2021-09-03, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Dom låter i princip EXAKT som dom lät när de begav sig. Utveckla gärna.

Om så är fallet varför då ge ut "nya" låtar? Whats the point of all this? Money money money.

Jag tycker inte Agnetha och Frida låter alls lika bra som förut. Men de är ju också snart 100 båda 2.
Citera
2021-09-03, 22:53
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
Jag gråter när jag lyssnar. I'm lost.

Ja men så är du reggad 2003 också, så det är väl inte så konstigt att du gråter... du måste ju vara i ABBAS ålder, minst!?
Citera
2021-09-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
ABBA ska låta som ABBA, men jag tycker att de fått överdrivet högt betyg av recensenterna och det är ju uppenbart att det beror på att de är just ABBA. Sätt alla minnen åt sidan från den tiden och fokusera på musiken så tror jag det flesta förstår att de inte är uppe på betygskalorna 8-9/10. Det är mycket nostalgi kring dessa betyg kan jag tänka mig.

För dåligt engelskt uttryck. Det hade ABBA på den tiden också, men det är andra tider nu.
Stort minus för nyttjandet av elekroniska instrument. Basen på Dont shut me down låter riktigt illa. Helt malplacerat ljud. Jag förstår inte hur man kunde ta beslutet att använda den basen. ABBA med Ace of Base-bas? Illa!

Dåliga sångröster hade de också. De hade kunnat dölja det genom andra låtval, men istället blev det fokus på rösterna.

Sedan tycker jag inte det var något hitvänligt alls över de två låtarna. Det var ABBA helt enkelt.

Ur en nostalgisk synvinkel skulle jag ge dom 7/10.

Väldigt många kritiker gillar faktiskt accenterna. Det blir exotiskt. Det blir ABBA. Dom flesta är väldigt nöjda och det höjer stämningen.
Citera
2021-09-03, 22:55
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldwych
Längtar efter att A-teens ska spela in de nya låtarna.

Tyvärr är ju inte A-teens purunga och så fräscha som när det begav sig. De är nästan 40 nu och någon jobbar som managing director och någon annan är pole dancer.
Citera
2021-09-03, 23:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Om så är fallet varför då ge ut "nya" låtar? Whats the point of all this? Money money money.

Jag tycker inte Agnetha och Frida låter alls lika bra som förut. Men de är ju också snart 100 båda 2.

Det handlar naturligtvis inte om pengar.
Tittar du på framgångsrika artister och skådespelare så fortsätter många av dem långt upp i åldrarna, trots att de varit ekonomiskt oberoende i årtionden.
De nya låtarna har skrivits och framförs av människor som är 40 år äldre än de var under deras storhetstid och det är klart att det märks.
De är inte 25 längre, men då anpassar man sig.
Jag gillar låtarna och är imponerad över att de lyckats behålla 70-talets ABBA-sound, och ändå känns låtarna fräscha.
Citera
2021-09-03, 23:20
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Är det inte helt fantastiskt hur dom kan låt på detta sätt 40 år senare, 2021?
Här diskuterar vi deras comeback, och hur dom utförde den.
Låtarna låter precis som dom lät förr, och dom har fortfarande samma känsla och kreativitet i melodi som flow.
Vad är era åsikter om låtarna? Rösterna? Sången? Melodin?
Jag blir helt tagen, och då är jag inte ens ett ABBA-fan, utan jag blev det först efter att höra deras två nya låtar.
Detta fick mig att få upp ögonen för dessa genier.
"I ask you to have an open mind"
-Oh Agneta, jag behöver inget öppet sinne, jag älskar dig ändå.
SWEDISH QUALITY!

Diskutera!

De två låtarna uppfyllde förväntningarna hos alla fans, med råge. Även jag hyllar låtarna, mest av nostalgiska skäl. Abba ska låta så här. Jag tror Abba anno 2021 måste bygga på nostalgi för att göra succé.

Jag instämmer i den eventuella kritik om att låtarna liknade gamla ABBA från 1982 lite för mycket, men det tror jag var avsiktligt. Alla die-hard fans har ju väntat på en återförening i decennier, och när det väl blir verklighet så vill nog de flesta känna igen musiken. Soundet är ju faktiskt helt unikt, utan jämförelse. Eftersom Björn och Benny är två av musikhistoriens skickligaste kompositörspar. Kanske enbart i konkurrens med Lennon/McCartney. Och de två A:na på sång gör fortfarande ett magiskt intryck. Deras stämmor är ju förvånansvärt välbevarade och välljudande, än idag.

Fullängdaren, som släpps om två månader, kommer helt säkert att göra braksuccé och kommer toppa världens försäljningslistor i åratal framöver. Har såklart potential att bli det mest sålda musikalbumet genom alla tider. Dels för att det är Abba, men ockdå därför att nutidens miserabla omständigheter gynnar en sådan försäljning. Abba blir en perfekt tröst och distraktion för gemene man.

