2021-09-03, 19:52
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Du använder ett respektlöst och vulgärt språk när du skriver "skiten". Jag håller med om att det äldre materialet är mycket bättre, och de kanske borde avstått från detta släpp för att bevara myten.

Men "skit" är det sannerligen inte. Du kan vela göra't bettre sjelv vettja!

Jag använder vilket språk jag vill. Som född i slutet av sextiotalet är jag uppväxt med ABBA i princip med modersmjölken. Trots perioder med synth (Depeche, Simple Minds, DAF med flera) har jag alltid lyssnat på ABBA från och till.

Det de har släppt nu är mina öron oengagerat, slött och utan särskilt mycket hjärta. Då blir det skit i mina öron.
Citera
2021-09-03, 19:57
Medlem
kakburks avatar
Tycker att det låter helt okej. Inte samma energi som förr men de är ju trots allt 70 plussare.
Turnera orkar de väl knappast med...ha ha "vad har de i rocksvängen och göra, de orkar inte ens slå sönder ett enkelrum"
Men de får godkänt av mig trots att musiken inte är min cup of tea.

När jag var tonåring så hade jag en plansch av Agneta på väggen vid sängen. Jag hade många planscher på mestadels hårdrocksband men det var bara Agnetas som blev fläckig...
Citera
2021-09-03, 20:22
Avslutad
Abba är det band och sångröst som utstrålar allt som Sverige står för. Mindre hat mot världen och harmoni. Inge jävla greekazo, 1cuz,Yasin som har förstört Sveriges musiksmak hos ungdomar.

Det bästa vore att köra runt i Tensta eller Rinkeby och spela Abba låtar från en högtalare. Antar att jag dessvärre hamnar i trubbel.
Citera
2021-09-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Bara ren glädje kring denna comeback.

Jag har alltid haft roligt åt diverse "kulturexperter" som är lågbegåvade människor som tror att de är högbegåvade och saknar självdistans.

En "bekymrad" recensent på SR gav den nya musiken 3 av 5 i direktsändning under pågående release, efter någon minuts lyssning, seriöst...

Don't shut med down är en tidsmaskin precis som det skall vara. Solid ABBA-pop-pyttipanna med handsnidade melodislingor av en komplexitet som faktiskt fungerar, vilket inte existerar på hitlistorna längre. Undrar dock om "pastischen" på Främling i den inledande delen av refrängen är medveten eller en slump? Ser i alla fall fram emot ett helt album, även om bara hälften av låtarna håller samma klass.

Heder åt Abborna som vågar sticka ut de åldrade dubbelhakorna.
Citera
2021-09-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
ABBA var ju kända för sina spektakulära scenkläder som verkligen var lite utanför boxen.
Det här med avatarerna känns dock inte nyskapande alls utan lite passe redan.
Och hur blir resultatet en ung avatar med en 70 årings rörelsemönster. Kan se lite lustigt ut.
Kläderna såg normala ut, inget som stack ut. Det enda jag tänkte på var att det var något nytt då skärpet, på tror det var Frida, inte satt så när de höll på sist.

Tänkte faktiskt lite på hur de rörde sig och om det var datorn som hängde sig eller gick trögt. Även att de inte dansade som gymnaster som idag utan mera på stället som 70-80-talet.

Men det har nog mera med ålder och även att de rör sig som de gjorde tidigare. Inte lönt att öva in dans de inte klarar av att hålla tempot i. Sen ska det väl medvetet se ut som tidigare, disco, och inte som dagens stilar!
Citera
2021-09-03, 20:47
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, vissa verkar ha glömt det. Men de här personerna är väldigt gamla numera.

Kan ni fatta? Björn Ulvaeus och Anni-Frid Lyngstad fyller 80 om 4 år... Bägge är födda 1945.
Ja, det är imponerande att de lyckats producera så fina låtar i den åldern - dessa två första släpp är åtminstone godkända.
Citera
2021-09-03, 20:55
Medlem
Helt ok, bättre än mycket annat nyproducerat skräp, det är såklart att det inte går att jämföra med deras klassiker, det är som sagt klassiker. Om man ger låtarna några år att mogna och falla rätt i örat så lär jag säkert gilla de här också.

Sorgligt när man tänker på hur gamla folk blir som en del har påpekat i tråden.
Citera
2021-09-03, 21:04
Medlem
L3nn4rts avatar
ABBA ska låta som ABBA, men jag tycker att de fått överdrivet högt betyg av recensenterna och det är ju uppenbart att det beror på att de är just ABBA. Sätt alla minnen åt sidan från den tiden och fokusera på musiken så tror jag det flesta förstår att de inte är uppe på betygskalorna 8-9/10. Det är mycket nostalgi kring dessa betyg kan jag tänka mig.

För dåligt engelskt uttryck. Det hade ABBA på den tiden också, men det är andra tider nu.
Stort minus för nyttjandet av elekroniska instrument. Basen på Dont shut me down låter riktigt illa. Helt malplacerat ljud. Jag förstår inte hur man kunde ta beslutet att använda den basen. ABBA med Ace of Base-bas? Illa!

Dåliga sångröster hade de också. De hade kunnat dölja det genom andra låtval, men istället blev det fokus på rösterna.

Sedan tycker jag inte det var något hitvänligt alls över de två låtarna. Det var ABBA helt enkelt.

Ur en nostalgisk synvinkel skulle jag ge dom 7/10.
Senast redigerad av L3nn4rt 2021-09-03 kl. 21:11.
Citera
2021-09-03, 21:11
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Sedan tycker jag inte det var något hitvänligt alls över de två låtarna. Det var ABBA helt enkelt.

Ur en nostalgisk synvinkel skulle jag ge dom 7/10.
Detta håller jag med om.
Citera
2021-09-03, 21:15
Medlem
outback4s avatar
40 år efter senaste skivan så gör Abba alltså comeback
Nu väntar vi bara på att Björn Borg, också 40 år efter sin riktiga sorti, gör comeback och ställer upp i Wimbledon 2022...
Citera
2021-09-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
40 år efter senaste skivan så gör Abba alltså comeback
Nu väntar vi bara på att Björn Borg, också 40 år efter sin riktiga sorti, gör comeback och ställer upp i Wimbledon 2022...

Han gjorde comeback åtta år efter han lagt av, så den jämförelsen är riktigt kass.
https://www.expressen.se/sport/tennis/mystiska-professorn-bakom-borgs-comeback-/
Citera
2021-09-03, 21:41
Medlem
mrmoonlightss avatar
ABBA har startat en supertrend med sina avatarer. Ingen har gjort det lika snyggt tidigare. Vi kommer att se lång rad med artister göra samma sak innan dom går ur tiden. ABBA är pionjärer på det här området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in