2021-09-03, 13:54
Medlem
Eh, du bör nog logga in och kolla ditt lån. På en skuld så gör du dels en avbetalning på lånebeloppet (amortering), och sen betalar du även ränta på den utestående skulden.

Om du har 78000 i skuld hos klarna och totalt betalar 500 i månaden så skulle jag misstänka att du inte betalar av något alls utan tvärtom har en växande skuld. Med en lågt räknad kreditränta på 10% (kreditbolag brukar ha typ 10-25% på kreditskulder, vet ej vad klarna har) så är månadsräntan 650 kronor, dvs din skuld växer med 150 kronor.

Att betala lägsta möjliga belopp på kreditskuld = drömkund för kreditbolaget då man aldrig betalar av skulden utan bara betalar räntan i stort sett.

Oavsett, steg 1 i att fixa sin ekonomi är att förstå vad man betalar och vilka skulder man har så att man kan göra en plan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Hur ser jag det? Eller vad är skillnaden? Amortering = avbetalning av skuld? För det är ju ränta också om jag inte har fel.
Senast redigerad av Markowitz 2021-09-03 kl. 14:08.
Citera
2021-09-03, 13:59
Medlem
Citat:
Det var inte mitt val att växa upp i ett kapitalistiskt samhälle...

Har ingen flickvän. Är inte så dum att jag slösar allt ute. Har dock hoppat av skolan så det är min enda inkomst just nu.

Skyll inte på samhället när det du som valt att köpa 2 telefoner, tv, robotdamsugare, du säger att du inte är dum nog att slösa allt ute men du är dum nog att lägga endast 500 kronor på skit som inte ens behövdes.
Citera
2021-09-03, 15:26
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Värt ett försök om ångesten inte släppt!
Varför envisas du med att förpesta trådar med totalt värdelösa, irrelevanta spetsfyndigheter som dessa? Självklart kan ett år gamla köp på faktura inte bara hävas men efter att du hade läxat upp TS att "bara sätta igång med detta, du har fått lösningen", varpå någon annan påpekar att det det där är ju totalt nonsens, återkommer du sedan med en totalidiotisk kommentar som inte ens är begriplig, ackompanjerad som vanligt med ett käckt utropstecken och en brett leende smiley som av allt att döma ska imitera en gammaldags Flashbacktrollstil som du helt enkelt inte behärskar. Ser detta beteende gång på gång när man träffar på dig här. Det är oerhört tröttsamt och en del av den cancer som varit i färd med att bryta ner det här forumet under lång tid nu.
Citera
2021-09-03, 15:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hur ser jag det? Eller vad är skillnaden? Amortering = avbetalning av skuld? För det är ju ränta också om jag inte har fel.
Du måste väl få reda på vad kapitalbeloppet är (det som ger ränta). Om detta minskar så amorterar du.
Problemet om man har hög skuld och hög ränta är att man knappt amorterar något (minskar skulden) och då blir man i princip evigt skuldsatt.
Citera
2021-09-03, 15:31
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du måste väl få reda på vad kapitalbeloppet är (det som ger ränta). Om detta minskar så amorterar du.
Problemet om man har hög skuld och hög ränta är att man knappt amorterar något (minskar skulden) och då blir man i princip evigt skuldsatt.
Det förklarar en hel del... Jag har handlat för runt 70,000:- men är skyldig 78000:- nu trots att jag redan betalat av en hel del men kollar man historiken så ser man att skulden ökar istället för att minska.

Fan jag är på väg mot sex siffrig skuld, det har jag aldrig haft förut... Ja hur löser man det här? Hur ansöker man om skuldsanering?
Citera
2021-09-03, 15:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hur ansöker man om skuldsanering?
https://kronofogden.se/kanintebetalaskuldsanering.html

Citera
2021-09-03, 15:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Varför envisas du med att förpesta trådar med totalt värdelösa, irrelevanta spetsfyndigheter som dessa? Självklart kan ett år gamla köp på faktura inte bara hävas men efter att du hade läxat upp TS att "bara sätta igång med detta, du har fått lösningen", varpå någon annan påpekar att det det där är ju totalt nonsens, återkommer du sedan med en totalidiotisk kommentar som inte ens är begriplig, ackompanjerad som vanligt med ett käckt utropstecken och en brett leende smiley som av allt att döma ska imitera en gammaldags Flashbacktrollstil som du helt enkelt inte behärskar. Ser detta beteende gång på gång när man träffar på dig här. Det är oerhört tröttsamt och en del av den cancer som varit i färd med att bryta ner det här forumet under lång tid nu.

