2021-09-03, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Av din berättelse att döma känns det som att den personen kan ha varit BW. Dock motsägs din berättelse av att andra från den festen - om det nu var festen i Radbyn som du skulle referera till - har hävdat att BW aldrig kom tillbaka.

Vet tyvärr inte vart festen var, men inte alls omöjligt att det var den festen.
Känns ju skumt isåfall om vissa påstår att personen aldrig kom tillbaka till festen, om denne gjorde det (enligt den version jag fick)
Osäker på om jag hört BWs namn nämnas av de personerna jag känner till, eventuellt bara med efternamnet isåfall

Nåja, jag släpper det, jag kommer ändå inte bidra med något.

Hoppas ändå att HAs familj kan få visshet i vad som hänt och ett avslut, även om det säkert river upp massa jobbiga sår igen
Citera
2021-09-03, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror att det är bra att gå lite på magkänsla och känna efter från fall till fall, och att man inte kategoriskt dömer och avvisar alla p g a missbruk eller annat. Man kan missa bra information då. Om man försöker att ge alla en chans, så märker man ofta ganska så snart om det inte är en person att lita på. Ibland kan det ta längre tid.
Din magkänsla Zezzan? Vilka vägar har den burit ut dig på i denna tråd! Skulle inte påstå att du är trovärdig heller.
Citera
2021-09-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
I artikeln nedan står det att Helenas föräldrar kom hem från sitt fritidshus på eftermiddagen söndagen den 14 juni, alltså på dagen efter natten då hon lämnade Stadshotellet, och då anmälde man henne försvunnen:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/968652-misstankta-mordet-pa-helena-andersson-har-ar-allt-vi-vet

Hade Helena nycklar till den fritidsstugan?
Jag tänker att gärningsmannen måste ha fått med sig Helenas nycklar,
om de inte har hittats av polisen. Så kanske gömde han henne där någonstans, efter att Helenas föräldrar hade lämnat stället.

Enligt systern Ulrika ringde Helena från stadshotellet ~01:30 bland annat för att be Ulrika lägga ut nycklarna för att hon själv inga hade.
Citera
2021-09-03, 07:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Ok 👍 det jag hört mest här i stan när det gäller vem som är brovittnet är att det skulle vara GD . Men det kan ju bara vara ett rykte som jag inte vet vart det kommer ifrån . Och det kanske inte är så viktigt om nu Kalla falls spår är på helt annat håll

Pekar ryktet ut GD i Mariestad född 1954 eller 1958? Först var det GD född 58 som pekades ut i tråden på flashback men hastigt och lustigt ändrades det till GD född 1954 när Prinzezzan fick ny info.

Nu påverkar givetvis Prinzezzan ryktesspridningen i Mariestad (via Flashback) så vill man sprida desinformation så gäller det bara att verka trovärdig hos henne. Det är ju långt intressantare om det är GD 58 som är vittnet eftersom hon är nära bekant med JeLu.

Om jag förstått saken rätt så skall brovittnet ha varit på väg in mot stan och det stämmer bättre med GD54 än GD58. Båda har nämligen små barn och vid den tiden på natten är det rimligt att de rör sig hemåt. GD54 rör sig i riktning hemmet om hon går österut över bron. GD58 rör sig från hemmet.

Samtidigt finns en möjlighet att vittnet inte alls heter GD. Det hela kan vara planterat via Prinzezzan.
Citera
2021-09-03, 08:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
I artikeln nedan står det att Helenas föräldrar kom hem från sitt fritidshus på eftermiddagen söndagen den 14 juni, alltså på dagen efter natten då hon lämnade Stadshotellet, och då anmälde man henne försvunnen:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/968652-misstankta-mordet-pa-helena-andersson-har-ar-allt-vi-vet

Hade Helena nycklar till den fritidsstugan?
Jag tänker att gärningsmannen måste ha fått med sig Helenas nycklar, om de inte har hittats av polisen. Så kanske gömde han henne där någonstans, efter att Helenas föräldrar hade lämnat stället.
Men då måste han ju ha känt till var sommarstugan låg?
Tvivlar endå på att Helena hade nycklar till den med sig?
Citera
2021-09-03, 08:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej, det var varken JeLu eller JöLa, men vem det var är ingenting jag kommer att redovisa. Ingen av dem har med den aktuella uppgiften att göra.

