2021-09-02, 22:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kristoffer Andersson ströp Ida i motionsspåret innan han sen våldtog liket. Kanske är CL också nekrofil. Eller så tog han med henne levande men medvetslös.

Så kan det absolut vara, KA som ströp Ida hade också stora svårigheter med motsatta könet precis som CL. Att våldta en död tjej är tillslut inget konstigt utan upplevs som det enda sättet? Den psykiska störningen/ sjukdomen gör att gränserna suddas ut.
Citera
2021-09-02, 22:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Förklara gärna. Vet bara ett brovittne som nämns i media. Menar du att de slarvade bort två "brovittnen" i början av utredningen?
Eller tillkom nr 2 senare och troligtvis efterkonstruerat?
Uppfattat bara ett som observerade byxorna och Helenas sällskap pilotglasögonmannen.
Nu verkar allt som handlat om pilot förkastligt.
Visar vad skört det är och orimlighetet sys ihop till nåt man vill tro på.

Nej, jag vet ingenting om något annat bortslarvat vittnesmål, än det som brovittne nr. 1 gav. Jag vet inte när nr. 2 tillkom. För mig tillkom uppgiften igen för någon vecka sedan. Samma person har berättat det tidigare, men ämnet tog upp igen nyligen.
Citera
2021-09-02, 22:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, kan så vara, men varför ta med sig en död kropp och riskera att bli sedd?
Tror det är ganska jobbigt att strypa någon med händerna, vad jag hört åtminstone?
Kan denna Claes varit väldigt fysisk stark vid tiden? Tränat på gym och där sett Helena?

Det kanske vi aldrig får något svar på.

CL behöver givetvis inte ha varit "väldigt fysiskt stark" och ha tränat på gym för att kunna strypa Helena. En man i 30-års åldern är vanligtvis hyfsat stark och det räcker.
Citera
2021-09-02, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra synpunkter, alltså jag gillar vad du skriver men det stämmer inte riktigt med verkligheten.

Saken är den att det absolut första polisen hittade var en av Helenas skor. Den skon är knappast gömd. Ringarna har hittats vid senare sök.

Med andra ord måste den ena skon ha legat rätt synligt. Den andra skon däremot skall ha återfunnits i en sådan position att Helena knappast kunnat kasta av sig skon under flykt. Där tror jag mer på att två burit kroppen och att den som höll i fötterna kastat bort ena skon då den fallit av i processen.

Du missförstod mig nog. Jag menade inte att de som eventuellt har lagt ut villospår har gömt skorna, utan att de har velat att de ska vara synliga också. Men de kommer sen på att ringarna kanske inte kommer hittas i skogen. Och de vill att ringarna ska hittas för att de kan identifiera Helena bättre än hennes skor. Så de lägger ringarna på en mer synlig plats. Antagligen tänker de också att det skulle bli misstänksamt om alla hennes tillhörigheter ligger på en och samma plats, och därför sprider de ut dem.
Citera
2021-09-02, 22:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Är det 2 olika kvinnliga vittnen på bron ? En i början och en i slutet ? Ett vittne som sett Helena själv vid början av bron och ett vittne som sett Helena vid slutet på bron tillsammans med en man , el finns det inga vittnen på bron ?

Jag vet faktiskt inte men "brovittne 2" lät lite bekant och kan ha nämnts tidigare i tråden.
Men vem vet vad som är sant? Uppgiften verkar komma från Prinzezzan som skulle gräva i gömmorna vid tillfälle och ev. återkomma med ett svar.
Citera
2021-09-02, 22:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Du missförstod mig nog. Jag menade inte att de som eventuellt har lagt ut villospår har gömt skorna, utan att de har velat att de ska vara synliga också. Men de kommer sen på att ringarna kanske inte kommer hittas i skogen. Och de vill att ringarna ska hittas för att de kan identifiera Helena bättre än hennes skor. Så de lägger ringarna på en mer synlig plats. Antagligen tänker de också att det skulle bli misstänksamt om alla hennes tillhörigheter ligger på en och samma plats, och därför sprider de ut dem.

OK jag missförstod dig. Men den sko som vi verkligen bör misstänka att gärningsmännen hanterat är undankastad...

Men jag hoppas du förstår att jag håller med dig i grundtanken: om två bär en kropp så kommer en att få ta hand om fotändan. Om den som bärs är levande, medvetslös eller död spelar mindre roll. Skor kan trilla av under hanteringen eller vara störande för den som bärs. Att skorna trillar av eller tas av när två bär en kropp är absolut inte orimligt.
Citera
2021-09-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag vet faktiskt inte men "brovittne 2" lät lite bekant och kan ha nämnts tidigare i tråden.
Men vem vet vad som är sant? Uppgiften verkar komma från Prinzezzan som skulle gräva i gömmorna vid tillfälle och ev. återkomma med ett svar.
Ok 👍 det jag hört mest här i stan när det gäller vem som är brovittnet är att det skulle vara GD . Men det kan ju bara vara ett rykte som jag inte vet vart det kommer ifrån . Och det kanske inte är så viktigt om nu Kalla falls spår är på helt annat håll
Citera
2021-09-02, 22:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
OK jag missförstod dig. Men den sko som vi verkligen bör misstänka att gärningsmännen hanterat är undankastad...

