2021-09-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det finns en märklig tendens i tråden att hävda att bara för att det inte finns några (kända) personer som ska ha sett Helena gå över Marieholmsbron, måste hon per automatik ha klivit in i en bil. Varför måste det vara så? Som jag nyss beskrev: Av en ren tillfällighet kan Helena ha gått över bron med KM utan att bli sedd (förutom av brovittnet). Det är inte alls osannolikt. Men visst kan bilar ha kört förbi "paret", men utan att reagera i största allmänhet eller utan att reagera på exakt vilka det var i synnerhet. Dessutom betvivlar jag inte en sekund på att det kan ha funnits de som såg paret, men som aldrig hörde av sig. Folk som skulle ha kunnat se kanske inte ens tänkte på om det var två tjejer eller två killar som de såg. Eller en ensam person. Om de nu reagerade överhuvudtaget, som sagt ...

Och om man resonerar som så att bara för att det inte ska finnas några personer som ska ha sett Helena gå över Marieholmsbron, vilka personer finns det som ska ha sett henne hoppa in i en bil, då? Det är ju lika öde på den fronten. Samma resonemang måste ju gälla även på det hållet: Varför såg ingen detta, om det nu var så befolkat i hela innerstan? Vi "gamlingar" i tråden vet ju att det finns vittnesmål som säger att Helena sågs svänga vänster runt hörnet på Knallen-huset och ner mot Kungsgatan. Så nog kan vi utesluta att Helena hoppade in i en bil redan vid torget. Och igen då: Om hon hade hoppat in i en bil vid torget, skulle ju någon ha sett det. Finns det något känt vittne som ska ha sett Helena hoppa in i en bil vid torget och i så fall vem? Det har väl lite löst påståtts att så skulle ha kunnat vara fallet - om man nu inte blandar ihop allt med EA. Men vem, i så fall? Finns det en säker bekräftelse på det? Det gör ju inte det. Det är bara ett antagande. Då är ju brovittnet blytungt i jämförelse.

Men om Helena skulle ha klivit in i en bil någonstans efter Marieholmsbron, är ju det en helt annan sak. Eller om en bil skulle ha råkat "korsa" Helenas och KM:s väg när de gick mot Helenas hem.

Håller helt med dig i detta. Kan inte komma på något som skulle motsäga det.
Citera
2021-09-01, 16:22
Medlem
Citat:
Och du är Mariestad-bo? Om man går över torget från stadshotellet blir det vänster vid Knallen-huset ner på Österlånggatan mot Kungsgatan. Självklart, va?!

Ja, det är helt korrekt.
Citera
2021-09-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Men om Helena kramade Bw på torget så borde hon gått vägen ner vid teatern ? El rakt fram på esplanaden och vänster nere vid åna och höger vid marieholmbron . Hade hon kramat honom på trappan till statt så kanske hon gått nygatan och svängt höger vid knallenhuset mot Kungsgatan

Vem går/gick den vägen från Stadt? Mer troligt att gå över torget, sen vänster efter Knallen, mot Kungsgatan.
Citera
2021-09-01, 16:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja, den här misstänkte GM öppnar upp för helt andra scenarier. Fler med mig hade nog en föreställning om dråp, en snabb fysisk händelse som drabbade oturligt i bästa fall. CL tycks i sin person besitta de udda drag som inte bara öppnar för utan gör det troligt med ett betydligt mer fasansfullt förlopp. Vem vet hur länge hon levde?

Tänk vad många i hennes familj och bland vänner som varit misstänksamma mot varandra. Folk har ljugit av helt andra skäl. Och så är det kanske en utomstående psykiskt sjuk person. Ja, Kalla Fall uttalar sig säkra, ja.

Precis, med CL som mördare kan mycket väl en massa hemskheter ha begåtts och man undrar plötsligt hur förloppet egentligen såg ut?

