2021-09-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt uppgifter jag fått. Ska kolla uppgiften mer om detta vid tillfälle.

Förklara gärna. Vet bara ett brovittne som nämns i media. Menar du att de slarvade bort två "brovittnen" i början av utredningen?
Eller tillkom nr 2 senare och troligtvis efterkonstruerat?
Uppfattat bara ett som observerade byxorna och Helenas sällskap pilotglasögonmannen.
Nu verkar allt som handlat om pilot förkastligt.
Visar vad skört det är och orimlighetet sys ihop till nåt man vill tro på.
Citera
2021-09-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Men Kalla Fall har ju fått serverat 30 år av utredningar att syna än en gång med nya fräscha infallsvinklar, det är ju förmodligen det som lett fram till att dom kommit CL på spåren . Jag tror att Kalla Fall är på rätt väg
Ja det är GW låsning vid gärningsmannaprofilen som gjort att de fastnat vid att det är någon i Helenas bekantskapskrets och att de var två stycken som de baserar på vittnet "hannas" uppgifter. Jag tror också att de kan ha rätt gm denna gång men säker kan man inte vara. Att det faktiskt bara är en gm känns dock mycket mera rimligt än att det skulle vara flera.
Citera
2021-09-02, 22:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.

Jag tror att det här gått till ungefär så här:

Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.

Ja, det är ganska exakt såhär som jag sedan länge tänk mig att det troligast har gått till, oberoende vem/vilka som är GM. Dock är det väl fortfarande inte helt uteslutet med skjuts fram till stigens början, om än kanske mer tveksamt i fallet CL.
Det som stör mig med CL är bl.a att det sägs att de bilar han hade tillgång till en Opel Corsa o en Peugeot?

Upprepar vad vittnet på Hällristningsv. sa om bilen han såg:

" Positionsljus på framskärm. Något kantig form på bilen, ev äldre årsmodell. Bakdelen rakt sluttande, inte rundad halvkombityp. Något längre än VW Golf och Mazda 323. Ungefär samma bakparti som äldre Toyota Celica. Möjligen är bilen en Honda."

Bakparti på en Celica är mycket flackt sluttande( o rakt), för de som inte är insatta, I kontrast till Corsans brant sluttande bakdel. Flera punkter stämmer helt enkelt inte med Opel Corsa, o Peugeoten är väl inte aktuell här. Jag skulle gärna vilja se vittnesmålet från det andra vittnet på Hällristn.v., det skulle möjligen förklara varför de kan tänka sig en Corsa här. Eventuell spökar som sagt även bilen från sjukhusparkeringen.
Citera
2021-09-02, 22:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Mycker bra skrivit, detta tror jag med, förutom att han knappast hunnit strypa henne till döds, på den tiden?
Hade han trott hon varit död, tvivlar jag på att han skulle hämta kroppen?
Men för den skull, kan han ha upptäckt att hon dött senare när han stannade bilen och ev tänkte våldta henne. Tror inte platsen där han springer ifatt henne, är säker att våldta någon utan att bli sedd, därav skjutsa till en för honom känd, men avlägsen plats?

Jodå, det hinner han. CL stannar in bilen vid Helena, alldeles intill stigen och tar kontakt med henne. Nu börjar klockan ticka...
Låt sen säga att dom pratar i ca 2 min innan HA börjar ana oråd.
CL tar då tag i Helena som sliter sig och flyr springandes in på stigen, CL springer efter och hinner ikapp henne. Tid = mellan 1-2 min.
Helena skrek redan ute vid Ekuddenvägen och skriker fortfarande, CL måste få tyst på henne direkt. Strypning 2 min = HA medvetslös, alt. strypning 3-4 min = HA död.
Allt är nu över på 6-8 min, vi har dessutom 2-4 min till godo.

CL stannar in bilen vid HA och tar kontakt ca 02:20. Följt av scenariot jag nyss beskrivit, dvs + 6-8 min. kl. är då strax före 02:30.
CL kör sen in på cykelvägen och iakttas då av killarna i bilen på Hällristningsvägen ca 02:30.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-02 kl. 22:12.
Citera
2021-09-02, 22:13
Medlem
Citat:
Det är ju oerhört konstigt att flera kvinnor tydligen blivit antastade av denna man, runt samma tid som Helena försvann, han fanns med i utredningen, men ansågs inte som tänkbar GM! Alltså herregud, vilka kling och klang det måste ha funnits i denna stad 1992, så skrämmande, och dessa klåpare har vi skattebetalare gött!

Kan bara instämma och det blir inte ett dugg bättre av vi i Sverige har runt 700 st oupplösta Kalla Fall..

