2021-09-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En "bekymrad" recensent på SR gav den nya musiken 3 av 5 i direktsändning under pågående release, efter någon minuts lyssning, seriöst...

Don't shut med down är en tidsmaskin precis som det skall vara. Solid ABBA-pop-pyttipanna med handsnidade melodislingor av en komplexitet som faktiskt fungerar, vilket inte existerar på hitlistorna längre. Undrar dock om "pastischen" på Främling i den inledande delen av refrängen är medveten eller en slump? Ser i alla fall fram emot ett helt album, även om bara hälften av låtarna håller samma klass.

Heder åt Abborna som vågar sticka ut de åldrade dubbelhakorna.

Dubbelhakor är inte deras största problem Tro mig, det finns tjugohundratalister som har ännu större problem med dubbelhakan Abba:iternas inbyggda stearinljus brinner förr eller senare ut dock tyvärr.

Snyggt stråkkomp med mera i de nya Abba-låtarna i.a.f.. Dom har plockat ihop det bästa av Abba och "Duvemåla-symfonierna" i den nya ljudproduktionen. De nya Abba-låtarna är en positiv överraskning trots allt.
Citera
2021-09-04, 00:15
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När jag föddes fanns inte några TV-kanaler och sedan bara en till 69. Det är inte jag som känner skuld. Det är förmodligen Benny. Det var mycker rikare på 60-talet. det var då nedbrytningen började. 70-talet var en sunkig tid och ABBA profiterade på den.

Vi ska inte gå off topic här i tråden, vilken kurva som helst visar att vi har det mycket bättre nu än på 60, 70, 80, 90, 00, 10-talet. Det går framåt hela tiden i vilket mått du än vill (men vissa av oss blir äldre och tycker bättre förr).

Låt oss njuta av musiken!

https://www.youtube.com/watch?v=pAzEY1MfXrQ
Nu 6.8 miljoner tittare.

https://www.youtube.com/watch?v=hWGWFa3jznI
Nu 3.2 miljoner tittare

Fantastiska siffror!
Citera
2021-09-04, 00:16
Medlem
frdks avatar
4 pensionärer med synth neon kläder... hur tänkte man där?
Skivbolaget måste seriöst sparka den som ligger bakom det fiaskot..

Skön musik annars, rösten är inte på gamla nivån men musiken är precis där man minns de
Citera
2021-09-04, 00:18
Medlem
Jag har inte hört låtarna. ABBA är kända för sitt sound, vilket gör att många känner igen låtarna direkt och jag tror det hade blivit en enorm besvikelse om de inte hade gjort allt för att man ska känna igen även de nya ABBA låtarna.

Helt perfekt om man gör det redan första gången man hör låtarna, även om de är nya!

Avatar-showen å andra sidan förvånade mig först. Förstår logiken att de inte är så unga längre och inte heller vill åka runt på turné.

Sedan när jag smälter den tanken så känns det som att ABBA återigen visar varför de nådde så stora framgångar. De vågar ta risker, vågar prova nya saker och vill ge så mycket de kan till publiken.

Så nu får vi en hel skiva med låtar och en show att se fram emot.
Citera
2021-09-04, 00:22
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tur att man är född på 50-talet då.

---

Björn Ulveus född på 40-talet verkar emellertid vädigt PK och har en övertro på jämställdhet som lösning på världens problem. I TV4-intervjun berättar han att världen skulle bli bättre om alla dessa patriarkat försvann. Jag är rätt säker på att det då bara vore en tidsfrågan innan det uppstår liknande matriarkat.

Benny Andersson också född på 40-talet är ju en mecenat till F! med allt vad det innebär.

De där generaliseringarna över det näst sista numret i folks födelseår är idiotiska.

Jag tycker att deras nya låtar är trevliga.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-09-04 kl. 00:25.
Citera
2021-09-04, 00:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vi ska inte gå off topic här i tråden, vilken kurva som helst visar att vi har det mycket bättre nu än på 60, 70, 80, 90, 00, 10-talet. Det går framåt hela tiden i vilket mått du än vill (men vissa av oss blir äldre och tycker bättre förr).

