2021-09-03, 01:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Jaså minsann, nu gäller helt plötsligt "Hannas" vittnesmål igen ... Ser man på! För inte var det väl så att du var där när det hände?

Det mest osäkra (och osannolika) med Hanna's vittnesmål var att hon med säkerhet kunde urskilja 2 olika upprörda mansröstrer. Jag tror hon minns helt fel och blandar ihop en massa saker här, alt. är det en t.o.m. en efterkonstruktion.
Ett långdraget "åhhneeeejj" är däremot betydligt lättare att komma ihåg så därför tror jag att det var rätt uppfattat av "Hanna". Inte minst med tanke på att det även går att placera in i händelseförloppet på ett mycket trovärdigt sätt, dvs när CL hinner ikapp henne och hon vet att det är kört. Efter det utdragna "åhhneeeejj:et" så tystnar hon ju.
Citera
2021-09-03, 01:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det mest osäkra (och osannolika) med Hanna's vittnesmål var att hon med säkerhet kunde urskilja 2 olika upprörda mansröstrer. Jag tror hon minns helt fel och blandar ihop en massa saker här, alt. är det en t.o.m. en efterkonstruktion.
Ett långdraget "åhhneeeejj" är däremot betydligt lättare att komma ihåg så därför tror jag att det var rätt uppfattat av "Hanna". Inte minst med tanke på att det även går att placera in i händelseförloppet på ett mycket trovärdigt sätt, dvs när CL hinner ikapp henne och hon vet att det är kört. Efter det utdragna "åhhneeeejj:et" så tystnar hon ju.

Du gjorde fett bort dig, och nu ska du försöka slingra dig ur det. Går inte. Du dissar "Hanna" ena stunden för att i nästa lyfta fram henne - som det passar, alltså. Rökt är bara förnamnet!
Citera
2021-09-03, 01:47
Bannlyst
Kan det vara så att någon under festen hos kompisen PW, gömde undan Helenas plånbok för att hindra henne att gå till Stadshotellet?
Var hittades plånboken sedan, var det någonstans där man normalt brukar glömma eller tappa plånböcker?
Citera
2021-09-03, 01:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag har svårt att tro på att gärningsmannen först tänker att ingen får hitta skorna, och sen tänker han att han därför ska kasta dem in i skogen, när han har Helena som han inte heller vill att någon ska hitta. Givetvis tar han istället med sig skorna då tillsammans med Helena. Och han körde ju bil sen, så han måste ha varit hyfsat klar i huvudet.

Det finns ett par alternativ här. Antingen noterade han att HA's skor var borta i samband med att kroppen lastades, varpå han gick ner på stigen, hittade dom och slängde dom åt varsitt håll in i skogen.
Eller så såg han skorna ligga på stigen när han var på väg tillbaks till bilen ute vid Ekuddenvägen, och kastade då iväg dom åt varsitt håll.
Sista alt. är att skorna åkte av i samband med att Helena försökte ta sig loss ur CL's strypgrepp. När HA är livlös ser han att skorna ligger vid kroppen, han slänger iväg dom och skyndar tillbaks till bilen.
Citera
2021-09-03, 01:57
Medlem
Citat:
Nej Helena's sista utdragna "ååneeeejj" kom förmodligen när CL hann ifatt henne, för då visste hon att det var kört. Han började sen strypa HA direkt för att tysta henne det är vad jag tror.

Tror dock inte att CL var så "avancerad" i sitt modus operandi att han hade eter med sig i bilen för att söva sina offer.
Men man ska aldrig säga aldrig, CL kan ha varit väldigt beräknande och slug. Det skulle t.ex. kunna vara anledningen till att kroppen aldrig har återfunnits. Han hade tänkt till där.
Om CL hade för vana att vara ute och köra runt och leta efter kvinnor så kan han ha planerat ett bortförande. Han hade kanske tagit mod till sig att slutföra det som han kanske bara hade vågat tänka innan dess att han gav sig på Helena.
Senast redigerad av divadnil 2021-09-03 kl. 02:32.
Citera
2021-09-03, 02:11
Bannlyst
Citat:
Det finns ett par alternativ här. Antingen noterade han att HA's skor var borta i samband med att kroppen lastades, varpå han gick ner på stigen, hittade dom och slängde dom åt varsitt håll in i skogen.
Eller så såg han skorna ligga på stigen när han var på väg tillbaks till bilen ute vid Ekuddenvägen, och kastade då iväg dom åt varsitt håll.
Sista alt. är att skorna åkte av i samband med att Helena försökte ta sig loss ur CL's strypgrepp. När HA är livlös ser han att skorna ligger vid kroppen, han slänger iväg dom och skyndar tillbaks till bilen.

