2021-09-03, 14:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Håller med dig! Det finns tecken på att han kände till området, bl a att det fanns en cykelväg att åka in på och ev. genskjuta henne.

Ok ponera att CL (om han nu kände till HA och gensköt henne) kom körandes inne på cykelvägen ca 02:30 och observerades av killarna i bilen på Hällristningsvägen. CL lämnade platsen 15 min. senare ca 02:45. Finns det någon möjlighet att han på den tiden kan ha hunnit med allt?

1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.

2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.

3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.

Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha något med mordet att göra, det hade det. Men frågan är vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?

I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.

Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 15:19.
Citera
2021-09-03, 14:43
Medlem
Var bodde CL 1992?
Citera
2021-09-03, 14:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Man får nog anta att kriminaltekniker har gjort en brottsplatsundersökning, de är ju ändå tekniskt utbildade poliser som är tränade för att just kunna analysera vad som hänt. Deras analys är ju att sandalerna inte kan ha hamnat där under striden utan just att någon har kastat in dem.
Min tanke är att ifall man transporterar en livlös kropp kanske enklast genom att bär under armarna så att benen släpar i backen finns kanske stor risk? att skorna åker av. När kroppen väl framme på lekplatsen och burits in i bilen (faller ringar,cerat,tabletter ur väskan) GM upptäcker då att sandalerna fattas springer in i paniken igen och ser sandalerna och kastar in dem på var sin sida om stigen in i vegetationen. Typ så tror jag det har gått till.

Jag beskrev två alternativ för hur HA tappat skorna. Oavsett vilket av alt. som är rätt så har GM givetvis plockat upp skorna och sen slängt in dom i skogen åt varsitt håll.

Vi har ju båda gjort samma analys.

Jag har aldrig någonsin påstått att skorna hamnade långt ute i vegetationen i samband med överfallet. Det är ju befängt.
Du har bara läst mitt inlägg lite slarvigt, sånt händer.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 15:21.
Citera
2021-09-03, 14:53
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Var bodde CL 1992?
1991 på Bråtenvägen 52, 1981 i Tibro
----------------
PU på Bråtenvägen 58
PK på Bråtenvägen 72
Senast redigerad av Grandpa 2021-09-03 kl. 14:57.
Citera
2021-09-03, 15:07
Medlem
[quote=tripak|77128627]
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Det jag funderar på är hur mycket minns ett vittne egentligen.
Om jag skulle vittna om vilka bilar eller människors klädsel som jag mötte när jag cyklade genom samhället igår kväll skulle jag inte kunna redovisa det.
/QUOTE]

Hjärnan skapar och förändrar minnen kontinuerligt. Även om du skulle minnas vad du såg igår så hade din hjärna nu börjat förvanska minnet av det. Enskilda detaljer i vittnesutsagor som kom veckor eller år efter försvinnandet måste betraktas med stor försiktighet. T.ex. vad Hanna hörde och vilken bil Carina såg (och när) faller inom den kategorin för mig.
Detta program om minnet är väldigt talande och väl värt att se: https://www.svtplay.se/video/29761322/din-hjarna/din-hjarna-sasong-2-dina-minnen?info=visa

Tack, Det är intressant. Sparat länken i en flik för att se senare.
Ännu värre hade det nog varit ställt med minnet halv tre på natten efter en krogrunda.
Citera
2021-09-03, 15:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Jag tror att GM vet/visste var HA bor/skulle gå. Han är väl förtegen med området och kände HA, kanske bara på avstånd. De kanske inte var nära bekanta med varandra. Så stort är inte Mariestad att GM torde ha vetat vart HA var på väg.

Så när han ser henne runt Stadt/bron åker han iväg till gångvägen och väntar på henne. GM vet att där kan han jobba ostört.

Visst kan CL t.ex ha passerat HA på bron, känt igen henne och därför svängt ner höger på Ekuddenvägen för att sedan vända bilen en bit ner och sen "låtsas komma körandes" som om han inte hade en aaaning om att hon skulle komma gåendes just där...

Men CL gensköt inte HA, han satt inte i bilen inne vid lekparken och väntade in henne.
Det scenariot passar inte in i tidsschemat eller med vittnesobservationerna.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 15:24.
Citera
2021-09-03, 15:09
Medlem
lindblomsgröns avatar
De två som GW misstänker är det M Brunnh-agen och T Brunnh-agen i Mariestad men tät far o verkade ordentliga och som H kunde tänkas lifta hem med? De hade båt och stuga? utanför Mariestad.
Citera
2021-09-03, 15:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror jag också.