Låt oss njuta av musiken!

https://www.youtube.com/watch?v=pAzEY1MfXrQ
Nu 6.8 miljoner tittare.

https://www.youtube.com/watch?v=hWGWFa3jznI
Nu 3.2 miljoner tittare

Fantastiska siffror!

Knappast OT att konstatera att ABBA profiterade på 70-talets sunkighet efter oljekrisen. De lyckades förena glamrock och dansband vilket gjorde deras musik lättillgänglig. I TV4-intervjun försökte de få det till att ABBA:s klädsel skulle vara föregångare för HBTQ-rörelsen. De väljer då helt att frånse att alla glamrockband, inte minst Queen, Sweet och David Bowie, anspelade på det och det androgyna.
Citera
2021-09-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
4 pensionärer med synth neon kläder... hur tänkte man där?
Skivbolaget måste seriöst sparka den som ligger bakom det fiaskot..

Skön musik annars, rösten är inte på gamla nivån men musiken är precis där man minns de
Vad jag vet så äger de själv skivbolag och allt annat som rör dem.
Citera
2021-09-04, 00:51
Medlem
Dharmabums avatar
En irriterande åsikt som dykt upp några gånger i tråden är att de nya låtarna är rätt bra, trots ABBA är sådana gamlingar. Som om det är oväntat att Benny, som jobbat med musik på extremt hög nivå även de senaste 40 åren, fortfarande kan hantverket. En snickare som fyllt 75 och som jobbat hela livet är inte sämre på att bygga trappor än en tonåring på yrkeshögskolan...

Är de nya låtarna bra eller inte? Jag tycker det. De flesta som kan mycket om musik brukar mena att ABBA närmast var en supergrupp där alla bidrog med sin bit på en väldigt hög nivå, inklusive de producenter de arbetat med. Sen är det här ett projekt som fått stora resurser, säkert massor av studiotid och opinions och bidrag från betydligt fler proffs än vad som är inblandade när nya artister får en chans. Här har vi också en av anledningarna till varför man inte kan prata om att utvecklingen går framåt när det gäller musik och att ABBA är akterseglade av den anledningen. Det satsas inte lika hårt på stora produktioner som det gjordes på 70-talet.

Den intressanta frågan nu tycker jag är om man sparat den bästa låten eller om det är de singlarna vi fått. Låtarna som släpptes igår handlar om återföreningen, vilket är rätt passande vid en lansering. Vore rätt smart om de sparat det musikaliskt starkast kortet för att få till en andra våg av intresse när skivan släpps!
Citera
2021-09-04, 00:59
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Jag tror inte (utan att ha läst) att Agnetha och Ledin haft en affär.
Om Ulf Lundell och hon haft en affär bara för att hon är med och sjunger i Lundells ”snön faller” tror jag inte heller. Men vem vet ?

Tack för ditt inlägg.
Jag bara spekulerade ett tag.

Men som vanligt är jag ju, tyvärr ute och cyklar...
Citera
2021-09-04, 01:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta blir väldigt OT och tyvärr låter det väldigt förvirrat. Jag är ledsen för det.

I denna tråd låt oss bara njuta av ABBA som de har varit tidigare, och av deras nya musik nu!

Nej låtsasmoderatorn. Trådern handlar om ABBA och då kan det knappast vara OT att diskutera hur ABBa kom fram med sin musik och vilka musikaliska influenser som de reda på. Om det inte intresserar dig kan du bara bläddra vidare. Själv gillar jag lite udda ABBA-låtar som:

Head Over Heels, Andante, Andante, Dum Dum Diddle, Sitting in the Palmtree och inte minst As Good as New. Bästa de gjort anser jag dock ändå vara Knowing me knowing you fast jag ledsat på den.
Citera
2021-09-04, 01:05
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Hur kan folk bry sig om sånt här skit? Har ni inget liv...

Därför vi bryr oss vad som vad hände innan du var född.
Citera
2021-09-04, 01:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Tycker att de kunde hylla Inger Heinerborg (då Brundin) som ju faktiskt ingick i ABBA under en tid då Agneta Fältskog var föräldraledig. Tyvärr är Inger inte med oss längre sedan många år tillbaka:

https://www.youtube.com/watch?v=vw542YOoyuI

https://www.youtube.com/watch?v=q1lPLKnr5qE
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-09-04 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in