2021-08-17, 20:30
Medlem
Silbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, jag har lite svårt att förstå dels vad problemet är, dels vad det är du undrar över?

Då jag har ingen registrering på en programkurs, kan antagning räknas med för att utöka studietakten?
Citera
2021-08-17, 20:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silber
Då jag har ingen registrering på en programkurs, kan antagning räknas med för att utöka studietakten?
Vad menar du med om antagning kan räknas med?

Om du menar att du blev antagen, men inte faktiskt registrerade dig på kursen, så kan det inte räknas med. Du kan bara räkna faktiska studier.
Citera
2021-08-18, 15:36
Medlem
Silbers avatar
Citat:
Vad menar du med om antagning kan räknas med?

Om du menar att du blev antagen, men inte faktiskt registrerade dig på kursen, så kan det inte räknas med. Du kan bara räkna faktiska studier.

Tack för ett svar. Ja, det stämmer korrekt - antagning utan fullsätndiga registrering. Då förstår jag hur det är.
Citera
2021-08-21, 20:11
Medlem
Är så att jag börjat plugga och ska få csn, csn har fått info att ja ska börja studera och dom har fått min studieförsäkran, måste man skicka in något mer innan man kan få pengar? Står att de är aktuellt för mig att skicka in bilagor eller meddela csn men ja har ingenting att ändra i min ansökan?
Citera
2021-08-21, 21:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epridee
Är så att jag börjat plugga och ska få csn, csn har fått info att ja ska börja studera och dom har fått min studieförsäkran, måste man skicka in något mer innan man kan få pengar? Står att de är aktuellt för mig att skicka in bilagor eller meddela csn men ja har ingenting att ändra i min ansökan?
Förutsatt att du pluggar i Sverige så brukar det räcka. Är det i Sverige? Och vilken sorts utbildning?

Det skulle hjälpa om du visar oss exakt vad det står, och var.
Citera
2021-08-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litispendens
Hur gick det för dig, fick du den godkänd? Sitter nämligen i samma sits i nuläget och behöver i annat fall ringa upp gamla jobbet för att jobba extra under kommande termin.

Och en fråga till tråden: Om jag alltså förlänger min sommartermin till att inkludera HT21, då fattas fortfarande högskolepoängsbeslutet baserat på de antal HP jag tog under VT21 och (förhoppningsvis) godkänns förutsatt att jag är registrerad på kursen HT21?

Vidare en ytterligare fråga. Kursen jag är registrerad på sträcker sig mellan 29 mars - 15 augusti. Jag har bara valt att ta studiemedel för juni - augusti, men har erhållit poäng från andra kurser tenterade under kursperioden som uppfyller kravet. Är detta något som påverkar med tanke på kursens upplägg eller är poängen något jag behövt ta under perioden jag sökte studiemedel för?

Ursäkta det sena svaret. Min sommaranmälan hade redan försvunnit när jag skulle göra min ändring (vilket var samma dag som du skrev). Jag vet inte om detta är normalt eller beror på situationen med fribeloppet, men jag blev följaktligen tvungen att göra en ny anmälan där jag inkluderade sommarterminen för säkerhets skull. Detta betyder att jag förmodligen inte kommer kunna förlänga min sommaranmälan och lägga till hösten och våren, utan det blir en separat anmälan för det sistnämnda. Det är lite skumt med tanke på att man ska kunna göra ändringar i sin anmälan under studiernas gång; tänk om man inte klarar någon kurs till exempel?

Är det någon annan som har upplevt samma sak?
Senast redigerad av ebin 2021-08-21 kl. 23:31.
Citera
2021-08-21, 23:47
Medlem
Citat:
Förutsatt att du pluggar i Sverige så brukar det räcka. Är det i Sverige? Och vilken sorts utbildning?

Det skulle hjälpa om du visar oss exakt vad det står, och var.

Nä ja märkte att de var ja som gjort fel i ansökan, ska läsa allmän kurs och vård och omsorg som e på 50% men jag hade råkat lämna uppgifterna vård och omsorg 100% så de blev fel, ändrat nu så ja har 50% vård och omsorg och 50% allmän kurs för att komma upp på heltid, antar att skolan skickat in de sistnämnda så de krockade.. får ringa csn på måndag så kommer dom uppdatera direkt så ja får utbetalat, my bad! Klantigt
Citera
2021-08-22, 07:26
Medlem
Hur kommer det sig att när man läser på yrkeshögskola måste man klara av alla kurser och moment för att få csn? Ansökte om csn men fick till svar att dom behöver fler uppgifter så jag gick in och läste och ser att dom skriver att man måste ha klarat alla kurser från föregående terminen. När jag läste på universitetet var det att man behövde klara 62,5 % av alla poäng för att få csn.

Detta leder till nästa fråga, jag kommer saknar runt 50 YH-poäng men kan jag ta igen dessa med de kurser jag läser nu till hösten? Dvs efter jag avklarat kurser som uppnår 50 YH-poäng så kan jag söka csn igen? Jag har inte fått avslag på min ansökan utan dom ska kontakta min skola för att kolla studieresultatet men jag antar det blir ett avslag.

"Innan vi kan fatta beslut måste vi avvakta att din skola skickar information om dina studieresultat från den aktuella perioden"

edit: Eller kan jag exempelvis läsa distanskurs (inte samma som YH, jag vet) för att få in poängen som troligtvis saknas?
Senast redigerad av ReAnimater 2021-08-22 kl. 07:30.
Citera
2021-08-25, 10:25
Medlem
Hej!

Studerar på yrkeshögskola och läste tidigare en kurs på gymnasienivå. Kursen jag läste innan klarade jag inte i tid och fick mail från CSN att de inväntar ytterligare studieresultat eftersom jag inte hade uppnått studieresultat för hela den kursen. Har läst in kursen nu och är godkänd. Läraren sa att studieresultat är inskickade (igår).

Är det någon som vet hur lång tid det tar för CSN att få mina studieresultat? Pratade med en på CSN för några dagar sedan och hon sa att jag ska ringa när studieresultaten är inskickade, men tjejen jag pratade med idag sa att jag inte behövde ringa. Har också fått olika svar som att jag ska skicka in en ny ansökan, medan en annan har sagt att jag inte behöver det.
Vad är det som gäller? Någon med erfarenhet?
Citera
2021-08-25, 20:53
Medlem
GucciManes avatar
Jag har nyss börjat plugga på YH utbildning samt fått bidrag+lån. Chansen är stor att jag avbryter studierna innan jag har pluggat 4 veckor pga jobb och planerar då att meddela CSN om avbrottet. Kommer jag då att få återkrav på utbetalningen som jag har fått av csn? Eller måste jag ha pluggat 4 veckor som bidraget+lån täcker?
Citera
2021-08-26, 13:52
Medlem
Hejsan, står att ja ska få min utbetalning imorgon fredag 27e, nån här som vet när pengarna kommer in? Är det efter kl 00 eller nån gång under dagen?

MVH
Citera
2021-08-26, 21:16
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epridee
Hejsan, står att ja ska få min utbetalning imorgon fredag 27e, nån här som vet när pengarna kommer in? Är det efter kl 00 eller nån gång under dagen?

MVH

Borde komma kl 00 om du har swedbank eller anmält konto till swedbanks kontoregister.

I övriga fall så skickas en check.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in