Citat:
Problemet är att CL (om han nu kände till HA och gensköt henne) kom körandes inne på cykelvägen ca 02:30 och observerades då av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Sen lämnade CL platsen 15 min. senare. Finns det någon möjlighet att han på den tiden kan ha hunnit med allt?
1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.
2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.
3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.
Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha någo med mordet att göra, det hade det. Men frågan är vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?
I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.
Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.
1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.
2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.
3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.
Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha någo med mordet att göra, det hade det. Men frågan är vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?
I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.
Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.
Gm behöver inte ha åkt in cykelvägen för att genskjuta Helena, utan kan ha åkt runt för att hämta kroppen. Men han/de bör ha haft lokalkännedom, för det är inte säkert att en "utomstående" hade vetat om cykelvägen och att det gick att åka från skogsstigen vid Ekuddenvägen lite norrut, för att sedan ta in till vänster och komma till lekplatsen/där stigen slutade.
Enligt bartendrar på Statt bad Helena om ett glas vatten efter att baren stängt (vilket den borde ha gjort vid kl. 02 eller plus minus någon minut). Om vi säger att Helena fick sitt vatten (som hon också erbjöd två okända män) samt, har jag för mig, frågat några kompisar om någon av dem skulle åt hennes håll, så bör inte klockan ha varit tidigare än åtminstone runt 02.05. Sedan tar det någon minut att ta sig till utgången, prata några ord med BW samt ev. någon mer. Jag skulle tro att Helena därför kom iväg först omkring kl. 02.10. För att sedan "Hannas" vittnesmål ska stämma, så skulle Helena ha befunnit sig vid skogsstigen ca 5-10 minuter senare. Då bör hon ha fått skjuts, för inte skulle hon väl ha kunnat gå hela sträckan från Statt till skogsdungen på den korta tiden? (Ni med lokalkännedom får gärna kommentera detta.)
Om Helena skulle ha gått hela vägen (själv eller med sällskap) - och om vi ponerar att hon gick från Statt ca. kl. 02.10 - när skulle hon ha varit framme vid skogsstigen då? Ungefär kl. 02.25-02.30? Då faller "Hannas" vittnesmål. För att "Hanna" ska ha rätt, borde Helena ha fått skjuts alternativt ha gått tidigare (vilket motsäges av bartendrarnas vittnesmål om att Helena bad om ett glas vatten efter stängning).
Jag tror att "Hanna" hörde det hon hörde - MEN jag är inte säker på att hon:
* hörde just Helena
* hörde detta just natten mot söndagen
* hade exakt koll på tiden
Varför?
* Om hon är säker på att det var just Helena hon hörde, då borde hon ha känt igen rösten den natten. Nu tog det några dagar - och hon hade nu fått reda på att Helena hade försvunnit - innan hon "visste" att det var just Helena hon hörde. Om hon nu var säker på att känna igen Helenas röst, varför ringde inte en klocka direkt, om så bara att hon tyckte sig känna igen en välbekant röst?
* Enligt personer som själva brukade befinna sig på Ekuddenvägen under denna period, så hände det att folk inte sällan skrek, tjoade, ropade osv. På den tiden (till skillnad från i dag) brukade det tydligen vara en hel del trafik och ljud nattetid; folk som skulle på efterfest, till badet osv. Det kan i princip ha varit vilket bråk mellan ungdomar som helst.
* Det är svårt att bedöma rätt klockslag, när man är nyvaken och inte har en direkt referenspunkt. "Hanna" sade sig ha sovit en stund och vaknat vid kl. 02 eller strax därefter. Då tittade hon på klockan. Efter det bredde hon väl en macka eller skorpa och drack något till det. Jag har också för mig att hon ska ha tittat till katten (någon som minns om det var så?), tagit med hunden och gått ut ev. något mer. (Man kanske går på toaletten efter att ha sovit en stund?) När man är nyvaken kan det ta längre tid att få saker gjorda. Dessutom har uppgifter sagt att hon inte direkt "spottade i glaset". Jag vet inte hur det var med den saken. Någon som vet om hon druckit den kvällen? I så fall kan tidsbedömningen ha varit sämre. Inledningsvis sade "Hanna" att hon var ute mellan två klockslag. En tid senare var hon "säker" på ett nytt tidsspann. Vad gjorde att hon bestämde sig för det senare?
* "Hanna" reagerade inte direkt på att hon förrförra natten hört "tumultet", när polisen på måndagskvällen knackade på och frågade om hon hört något. Först dagar senare, och efter diskussioner med maken som under natten mot söndagen inte befann sig i hemmet, blev hon säker på vilken natt det hade skett. Och att det var just Helena hon hade hört, eftersom hon så väl kände igen hennes röst.
Om man bortser från "Hannas" vittnesmål (då det skulle ha kunnat vara någon annan än Helena som skrek), så blir fältet öppnare för andra scenarion.
Jag utgår inte ifrån att det måste ha varit CL som var gm här. Inte heller att "Hanna" skulle ha kunnat göra en korrekt observation, eller att brovittnen pekat ut just Helena och inte enbart hennes (?) byxor. Inte mycket är 100%-igt i detta fall. Ta bort en liten del, och helt nya scenarion kan anas.