2021-09-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Med det är väl klart att den gör..

Barnen är inte vaccinerade som dom vuxna.
Detta ihop med en variant som är väldigt mycket mer smittsam och att barn inte kommer följa några råd eller restriktioner. Det hade inte jag gjort heller om jag vore 16 år och det härjade en sjukdom som i stort sett är ofarlig för den gruppen samt att man typ är odödlig i den åldern..

Ja det er da klart, når de voksne bestemmer at børn ikke skal vaccineres.
Citera
2021-09-03, 17:40
Medlem
GoranPongs avatar
Det här var ju väntat eftersom man nu inte har distans undervisning. Smittan ökar i Göteborgs skolor så nu får eleverna vara hemma igen. https://www.gp.se/nyheter/storg%C3%B6teborg/smittan-%C3%B6kar-i-g%C3%B6teborgs-skolor-flera-klasser-h%C3%A5lls-hemma-1.54040619?fbclid=IwAR0fg71 WqdbULK-XrIQlTmU_w_bCYVjsyeYY0ZaW4EyNfNVQcdKwkCu_1xY
Citera
2021-09-03, 17:41
Medlem
Totala antalet smittade och döda från vecka 35
*Rapporterat löpande från FHM*

Vecka 35 (31 aug – 3 sep) -21

Stockholm= 2152 smittade(+261, +14%) & 0 döda(-3)
Västra Götaland= 1291 smittade(-92, -6,7%) & 1 död(-1)
Skåne= 1087 smittade(+8, +0,7%) & 0 döda(-2)
Östergötland= 259 smittade(+14, +5,7%) & 0 döda(-2)
Västmanland= 231 smittade(-7, -2,9%) & 0 döda(-1)
Jönköping= 222 smittade(+38, +21%) & 0 döda
Halland= 210 smittade(-34, -14%) & 0 döda(-1)
Dalarna= 209 smittade(+53, +34%) & 0 döda(-1)
Örebro= 200 smittade(+24, +14%) & 0 döda
Uppsala= 168 smittade(-14, -7,7%) & 0 döda
Kronoberg= 153 smittade(+26, +20%) & 0 döda
Sörmland= 145 smittade(+51, +54%) & 1 död
Kalmar= 142 smittade(+2, +1,4%) & 0 döda(-1)
Gävleborg= 132 smittade(+17, +15%) & 0 döda
Värmland= 122 smittade(-8, -6,1%) & 0 döda(-2)
Västerbotten= 115 smittade(-30, -21%) & 0 döda
Blekinge= 87 smittade(+21, +32%) & 0 döda
Västernorrland= 65 smittade(-12, -16%) & 0 döda
Jämtland/härjedalen= 64 smittade(-13, -17%) & 5 döda(-5)
Gotland= 29 smittade(-17, -37%) & 0 döda
Norrbotten= 29 smittade(-5, -15%) & 0 döda(-1)

Totalt= 7112 smittade(+283, +4,1%) & 7 döda(-10) = 1016 smittade/död(+614)
snitt= 1016 smittade/dag(+40) & 1 död/dag(-1,43)

*STÖRSTA ÖKNINGEN vecka 35*
Sörmland +54 %
Dalarna +34 %
Blekinge +32 %
Jönköping +21 %
Kronoberg +20 %

*STÖRSTA MINSKNINGEN vecka 35*
Gotland -37 %
Västerbotten -21 %
Jämtland/Härjedalen -17 %
Västernorrland -16%
Norrbotten -15 %

*TREND sommar 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
vecka 34 = 6829 (..+392, +6,1%)
vecka 35 = 7112 (..+283, +4,1%)

-Läget just nu-
https://www.bildtagg.se/file/p3cp5nw2upsxvdnb30gxqxj
Citera
2021-09-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Fick svar på min test Negativ..... faaaan var säker att jag fixat de, gumman var positiv....fullvax sjuk och vi gosa på som vanligt och jag blev dålig . Tydligen manflu......måste jävlar vara immun. Eller redan haft skiten,får väl ta ett antikroppstest. Se vad det säger.