Om du kan tro på att skorna kommer av från Helena utan gärningsmannens medverkan, varför måste han då ha kastat dem sen?
Senast redigerad av eoku 2021-09-03 kl. 02:27.
Citera
2021-09-03, 02:11
Medlem
viper71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det säger väl sig själv att man är mindre lämplig som förälder då man har en beroende problematik, framförallt tyngre droger. I sådana fall är det knappast konstigt om barn omplaceras.

I övrigt en ganska korkad uppfattning att man skulle vara opålitlig i samtliga frågor när man är "pundare", lr för den delen en allmänt dålig människa. Jag skulle nog vilja säga att det är i många fall väldigt sjyssta personer som hamnar i skiten, bl.a kanske för de är för snälla, naiva o måhända lite dumma. Givetvis finns undantag från detta.

Har själv vänner och bekanta som hamnat i träsket med droger eller alkohol nästan alla pga skilsmässa, vårdnadstvister, dödsfall av närstående och liknande en del har tagit sig ur detta och lever ett bra liv nu, men detta var vänliga, snälla, intelligenta och omtänksamma personer som hamnade snett i livet. Det kan hända vem som helst.
Citera
2021-09-03, 02:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du gjorde fett bort dig, och nu ska du försöka slingra dig ur det. Går inte. Du dissar "Hanna" ena stunden för att i nästa lyfta fram henne - som det passar, alltså. Rökt är bara förnamnet!

Jag har tidigare sagt att jag ser Hanna's vittnesmål som otillförlitligt av flera olika anledningar. Men det innebär för den sakens skull inte att allt hon har sagt måste vara felaktigt, tvärtom faktiskt.
Just "åhhneeeejj" råkar faktiskt passa som handsken in i det händelseförlopp som jag nyss har beskrivit och det är ju bara positivt. Ytterligare en pusselbit faller på plats. Det allra bästa är ju om man kan få in fler delar av det Hanna påstår sig ha hört. Smällarna i bildörrar kan passa in eftersom CL tog kontakt med Helena nere på Ekuddenvägen. Dom aggressiva mansrösterna var kanske bara en, CL's och den gråtande och skrikande tjejen bör ju ha varit Helena.

Det som är utvecklande och intressant är hur man själv kan ändra uppfattning snabbt när nya uppgifter dyker upp. Om man nu är öppensinnad och gillar nya infallsvinklar vill säga. Det är även då man börjar lägga det nya pusslet. Den här gången med CL som gärningsman och då faller ju plötsligt alla bitar på plats nästan på en gång.

Men jag förstår dig och jag lider med dig eftersom du aldrig kan ändra uppfattning om någonting. Dessutom är tunnelseendet är alltid på topp. Snacka om rökt! 😁
Citera
2021-09-03, 02:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Om CL hade för vana att vara ute och köra runt och leta efter kvinnor så kan han ha planerat ett bortförande. Han hade kanske tagit mod till sig att slutföra det som han kanske bara hade vågat tänka innan dess att han gav sig på Helena.

Så kan det vara, det här kan även ha föregåtts av noggrann planering.

Men det måste också ha funnits något ställe dit han kunde föra kroppen tänker jag. Många GM dras ju mot sina hemtrakter, tillbaks till något som är tryggt och bekant.
Kan detta ställe möjligen vara Tibro för CL? Kan det vara så att han var ledig vid tidpunkten för mordet och kunde vara borta ett par dagar?