Precis som du skriver så visste nog GM, eller flera, vem HA var även om han kanske inte kände henne något närmare. Dessutom en man som är mycket väl hemma i geografin i Mariestad. Därför skulle han ha kunnat stått och väntat på henne.

Det passar inte in tidsmässigt på något sätt man ska nog undvika att krångla till det i onödan. Passar det inte in så släpp det.
Citera
2021-09-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Problemet är att CL (om han nu kände till HA och gensköt henne) kom körandes inne på cykelvägen ca 02:30 och observerades då av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Sen lämnade CL platsen 15 min. senare. Finns det någon möjlighet att han på den tiden kan ha hunnit med allt?

1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.

2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.

3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.

Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha någo med mordet att göra, det hade det. Men frågan är vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?

I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.

Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.

Håller med i det du skriver. Det är mycket som blir motsägelsefullt i många resonemang.

Han skulle då vara väl bevandrad i området och veta att det var nära hennes hem och att stigen användes frekvent av boende på väg hem.
Dessutom i en mellanstor/mindre stad är original igenkända och omtalade (vilket de ofta själva är medvetna om) många år senare, när folk pratar om minnen från förr. Speciellt sluskar, som hängt ute och ofredat, åkt runt i bil och varit stötande mot tjejer. De blir alltid ihågkomna och ett ämne att skvallra kring, så nog måste det finnas uppgifter som styrkt misstanken mot honom redan tidigt i utredningen och varför han då var otänkbar och nu misstänkt är intressant...

Det var även så i utelivet vid tiden, speciellt på sommaren så hängde folk kvar långt efter stängning och strosade ikring på väg till någon efterfest eller bara drog runt och tjatade med folk i den varma natten. Samt fenomenet gågata inte var vanligt där av även snurr på bilar.
Det var mycket folk i rörelse åt olika håll, ända fram till morgonkvisten. Värt att komma ihåg eftersom det inte har varit på det viset på mååånga år. Som äldre, kan jag sakna den tiden.....
Med tanke på detta så kan jag omöjligt se att Helena inte uppmärksammades mer på sen eventuella promenad hem. Många kände/kände igen henne, samt om hon sågs ihop med någon så blir det ett ämne att tala om i lilla staden, alla va på span och hade koll..
Att frivilligt kliva in i en bil är gjort på ett ögonblick, större chans att ingen hann observera det.

Väntar med nyfikenhet hur de presenterar scenariot som talar för den nu misstänkte. Något jag själv inte kan fantisera ihop, kanske ett tredje brovittne..
Citera
2021-09-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hur menar du att Hanna annars skulle ha blivit påkörd, kan du utveckla?

Du skriver att du inte kan köpa att bilen vänder och åker därifrån sen blir allting tyst. Hur menar du nu?
Jag menar att det blir tyst runt ca. 02:30 när CL lämnar HA's kropp och beger sig tillbaka till bilen. Han kör då direkt in på cykelvägen för att hämta upp kroppen, sen lämnar han brottsplatsen ca 15 min senare.
Jag skrev att jag kan köpa att de två mansrösterna sållas bort ur vittnesmålet, men däremot inte att man bortser från att hon hört bilen vända och köra iväg.
Hade GM direkt efter att bildörren/dörrarna stängdes kört in på cykelvägen hade Hanna blivit påkörd eftersom hon uppehöll sig på densamma.
Citera
2021-09-03, 15:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag skrev att jag kan köpa att de två mansrösterna sållas bort ur vittnesmålet, men däremot inte att man bortser från att hon hört bilen vända och köra iväg.
Hade GM direkt efter att bildörren/dörrarna stängdes kört in på cykelvägen hade Hanna blivit påkörd eftersom hon uppehöll sig på densamma.

Som sagt, stämmer inte tidsaxlarna plocka bort det i Hanna's vittnesmål som inte passar in, alt. flytta det någon minut tidsmässigt. Det som skedde skedde inom en tidsram som sträcker sig från ca 02:20 fram till ca 02:45.

Bilen körde in på cykelvägen runt ca 02:30 observerades av killarna och då var Hanna borta.
Citera
2021-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Dock framgår ju inte detta från de offentliga förhör som man kan läsa. Kommer inte detta från en användare i tråden som sägs ha ringt upp "Hanna" flera år efteråt.

Det är mycket möjligt att hon hört detta. Kan förövaren sett Hanna från bilen och vänt, för att sedan återkomma några minuter senare när kusten är klar? (Man kan ju faktiskt se in till Vikingavägen från Ekuddenvägen, oklart om man kunde det på den tiden, men förmodar att det kan ha varit möjligt, även om ingången till cykelvägen kan ha gjorts om något, men den gick in ungefär på samma ställe redan då)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in