Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Ser ut som jag träffade rätt med bytet till NHY.
Riktigt pigg handel idag. Drog till med ännu en "timing the market" och köpte outokumpu när den låg i det röda efter att ha läst på twitter (@sino_markets) att futures på rostfritt är upp rejält i kina.
Usa och Kanada stängt idag.
Även thermal coal upp 6.4%
Kolen drar på höga globala elpriser. I UK kostade en KWh över 20 pence nu på morgonen, alltså 2,3 kronor per KWh innan skatt och avgifter. All time high och värre förväntas det bli. UK som officiellt slutat elda kol matar nu ut över 1000MW kolkraft. Problemet är att det inte blåser något där över Atlanten så både UK och Irland får ingen vindenergi.
Mina kollegor i London som är samhällsintresserade säger att vindkraften börjar bli allt mer impopulär och alla vet att det mest är greenwashing och ett skämt för att hålla alla innerstadstöntar nöjda. Kan nog bli så att det bränns gas och kol längre än beräknat samtidigt som de försöker få fram fler reaktorer, men Hinkey Point C är väl typ 10 år försenad så även om de startar planera för nya reaktorer nu är de väl 15 år bort.
UK kommer precis som Tyskland, Italien, Spanien och de andra stora europeiska länderna förutom Frankrike att bränna mer gas än någonsin framöver och i det korta perspektivet även kol. Hoppas på en kall höst och vinter med lite vind.
Jag tror att kol kommer bli som tobak. Ingen kommer vilja ta i aktierna medan de säljer kol som aldrig förr. Därför kommer direktavkastningarna bli galna. Med rätt kolbolag borde det rimligtvis därför gå att bygga en riktigt fin utdelningsportfölj.
Tyvärr kan jag för lite om kol så fortsätter med min 50/50 portfölj med uran och gas.