2018-11-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Ok. Har inte följt exakt vad MV skrivit men det spelar ingen roll.
Självklart har polisen tittat på alternativa gärningsmän.
Men å andra sidan avfärdat alla..
Citera
2018-11-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen har gett en entydigt bild av den sk händelsen. Som jag fattat det, svårt att uttala sig Bu eller Bä över någon specifik person.

Jag syftar inte på.någon enskild person eller händelse. Jag syftar på allt som kommer fram kring detta fall.
Citera
2018-11-10, 09:21
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Självklart.
kan det vara.
Så egentligen var mitt inlägg fullständigt onödigt och bortkastat, eftersom precis allt detta ju är självklara självklarheter.
(obs, ovanstående skrivet med en viss bitterhet)

OnT: Vad tror du den egentliga anledningen är att NA låter Örebropolisens utredningsledare Mikael Nyqvist komma till tals, trots att denne inte har nåt substantiellt att säga?
Lösnummer?
Prenumerationer?

Ingen aning, har inte tidningen.

De kanske vet att många är otåliga i det här fallet, till och med jag som har en stor portion tålamod tycker att det drar ut rejält på tiden.

Jag tror allt handlar om pengar, eller ska vi kalla det resurser.
Citera
2018-11-10, 09:56
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ja, och då tänker du kanske främst på HD som tidigare ville skiljas från SD, men fortfarande inte har gjort det?
Har paret hållhakar på varandra?

Jag har svårt att tro att HD var inblandad i själva mordet. Det borde framkommit i utredningen i så fall. Att de kartlägger henne, och andra personer i SDs krets utgår jag ifrån.
Citera
2018-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ingen aning, har inte tidningen.

De kanske vet att många är otåliga i det här fallet, till och med jag som har en stor portion tålamod tycker att det drar ut rejält på tiden.

Jag tror allt handlar om pengar, eller ska vi kalla det resurser.
Menar du att Örebropolisen skulle kunna tänkas vara mer framgångsrik om de bara hade mer resurser?
Alltså i ett förlängt resonemang:
Att Anders Thornberg medvetet nonchalerar mord på mammor för att de brotten inte är fullt lika "spännande" som de Säpo-fall han tidigare chefade över?
Så skulle det kunna vara. (Obs, spekulation)
Fast själv har jag absolut inte tänkt i de banorna innan.
Citera
2018-11-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det var mycket synd det, kanske hade det satt en gräns för SD, som tydligt inte känner gränser.

Jo, du kan ju faktiskt ha rätt i det.
Om SD är mördaren och hade slagit på LW lite mer rejält
så att säga så hade dom sannolikt inte haft något mer
med varandra att göra.

En liten fråga till dig, har du varit inne på förhör, i så fall tidigt
eller senare del av utredningen, och om så är va det på ditt egna
eller på polisens initiativ?
Citera
2018-11-10, 10:28
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Menar du att Örebropolisen skulle kunna tänkas vara mer framgångsrik om de bara hade mer resurser?
Alltså i ett förlängt resonemang:
Att Anders Thornberg medvetet nonchalerar mord på mammor för att de brotten inte är fullt lika "spännande" som de Säpo-fall han tidigare chefade över?
Så skulle det kunna vara. (Obs, spekulation)
Fast själv har jag absolut inte tänkt i de banorna innan.

Tror all polis skulle vara mer framgångsrik om det fanns mer resurser. Polisen minskar i förhållande till populationen, brott att utreda ökar. Just Örebro är ett ställe där det sker mer brott än för ett tiotal år sedan.

NFC går på knäna sen ett antal år tillbaka och vi vet att våldtäktsbrott läggs på hög.

Tror jag att det här påverkar brott som mord, ja det gör jag.

Tror inte att det är hela lösningen, långt ifrån men visst påverkar det när man inte har tillräckligt med resurser.