Vet inte vem JöLa är, och jag har inte pratat med honom.

JeLu har jag pratat med, ja, flera gånger. JeLu nämnde ingenting om någon JöLa.

Citat:
Jag tror att det är bra att gå lite på magkänsla och känna efter från fall till fall, och att man inte kategoriskt dömer och avvisar alla p g a missbruk eller annat. Man kan missa bra information då. Om man försöker att ge alla en chans, så märker man ofta ganska så snart om det inte är en person att lita på. Ibland kan det ta längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Din magkänsla Zezzan? Vilka vägar har den burit ut dig på i denna tråd! Skulle inte påstå att du är trovärdig heller.

Givetvis har Prinzezzan rätt i att en pundare kan ge rätt information. JeLu var dock rejält nedkörd vid den tid då Prinzezzan tror sig ha kontaktats av honom. En av hans vänner försökte till och med sätta dit honom för drograttfylla för att han skulle få vård. Han dog också innan han ringt tillbaka till Prinzezzan.

Jag kan tänka mig att någon i tråden utgett sig för att vara JeLu och växlat PM med Prinzezzan. Vid något tillfälle kan Prinzezzan ha lämnat ut sitt nr. Eftersom Prinzezzan inte känner JöLa så kan den som kontaktat henne vara JöLa eller nästan vem som helst.

Beträffande Prinzezzans trovärdighet så får hon 10 av 10p av mig för seriositet. Men när det gäller hennes uppgifter så måste man komma ihåg att hon har två dammar att fiska i: en damm som har mycket bra koll och en damm som är unken och sjuk. Prinzezzan serverar sina fiskar på samma fat oavsett vilken damm hon fiskat upp dem ur.

Nu verkar dock det andra brovittnet vara ett högst tvivelaktigt vittne, att döma av Ugglans redogörelse. Det kan därför vara ett dåligt vittne som Prinzezzan fått kunskap om ur den goda dammen.

För egen del är jag av den åsikten att man inte skall låsa sig vid hur Helena kom till Kohagen. Det är därför jag reagerar kraftigt om någon drar upp andra brovittnen så att tråden eventuellt tar det som fastställt att Helena gått.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-03 kl. 08:39.
Citera
2021-09-03, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iclb
Vet tyvärr inte vart festen var, men inte alls omöjligt att det var den festen.
Känns ju skumt isåfall om vissa påstår att personen aldrig kom tillbaka till festen, om denne gjorde det (enligt den version jag fick)
Osäker på om jag hört BWs namn nämnas av de personerna jag känner till, eventuellt bara med efternamnet isåfall
Har ett svagt minne om att det här med återkomst till festen (i Radbyn) nämndes av någon för bara några månader sedan i tråden. Någon annan som minns?
Du har ingen möjlighet att stämma av lite närmare med personen du bodde med?
Citera
2021-09-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har tidigare sagt att jag ser Hanna's vittnesmål som otillförlitligt av flera olika anledningar. Men det innebär för den sakens skull inte att allt hon har sagt måste vara felaktigt, tvärtom faktiskt.
Just "åhhneeeejj" råkar faktiskt passa som handsken in i det händelseförlopp som jag nyss har beskrivit och det är ju bara positivt.
I ditt händelseförlopp (som har "tok-hyllats" trots sin relativa enkelhet) bortser du ju helt från Hanna eftersom hon hade blivit påkörd om det varit så det gått till. Visst skulle man kunna bortse från biten med två mansröster, det kan jag köpa, men inte att bilen vänder och åker därifrån och därefter blir allting tyst.
Citera
2021-09-03, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Givetvis har Prinzezzan rätt i att en pundare kan ge rätt information. JeLu var dock rejält nedkörd vid den tid då Prinzezzan tror sig ha kontaktats av honom. En av hans vänner försökte till och med sätta dit honom för drograttfylla för att han skulle få vård. Han dog också innan han ringt tillbaka till Prinzezzan.

