2021-09-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Haha, ibland är livet härligt. Jag möblerade också om lite för att konsolidera och ha lite färre bolag att oroa mig över. Sålde alabamakolet Warrior Met på 25% vinst och fyllde på i ARCH-kolet i stället (jag vet att det är att röka morötter och gödsla weed men det var från början tänkt som en kortsiktig chansning). BHP åker också ut för att öka i Vale. Bäst av allt är dock att jag sålde Copperhead Mountain och Freeport för att gå in tungt i Jösses Maria idag, 12,3% upp just nu. Obegripligt att folk betalar dyra pengar för finansiell rådgivning när det finns så många smartskallar här som delar med sig alldeles gratis.

Jösses Maria stängde på 1.10 CAD borta i Kanada under fin omsättning, dvs 7,5 sek. Att rygga fru Lundin måste nu i backspegeln varit de lättaste pengarna man gjort.
Citera
2021-09-03, 09:39
Medlem
"JOSEMARIA RESOURCES
Josemaria Resources rusar på uppgifter om nya regleringar i Argentina, bra nyheter enligt Pareto (Finwire)
2021-09-03 09:33
Gruvprospekteringsbolaget Josemaria Resources rusar drygt 10 procent på Stockholmsbörsen. Bakgrunden är uppgifter från argentinsk media om att nya regleringar kring de finansiella villkoren för gruvindustrin är på väg att implementeras inom kort.

Josemaria har efterfrågat mer klarhet om detta inför finansieringen av sina projekt och produktionsstarten. Därför är dessa uppgifter om regleringen att betrakta som positiva för bolaget, uppger Pareto Securities i en snabbkommentar.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se"

Tell us smt we diden't know, pff
Citera
2021-09-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
"JOSEMARIA RESOURCES
Josemaria Resources rusar på uppgifter om nya regleringar i Argentina, bra nyheter enligt Pareto (Finwire)
Gruvprospekteringsbolaget Josemaria Resources rusar drygt 10 procent på Stockholmsbörsen. Bakgrunden är uppgifter från argentinsk media om att nya regleringar kring de finansiella villkoren för gruvindustrin är på väg att implementeras inom kort.

Josemaria har efterfrågat mer klarhet om detta inför finansieringen av sina projekt och produktionsstarten. Därför är dessa uppgifter om regleringen att betrakta som positiva för bolaget, uppger Pareto Securities i en snabbkommentar.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
newsroom@finwire.se"

Grymt bra spanat på denna. Tackar ödmjukast för det. Fyllde på ordentligt i samband med spaningen.
Citera
2021-09-03, 11:40
Medlem
Citat:
"JOSEMARIA RESOURCES

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
newsroom@finwire.se"

Det roliga är att direkt efter pareto kommer med ”nyheten” så säljer de/deras kunder aktier i bolaget (vad jag kan se är pareto nettosäljare idag, verkar knappt som de köper en enda aktie). Hoppas folk inte bränner sig på för vild spekulation för även om Josemaria ser bra ut långsiktigt har aktien dragit iväg rejält under de sista veckorna och fundamentalt är bolaget fortfarande flera dyra år från produktion och lönsamhet, själva talar de om prod i 2026 om jag inte minns fel.
Citera
2021-09-03, 15:16
Medlem
bajssprutans avatar
Gianni Kovacevic snackar intressant hos Kitco om koppar och kinesernas strategiska lager.

Och precis som jag har resonerat innan är det en piss i Nilen. Han har lite konkreta siffror.

Veckan ser ut att sluta bra för commodity gang över hela linjen. Skål gubbar!
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-03 kl. 15:24.
Citera
2021-09-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Det roliga är att direkt efter pareto kommer med ”nyheten” så säljer de/deras kunder aktier i bolaget (vad jag kan se är pareto nettosäljare idag, verkar knappt som de köper en enda aktie). Hoppas folk inte bränner sig på för vild spekulation för även om Josemaria ser bra ut långsiktigt har aktien dragit iväg rejält under de sista veckorna och fundamentalt är bolaget fortfarande flera dyra år från produktion och lönsamhet, själva talar de om prod i 2026 om jag inte minns fel.