Det är nog dumt att se ett negativt PCR test som en garant för att man inte har Covid.
Citera
2021-09-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är nog många som har samma uppfattning som mig. Under 1,5 års tid har vården som var ansträngd redan innan pandemin lidit hårt tryck av att vårda coronasjuka. Det många också missar i debatten är att sjukhusvård för covid19 är så mycket mer än intensivvård och antal IVA-platser. För en tid sedan hade över 70 tusen personer vårdats på sjukhus för covid19.
Hur många har vårdats på sjukhus pga kost, rökning och alkohol under samma tid? Varför ska dom valen ses annorlunda på, är det bara för att dom inte smittar andra?

Citat:
Då tror jag att många anser att det är förbannat dumt att låta bli att vaccinera sig nu när det finns vaccin, så att man ändå hamnar på sjukhus om man blir sjuk. Eftersom vården är otroligt ansatt hade det varit bättre att upplåta den vården till allt från trafikoffer, offer för skjutningar, höftleder, canceroperationer - you name it. Kanske hårt att vägra coronasjuka sjukhusvård om de inte vaccinerat sig, men det visar ju att man menar allvar. Det kan knappast anses vara för mycket begärt att man vaccinerar sig. Vägrar man vaccinera sig har man ju på sätt och vis gjort sitt val. Antingen tror man sig vara så säker på att inte bli allvarligt sjuk, eller så bryr man sig helt enkelt inte. Varför ska då samhället bry sig om dessa individer?
Förstår fortfarande varför smitta är enda parametern när man ska bedöma om någon ska ha rätt till vård, det missar du att förklara. Varför ska samhället bry sig om folk som röker te.x?

Att tvinga på folk medicin kan absolut ses som för mycket begärt. Att du inte vill att individen ska ha frihet är ditt bekymmer.
Citera
2021-09-03, 18:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Hur många har vårdats på sjukhus pga kost, rökning och alkohol under samma tid? Varför ska dom valen ses annorlunda på, är det bara för att dom inte smittar andra?

Förstår fortfarande varför smitta är enda parametern när man ska bedöma om någon ska ha rätt till vård, det missar du att förklara. Varför ska samhället bry sig om folk som röker te.x?

Att tvinga på folk medicin kan absolut ses som för mycket begärt. Att du inte vill att individen ska ha frihet är ditt bekymmer.

Med det synsättet har du heller inga problem med att jag sätter mig rattfull i min bil och i värsta fall kör ihjäl någon. Varför ska min frihet att köra hur jag vill inskränkas av andra människors säkerhet och trygghet? Dör någon är det inte mitt fel utan för att andra inte höll sig undan. Samma sak.
Citera
2021-09-03, 18:22
Medlem
JamesTrombleys avatar
Man blir ju mörkrädd. Vi har knappt några döda i Covid längre och ändå pågår denna ofattbara hysteri?
Citera
2021-09-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Man blir ju mörkrädd. Vi har knappt några döda i Covid längre och ändå pågår denna ofattbara hysteri?
Undrar vad hysterikerna ska fokusera på efter detta, influensan kanske?
Citera
2021-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
Med det synsättet har du heller inga problem med att jag sätter mig rattfull i min bil och i värsta fall kör ihjäl någon. Varför ska min frihet att köra hur jag vill inskränkas av andra människors säkerhet och trygghet? Dör någon är det inte mitt fel utan för att andra inte höll sig undan. Samma sak.
Absolut inte samma sak att köra ihjäl någon. Vet inte om du är så sjuk i huvudet att du faktiskt tycker det eller om det mer handlade om att vända och vrida istället för att svara på frågorna. Här kommer dom igen:

Citera
2021-09-03, 18:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag kan hålla med när det gäller folk med riskfaktorer som övervikt, diabetes eller hög ålder. Om de inte vaccinerar sig eller förbättrar sin hälsa så är de korkade.

Men om man tar ett exempel med en ung kille som får myokardit av vaccinet och han dör eller måste ha en hjärttransplantation efter ett halvår, ska inte han också skylla sig själv då? Vi måste väl vara konsekventa och låta alla skylla sig själva pga sina val?

Of the group, 27 (66%) made a complete recovery, 4 (10%) had incomplete recovery, and 10 (24%) either died (5) or underwent transplantation (5). The median time to death or transplantation was 8.4 months, with a range from 1 day to 49 months.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15680069/

Jag menade inte att någon ska behöva skylla sig själv på det sättet att dom lämnas utan vård. Jag menade bara att det får finnas en gräns för hur mycket man pressar folk att ta vaccin. Ifall dom inte vill ta vaccin, så ska dom ha det valet. Det är deras val huruvida dom vill möta viruset utan att deras immunförsvar är förberett på det.

