2021-09-03, 10:34
Medlem
stockcocks avatar
Fick svar från kundtjänst.

"Pepsi är ett ikoniskt cola-varumärke som uppfanns redan 1898. Genom historien har man strävat efter att hålla både varumärke och produkt innovativa. Med den här receptförändringen kan vi erbjuda Pepsi-smaken som folk älskar, men med färre kalorier och mindre socker. Vi har jobbat hårt för att säkerställa att det uppdaterade receptet behåller samma goda smak som folk är vana vid.

Vi har dragit ner mängden tillsatt socker och sötat Pepsi med en blandning av acesulfam K och sukralos, vilket har resulterat i 35% färre kalorier från tillsatt socker.

Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker. Den här receptförändringen är ren del av ett pågående arbete att förbättra näringsinnehållet i hela vårt sortiment."

Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Citera
2021-09-03, 10:38
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Fyfan va dåligt. När man väl unnar sig en burk läsk så skall det vara en klassik sockerläsk. Sjukt dåligt av Pepsi
Citera
2021-09-03, 10:44
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Varit Pepsi entusiast hela mitt liv. Bättre än Wokea Cola som jag bojkottar efter deras "Be less white" narrativ.

Har inte märkt skillnad i smaken på Pepsi ännu.
lol du har missat att Pepsi är woke af?
Citera
2021-09-03, 11:11
Medlem
Paris24s avatar
Otroligt viktigt för mig att bara ha en eftersmak av socker, i både läsk och godis. Bismak av annat är totalt avtändande och jag kan känna skillnad på coke och coke zero på 2 meters håll. Den läskfabrikant som inte behåller socker är körd för mig.

Har noterat att t.ex coke gick över från sockerbetssocker till majssocker någon gång på 1980-talet för att det var billigare. Det är av någon anledning inget problem för mig.

Eftersom jag börjat läsa på om kalorier och kolhydrater så förstår jag att det pågår en fake news-våg i Sverige att man inte blir fet på sockerfri läsk, det står ju 0 kolhydrater på burken, även på den syntetiska saft som säljs. Så för att få bälga i sig liter så väljer de feta eller ångestfulla sockerfritt. Så fel tänkt, bättre att dra ner på läsken och skaffa sig ett intressantare liv istället.
Citera
2021-09-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Samma med Sprite, 7up och liknande. Ännu värre i Spanien. Sist jag var där så var det nästan helt omöjligt att hitta nån citrondryck utan sånt. Jag plockade fram läsglasögonen och läste det finstilta på förpackningarna helt febrilt. Hittade till slut San Pellegrino Limonata som fick bli min räddning.
Den är helt underbar. Men kostar närmare 60 spänn exkl. Pant för ett sexpack nere på Ica 😕
Citera
2021-09-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?

Gamla hederliga, fullt naturliga, coca cola
Citera
2021-09-03, 11:33
Medlem
Karmans avatar
Gör inte Lidl detsamma med sin "socker-cola"? Var ett tag sedan jag var där, men jag har ett svagt minne av att de blandar konstgjort socker med äkta vara.
Citera
2021-09-03, 11:35
Medlem
Tycker pepsi max är både godare än vanlig pepsi och cola, cola zero smakar bara blask och light vatten. Vanlig pepsi har aldrig varit gott.
Citera
2021-09-03, 11:37
Medlem
Hursomhelstings avatar
Jag har känt skillnad i smaken, alltså att den smakar ju illa nu, nå kemiskt när på som att det skulle vara dålig hembrännt i.
Smakar det på det viset då kan det knappast vara bra för en.
"Industrisockret" ett djävla rävgift.
Citera
2021-09-03, 11:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Otroligt viktigt för mig att bara ha en eftersmak av socker, i både läsk och godis. Bismak av annat är totalt avtändande och jag kan känna skillnad på coke och coke zero på 2 meters håll. Den läskfabrikant som inte behåller socker är körd för mig.

Har noterat att t.ex coke gick över från sockerbetssocker till majssocker någon gång på 1980-talet för att det var billigare. Det är av någon anledning inget problem för mig.

Eftersom jag börjat läsa på om kalorier och kolhydrater så förstår jag att det pågår en fake news-våg i Sverige att man inte blir fet på sockerfri läsk, det står ju 0 kolhydrater på burken, även på den syntetiska saft som säljs. Så för att få bälga i sig liter så väljer de feta eller ångestfulla sockerfritt. Så fel tänkt, bättre att dra ner på läsken och skaffa sig ett intressantare liv istället.
Svensk Coca Cola har alltid haft sockerbettsocker. Det är främst amerikansk Coca Cola som är gjord på majssirap. Det är ju inte för inte som mexikansk Coca Cola är mer populärt i gränsområdena än den inhemska.
Citera
2021-09-03, 11:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Gör inte Lidl detsamma med sin "socker-cola"? Var ett tag sedan jag var där, men jag har ett svagt minne av att de blandar konstgjort socker med äkta vara.
Nope, dom pudlade och numera är det bara socker i deras läsk igen.
Citera
2021-09-03, 13:00
Medlem
Som av en ren tillfällighet så är det nya receptet också en faktor 10 billigare. Har även märkt att denna ”nyttiga” läsk utan socker och således färre kalorier säljs på Ikea som ju aldrig skulle sätta kostnad före kvalitet ….

Se källhänvisning angående kostnad för olika sötningsmedel:
https://www.thegrocer.co.uk/soft-drinks/are-synthetic-sweeteners-like-aspartame-more-dangerous-than-sugar/601081.article
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in