Extra intressant blir det när man ser att de intermäklade 600K aktier dagen innan de släppte "sin" nyhet. Mycket fulspel i denna bransch, därför vi måste hjälpas åt för att vinna mot kotlettfolket.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Gianni Kovacevic snackar intressant hos Kitco om koppar och kinesernas strategiska lager.

Och precis som jag har resonerat innan är det en piss i Nilen. Han har lite konkreta siffror.

Veckan ser ut att sluta bra för commodity gang över hela linjen. Skål gubbar!

Ja nog ligger vi bra till vi som har råvaror, hittade en bra bloomberg artikel som handlar om hur höga gaspriser höjer kostnaderna på allt annat och går att läsa i Inkognitoläge som helt klart är värd att läsa.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-04/global-gas-price-surge-threatens-to-dent-the-economic-recovery?srnd=premium-europe

"Tereos SCA, the biggest sugar producer in France, warned last month that the price of the fuel is affecting sugar processing in Europe, increasing production costs “tremendously,” according to a copy of an email sent to clients and seen by Bloomberg News. "

Inflation is comming!
Citera
2021-09-06, 00:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Extra intressant blir det när man ser att de intermäklade 600K aktier dagen innan de släppte "sin" nyhet. Mycket fulspel i denna bransch, därför vi måste hjälpas åt för att vinna mot kotlettfolket

Bra där, fight the grease balls. Jag lyfter på kepsen och tackar för tipset. José står som en ståldase med plus 20,75%.
Citera
2021-09-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Bra där, fight the grease balls. Jag lyfter på kepsen och tackar för tipset. José står som en ståldase med plus 20,75%.

Kul att du är med på tåget. När det kommer till Jose så är det Tengnells mantra som gäller "Håll i och håll ut". Jag kommer inte försöka mig på några trades i den utan att sitta lugnt i båten. Jag ser det lite som att köpa in sig i LUNE 2003 då den stod i 15kr, man vill ju inte va idioten som sålde för 30 när den nu står i 300.

Såg ett litet roligt intryck på Twitter som nån råvarukille körde med, #TTL som alltså betyder "Trust the Lundins" så tycker vi kör på det
Citera
2021-09-06, 13:02
Medlem
bajssprutans avatar
Ser ut som jag träffade rätt med bytet till NHY.
Riktigt pigg handel idag. Drog till med ännu en "timing the market" och köpte outokumpu när den låg i det röda efter att ha läst på twitter (@sino_markets) att futures på rostfritt är upp rejält i kina.

Usa och Kanada stängt idag.

Även thermal coal upp 6.4%
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-06 kl. 13:11.
Citera
2021-09-06, 13:27
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ser ut som jag träffade rätt med bytet till NHY.
Riktigt pigg handel idag. Drog till med ännu en "timing the market" och köpte outokumpu när den låg i det röda efter att ha läst på twitter (@sino_markets) att futures på rostfritt är upp rejält i kina.

Usa och Kanada stängt idag.

Även thermal coal upp 6.4%
Kolen drar på höga globala elpriser. I UK kostade en KWh över 20 pence nu på morgonen, alltså 2,3 kronor per KWh innan skatt och avgifter. All time high och värre förväntas det bli. UK som officiellt slutat elda kol matar nu ut över 1000MW kolkraft. Problemet är att det inte blåser något där över Atlanten så både UK och Irland får ingen vindenergi.

Mina kollegor i London som är samhällsintresserade säger att vindkraften börjar bli allt mer impopulär och alla vet att det mest är greenwashing och ett skämt för att hålla alla innerstadstöntar nöjda. Kan nog bli så att det bränns gas och kol längre än beräknat samtidigt som de försöker få fram fler reaktorer, men Hinkey Point C är väl typ 10 år försenad så även om de startar planera för nya reaktorer nu är de väl 15 år bort.