Men jag hoppas du förstår att jag håller med dig i grundtanken: om två bär en kropp så kommer en att få ta hand om fotändan. Om den som bärs är levande, medvetslös eller död spelar mindre roll. Skor kan trilla av under hanteringen eller vara störande för den som bärs. Att skorna trillar av eller tas av när två bär en kropp är absolut inte orimligt.

Det centrala är att skorna högst troligt tappats, alt. trillat av och hamnat på lr I direkt närhet till stigen varefter GM kastat in dem på ömse sidor om stigen, mer lr mindre panikartat. De låg så pass långt in från stigen att de svårligen kommit dit på "egen hand" o knappast att H själv kastat in dem.
Senast redigerad av Xeitum 2021-09-02 kl. 23:02.
Citera
2021-09-02, 23:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, det var varken JeLu eller JöLa, men vem det var är ingenting jag kommer att redovisa. Ingen av dem har med den aktuella uppgiften att göra.

Vet inte vem JöLa är, och jag har inte pratat med honom.

JeLu har jag pratat med, ja, flera gånger. JeLu nämnde ingenting om någon JöLa.

Det förvånar mig att du som lever ett ordnat liv skall tycka att JeLu är en bra källa. Jag vet att många tycker han var trevlig och sympatisk. Men från min ända av den sociala skalan skulle jag bara dissa honom som en pundare. Varför bodde hans barn hos andra? Hade socialen tagit dem?

Om källan för ett extra brovittne är ditt ex så är det givetvis något mer intressant, men du måste också tänka på under vilka omständigheter ditt ex var på rätt plats för att få uppgifter. Det hela passar ju inte in på ClLe som misstänkt... Polisen kan i det sammanhanget ha fiskat upp ett riktigt svagt vittnesmål som plötsligt passade för dem att tro på...

Det vi vet om ClLe är att han under natten kört runt med bil och sökt kontakt med kvinnor. Alla fantasier om att han gått med Helena över bron och sedan hämtat bilen är bara obegåvade fantasier.

Pudelfrillans scenario är betydligt mer realistiskt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-02 kl. 23:08.
Citera
2021-09-02, 23:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det centrala är att skorna högst troligt tappats, alt. trillat av och hamnat på lr I direkt närhet till stigen varefter GM kastat in dem på ömse sidor om stigen, mer lr mindre panikartat. De låg så pass långt in från stigen att de svårligen kommit dit på "egen hand" o knappast att H själv kastat in dem.

Ja, det är det centrala.
Citera
2021-09-02, 23:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det som stör mig med CL är bl.a att det sägs att de bilar han hade tillgång till en Opel Corsa o en Peugeot?

Upprepar vad vittnet på Hällristningsv. sa om bilen han såg:

" Positionsljus på framskärm. Något kantig form på bilen, ev äldre årsmodell. Bakdelen rakt sluttande, inte rundad halvkombityp. Något längre än VW Golf och Mazda 323. Ungefär samma bakparti som äldre Toyota Celica. Möjligen är bilen en Honda."

Bakparti på en Celica är mycket flackt sluttande( o rakt), för de som inte är insatta, I kontrast till Corsans brant sluttande bakdel. Flera punkter stämmer helt enkelt inte med Opel Corsa, o Peugeoten är väl inte aktuell här. Jag skulle gärna vilja se vittnesmålet från det andra vittnet på Hällristn.v., det skulle möjligen förklara varför de kan tänka sig en Corsa här. Eventuell spökar som sagt även bilen från sjukhusparkeringen.

Det beror även på hur man tolkar orden.
Enligt dig är Toyota Celica "flackt" sluttande och Opel Corsa "brant" sluttande.

Personligen skulle jag beskriva Opel Corsan precis som vittnet gör, dvs. "rakt sluttande bakdel" Avkapat bakparti har väl också nämnts i beskrivningen av bilen, vilket jag också tolkar som "rakt sluttande".

Så nej jag tycker nog tvärtom i det här fallet. Vittnesuppgifterna om bilen passar rätt bra in på just en Opel Corsa.
Citera
2021-09-02, 23:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Det förvånar mig att du som lever ett ordnat liv skall tycka att JeLu är en bra källa. Jag vet att många tycker han var trevlig och sympatisk. Men från min ända av den sociala skalan skulle jag bara dissa honom som en pundare. Varför bodde hans barn hos andra? Hade socialen tagit dem?

Om källan för ett extra brovittne är ditt ex så är det givetvis något mer intressant, men du måste också tänka på under vilka omständigheter ditt ex var på rätt plats för att få uppgifter. Det hela passar ju inte in på ClLe som misstänkt...

Det säger väl sig själv att man är mindre lämplig som förälder då man har en beroende problematik, framförallt tyngre droger. I sådana fall är det knappast konstigt om barn omplaceras.

I övrigt en ganska korkad uppfattning att man skulle vara opålitlig i samtliga frågor när man är "pundare", lr för den delen en allmänt dålig människa. Jag skulle nog vilja säga att det är i många fall väldigt sjyssta personer som hamnar i skiten, bl.a kanske för de är för snälla, naiva o måhända lite dumma. Givetvis finns undantag från detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in