Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jovisst om man bor i Knäckebröhult gör det väl varken av eller till. Men när det är kö för att ta sig in i en rondell som det alltid är i dom större städerna i Sverige för att folk in kan blinka sig ut, medan man kan åka till riktiga metropoler där det inte är en bil i kö för att åka i en rondell för att alla blinkar sig ut. Då inser man funktionen av att blinka.

Samma personer som inte blinkar sig ut ur en rondell är väl dom som börja fippla med plånboken i matbutiken först när kassörskan meddelat vad man skall betala. Så undrar folk varför det blir köbildning...
Jag utför servicejobb i Stockholm och kör mycket varje dag så sluta flamsa. Jag litar aldrig på blinkers till och börja med utan utgår från de andra bilarnas position och förarens blick, dessutom tar mycket mindre luckor än gemene rädda bilist skulle drömma om helt utan problem, trots att jag kör en lång och betydligt långsammare fordon än de flesta på vägen.
2021-08-31, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fortfarande… så finns inget som säger att man inte ska, inte kan, eller inte får, VB i CP. Alltså kan och får man VB om man behagar det, och det kan ge mer info tidigare och underlätta för andra. Men, det kan även orsaka att vissa heller högre än lämplig fart just för att de tycker de blir hjälpta av VB, vilket kan öka riskerna vilket inte är bra.

Absolut, du får göra det. Jag gör det själv.

Men det enda du SKA göra är att blinka dig ur.
2021-08-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, när jag tog körkort så skulle man blinka vänster om man skulle 3/4 varv.

Samma sak här när jag tog A-körkort och B-körkort.

Körskolorna lär även ut samma sak i dag. Det är dock skillnad på förfarandet i en stor eller liten cirkulationsplats (blinka vänster i en liten).

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
2021-08-31, 12:21
Medlem
Scalpings avatar
fast man måste skilja på Trafikverkets regler och körskolornas godtyckliga idéer. Trafikverket utfärdar körkort - inte körskolan.

Jag tog lappen 1990 och skrifterna ser likadana ut idag som de gjorde då jag tog kortet, samma text t.o.m. "man behöver inte blinka när man kör in i cirkulationen eftersom det endast finns ett håll man kan åka åt"

Samma nu, samma då.
2021-08-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Yes, det krävs att man laddar och är lite modig bara. de som står och glor och är osäkra/livrädda är dom som är farligast i trafiken. En rondell ska bara flyta på och de e lite som en karusell.

Förstår att man ska akta lacken när din bil är i farten......😅😆
2021-08-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
fast man måste skilja på Trafikverkets regler och körskolornas godtyckliga idéer. Trafikverket utfärdar körkort - inte körskolan.

Jag tog lappen 1990 och skrifterna ser likadana ut idag som de gjorde då jag tog kortet, samma text t.o.m. "man behöver inte blinka när man kör in i cirkulationen eftersom det endast finns ett håll man kan åka åt"

Samma nu, samma då.

Bara idioter tror att körskolornas utbildning är godtycklig, den kontrolleras och styrs nämligen inte av enbart körskolorna utan av myndigheter som står över körskolorna. Skulle då det inte vara tillåtet att VB i CP så hade man smällt körskolorna på fingrarna och tvingat dem sluta lära ut VB i CP. Detta har alltså inte skett utan fortfarande lär körskolor ut VB i CP med de styrande myndigheternas godkännande.
Inte heller lär man bli kuggad vid uppkörning om man VB i CP.

Sen bör du försöka lära dig skillnaden mellan ”inte behöver” och ”inte får”. Att man inte måste VB betyder inte att man inte får VB i CP.
2021-09-01, 11:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Jag utför servicejobb i Stockholm och kör mycket varje dag så sluta flamsa. Jag litar aldrig på blinkers till och börja med utan utgår från de andra bilarnas position och förarens blick, dessutom tar mycket mindre luckor än gemene rädda bilist skulle drömma om helt utan problem, trots att jag kör en lång och betydligt långsammare fordon än de flesta på vägen.

