2021-09-01, 14:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Stort tack för infon!

Intressant uttalande av Kalla Fall: "Vi är övertygade om att vi har rätt person som misstänkt"

Jag tror tamejfan att man får DNA-träff på skorna nu!
Låter bra. Undrar varför TR inte godkände häktningen? Men dom får göra ett nytt försök.

Dom är säkra på honom. Vänta bara till det går igenom och dom kan börja pressa honom på riktigt.

Jag tror inte dom bara gör såhär om dom inte är mer eller mindre säkra. Det vore genant för en åklagare annars. Dessutom är det en stor risk då detta kan förstöra en persons liv.
Citera
2021-09-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kanske är gömd levande någonstans. Förhoppningsvis hos någon som älskar henne och vill skydda henne och vet hur och var hon är bäst skyddad, och förhoppningsvis på hennes egen begäran.

Till en början kanske hon hölls gömd levande men att hon senare dödades.
Jag antar och hoppas att polisen har kontrollerat alla vägbrunnar i Mariestads
omgivningar..år 2000 mördades en person i Karlsborg,sex år senare
återfanns personen i en vägbrunn utanför Mölltorp.
Citera
2021-09-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Låter bra. Undrar varför TR inte godkände häktningen? Men dom får göra ett nytt försök.

Dom är säkra på honom. Vänta bara till det går igenom och dom kan börja pressa honom på riktigt.

Jag tror inte dom bara gör såhär om dom inte är mer eller mindre säkra. Det vore genant för en åklagare annars. Dessutom är det en stor risk då detta kan förstöra en persons liv.

Vill tro att det verkligen är så, samtidigt får jag starka Christian Brückner-vibbar av det. Likt den misstänkte i McCann-fallet går man ut med att man är fullkomligt övertygad om att man har rätt man pga diverse skäl, att det finns enormt starka bevis och blabla, men man lyckas ändå inte knyta honom till brottet och tiden bara går.
Citera
2021-09-01, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
”Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?"

Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Japp jag kan bara hålla med känns som det blir träff på sandalerna och att de har rätt man.

De inväntar DNA-svar på saker från NFC, undrar om man hittat något mer i husrannsakan?

Sen kunde jag inte låta bli med att förundras över denna fråga och svaret i artikeln.

”Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?

– Han hade ju körkort och körde runt med bil.”

Hmm 🤔😎

Javisst blir det träff lär den misstänkte ha mycket svårt att komma med en annan anledning än den rätta.

Detta angående hur fräsch den MGM var 1992 säger oss detta ingenting. Har känt folk som definitivt inte har haft alla hästarna hemma i stallet men som ändå har innehaft körkort och kört omkring. Somatiskt sett så måste han ha varit i bättre kondition då än 29 år senare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-09-01 kl. 15:09.
Citera
2021-09-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Lite otippad sista fråga, hur ska man svara på den?
Var kommer texten ifrån?

En annan sak. GW har ju en karaktär som är namne med den misstänkte, eller hur? *letar i minnet*
(Läser ikapp.)
Du tänker på säpomannen Claes Waltin somi tv-serien En pilgrims död förser Palmemördaren med ett vapen.
Citera
2021-09-01, 15:38
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Precis, det finns alla sorter, här tänker jag som du gör.
Frågan är då vad är CL för sort? (om det nu visar sig att han är skyldig).
"Fördelen" med teorin att det var någon som kände HA väl som råkade ha ihjäl henne utan avsikt, är att efterspelet då endast handlar om dumpning, att få bort kroppen.
Med CL som GM kan det mycket väl vara raka motsatsen som gäller. Ingen kan ens i sina vildaste fantasier ana sig till vad den psykiskt avvikande CL kan ha haft för avsikt med Helena eller hennes döda kropp?
En okänd GM brukar avvika från brottsplatsen och lämna kvar offret men CL ville av okänd anledning ta med sig HA, död alt. medvetslös.
Det kanske finns en anledning till att Helena's kvarlevor aldrig har hittats, kan det bero på typen av GM? Att fallet är så svårlöst skulle kunna bero på det och att GM hade udda intentioner med offret.
Jag tror på fullt allvar att om GM hade återfunnits i HA's vänskapskrets så hade dom kontaktat polisen och berättat att det som hände inte var avsiktligt. Händelsen hade då ev. kunnat ses som vållande till annans död eller dråp. Jag tror allt mindre på att det är någon som kände Helena väl som ligger bakom det här märkliga försvinnandet. Nej vänner och bekanta till HA tror jag var utrustade med ett samvete som hade klickat in medans den här gärningsmannen har en total avsaknad av samvete. Tror allt mer på en udda, psykiskt sjuk, personlighetsstörd GM med primitiva lustar och stora problem med det motsatta könet, kvinnohatare? En mördare som ev. ville ta med sig kroppen av en viss anledning, en mycket sjuk, störd och egocentrerad mördare helt i klass med Ulf Olsson och Anders Eklund med flera.