Om nu CL's föräldrar också var från Tibro och hade sina barndomshem där så kan ju antingen hans mormor och morfars stuga eller farmor och farfars stuga ha funnits kvar inom familjen s.a s. och ev. nyttjats som sommarställe. Det kanske är läge att gräva lite bakåt här för att sen ta två stora kliv framåt!
Citera
2021-09-03, 02:59
Bannlyst
Citat:
Så kan det vara, det här kan även ha föregåtts av noggrann planering.

Men det måste också ha funnits något ställe dit han kunde föra kroppen tänker jag. Många GM dras ju mot sina hemtrakter, tillbaks till något som är tryggt och bekant.
Kan detta ställe möjligen vara Tibro för CL? Kan det vara så att han var ledig vid tidpunkten för mordet och kunde vara borta ett par dagar?

Om nu CL's föräldrar också var från Tibro och hade sina barndomshem där så kan ju antingen hans mormor och morfars stuga eller farmor och farfars stuga ha funnits kvar inom familjen s.a s. och ev. nyttjats som sommarställe. Det kanske är läge att gräva lite bakåt här för att sen ta två stora kliv framåt!

I artikeln nedan står det att Helenas föräldrar kom hem från sitt fritidshus på eftermiddagen söndagen den 14 juni, alltså på dagen efter natten då hon lämnade Stadshotellet, och då anmälde man henne försvunnen:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/968652-misstankta-mordet-pa-helena-andersson-har-ar-allt-vi-vet

Hade Helena nycklar till den fritidsstugan?
Jag tänker att gärningsmannen måste ha fått med sig Helenas nycklar, om de inte har hittats av polisen. Så kanske gömde han henne där någonstans, efter att Helenas föräldrar hade lämnat stället.
Senast redigerad av eoku 2021-09-03 kl. 03:16.
Citera
2021-09-03, 05:22
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Gissningsvis menar du St*ig Ing*emar Kvarne*vång född 32. Nästa generation är född på 60 talet och räknas väl inte som gubbe?

Mannen i fråga har rötter i Tibro och är född 1932. Med tanke på åldersskillnaden kanske man får anta att Kvarnev. antingen är vän med föräldrarna eller att ClLe är bekant med någon av Kvarnev. barn som ju är någorlunda jämnåriga med honom.

Kvarnev. bodde inte i Mariestad hösten 1990 så Sockerhals uppgift kanske mer gäller tiden runt år 2000.