Ja så Brommarondellen eller ja varenda rondell längs hela berslagsvägen (275), Arningerondellen, Mariebergrondellen för att nämna få tycker du är köfria? Är det med än 2 max 3 bilar i kö i en rondell så fyller den inte sin funktion som den är tänkt.

Utomlands kan du ju åka i rusningstid och bara köra in i rondellen direkt.

https://youtu.be/VrpsIV0y1LU

Så här skall en rondell fungera. Fler bilar inne i rondellen än som väntar. Det kallas flyt. Blinkar man ut så är det lättare att starta sin färd tidigare och två tre bilar kommer iväg istället för en.
2021-09-01, 12:31
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
https://youtu.be/VrpsIV0y1LU

Så här skall en rondell fungera. Fler bilar inne i rondellen än som väntar. Det kallas flyt. Blinkar man ut så är det lättare att starta sin färd tidigare och två tre bilar kommer iväg istället för en.

Den stora skillnaden i körsätt där och i Sverige är att där väljer alla rätt körfält från början, istället för att utgå från fel körfält och sedan byta under färden i cirkulationsplatsen.
Några genar lite genom vänster körfält, annars är det höger körfält som gäller. Precis som det ska vara.
2021-09-01, 12:48
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Den stora skillnaden i körsätt där och i Sverige är att där väljer alla rätt körfält från början, istället för att utgå från fel körfält och sedan byta under färden i cirkulationsplatsen.
Några genar lite genom vänster körfält, annars är det höger körfält som gäller. Precis som det ska vara.

Ja fast hade alla blinka sig ur en rondell så hade man även kunnat tagit den inre filen när man skall rakt fram, vilket även rondeller kan har som köranvisning. Sedan är det många som genar över vänstra körfältet till det högra när dom skall ut ur rondellen vilket man kan undra vad man tjänar på det.
2021-09-01, 12:58
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ja fast hade alla blinka sig ur en rondell så hade man även kunnat tagit den inre filen när man skall rakt fram, vilket även rondeller kan har som köranvisning. Sedan är det många som genar över vänstra körfältet till det högra när dom skall ut ur rondellen vilket man kan undra vad man tjänar på det.

Givetvis ska man blinka när man kör ur cirkulationsplatsen.
Varför skulle man placera sig i vänster körfält inför en högersväng? Det är precis sådant som förstör flytet.
2021-09-01, 17:47
Medlem
AttansNedranss avatar
Sammanfattning:
Man måste använda blinkers när man byter fil eller svänger av vägens längdrikting.
Man får göra en massa andra saker medan man kör igenom en rondell, tex veva ner rutorna och joddla sig igenom och ta tre extra varv, eller blinka vänster.

Men det blir nog enklare om alla håller sig till samma enkla regler när det gäller blinkande tex "blinka bara när du ska svänga ur filen" .
2021-09-01, 17:50
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara idioter tror att körskolornas utbildning är godtycklig, den kontrolleras och styrs nämligen inte av enbart körskolorna utan av myndigheter som står över körskolorna. Skulle då det inte vara tillåtet att VB i CP så hade man smällt körskolorna på fingrarna och tvingat dem sluta lära ut VB i CP. Detta har alltså inte skett utan fortfarande lär körskolor ut VB i CP med de styrande myndigheternas godkännande.
Inte heller lär man bli kuggad vid uppkörning om man VB i CP.

Sen bör du försöka lära dig skillnaden mellan ”inte behöver” och ”inte får”. Att man inte måste VB betyder inte att man inte får VB i CP.
och fortfarande handlar det om att man ska göra det som står i regelboken och inte hitta på egna dumheter som VB inom en och samma fil. Hade detta ologiska kärringbeteende varit en bra idé, så hade det också varit en regel, men sånt hade du förstått om du lagt energi på att utveckla hjärnan istället för att köra långtradare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in