2021-09-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jodå! Om hon bara berättar hela sanningen så. Eller så vet hon inte bättre? För hon skriver som om vi hade ett klassisk vaccin som ger immunitet och livslångt skydd. Istället har vi läckande ”vaccin” som inte är steriliserande och aldrig kommer stoppa smittspridningen. För övrigt håller jag med. Det är bara att öppna upp. De som hon kallar för eftersläntare har gjort sitt val. Tror inte att det är de som kräver att vi ska fortsätta på detta viset, utan att det är lögnen om att viruset går att utrota, och att det är de som ännu inte har vaccinerat sig som hindrar detta.
Detta handlar inte om någon sjukdom längre, då hade man öppnat upp för länge sedan. Nu kommer #CovidpassNu i full fart också.
Citera
2021-09-04, 16:54
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
För att i princip alla som behöver vård är ovaccinerade. Det riskerar då eskalera om de är och springer på klubbar, konsert, evenemang . Då drabbar de övriga i landet som har gjort sin solidariska plikt i samhället!

Vi får väl se om några månader vilka som ligger på sjukan då, om det blir som israel eller inte. Om sammhällets öppning ska begränsas är det definitivt till sånna som har genomgått infektionen inte vaxxers.
Citera
2021-09-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, Norrbotten har inte nära 1 miljon invånare. Prova 250 000....
Det finns norrbotten, sen finns norrland med ca 1.2 milj invånare
Citera
2021-09-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollar på källan de förmodligen använt.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general?utm_source=go.gov.il&utm_medium=referral

Det stämmer att många är vaccinerade men det är ju för att vaccineringsgraden är så hög i de högre åldersgrupperna - i många fall över 90%.

Kollar man istället inlagda per 100.000 så är det en annan sak:

30-39 Ovaccinerade - 15,6
30-39 Vaccinerade - 0,5

40-49 Ovaccinerade - 40,5
40-49 Vaccinerade - 1,5

50-59 Ovaccinerade - 72,6
50-59 Vaccinerade - 4,2

60-69 Ovaccinerade - 142,0
60-69 Vaccinerade - 9,7

70-79 Ovaccinerade - 398,7
70-79 Vaccinerade - 17,4

80-89 Ovaccinerade - 307,5
80-79 Vaccinerade - 28,6

90+ Ovaccinerade - 658,4
90+ Vaccinerade - 42,7

Tar vi den största gruppen - absoluta tal 70-79 år så löper ovaccinerade 23 gånger större chans att hamna på sjukhus pga covid 19. Tänk då också på att bland de som är vaccinerade så finns det förmodligen fler med riskfaktorer.

Runt 94% av de i åldern 70-79 är vaccinerade med 2 doser. De som inte vaccinerade sig är förmodligen de som ansåg sig friska och ändå löper denna grupp 23 gånger högre chans att hamna på sjukhus.
Ursprungligen postat av raskens
Finns stora grupper i Israel som är antivaxxers, det är nästan uteslutande dom som hamnar på IVA. Israel har öppnat upp helt så dom som som vägrar vaccinera sig får ta konsekvenserna av det. Med vaccin är det inte värre än vilken influensa som helst så varför så sönder samhället med meningslösa nedstängningar.
Citera
2021-09-04, 17:18
Medlem
Ny studie:

Munskydd fungerar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOR5mL/jattestudie-avslojar-munskydd-stoppar-spridning

HAHAHA jag kan se framför mig hur munskyddshataren Anders Tegnell ska försöka bortförklara detta

Tomte
Citera
2021-09-04, 17:18
Medlem
Citat:
För att i princip alla som behöver vård är ovaccinerade. Det riskerar då eskalera om de är och springer på klubbar, konsert, evenemang . Då drabbar de övriga i landet som har gjort sin solidariska plikt i samhället!

Sverige har köpt upp 40 miljoner doser vaccin samtidigt dör en massa folk i fattiga länder pga att de saknar vaccin, finns inget solidariskt i det.
Citera
2021-09-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ny studie:

Munskydd fungerar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOR5mL/jattestudie-avslojar-munskydd-stoppar-spridning

HAHAHA jag kan se framför mig hur munskyddshataren Anders Tegnell ska försöka bortförklara detta

Tomte
Jag citerar det jag skrev för mindre än en timme sedan. "Uppgifterna betyder att R-talet i munskyddsgrupperna minskade ungefär 1 %. Svt.se säger att munskyddsgrupperna snarast ökade den sociala distanseringen, ett påstående som ytterligare ifrågasätter om munskydd har någon effekt alls.

Indonesien är ett av alla dessa länder med enorm diskrepans mellan redovisat covid-döda och överdödlighet. Siffror därifrån tas säkrast med en stor nypa salt."
Citera
2021-09-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Håller med!
Alla som vill har nu fått sitt vaccin.
Skulle nu vården bli överbelastad av ovaxxade får vi ta i med hårdhandskarna, dvs införa vaccinpass överallt så vi löser problemet..

Kallar du alla som inte vill vaccinera sig för konspirationsgalningar? Haha du verkar väldigt arg Bertil. Vad har du för färg i ansiktet nu? Lila eller bara halvrosa?
Citera
2021-09-04, 17:32
Medlem
Citat:
Samma med folk som äter osunt, röker och dricker alkohol då?
Citera
2021-09-04, 17:32
Medlem
https://nyadagbladet.se/halsa/23-arig-fotbollsspelare-dog-i-hjarnblodning-dagar-efter-att-han-tog-coronavaccinet/

Varför kommer det inte upp såna här artiklar på aftonbladet?

det kanske inte spelar någon roll för det är ju inte viktigt att en dör pga vaccinet. Viktigaste är att tvinga folk att vaccinera sig.
Citera
2021-09-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart det är samma sak. De som idag klagar på restriktionerna klagar därför de inte får sitta 6-8 personer vid samma bord istället för 4. De klagar på att stora arenor har maxtak på 15 tusen personer istället för 45 tusen. De klagar klagar kort och gott på att deras behov av förlustelser och nöjen inte blir tillgodosett. De tycker att folk som dör får skylla sig själva. De skiter i att folk dör, bara de får en stunds nöje och njutning. Parallellen till rattfylleristen kan ju inte bli mycket tydligare. Rattfylleristen skiter också i risken i att andra människor riskeras att skadas och dödas. Bara de får sin frihet att köra bil under påverkan. Samhället ska inte lägga sig i, bla bla bla.

Din jämförelse med kost, motion, rökning och alkohol är ju inte relevant för fem öre.
Även om jag så lever på pommes, chips, coca-cola, kedjeröker och dricker en kvarting Explorer varje dag så påverkar inte det DIN hälsa. Det förstör min hälsa inte din.
Nu pratade vi om vilka som har rätt till sjukvård pga sina val i livet. Märks att det var jobbigt att svara på mina frågor. Citerar inte in det igen, du har redan fått två försök. Vill du göra ett nytt försök är jag säker på att du kan hitta frågorna på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sitter jag däremot och hostar dig i ansiktet på en läktare eller en restaurang så äventyrar jag din hälsa. Precis på samma sätt som om jag sätter mig berusad bakom ratten och du promenerar vid sidan av vägen.
Så är det, vare sig du är vaccinerad eller inte. Vad hade det att göra med ifall man har rätt till vård?
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-09-04 kl. 17:36.
Citera
2021-09-04, 17:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ny studie:

Munskydd fungerar

Tomte

Munskydd stoppade ingenting. Man kanske kan fiffla med statistik och ljuga i studier. Men i verkligheten hände inte mycket när det blev lag med munskydd på vissa ställen i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in