Ja det blir skönt om det här fallet kan få ett avslut nu. Det är fruktansvärt som det har varit, att vänner och bekanta har gått och misstänkt varandra i snart 30 år. Ta bara alla namn initialer i den här tråden, det slår ju alla rekord! Tycker själv att det har känts konstigt, nästan ologiskt att mördaren så tvärsäkert pekats ut som någon/ några personer i Helena's omedelbara närhet eller i hennes bekantskapskrets. Och det var inget snack om saken heller, utan mer ett obestridligt faktum att så är det i det här fallet. För att knyta ihop det hela kan man krasst konstatera att det här extrema tunnelseendet inte har varit lyckat.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-01 kl. 16:32.
Citera
2021-09-01, 16:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Enbart en DNA-träff räcker knappast.

Nej det förstår jag också men i det här fallet blir det som pricken över i:et, kronan på verket, det som drar åt skruvstädet!

Kalla Fall-gruppen har på fötterna, det finns ingen anledning att tro något annat i det här läget.
Citera
2021-09-01, 16:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har fortsatt missat sidor men finns det bild på den misstänkte och var ligger det? Vilken dag?

Nej tyvärr, det finns ingen bild på denna udda man.
Citera
2021-09-01, 16:47
Medlem
Citat:
Kan vi alla bara bita ihop nu och helt negligera eoku:s inlägg? Snälla, tyng inte tråden med några svar till det här trollet. Jag har anmält användaren.

Ja, men det är inte lätt....
Citera
2021-09-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det förstår jag också men i det här fallet blir det som pricken över i:et, kronan på verket, det som drar åt skruvstädet!

Kalla Fall-gruppen har på fötterna, det finns ingen anledning att tro något annat i det här läget.

Ja, mycket möjligt. Men det är inte säkert alls att någonting av det kommer att leda någonvart, att han döms eller så. Så vad spelar det för roll… Jag kanske ser allt i svart, självklart hoppas jag på att det ska klaras upp, man har bara blivit besviken av vändningarna så många andra gånger och av så många olika fall.
Citera
2021-09-01, 16:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Om någon kört upp bilen jämsides med mig och föraren känner jag till eller vet vem det är i alla fall till ansikte ev namn .. frågar tex om jag har sett en hund som sprungit bort ? Klart jag skulle stanna och prata några ord . Kanske det som hände och han drar in henne i bilen men hon lyckas fly in till skogsdungen .. sedan är det bara mördaren som har fortsättningen på historien vad som hände.

Jag tror att det här scenariot ligger väldigt nära sanningen om vad som hände ute på Ekuddenvägen, alldeles i anslutning till kohagen och stigen.
Citera
2021-09-01, 16:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Ja, mycket möjligt. Men det är inte säkert alls att någonting av det kommer att leda någonvart, att han döms eller så. Så vad spelar det för roll… Jag kanske ser allt i svart, självklart hoppas jag på att det ska klaras upp, man har bara blivit besviken av vändningarna så många andra gånger och av så många olika fall.

Ja vem vet?
Det kanske kommer att betraktas som polisiärt uppklarat om inte annat och då får ju fallet iaf ett avslut.
Citera
2021-09-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Vem går/gick den vägen från Stadt? Mer troligt att gå över torget, sen vänster efter Knallen, mot Kungsgatan.
Nja, egentligen inte, det är ingen skillnad i sträcka, kanske mer vanligt att gå över torget, därmed inte sagt att det inte finns de som gick utmed Nygatan för att svänga höger sen.

Tror dock något vittne sett Helena gå över torget, och då är det inte rimligt att hon gått tillbaka för att ta andra vägen.
Citera
2021-09-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Exakt jag har gett 3 Alternativ varav ett är över torget o vänster ner mot teatern ! Det var en diskussion med Ugglan som vi redde ut , vi menade samma hela tiden . Så plocka inte ut en del av en konversation, blir rörigt
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-01 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in