När dom ovaccinerade personerna blir sjuka, så lär dom fortsätta ha tillgång till vård. Men man behöver vara medveten om att sjukvården är ansträngd, och personalen utmattad, efter epidemins tidigare härjningar. När ovaccinerade personer hamnar på sjukhus, så kan dom tränga undan annan viktig vård för andra patienter.
Citera
2021-09-03, 19:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Absolut inte samma sak att köra ihjäl någon. Vet inte om du är så sjuk i huvudet att du faktiskt tycker det eller om det mer handlade om att vända och vrida istället för att svara på frågorna. Här kommer dom igen:

Klart det är samma sak. De som idag klagar på restriktionerna klagar därför de inte får sitta 6-8 personer vid samma bord istället för 4. De klagar på att stora arenor har maxtak på 15 tusen personer istället för 45 tusen. De klagar klagar kort och gott på att deras behov av förlustelser och nöjen inte blir tillgodosett. De tycker att folk som dör får skylla sig själva. De skiter i att folk dör, bara de får en stunds nöje och njutning. Parallellen till rattfylleristen kan ju inte bli mycket tydligare. Rattfylleristen skiter också i risken i att andra människor riskeras att skadas och dödas. Bara de får sin frihet att köra bil under påverkan. Samhället ska inte lägga sig i, bla bla bla.

Din jämförelse med kost, motion, rökning och alkohol är ju inte relevant för fem öre.
Även om jag så lever på pommes, chips, coca-cola, kedjeröker och dricker en kvarting Explorer varje dag så påverkar inte det DIN hälsa. Det förstör min hälsa inte din.
Sitter jag däremot och hostar dig i ansiktet på en läktare eller en restaurang så äventyrar jag din hälsa. Precis på samma sätt som om jag sätter mig berusad bakom ratten och du promenerar vid sidan av vägen.
Citera
2021-09-03, 19:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Infektion ger förvisso bättre immunitet än vaccination. Men studiens resultat innebär inte att man ska förlita sig på naturlig immunitet för att bekämpa viruset.

Citat från artikeln i Science:
Having SARS-CoV-2 once confers much greater immunity than a vaccine—but no infection parties, please
By Meredith Wadman Aug. 26, 2021 , 8:00 PM

The natural immune protection that develops after a SARS-CoV-2 infection offers considerably more of a shield against the Delta variant of the pandemic coronavirus than two doses of the Pfizer-BioNTech vaccine, according to a large Israeli study that some scientists wish came with a “Don’t try this at home” label.
...
And they caution that intentional infection among unvaccinated people would be extremely risky. “What we don’t want people to say is: ‘All right, I should go out and get infected, I should have an infection party.’” says Michel Nussenzweig, an immunologist at Rockefeller University who researches the immune response to SARS-CoV-2 and was not involved in the study. “Because somebody could die.”
...
Still, Thålin and other researchers stress that deliberate infection among unvaccinated people would put them at significant risk of severe disease and death, or the lingering, significant symptoms of what has been dubbed Long Covid. The study shows the benefits of natural immunity, but “doesn’t take into account what this virus does to the body to get to that point,” says Marion Pepper, an immunologist at the University of Washington, Seattle. COVID-19 has already killed more than 4 million people worldwide and there are concerns that Delta and other SARS-CoV-2 variants are deadlier than the original virus.
...
Det är alltså en dum idé att medvetet sträva efter att erhålla naturlig immunitet.

Vaccinerna ger bättre skydd än att förbli ovaccinerad.
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jahaja, en av dem som uttalar sig är tydligen immunolog på Rockefeller University, ej heller involverad i studien:

Citat:
“What we don’t want people to say is: ‘All right, I should go out and get infected, I should have an infection party.’” says Michel Nussenzweig, an immunologist at Rockefeller University who researches the immune response to SARS-CoV-2 and was not involved in the study. “Because somebody could die.”

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

Jag känner inte till vad Rockefeller University är för ställe. Var det någonting du ville upplysa oss om beträffande just Rockefeller University?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in