2021-09-02, 16:32
  #3493
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
De här båda bröderna K*hzad, var kommer de ifrån? Låter inte somaliskt.

Det är ett persiskt namn som förekommer i Iran och Afghanistan. Det finns en iransk ort som heter Kohzad och som ligger på gränsen till irakiska Kurdistan. Skriver man "kozadi" (som en av grabbarna gör på Facebook), så betyder det "från Kohzad". Om jag skulle sätta oddsen på Bettson om detta så ger jag minst tillbaka för att familjen är etniska kurder från från landet Iran.
Citera
2021-09-02, 16:40
  #3494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är ett persiskt namn som förekommer i Iran och Afghanistan. Det finns en iransk ort som heter Kohzad och som ligger på gränsen till irakiska Kurdistan. Skriver man "kozadi" (som en av grabbarna gör på Facebook), så betyder det "från Kohzad". Om jag skulle sätta oddsen på Bettson om detta så ger jag minst tillbaka för att familjen är etniska kurder från från landet Iran.

De kommer från Iran.
Citera
2021-09-02, 17:09
  #3495
Medlem
Lite mer om själva gripandet på Forskarvägen på Porsön.

"Vi får kontakt med en Porsöbo som bor i närheten av lägenheterna där männen greps. Hen var hemma inledningsvis under insatsen och bevittnade när flera mörkfärgade polisbussar anlände till bostadsområdet.

– Fyra civila piketpolisbilar kom in på gården och ett tiotal polismän gick in i lägenheterna. Några hade polisuniform, andra en mer militärgrön uniform. De hade inga hjälmar men alla hade huvor över huvudena. Ingen polis var omaskerad, säger ögonvittnet som vill vara anonym.

Såg du hur poliserna var beväpnade?

– Nej, det gick så fort. Däremot hade de som gick in i lägenheterna först sköldar framför sig."


Förmodligen betalartikel.

https://nsd.se/nyheter/artikel/har-greps-de-misstankta-mordarna--sa-slog-polisen-till--vittnet-man-blir-skramd/l6v3znwj
Citera
2021-09-02, 17:58
  #3496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Den mest intressanta domen är följande där Behzad Bromand Wali Kohzad (som han hette då, han har likt lillebror bytt namn) dömdes för ett stort antal mindre brott.

Som framgår där var han sedan tidigare dömd flera gånger:



Därefter handlar det dock bara om småbrott samt att han vräkts från sin lägenhet, så han tycks har skärpt till sig mer än vad lillebrodern gjort. Kan vara fel, men så ser det ut.

Lustigt(?) nog hittade jag i mina efterforskningar även bland annat en dom för misshandel som deras pappa begick för över 10 år sedan.

Domen mot Behzad Kohzad:
https://docdro.id/67nPjY1

Jo det är så jag också uppfattat det, den yngre som börjat göra grövre saker medans äldre mer lugn, kan också bero på att den äldre börjat hänga med HA. Var prat om att han var en av dom som var på HA's fest för några år sen som blev raidad av polisen.
Citera
2021-09-02, 18:17
  #3497
Medlem
Bild från kuriren.nu

Lägger dom någon liknelse till hur dom ser ut när dom lägger ut såna där svarta karaktärer?
Citera
2021-09-02, 18:22
  #3498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBeardo
Bild från kuriren.nu

Lägger dom någon liknelse till hur dom ser ut när dom lägger ut såna där svarta karaktärer?
Nej.
Citera
2021-09-02, 18:30
  #3499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

https://nsd.se/nyheter/artikel/har-greps-de-misstankta-mordarna--sa-slog-polisen-till--vittnet-man-blir-skramd/l6v3znwj

Intressant att det står en rätt ny Audi RS4 utanför.
Någon från luleå som kan förtälja om det är polisen som har en så snabb bil för att jaga buset där uppe eller hur det kan komma sig att den är där?
Är bilden tagen på forskarvägen,någon som känner igen husen?
Jag har mycket svårt att tänka mig att den som har en Audi som sprängde miljonen ny bor i ett av stans problemområden.
Dessa bilar stjäls ju på löpande band söderut för att användas vid olika typer av brott.
Citera
2021-09-02, 19:00
  #3500
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Intressant att det står en rätt ny Audi RS4 utanför.
Någon från luleå som kan förtälja om det är polisen som har en så snabb bil för att jaga buset där uppe eller hur det kan komma sig att den är där?
Är bilden tagen på forskarvägen,någon som känner igen husen?
Jag har mycket svårt att tänka mig att den som har en Audi som sprängde miljonen ny bor i ett av stans problemområden.
Dessa bilar stjäls ju på löpande band söderut för att användas vid olika typer av brott.