Har funderat mycket, kan inte släppa Tibro, som dyker upp då och då. Måste korrigera. Har dåligt minne numer, ska undvika att skriva eftersom jag ej minns. Vill delge detta om någon vill forska. Jag har som sagt inte tillgång till gamla adressregister, födelsedatum etc, tyvärr.
Den gubbe Kva-rnevång jag menar, hette inte Kvar.nevång...Han var sambo och herre i huset hos Marita. Barnen har de tillsammans, de heter ju också kv-vång. Jag utgick från att de var gifta. Det är ju Mari-tas namn Den killen jag menar som var kompis med Claes på comvux hette alltså nåt annat efternamn. Det blev fel som tusan. Jag har tänkt på vad min kompis sa för namn. Jag TROR...Sethsson, eller liknande. Bengt i förnamn. Han är död tror jag. Kan vara fel men känns ganska bra i munnen. Han var involverad med speedway.
Blir krångligt nu, med Maritas föräldrar är väldigt underliga, eller var. De hade en liten vit bil på den tiden. Åkte runt på stan och stirrade på tjejer. De var lika äckliga bägge två. Jag var livrädd för dem. Tänker om de körde svarttaxi. Tjejer vågade kanske gå in i bilen när kärringen satt bredvid. De var JÄMT på stan och åkte runt. Minns när vi besökte tivoli på cirkusplatsen så stod det där äckliga paret och glodde helt ogenerat. Man undrar idag va fan de sysslade med. Jag hade totalt glömt bort dom. De åkte runt i många år. Gubben hade stort svart skägg, ofta rutig skjorta. Kärringen var stor o flosig, fick knappt plats i bilen. Kärringen var full med psoriasis i hela ansiktet. Bägge såg jävligt ovårdade ut. Som hämtade ur en skräckfilm... Fy jag ryser. Claes kanske hade "tillgång" till deras lilla vita bil. Han hade tillgång till två stycken läste jag.
Citera
2021-09-03, 05:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Har funderat mycket, kan inte släppa Tibro, som dyker upp då och då. Måste korrigera. Har dåligt minne numer, ska undvika att skriva eftersom jag ej minns. Vill delge detta om någon vill forska. Jag har som sagt inte tillgång till gamla adressregister, födelsedatum etc, tyvärr.
Den gubbe Kva-rnevång jag menar, hette inte Kvar.nevång...Han var sambo och herre i huset hos Marita. Barnen har de tillsammans, de heter ju också kv-vång. Jag utgick från att de var gifta. Det är ju Mari-tas namn Den killen jag menar som var kompis med Claes på comvux hette alltså nåt annat efternamn. Det blev fel som tusan. Jag har tänkt på vad min kompis sa för namn. Jag TROR...Sethsson, eller liknande. Bengt i förnamn. Han är död tror jag. Kan vara fel men känns ganska bra i munnen. Han var involverad med speedway.
Blir krångligt nu, med Maritas föräldrar är väldigt underliga, eller var. De hade en liten vit bil på den tiden. Åkte runt på stan och stirrade på tjejer. De var lika äckliga bägge två. Jag var livrädd för dem. Tänker om de körde svarttaxi. Tjejer vågade kanske gå in i bilen när kärringen satt bredvid. De var JÄMT på stan och åkte runt. Minns när vi besökte tivoli på cirkusplatsen så stod det där äckliga paret och glodde helt ogenerat. Man undrar idag va fan de sysslade med. Jag hade totalt glömt bort dom. De åkte runt i många år. Gubben hade stort svart skägg, ofta rutig skjorta. Kärringen var stor o flosig, fick knappt plats i bilen. Kärringen var full med psoriasis i hela ansiktet. Bägge såg jävligt ovårdade ut. Som hämtade ur en skräckfilm... Fy jag ryser. Claes kanske hade "tillgång" till deras lilla vita bil. Han hade tillgång till två stycken läste jag.

Bra reflektioner och det där med "gubben" får sin förklaring. Du har helt rätt, så när som på att gubben har ett dubbelnamn, men han behöver ju inte ha använt det: Be*ngt-Åk*e S*ethsson. Född 1940 i Borås. 19 år äldre... gubbe...

Kan du beskriva den vita bilen mer ingående?

Sen undrar jag om du gör samma fel med M*aritas föräldrar som med M*arita, att du antar att mannen i fråga heter Kv*arnevång, när han inte gör det. St*g bodde som sagt i Tibro 1990. Jag har inget belägg för att han flyttat till Mariestad utan bollade mer den frågan till dig, utifall att du höll reda på vem det var. St*g är dessutom inte sammanboende med någon kvinna 1990. OK Det finns en kvinna på samma adress som är född 1914, men jag tror inte en man född 1932 åker runt med en kvinna född 1914 det året Helena försvann. Det är ofta svårt att från registret 1990 avgöra om två är sammanboende eller inte, för alla skrivs på samma gatuadress och St*ig bor med tre andra som kan ha olika lägenheter.

Om vi antar att istället gör samma misstag som med Marita: antar att maken också heter Kv*arnevång så blir rätt man istället Br*r No*rder Noa*ksson född 1931. Dvs paret skulle 1992 vara 61 respektive 52 år gamla. Båda är idag döda om de inte flyttat från landet.

Du skriver "Tänker om de körde svarttaxi. Tjejer vågade kanske gå in i bilen när kärringen satt bredvid. De var JÄMT på stan och åkte runt." Jag antar att eftersom du skriver så så menar du att det finns en möjlighet att Helena skulle ha kunnat åkt med dem??? En intressant fråga är ju då om Mar*tas mamma hade lite mörkare röst och skulle kunna ha tagits för en man av Hanna...

Men nu säger du inte när de skall ha åkt runt... menar du att de åkte runt i den vita bilen typ 1990-1991 eller runt år 2000?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-03 kl. 06:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in