Ignore....klick...
Citera
2021-09-03, 16:26
Medlem
Citat:
Det förklarar en hel del... Jag har handlat för runt 70,000:- men är skyldig 78000:- nu trots att jag redan betalat av en hel del men kollar man historiken så ser man att skulden ökar istället för att minska.

Fan jag är på väg mot sex siffrig skuld, det har jag aldrig haft förut... Ja hur löser man det här? Hur ansöker man om skuldsanering?

Jag har svårt att se att du skulle få skuldsanering beviljad för 78k, framförallt eftersom du både verkar rätt ung och är arbetsför.

Du behöver kolla upp exakt vad räntan är på din skuld, eftersom du behöver betala en högre månadskostnad än vad räntekostnaden är för att lånet ska minska. Så sätt dig ner och räkna på hur mycket du måste betala och hur mycket du måste tjäna för att kunna göra det. Har du möjlighet att börja jobba heltid för att tjäna mer? Med en okej lön tar det inte jättelång tid att betala av 78k.
Citera
2021-09-03, 16:52
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag har svårt att se att du skulle få skuldsanering beviljad för 78k, framförallt eftersom du både verkar rätt ung och är arbetsför.

Du behöver kolla upp exakt vad räntan är på din skuld, eftersom du behöver betala en högre månadskostnad än vad räntekostnaden är för att lånet ska minska. Så sätt dig ner och räkna på hur mycket du måste betala och hur mycket du måste tjäna för att kunna göra det. Har du möjlighet att börja jobba heltid för att tjäna mer? Med en okej lön tar det inte jättelång tid att betala av 78k.
Tror inte heller jag får skuldsanering...

Jag skulle kunna jobba mer men känner inte att jag skulle orka det. Jag gillar inte mitt nuvarande jobb.

Hur lång tid tar det att betala av 78k om man deltidsjobbar?

Jag vet att svaret är nej men tror du att det är en garanterat dålig idé att ansöka om lån för att betala av denna skuld?
Citera
2021-09-03, 17:03
Medlem
Citat:
Tror inte heller jag får skuldsanering...

Jag skulle kunna jobba mer men känner inte att jag skulle orka det. Jag gillar inte mitt nuvarande jobb.

Hur lång tid tar det att betala av 78k om man deltidsjobbar?

Jag vet att svaret är nej men tror du att det är en garanterat dålig idé att ansöka om lån för att betala av denna skuld?

Att du "inte orkar" jobba heltid känns som en sjukt dålig ursäkt när det enda andra alternativet är att sitta kvar i skuldträsket. Om du inte trivs så sök andra jobb?

Hur snabbt du kan betala av skulden beror ju helt på hur hög räntan är och hur mycket du kan betala per månad. Ju lägre ränta och ju mer du kan betala desto snabbare går det såklart. Hur mycket är räntan och hur mycket varje månad kan du betala som mest?

Om du kan få ett lån med lägre ränta och bättre villkor än din nuvarande kredit så är det inte en dum idé att ta ett lån för att lösa skulden, så länge du betalar av lånet. Men jag tvivlar på att någon seriös långivare vill ge dig ett lån när du har så låg lön och mycket krediter. Men du kan alltid höra med banken.
Citera
2021-09-03, 17:58
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Jag är en missbrukare. Jag missbrukar kredit. För några år sedan hade jag skulder upp över öronen men dom är lösta nu. För några dagar sedan testade jag handla via Klarna och valde att betala månadsvis. Det gick fan igenom och jag blev svinglad! Köpte direkt ny tv och två mobiltelefoner och idag köpte jag en säng och robotdammsugare. Nu börjar jag känna ångest för jag vet inte hur mycket jag handlat för totalt och vågar inte logga in på Klarna för att se exakt summa jag ska betala per månad. Vet ni hur Klarna fungerar, om man ska betala en del av alla prylar, eller om det räcker att betala en del av totalbeloppet och sedan fördelar Klarna pengarna dit dom ska? Om man handlat för 10,000:-, hur stor månadskostnad blir det då med ränta tror ni? Om man handlat för 100,000:-, ungefär hur ser det ut då?

Jag har idag inget jobb utan bara CSN.

Jag förstår mig inte på folk som dig. Tänker du inte innan du köper någonting "Hur ska jag klara mig nästa månad?". Skapa nytt lösenord på bankid sedan ber du din mamma skapa det lösenordet. När du behöver betala räkningar eller använda bankid så får hon göra det åt dig. Så jävla onödigt att du hamnar i skulder för skitsaker
Citera
2021-09-03, 18:31
Medlem
Du har redan fått rätt råd i tråden. Köpte du saker för några dagar sen så kontakta säljande företag och returerna varorna. Då behöver du inte betala och får inte en större skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in