2021-09-03, 02:25
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?

Amen vafan. Om man ska unna sig en burk läsk så ska det vara socker i. Jag får även ont i magen av sötningsmedel. Får verkligen kolla innehållsförteckningen nästa gång jag är sugen på en burk
Citera
2021-09-03, 02:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Låter obegripligt för mina smaklökar!
Vad är planen?
Konkurrera med Pepsi Max?
Någon sort hälso-woke grej?
Ett företag av den här storleken kan väl inte ändra recept utan någon väl underbyggd plan?

Efter en snabb googling tror jag att det där är BS.
https://www.reuters.com/article/factcheck-cocacola-can-idUSL2N2NS2C9

Var väl snarare ett problem med att arbetarna för coca-cola vart trakasserade och tvingades ingå i den allt mer vanliga reformeringen av "vithet"(?). Att det skulle vara en produkt vettefan men att det kommit ut att arbetare för coca-cola känner sig obekväm p g a att dom tar in moderna rasforskare som försöker "bota" vitjävlarna är nog ett faktum även om siter finansierade av djävulen påstår annat.
Citera
2021-09-03, 04:56
Medlem
1,5 liters flaskorna verkar ha klarat sig än så länge. Köpte en flaska igår.
Bara vanligt socker.
Citera
2021-09-03, 05:29
Medlem
Haajibs avatar
Pepsi säljer ändå som skit, alla kids vill ha basic Coca Cola när de handlar hos oss.
Citera
2021-09-03, 07:25
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Se på. Mindre kalorier är det dessutom, så de har i alla fall dragit ner på sockret...
Har de helt missat att Coca Colas "Life", med just socker och sötningsmedel, floppade?

Nu dricker jag aldrig sockervatten så hade ingen koll på detta, men nya burken innehåller ju 23 gram socker, helt sjukt. Min gissning är att både att locka till sig fler konsumenter med längre kalorier per burk samt att sötningsmedlet är billigare än socker. Sedan kan man diskutera hur denna bomb av sötma påverkar hjärnan och om det möjligen är mer beroende framkallande.
Citera
2021-09-03, 07:31
Medlem
lyxelitistens avatar
Helt otroligt deprimerande. I fortsättningen så blir det Cuba cola för min del.
Citera
2021-09-03, 08:07
Medlem
Vanlig fanta är nu odrickbar pga aspartam, jupp vanlig Fanta utan lightmärke har där jag bor blivit helt förstörd. Sprite har sedan länge endast funnits i Lightversion. Det enda som finns kvar är Coca Cola
Citera
2021-09-03, 08:17
Medlem
Gabriel Knights avatar
De kommer troligen att skylla allt på "klimathotet" och säga att vanlig sockerodling är "skadlig för miljön och klimatet".
Kom ihåg att Bill Gates som är involverad i "The Great Reset" kräver att folk ska äta syntetiskt kött av samma anledning.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2021-09-03 kl. 08:20.
Citera
2021-09-03, 08:19
Medlem
orvar2014s avatar
Enormt tacksam att blivit medveten om det här.. Kollade på en 1.5l Sprite jag hade i kylen, men den var utan skit i. Men då blir det till att läsa innehållsförteckningen nästa gång jag köper läsk. Köper iofs mest schweppes, och dit hoppas jag verkligen inte trenden kommit.
Citera
2021-09-03, 10:21
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?
Inte oväntat då Sodastream-varianten är en mix mellan sötningsmedel och socker, och smakar där efter.

Jag dricker inte läsk för att vara nyttig om någon chef för läsktillverkare läser detta.
Citera
2021-09-03, 10:24
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Kan det ha och göra med andra länders sockerskatt? Svenska varianter av många läsksorter innehåller redan mer socker än i många andra europeiska länder. Kan det vara som så att Pepsi beslutat att ha en variant för hela Europa för att det blir billigare?
Citera
2021-09-03, 10:25
Medlem
Hossejns avatar
Kan det ha och göra med att debatten om sockerskatt/läskskatt hamnat på tapeten igen? https://www.dn.se/debatt/skatt-pa-lask-behovs-i-kampen-mot-barnfetman/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in