Edit: Tror inte att man specifikt väljer bort mord på mammor, vilka kriterier de har inom Polisen för hur de fördelar resurser har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Cocinella 2018-11-10 kl. 10:33.
Citera
2018-11-10, 10:29
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att HD var inblandad i själva mordet. Det borde framkommit i utredningen i så fall. Att de kartlägger henne, och andra personer i SDs krets utgår jag ifrån.

Med tanke på hur lite som framkommer så är
jag inte alls så säker på den saken.
Citera
2018-11-10, 10:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tror all polis skulle vara mer framgångsrik om det fanns mer resurser. Polisen minskar i förhållande till populationen, brott att utreda ökar. Just Örebro är ett ställe där det sker mer brott än för ett tiotal år sedan.

NFM går på knäna sen ett antal år tillbaka och vi vet att våldtäktsbrott läggs på hög.

Tror inte att det är hela lösningen, långt ifrån men visst påverkar det när man inte har tillräckligt med resurser.

Edit: Tror inte att man specifikt väljer bort mord på mammor, vilka kriterier de har inom Polisen för hur de fördelar resurser har jag ingen aning om.

Du har faktiskt en poäng där. Det verkar vara många dödsfall i Örebro i år, andra brott har säkert också ökat.
NOA är väl fortfarande på plats och hjälper till får man hoppas? Någon som vet?
Citera
2018-11-10, 10:39
Medlem
Citat:

NFM går på knäna sen ett antal år tillbaka och vi vet att våldtäktsbrott läggs på hög.

Vill inte gå offt, men vill ändå skriva att jag håller med dig om att mer och bättre använda resurser vad gäller Polisen vore välkommet.

OnT: Men vi kan nog inte skylla missen med att LW låg död i fyra dygn, mindre än 200 m från sitt hem, på att Örebropolisen hade för lite resurser.
Orsaken till det stavas: 'inkompetens' och 'fantasilöshet'.
Citera
2018-11-10, 11:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Med tanke på hur lite som framkommer så är
jag inte alls så säker på den saken.

Håller med CarlJanne75 om att vi fått litet klent med info om HD. Trasseldimnan kring när hon jobbat eller sjukskrivit sig eller bytt pass eller suttit i bil till Arlanda, och ifall de haft husis hos henne eller inte, ökar min osäkerhet. Tidigare har jag tänkt att om fler än en GM varit direkt inblandad, och ingen av dem är kriminell från början, borde ngn av dem snabbt bryta ihop och berätta för polisen om vad som hänt. Men där kanske Honan8as spaning om hållhakar på varandra stämmer?
De som skrivit i tråden för att försvara HD, har nästan varit sämre än SDs. Jag har frågat mig om ngn är ute efter att misstänkliggöra henne.
Citera
2018-11-10, 11:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Håller med CarlJanne75 om att vi fått litet klent med info om HD. Trasseldimnan kring när hon jobbat eller sjukskrivit sig eller bytt pass eller suttit i bil till Arlanda, och ifall de haft husis hos henne eller inte, ökar min osäkerhet. Tidigare har jag tänkt att om fler än en GM varit direkt inblandad, och ingen av dem är kriminell från början, borde ngn av dem snabbt bryta ihop och berätta för polisen om vad som hänt. Men där kanske Honan8as spaning om hållhakar på varandra stämmer?
De som skrivit i tråden för att försvara HD, har nästan varit sämre än SDs. Jag har frågat mig om ngn är ute efter att misstänkliggöra henne.

Ponera att någon till synes trovärdig anhörig eller motsvarande gav henne alibi tidigt i utredningen.

Då brukar polisen i det läget inte fördjupa sig alltför mycket i att följa denna persons förehavanden i yttersta detalj. (Särskilt när man tyckte att det redan fanns en "solklar" misstänkt, dvs SD).

Däremot kanske polisen nu behöver göra ett omtag och syna även andra personer i LW's krets närmare. Och gräva litet djupare i allas eventuella alibin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in