Däremot är jag mer skeptisk till deras revolutionerande avatar-konsert i London nästa år. Självklart extremt påkostad och välproducerad, men det här futuristiska AI-temat kan mycket väl visa sig bli en backlash och förstöra mycket av det emotionella och nostalgiska. Kanske de gamla die-hard fansens barn och barnbarn åker till London och tittar på spektaklet. Bara för att ha varit där...

Men Abbas återförening och storstilade comeback är självklart ett välkommet och uppskattat ögonblick i musikhistorien.
Citera
2021-09-03, 23:30
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tur att man är född på 50-talet då.

---

Björn Ulveus född på 40-talet verkar emellertid vädigt PK och har en övertro på jämställdhet som lösning på världens problem. I TV4-intervjun berättar han att världen skulle bli bättre om alla dessa patriarkat försvann. Jag är rätt säker på att det då bara vore en tidsfrågan innan det uppstår liknande matriarkat.

Benny Andersson också född på 40-talet är ju en mecenat till F! med allt vad det innebär.

Han såg ju vad som hände med Josefine Nilsson, så det kan ju ha påverkat honom en smula.
Citera
2021-09-03, 23:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Han såg ju vad som hände med Josefine Nilsson, så det kan ju ha påverkat honom en smula.

Den situationen är nog inte så ensidigt enkel som det vill göras gällande, men visst han tror väl på det och känner skuld. Att se hur världen är konstruerad utifrån enstaka exempel med känslomässiga grunder är bästa sättet att ainte vara rätt ute.
Citera
2021-09-03, 23:46
Medlem
Fibonaccitals avatar
Detta var en jevla lång tråd..
Orkar inte läsa hela...

Till att börja med så TROR jag att Agneta hade en story 1982 med Ledin.

Tomas Ledin & Agnetha Fältskog - Never again 1982
"Never Again" https://www.youtube.com/watch?v=frNE8mAgX6E

Lite mer info och hintar hittar ni här:

Agnetha Fältskog Interview (English Subtitles) | ABBA | SVT/NRK/Skavlan
https://www.youtube.com/watch?v=2qpr1F-UONI

Men jag gillar ABBA väldigt mycket.

Deras nya låtar ger mig stålpäls.
Ni hittar dem själv på nätet:

ABBA - I Still Have Faith In You
https://www.youtube.com/watch?v=pAzEY1MfXrQ

Don't shut me down
https://www.youtube.com/watch?v=uSNSNuaw5N0

We all have it in us - LOVE!

God natt...
Nu ska jag lyssna till ABBA till jag somnar...
Senast redigerad av Fibonaccital 2021-09-04 kl. 00:23. Anledning: stavfel...
Citera
2021-09-03, 23:50
Bannlyst
En länk vore inte helt fel.

Är ingen större ABBA fan men de är stora på sitt sätt.
Citera
2021-09-03, 23:51
Medlem
Abba, en tid av värmande sol, nyslaget hö och Volvo 244 med sollucka, dragandes en polar 470.
Ny Albin 25 på böljande saltvatten. Transistorradion spelar svensktopp. Sol vind och vatten.
Pojkarna kör kring i nya Zundappar, Cresent compact eller Puch Dakota, nerböjda för att om möjligt ställa det ställbara munstycket rätt.
Flickor läser min häst och den lilla tidningen Starlet. Sommaren var lång och håren likaså.
Miljömedvetandet existerade inte och vid vattendrag sågs bilar tvättas för hand.
Väl hemma hade mor fullt upp med att fästa papiljotter och använda alldeles för mycket hårspray, inför kvällens festligheter.
Barnen fick så vackert hålla sig hemma med tv:n och dess hela två kanaler. Största flaskan läsk var på 750 ml eller kanske rent av 1 liter ?

Var dag hördes antingen Agneta Fältskog, Annifrid Lyngstad, Hotenanny singers, Hepstars eller rent av Abba.
Och Ted Gärdestad.

Jo då. Myggjävlar och brännässlor fanns nu som då.
Liksom Abba
Citera
2021-09-03, 23:51
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den situationen är nog inte så ensidigt enkel som det vill göras gällande, men visst han tror väl på det och känner skuld. Att se hur världen är konstruerad utifrån enstaka exempel med känslomässiga grunder är bästa sättet att ainte vara rätt ute.

Låt oss bara njuta av musiken och av den fantastiska värld vi lever i. Inga skuldkänslor behövs för vi lever i den rikaste och mest framgångsrika av perioder just nu.

Här är hela livesändningen från släppet:
https://www.youtube.com/watch?v=sRe-Xek_TFg

Här är ren nostalgisk poesi, inlägget före (***** stjärnor) :
Senast redigerad av dannbaggen 2021-09-03 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in