Tyvärr låst artikel:

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/hundratals-ouppklarade-mord-i-sverige-antalet-växer-snabbt-1.53385223
Citera
2021-09-02, 22:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jodå, det hinner han. CL stannar in bilen vid Helena, alldeles intill stigen och tar kontakt med henne. Nu börjar klockan ticka...
Låt sen säga att dom pratar i ca 2 min innan HA börjar ana oråd.
CL tar då tag i Helena som sliter sig och flyr springandes in på stigen, CL springer efter och hinner ikapp henne. Tid = mellan 1-2 min.
Helena skrek redan ute vid Ekuddenvägen och skriker fortfarande, CL måste få tyst på henne direkt. Strypning 2 min = HA medvetslös, alt. strypning 3-4 min = HA död.
Allt är nu över på 6-8 min, vi har dessutom 2-4 min till godo.

CL stannar in bilen vid HA och tar kontakt ca 02:20. Följt av scenariot jag nyss beskrivit, dvs + 6-8 min. kl. är då strax före 02:30.
CL kör sen in på cykelvägen och iakttas då av killarna i bilen på Hällristningsvägen ca 02:30.
Ok, kan så vara, men varför ta med sig en död kropp och riskera att bli sedd?
Tror det är ganska jobbigt att strypa någon med händerna, vad jag hört åtminstone?
Kan denna Claes varit väldigt fysisk stark vid tiden? Tränat på gym och där sett Helena?
Citera
2021-09-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ok, kan så vara, men varför ta med sig en död kropp och riskera att bli sedd?
Tror det är ganska jobbigt att strypa någon med händerna, vad jag hört åtminstone?
Kan denna Claes varit väldigt fysisk stark vid tiden? Tränat på gym och där sett Helena?
Kristoffer Andersson ströp Ida i motionsspåret innan han sen våldtog liket. Kanske är CL också nekrofil. Eller så tog han med henne levande men medvetslös. Helenas sista utdragna "ååneeeejj" låter inte som en pågående strypning. Kanske han sövde henne.
Senast redigerad av divadnil 2021-09-02 kl. 22:30.
Citera
2021-09-02, 22:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu är det inte en uppgift jag har fått via PM (eller som vederbörande skrivit i tråden). Och om det är mördaren som jag pratat med, och som givit mig informationen, så vet jag i alla fall vem mördaren är...

Ingen mer information från mig (på ett tag, i alla fall).

P.S. Kom ihåg att din vän, avlidne JeLu är nära vän till JöLa... Vem vet, kanske du får en chock om du ringer upp JöLa och hör hans röst... Om du verkligen vet att det är JeLu du talat med (och inte JöLa) så kanske man bör misstänka JeLu också. Men JeLu kan ju också har blivit vilseförd av JöLa... en svår nöt... D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-02 kl. 22:27.
Citera
2021-09-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.

Jag tror att det här gått till ungefär så här:

Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.

Varför skulle gärningsmannen (vem den eller de än är) vara så angelägen om att hitta Helenas skor, för att sen slänga dem in i skogen?
Varför tar han inte med dem i bilen tillsammans med Helena?

Skorna kan kanske ha fallit av på olika ställen under flykt eller transport av kroppen.

Annars är villospår ett alternativ, för att rikta bort misstankarna från den egentliga brottsplatsen. Ringarna läggs då på en annan mer synlig plats än skorna, för att göra det lättare för polisen att hitta dem.
Citera
2021-09-02, 22:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
P.S. Kom ihåg att din vän, avlidne JeLu är nära vän till JöLa... Vem vet, kanske du får en chock om du ringer upp JöLa och hör hans röst... Om du verkligen vet att det är JeLu du talat med (och inte JöLa) så kanske man bör misstänka JeLu också. Men JeLu kan ju också har blivit vilseförd av JöLa... en svår nöt... D.S.

Nej, det var varken JeLu eller JöLa, men vem det var är ingenting jag kommer att redovisa. Ingen av dem har med den aktuella uppgiften att göra.

Vet inte vem JöLa är, och jag har inte pratat med honom.

JeLu har jag pratat med, ja, flera gånger. JeLu nämnde ingenting om någon JöLa.
Citera
2021-09-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
OT : Ohpsan 😱
Citera
2021-09-02, 22:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Varför skulle gärningsmannen (vem den eller de än är) vara så angelägen om att hitta Helenas skor, för att sen slänga dem in i skogen?
Varför tar han inte med dem i bilen tillsammans med Helena?

Skorna kan kanske ha fallit av på olika ställen under flykt eller transport av kroppen.

Annars är villospår ett alternativ, för att rikta bort misstankarna från den egentliga brottsplatsen. Ringarna läggs då på en annan mer synlig plats än skorna, för att göra det lättare för polisen att hitta dem.

Bra synpunkter, alltså jag gillar vad du skriver men det stämmer inte riktigt med verkligheten.

Saken är den att det absolut första polisen hittade var en av Helenas skor. Den skon är knappast gömd. Ringarna har hittats vid senare sök.

Med andra ord måste den ena skon ha legat rätt synligt. Den andra skon däremot skall ha återfunnits i en sådan position att Helena knappast kunnat kasta av sig skon under flykt. Där tror jag mer på att två burit kroppen och att den som höll i fötterna kastat bort ena skon då den fallit av i processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in