2021-09-03, 10:25
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har ganska stort hum då det är fri sikt från mig till objektet. Perspektiv får saker att se mindre ut och till slut så kan man inte se dom längre eftersom dom blir för små. Solen som ligger betydligt längre bort krymper t ex inte ihop alls vilket betyder att perspektiv inte är inblandat alls där.

förklara då hur folk lyckats filma krympande sol med filter?
Citera
2021-09-03, 10:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
senast jag kollade så reflekterar fler saker än vatten. för er globtroende kan referera till månens reflektioner

Det var ju du som skrev vatten.

Citat:
solen lyser på vattnet som reflekterar uppåt på molnen. vinkeln gör att det blir extra färgglatt

Varför gjorde du det i så fall? Är vatten och land måhända ’samlingsbegrepp’ för samma sak, precis som du påstår att platt, linsformad och platå på mitten är samlingsbegrepp för samma sak?
Citera
2021-09-03, 10:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Förklara istället varför du och dina kompisar inte skickar upp en raket tillräckligt högt för att visa att jorden är platt, inklusive isväggarna.

Den du, den går inte av för hackor. Och här är det du som ska bevisa saker.
Citera
2021-09-03, 10:45
Medlem
Citat:
Klippet var 30 sekunder vad är det du hänger upp dig på?
Snälla studenten, svara nu.
Menar du att filmklippet är 30 sekunder från start till slut?
Hur många sekunder är personerna i klippet tyngdlösa samt hur många sekunder pågår själva meckandet med tyngdlöst i detta 30 sekunder långa klipp?
Citera
2021-09-03, 11:00
Medlem
Citat:

Refraktion och perspektiv är svaret på det mesta eller hur? Annars reflexer. Eller det kanske har något med antal protoner att göra? Annars är CGI en utmärkt förklaring som man kan ta till för det mesta.

Förklara varför folk lyckas filma en sol som går ned med oförändrad storlek.

Och hur går det med att räkna ut startvikten på Jtolans flygplan? Hur stor tyngd har 100 liter flygbränsle och hur räknar man ut tyngden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-03 kl. 11:03.
Citera
2021-09-03, 11:22
Medlem
Citat:

Det är nog något du drömt ihop som så mycket annat här i tråden, annars hade du ju langat på en länk vid det här laget.

Citat:
drömde faktiskt att jag fick uppleva en rymdfärd inatt.. kanske en sanndröm

Fast det där med att länka korrekt har ju tidigare varit rätt svårt för dig

Citat:
lägg på http

Ärligt talat din jävla pajas, har du något argument för platt jord att komma med som inte är dragit rakt ur röven?
Citera
2021-09-03, 11:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
du kan vara lugn solens strålar reflekteras på flera underlag
Var det du som tidigare skrev om att man har personliga solar? Att solens reflektion i vatten följer en när man förflyttar sig.

Men angående om att flera saker reflekterar. Kan man se en sol lysa från en bergvägg om vinkeln är den rätta?
Citera
2021-09-03, 12:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Antagligen för starkt filter så strålarna knappt orkar igenom när solen kommer för lågt eller för svagt så det fortfarande blir överexponering. Jag har sett filmer med filter där solen inte krymper ihop det minsta och den krymper ju inte ihop i verkliga livet när man bevittnar en solnedgång heller.
Citera
2021-09-03, 12:37
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Varför hittar du på om detta fortfarande?

Det finns ju ingen som lyckats med det och det vet ju du lika bra som mig. Bara för du säger en sak så blir det inte en sanning.

Så, exakt varför påstår du detta? För du har ju aldrig sett någon som fått en krympande sol (alltså att solen får mindre diameter mellan zenit och solnedgång) med solfilter...

Eller har du någon som du kan backa upp ditt påstående?
Citera
2021-09-03, 13:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
senast jag kollade så reflekterar fler saker än vatten. för er globtroende kan referera till månens reflektioner
Fast knappast i den utsträckning som skulle krävas för att molnen skulle lysas upp på undersidan på det sättet. Dessutom skulle ju ljuset på undersidan av molnen vara extremt mycket starkare över havet än över land.
Citera
2021-09-03, 13:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
du kan vara lugn solens strålar reflekteras på flera underlag

Det är nästan bara skog i den riktning. Mig veterligen reflekterar träd inte så jävla bra.
Citera
2021-09-03, 18:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Denna skugga under den belysta undersidan av molnen är omöjlig att få på en platt jord om inte solen är på länge höjd än molnen: https://m.imgur.com/gallery/Rdd8R7Y

Och nej, du kan inte få denna form av skugga genom att solens ljus ska studsa på marken. Ljuset kommer från sidan under molnens höjd. Och att solen skulle vara på lägre höjd än molnenen vet ju även du inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in