Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Om du är intresserad kan du läsa Avels inlägg om det här.
Tyvärr minns jag inte så mycket av det han skrev om just det här, kanske mest för att jag inte begiper vad han skriiver om

.
Men du kanske blir klokare?
SD kom ju sent om sider på att det kanske var bra att försöka sig på nån form av alibi för tiden för mordet.
Det urartade i den skrivelse han författade på natten efter huvudförhandlingen i tingsrättens slut.
En cocktail av diverse men där 23:34 är med som en punkt där han både strukit under vissa delar av meningarna och dessutom skrivit ”viktigt” i marginalen bredvid.
Är det så att det är han som är mördaren så förstår man varför det var så ”viktigt” för honom att ha ”öppnat” datorn vid tiden för mordet.
På ett teoretiskt plan om man beakttar tidsaspekten så kan han ha rört datorn men det mesta talar för att det skett en rad automatiska händelser i datorn.
Ser att den här Larsa tar en hot take på fallet och lägger en del energi på att SD inte är mördaren.
I hens inlägg så nämns det här med synkronisering av Google Drive om och om igen. Det är inte vad som hänt i SD:s dator 23:34.
Google Docs som är ett dataprogram körs direkt i webbläsaren Chrome i SD:s fall.
Ett sån webbapplikation hämtar data från datorns minne. Kallat cache. Detta för att datorn inte ska behöva hämta Google Docs beståndsdelar (filer) från Googles servrar över nätet varje gång som webbapplikationen Google Docs startas.
Två olika filformat är det som laddas 23:34. Det är filer för Google Docs useende respektive funktion.
Det som hämtas 23:34 är filer från cacheminnet som bygger upp ordbehandlaren i Google Docs. Den kallas för Kix.
Så långt vet vi tack vare det som redovisas i fupen.
Vidare då så har webbläsaren Chrome som ”huserar” Google Docs en rad möjligheter för olika inställningar. Här haltar redovisningen i fupen.
Lika så så haltar redovisningen av vad som kronologiskt händer i datorn den dagen.
Redovisning finns i form av en tidslinje men det saknas data om när datorn vaknar till liv (locket öppnas eller den startas med på-knappen osv).
Sån aktivitet loggas i datorn med särskilda koder.
Sådan detaljerad info saknar ”vi” för att kunna utröna vad som hände i datorn.
Så det som hänt är fortfarande höljt i dunkel. Men det mesta talar för att datorn startat om efter t.ex en Windows-uppdatering. Med ”rätt” inställningar i datorn så uppdateras då webbsidan Google Docs i Chrome och vips alla filer som vi sett i listorna laddas från cache.
Vid mina tester så fick jag en viss fil som är med i listan från 20:29 och 23:34 att endast ladda efter att cacheminnet tömts. Manuellt eller genom schemalagd aktivitet.
SD hade Windows 7 installerat och det kan ha påverkat hur datorn hanterade allt ovan men summa summarum så tänker jag att åklagarna låg lågt med att forska vidare i det. Ovissheten stödde bara deras bevisning.
Försvaret i sin tur hade kunnat förstärka ”alibit” genom att faktiskt ta reda på de datorhändelser som skedde 23:34 men gjorde inte det även de av taktiska skäl antagligen.
Och SD spelade jätteförvånad att varken de eller åklagarna ville kika närmare på det…
Så vad gäller 23:34 så kan man ta reda på vad som hände i datorn men annars så har händelsen som den redovisas i fup och tingsrättsförhör ingen större betydelse för utfallet där.