Jag kan tänka mig att någon i tråden utgett sig för att vara JeLu och växlat PM med Prinzezzan. Vid något tillfälle kan Prinzezzan ha lämnat ut sitt nr. Eftersom Prinzezzan inte känner JöLa så kan den som kontaktat henne vara JöLa eller nästan vem som helst.

Beträffande Prinzezzans trovärdighet så får hon 10 av 10p av mig för seriositet. Men när det gäller hennes uppgifter så måste man komma ihåg att hon har två dammar att fiska i: en damm som har mycket bra koll och en damm som är unken och sjuk. Prinzezzan serverar sina fiskar på samma fat oavsett vilken damm hon fiskat upp dem ur.

Nu verkar dock det andra brovittnet vara ett högst tvivelaktigt vittne, att döma av Ugglans redogörelse. Det kan därför vara ett dåligt vittne som Prinzezzan fått kunskap om ur den goda dammen.

För egen del är jag av den åsikten att man inte skall låsa sig vid hur Helena kom till Kohagen. Det är därför jag reagerar kraftigt om någon drar upp andra brovittnen så att tråden eventuellt tar det som fastställt att Helena gått.

Det här vet jag att jag funderade på förra veckan (ett inlägg som försvann i mängden).
Att finns det ens ett brovittne, eller är det bara någon som sagt sig vara där och för att på så sätt säga vem HA gick med över bron, bara för att rädda någon annan.
Citera
2021-09-03, 09:17
Medlem
Nyreggad men följt tråden till och från länge.

Det jag funderar på är hur mycket minns ett vittne egentligen.
Om jag skulle vittna om vilka bilar eller människors klädsel som jag mötte när jag cyklade genom samhället igår kväll skulle jag inte kunna redovisa det.

Kan man inte använda hypnos på 'Hanna' och brovittnen?
Citera
2021-09-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Pekar ryktet ut GD i Mariestad född 1954 eller 1958? Först var det GD född 58 som pekades ut i tråden på flashback men hastigt och lustigt ändrades det till GD född 1954 när Prinzezzan fick ny info.

Nu påverkar givetvis Prinzezzan ryktesspridningen i Mariestad (via Flashback) så vill man sprida desinformation så gäller det bara att verka trovärdig hos henne. Det är ju långt intressantare om det är GD 58 som är vittnet eftersom hon är nära bekant med JeLu.

Om jag förstått saken rätt så skall brovittnet ha varit på väg in mot stan och det stämmer bättre med GD54 än GD58. Båda har nämligen små barn och vid den tiden på natten är det rimligt att de rör sig hemåt. GD54 rör sig i riktning hemmet om hon går österut över bron. GD58 rör sig från hemmet.

Samtidigt finns en möjlighet att vittnet inte alls heter GD. Det hela kan vara planterat via Prinzezzan.
GD58 som sagt kan detta vara påhittat , jag säger bara vad jag hört inte vad jag tror . Jag tror inte på nåt brovittne, utan är med inne på kalla falls spår med CL och med en omkringkörande vit liten bil som observerats på olika ställen , kanske redan korsningen Österlånggatan/Kungsgatan mot Marieholmsbron
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-03 kl. 10:01.
Citera
2021-09-03, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men då måste han ju ha känt till var sommarstugan låg?
Tvivlar endå på att Helena hade nycklar till den med sig?

Han kan ha vetat var sommarstugan låg och vetat massa annat om Helena, även om han inte hade någon relation med henne. Han kan ha förföljt henne en längre tid. Men han kan också ha haft någon form av relation med henne, tex vänskap.

Eller han kan ha frågat henne om hon visste någonstans där de kunde gömma sig, och hon svarar då sommarstugan.

Nyckeln kan ha funnits gömd någonstans vid sommarstugan och Helena kan ha vetat var.

Eller så kan han ha begravt henne vid sommarstugan för att hon skulle vara "hemma", om han visste var sommarstugan fanns alltså.

Föräldrarnas sommarstuga är också ett bra gömställe eftersom ingen kommer på tanken att leta där, iallafall inte efter att polisen hittade spåren vid lekplatsen utanför föräldrarnas villa.

Var låg sommarstugan?
Är den kvar i familjens ägo?
Hur länge har de haft den?
Brukade Helena vara där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här