Ja, den här misstänkte GM öppnar upp för helt andra scenarier. Fler med mig hade nog en föreställning om dråp, en snabb fysisk händelse som drabbade oturligt i bästa fall. CL tycks i sin person besitta de udda drag som inte bara öppnar för utan gör det troligt med ett betydligt mer fasansfullt förlopp. Vem vet hur länge hon levde?

Tänk vad många i hennes familj och bland vänner som varit misstänksamma mot varandra. Folk har ljugit av helt andra skäl. Och så är det kanske en utomstående psykiskt sjuk person. Ja, Kalla Fall uttalar sig säkra, ja.
Citera
2021-09-01, 15:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Du tänker på säpomannen Claes Waltin somi tv-serien En pilgrims död förser Palmemördaren med ett vapen.

Ha! Just precis. Bra, då kan jag släppa det. (Sex timmar senare.)
Citera
2021-09-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Japp jag kan bara hålla med känns som det blir träff på sandalerna och att de har rätt man.

De inväntar DNA-svar på saker från NFC, undrar om man hittat något mer i husrannsakan?

Sen kunde jag inte låta bli med att förundras över denna fråga och svaret i artikeln.

”Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?

– Han hade ju körkort och körde runt med bil.”

Hmm 🤔😎

Det menas nog att mannen nu är ej kapabel att köra en bil pga sin hälsa och när Helena försvann mådde han bättre och fungerade i samhället ! Han har ju t.o.m. haft företag .
Tänkte på att han har ” försökt få kontakt ev m kvinnor före och efter mordet ? Väldigt märkligt att ingen har anmält detta i alla fall efter Helena försvann 🤔
Lisa Holms mördare Nerjus hade väl dagen innan ( tror jag det var ) försökt att få en kvinna att visa honom vägen till något ställe ?
Helena visste nog vem denna man var så om han stannade henne och bjöd på skjuts så klev hon nog inte in frivilligt i bilen ? Men om han stannande och frågade henne något så kanske hon stannade till eftersom han var ingen främling utan boende i Mariestad .
Nerjus frågade om vägen och vittnet kände igenom honom eftersom han jobbar åt pappan , hon tyckte det var lite märkligt eftersom han borde känt till området menade hon ? Om någon kört upp bilen jämsides med mig och föraren känner jag till eller vet vem det är i alla fall till ansikte ev namn .. frågar tex om jag har sett en hund som sprungit bort ? Klart jag skulle stanna och prata några ord . Kanske det som hände och han drar in henne i bilen men hon lyckas fly in till skogsdungen .. sedan är det bara mördaren som har fortsättningen på historien vad som hände . Han är psykiskt dåligt skick enligt människor , suttit häktad och garanterad pressad i förhör … ändå erkänner han inget 🤔 antigen är han oskyldig eller är mycket ” tuffare än vad han utger sig att vara . En som redan är under ” isen orkar knappast med denna press att vara misstänkt efter 29 för att ha mördat någon .
Citera
2021-09-01, 15:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Man behöver något mer rejält som en DNA-träff, CL lär nog bli häktad snart!

Ja dom är säkra, men DNA-proverna blir helt avgörande. Om det blir träff blir det till att bearbeta CL för att få honom att öppna sig och berätta vart Helenas's kvarlevor finns.

Nej Kalla Fall drar inte igång en sån här cirkus i onödan, det kan man vara helt säker på.
Citera
2021-09-01, 15:55
Medlem
Citat:
Man behöver något mer rejält som en DNA-träff, CL lär nog bli häktad snart!

Ja dom är säkra, men DNA-proverna blir helt avgörande. Om det blir träff blir det till att bearbeta CL för att få honom att öppna sig och berätta vart Helenas's kvarlevor finns.

Nej Kalla Fall drar inte igång en sån här cirkus i onödan, det kan man vara helt säker på.

Enbart en DNA-träff räcker knappast.
Citera
2021-09-01, 16:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Har fortsatt missat sidor men finns det bild på den misstänkte och var ligger det? Vilken dag?
Citera
2021-09-01, 16:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Vill tro att det verkligen är så, samtidigt får jag starka Christian Brückner-vibbar av det. Likt den misstänkte i McCann-fallet går man ut med att man är fullkomligt övertygad om att man har rätt man pga diverse skäl, att det finns enormt starka bevis och blabla, men man lyckas ändå inte knyta honom till brottet och tiden bara går.
Nja. Ingen vinner på det. Dom har något på honom som man tror starkt på. Kalla fall har ingen anledning att hasta fram något till skillnad mot vanliga polisutredningar. Och man har åklagare med sig. DNA:t blir väl avgörande. Viktigt att det finns med nu så det kan bli ytterligare snabba framsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in