Jag tror bilden är tagen på rätt adress och det ser faktiskt ut att stå en nästan flång ny RS4 utanför.
Citera
2021-09-02, 19:04
  #3501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Intressant att det står en rätt ny Audi RS4 utanför.
Någon från luleå som kan förtälja om det är polisen som har en så snabb bil för att jaga buset där uppe eller hur det kan komma sig att den är där?
Är bilden tagen på forskarvägen,någon som känner igen husen?
Jag har mycket svårt att tänka mig att den som har en Audi som sprängde miljonen ny bor i ett av stans problemområden.
Dessa bilar stjäls ju på löpande band söderut för att användas vid olika typer av brott.


Kozad kör nya lesade bilar genom ett företag
Citera
2021-09-02, 19:05
  #3502
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBeardo
https://omni.se/ytterligare-tre-anhallna-efter-mord-pa-ung-kvinna/a/BjGerG



Verkar som om dom kanske fått tag på rätt personer.

Vapenbeslaget på Porsön i sommar. Finns en tråd om det här på Flashback också. Insatsstyrkan gick in om jag minns rätt och beslagtog vapen. Synd att de inte även fick tag på vapnet som dödade Frida. Vapen finns så klart hos många kriminella. Men, de har ofta samma ursprung, kommer från samma sändning. Vapnen delas upp, säljs och köps. Hanteras, införskaffas som skydd eller i syfte att skrämmas. En dag avfyras vapnet. Så sorgligt. Värdefullt ändå att x antal vapen städades bort vid beslaget på Porsön. Hade inte det skett så hade kanske fler än Frida lämnat sin familj och vänner med saknad och tomhet. Vila i frid Frida.
Citera
2021-09-02, 19:12
  #3503
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
Är det ET då som bodde granne med FL och som Intenog försökte hänga ut som sitter i skydd? ET är 20 år. Han borde ha kunnat sett ett och annat spring vid FL bostad som polisen har glädje av.

Ja, man får tänka på att E.T faktiskt var grovt kriminell redan innan han blev placerad i Luleå. Det föll sig säkert helt naturligt att han som granne till FL även blev vän med hela det här gänget som tråden handlar om...

Tycker dock det är lite skumt att E.T blev placerad där på Bäverstigen bland alla ex. Shottaz, FLG, Jaffars osv. Det är nästan som att man ville att E.T skulle få en väg in i detta nätverket. Därför fick han lägenhet granne till FL.

Enligt intenog så hade han fått lägenheten via en blocketannons som hans föräldrar letat fram åt honom... men vad är oddsen att en tungt kriminell slyngel hamnar exakt där mitt i denna soppa? Nej.
Citera
2021-09-02, 19:20
  #3504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Intressant att det står en rätt ny Audi RS4 utanför.
Någon från luleå som kan förtälja om det är polisen som har en så snabb bil för att jaga buset där uppe eller hur det kan komma sig att den är där?
Är bilden tagen på forskarvägen,någon som känner igen husen?
Jag har mycket svårt att tänka mig att den som har en Audi som sprängde miljonen ny bor i ett av stans problemområden.
Dessa bilar stjäls ju på löpande band söderut för att användas vid olika typer av brott.

Ja det är en riktigt ny RS4, jag kommer inte ihåg regnummret för den men jag vet vilket företag som den är registrerad på. Tyvärr har jag inte inloggning på Allabolag.se men här är länken ifall någon kan logga in Företaget som äger rs4an och ska äga en AMG63 om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in