2021-08-31, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag vet precis lika lite som du när det kommer till en teoretisk platt jord och dess egenskaper. När du ställer mig en sådan här fråga, så kan du lika gärna ställa den till dig själv och försöka klura ut hur det skulle vara möjligt.

"Om horisontlinjen inte är orsakad av en kurva, vad skulle då möjligen kunna orsaka att jag ser huset försvinna som det gör vid horisonten?" - ordet är fritt! Jag har inte alla svar.
Då kan du ju fixa foto på den platta jorden så är allt löst men fortfarande inget efter 34000 inlägg.
Finns ingen teoretisk platt jord kom ut i verkligheten och titta på våran underbara glob
Senast redigerad av Eagle5555 2021-08-31 kl. 04:47.
Citera
2021-08-31, 07:45
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Då kan du ju fixa foto på den platta jorden så är allt löst men fortfarande inget efter 34000 inlägg.
Finns ingen teoretisk platt jord kom ut i verkligheten och titta på våran underbara glob

har sett flertalet bilder postas porträtterande isväggen antarktis sen höghöjdsballonger som påvisar rak horisont
Citera
2021-08-31, 08:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
har sett flertalet bilder postas porträtterande isväggen antarktis sen höghöjdsballonger som påvisar rak horisont

Precis som du såg detta:

Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder.

En lögnare är vad du är
Citera
2021-08-31, 09:49
Medlem
Citat:
Jag vet precis lika lite som du när det kommer till en teoretisk platt jord och dess egenskaper. När du ställer mig en sådan här fråga, så kan du lika gärna ställa den till dig själv och försöka klura ut hur det skulle vara möjligt.

Jag har klurat och det finns ingen förklaring till att objekt succesivt försvinner ned under en platt yta. Så antingen är observationerna felaktiga eller så är tesen med om en platt yta helt enkelt felaktig.

Och om man betänker att vi av hundratals andra skäl vet att ytan inte är platt så kan vi vara väldigt säkra på att förklaringen till att saker försvinner ned under horisonten beror på en höjdskillnad.

Citat:
... så kan du lika gärna ställa den till dig själv och försöka klura ut hur det skulle vara möjligt.

Som sagt, eftersom vi av hundratals andra skäl vet att jorden inte är platt så känns det lite ensidigt att lägga allt krut på just den enskilda detaljen. Det återstår ju 99 andra evidens för jordens form så man bör ju fundera lite på dem också.

Har du några funderingar runt alla andra evidens för jordens form?
Vad säger du t.ex om det faktum att vi hittar på jorden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-31 kl. 10:10.
Citera
2021-08-31, 09:49
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Precis som du såg detta:

En lögnare är vad du är

Klippet var 30 sekunder vad är det du hänger upp dig på?
Citera
2021-08-31, 09:59
Medlem
Citat:

Har du sjekka flyruter på den sørlige halvkule?

Har du funnet ut hvordan det er mulig å se Sydkorset rett i sør overalt på den sørlige halvkule, mens sør er i totalt forskjellig retning i følge flatjordkartet. Er det 10000 Sydkors? Og i så fall, hvorfor har ingen sett flere av dem samtidig?

Har du funnet ut hvordan det er mulig at sola er oppe lenger og lenger fra juli til desember sør for ekvator, mens sola iflg. flatjordkartet har lenger og lenger vei rundt den flate jorda i samme tidsrom.

Hvorfor er det lyst døgnet rundt i januar i Antarktis, også i det området cruiseskipene besøker, mens sola iflg flatjordkartet skulle befinne seg på motsatt side av jorda store deler av døgnet.

Hvis du ikke har tenkt på og funnet svar på disse spørsmålene er det ingen grunn til å ta deg alvorlig og ingen grunn til å fortsette en meningsløs diskusjon. Da er du bare her for å kverulere og ikke interessert i å finne ut hvilken fasong jorda har.
Citera
2021-08-31, 10:01
Medlem
Citat:
Rita en isvägg kan ju en 5 åring göra haha och finns nog fler bilder på rund jord.
Men ingen på en platt jord.
Lägg av studenten väx upp
Citera
2021-08-31, 10:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Sure. Du har ju aldrig klarat att länka till det.
Citera
2021-08-31, 10:34
Medlem
Citat:
Hur många sekunder är personerna i klippet tyngdlösa samt hur många sekunder pågår meckandet med tyngdlöst vatten i detta 30 sekunder långa klipp?

Enklast är att du länkar klippet du syftar på så vi får se hur länge själva meckandet med vattnet pågår samt huruvida det är häpnadsväckande likt när de meckar med tyngdlöst vatten på ISS.
Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder.. Häpnadsväckande likt!
Senast redigerad av Prudent 2021-08-31 kl. 11:07.
Citera
2021-08-31, 11:50
Medlem
Citat:
"Om horisontlinjen inte är orsakad av en kurva, vad skulle då möjligen kunna orsaka att jag ser huset försvinna som det gör vid horisonten?" - ordet är fritt! Jag har inte alla svar.
En naturlig horisont består ju alltid av en kurva så frågan faller. Om man är osäker på det förhållandet är det bara att åka uppåt. Ju högre upp man kommer desto mer kurva. Varje amatör som är osäker kan ju göra sin egen version av den här för att få ett bevis:
https://www.youtube.com/watch?v=001IXnp0ogc
Citera
2021-08-31, 12:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Är det inte så att om jorden är platt så skulle himlen vara klart grön? Jag tror bestämt det och eftersom det inte är så så kan jorden inte vara platt
Citera
2021-08-31, 12:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
En naturlig horisont består ju alltid av en kurva så frågan faller. Om man är osäker på det förhållandet är det bara att åka uppåt. Ju högre upp man kommer desto mer kurva. Varje amatör som är osäker kan ju göra sin egen version av den här för att få ett bevis:
https://www.youtube.com/watch?v=001IXnp0ogc
Kurvaturen ändras ju från konvex till konkav här vilket betyder fisheye. Skall man bevisa något så får man göra det med en kamera utan fisheye. Med fisheye kan du visa den kurvatur du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in