Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Håller med dig! Det finns tecken på att han kände till området, bl a att det fanns en cykelväg att åka in på och ev. genskjuta henne.
Ok ponera att CL (om han nu kände till HA och gensköt henne) kom körandes inne på cykelvägen ca 02:30 och observerades av killarna i bilen på Hällristningsvägen. CL lämnade platsen 15 min. senare ca 02:45. Finns det någon möjlighet att han på den tiden kan ha hunnit med allt?
1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.
2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.
3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.
Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha något med mordet att göra, det hade det. Men frågan är
vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?
I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.
Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.