UK kommer precis som Tyskland, Italien, Spanien och de andra stora europeiska länderna förutom Frankrike att bränna mer gas än någonsin framöver och i det korta perspektivet även kol. Hoppas på en kall höst och vinter med lite vind.

Jag tror att kol kommer bli som tobak. Ingen kommer vilja ta i aktierna medan de säljer kol som aldrig förr. Därför kommer direktavkastningarna bli galna. Med rätt kolbolag borde det rimligtvis därför gå att bygga en riktigt fin utdelningsportfölj.

Tyvärr kan jag för lite om kol så fortsätter med min 50/50 portfölj med uran och gas.
Citera
2021-09-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Kolen drar på höga globala elpriser. I UK kostade en KWh över 20 pence nu på morgonen, alltså 2,3 kronor per KWh innan skatt och avgifter. All time high och värre förväntas det bli. UK som officiellt slutat elda kol matar nu ut över 1000MW kolkraft. Problemet är att det inte blåser något där över Atlanten så både UK och Irland får ingen vindenergi.

Mina kollegor i London som är samhällsintresserade säger att vindkraften börjar bli allt mer impopulär och alla vet att det mest är greenwashing och ett skämt för att hålla alla innerstadstöntar nöjda. Kan nog bli så att det bränns gas och kol längre än beräknat samtidigt som de försöker få fram fler reaktorer, men Hinkey Point C är väl typ 10 år försenad så även om de startar planera för nya reaktorer nu är de väl 15 år bort.

UK kommer precis som Tyskland, Italien, Spanien och de andra stora europeiska länderna förutom Frankrike att bränna mer gas än någonsin framöver och i det korta perspektivet även kol. Hoppas på en kall höst och vinter med lite vind.

Jag tror att kol kommer bli som tobak. Ingen kommer vilja ta i aktierna medan de säljer kol som aldrig förr. Därför kommer direktavkastningarna bli galna. Med rätt kolbolag borde det rimligtvis därför gå att bygga en riktigt fin utdelningsportfölj.

Tyvärr kan jag för lite om kol så fortsätter med min 50/50 portfölj med uran och gas.

Jag har en del kol och tror som fan på det, med det sagt så är det inte säkert att det levererar högre avkastning än din uran/gas portfölj.

Men om du vill sprida riskerna så är $BTU ett renodlat kolbolag, men det har gått som bara fan. Sen finns min ryska älskling Mechel som handlas på NYSE under tickern $MTL, de har en hel del kol men även järngruvor och ståltillverkning samt egen elproduktion och en jävla massa annat. 55000 anställda med ett börsvärde på 1Miljard USD och ett PE-tal på 0.7. Att det ser så ut är pga att det är Ryssland och att de har stora skulder, men jag ser bra uppsida här. Går även att följa den på Moskvabörsen under tickern MTLR, så man har nått att göra idag när USA är stängt.
Citera
2021-09-06, 15:41
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jag har en del kol och tror som fan på det, med det sagt så är det inte säkert att det levererar högre avkastning än din uran/gas portfölj.

Men om du vill sprida riskerna så är $BTU ett renodlat kolbolag, men det har gått som bara fan. Sen finns min ryska älskling Mechel som handlas på NYSE under tickern $MTL, de har en hel del kol men även järngruvor och ståltillverkning samt egen elproduktion och en jävla massa annat. 55000 anställda med ett börsvärde på 1Miljard USD och ett PE-tal på 0.7. Att det ser så ut är pga att det är Ryssland och att de har stora skulder, men jag ser bra uppsida här. Går även att följa den på Moskvabörsen under tickern MTLR, så man har nått att göra idag när USA är stängt.
När man talar om trollen. Mechel har en sån där dag igen på ryska börsen (upp 9% atm)

Edit: Make that lite till, it ain´t over til the babushka sings. Sputnik!

Kan den totala blastoffen på Nikkei bero på triple-C med tanke på inflation (som är övergående ) ? Buffet var ju tidigt in där.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-06 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in