlina kvar.
Citera
2021-09-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den fega kvinnan i gårdagens program åkte dit på en halv salmkrypare i att hitta ordet som inte var synonym till arg. Det fanns visserligen ett mycket självklart alternativ i imposant, men harmsen (som hon valde) har faktiskt bibetydelsen retsam och regionalt tror jag att många ser det som huvudbetydelsen.

Dåligt utformad fråga och hon åkte ut med en livlina kvar.

Mig veterligen har jag aldrig hört ordet imposant.
Citera
2021-09-04, 11:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du tycker inte att det låter väldigt liknande imponerande som du antagligen har hört och vet vad det betyder?
Citera
2021-09-04, 15:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tycker inte att det låter väldigt liknande imponerande som du antagligen har hört och vet vad det betyder?

Ja det var pinsamt och nedslående att inte ens en relativt högutbildad person som den tävlande - för att inte tala om "Stjärnorna", med ett undantag - direkt kunde svara.

1) Vad "harmsen" betydde borde väl alla veta - om inte räckte det med elementär kunskap i engelska för att associera med "harm", "harmful" etc, med motsvarande betydelse i svenskan.

2) "Imposant" hade jag väl hört/sett någon enstaka gång - men aldrig behövt kolla i ordbok vad det betydde. Det var ju så självklart!
Citera
2021-09-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Ja det var pinsamt och nedslående att inte ens en relativt högutbildad person som den tävlande - för att inte tala om "Stjärnorna", med ett undantag - direkt kunde svara.

1) Vad "harmsen" betydde borde väl alla veta - om inte räckte det med elementär kunskap i engelska för att associera med "harm", "harmful" etc, med motsvarande betydelse i svenskan.

2) "Imposant" hade jag väl hört/sett någon enstaka gång - men aldrig behövt kolla i ordbok vad det betydde. Det var ju så självklart!

På vilket sätt tror du att hon var relativt högutbildad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in