2021-09-01, 13:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Så du har tittat på släktfoto och dragit slutsatsen att eftersom du tycker att några släktingar ser ut som FASfall i ansiktet så utesluter det att greta kan ha FAS eller partiellt FAS som jag hintade om.
Ganska bristfällig slutsats.

Jag påstår varken att greta har eller inte har FAS eller partiellt FAS. Det krävs mycket mer än släktfoton för att få klarhet i det.
Men släpp sargen nu Hansson. Skulle det vara FAS så skulle hennes redan anmärkningsvärda drag se annorlunda ut, redan som barn

Är du kanske en idiot rent av?
2021-09-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Men släpp sargen nu Hansson. Skulle det vara FAS så skulle hennes redan anmärkningsvärda drag se annorlunda ut, redan som barn
Är du kanske en idiot rent av?

du är fixerad vid anletsdragen, det finns en rad andra möjliga symtom särskilt vid partiellt FAS. Läs på om FAS och FASD.
Man kan alltså inte enbart med ett släktfoto utesluta FAS eller partiellt FAS. (Ditt lilla personangrepp antyder att du troligen är medveten om detta).
2021-09-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är en intressant diskussion. Det enda jag tror vi kan veta med säkerhet är att Greta verkligen har haft en svår ätstörning som utmynnade i att hon hotades med tvångsinläggning, enligt Malena själv. Förra sommaren såg hon också riktigt eländig ut, med magra kinder och ben som pinnar, men i övrigt har hon väl sett hyfsat frisk ut, om än väldigt smal.

Är väl en del av hennes statement att se ut som en liten förskrämd fågelunge som struntar fullkomligt i sitt utseende och sina kläder i kampen för att "rädda planeten". Ja, hon ger sig inte ens tid att äta... Det har funkat väldigt bra, jag är den första att medge att hon väckte vissa beskyddarinstinkter där hon satt med sitt plakat på marken utanför riksdagshuset.

Så det kan nog finnas ett visst intresse i att behålla den där "12-åringslooken", cyniskt eller ej.

det fetade:

det var ganska länge sen (2014), sedan dess lär hon inte haft såna viktproblem.
Däremot ätstörningar, men kan knappast anses som allvarliga så länge det inte finns vikt- eller näringsproblem.

Den självsvälten för många år sedan varade knappt en termin, hon gick ner nästan tio kilo, men mot slutet på terminen började hon äta igen, efter att läkare sagt att hon annars måste läggas in på sjukhus med slangar och dropp...
Läkare ansåg då att orsaken till självsvälten var psykisk. Kan varit mobbningen pga hennes avvikande utseende som utlöste det.
2015 fick hon en diagnos, på gott och ont.

Ang. förra sommaren, kan du länka till nån bild?
Förra sommaren var hon ju sjuk i nåt (influensa eller covid kanske), och innan dess dog farfar, kan vara tillräckligt för att bli lite risig.
2021-09-01, 16:01
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
du är fixerad vid anletsdragen, det finns en rad andra möjliga symtom särskilt vid partiellt FAS. Läs på om FAS och FASD.
Man kan alltså inte enbart med ett släktfoto utesluta FAS eller partiellt FAS. (Ditt lilla personangrepp antyder att du troligen är medveten om detta).
Jag är inläst på ASD & FAS, är du? Så som jag skrev - släpp sargen och kom in i matchen, fram med dina belägg så ska jag skjuta ner dem som om de vore lerduvor!

PS: Ett kardinalsyndrom för FAS är just fysiska. Så vad du tjafsar om, att det vore oväsentligt är för mig skrattretande, ja.
2021-09-01, 16:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag är inläst på ASD & FAS, är du? Så som jag skrev - släpp sargen och kom in i matchen, fram med dina belägg så ska jag skjuta ner dem som om de vore lerduvor!

PS: Ett kardinalsyndrom för FAS är just fysiska. Så vad du tjafsar om, att det vore oväsentligt är för mig skrattretande, ja.
De påstår att de ser på Gretas anletsdrag att något är fel, men när hennes släktingar också har de anletsdragen så heter det att det inte bara handlar om anletsdragen.

Inte undra på att det är svårt att göra något åt Keelingkurvan med samlade mänskliga ansträngningar.

Se bara på Carl Peter Thunberg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Carl_Peter_Thunberg_x_Jacob_Fredrik_Ek.jpg

Både Olof och Greta har liknande karaktäristisk mun.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-09-01 kl. 16:25.
2021-09-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Här är ett bra exempel på hur fåkunnig Greta™ är. Samerna är inte ett folkslag som kröp fram när inlandsisen drog sig tillbaka. Genetiskt är samerna en blandning mellan dagens skandinaver (norrmän, svenskar, finnar, ryssar) och något förmodligen eskimå-liknande folkslag som invandrade norrifrån. Norra skandinavien var bebott ett par tusen år innan samer ens uppstod som självständig etnisk grupp. Men Team Greta™ och andra vänsterblivna skall givetvis på sitt nedlåtande sätt kämpa för andras rättigheter. Detta eftersom de styrs av de små förväntningarnas rasism, och omedvetet ser ner på "ursprungsfolken". Det är samma sak som med vänsterns syn på de som idag invandrar till Europa. Vänstern är helt genomsyrad av de små förväntningarnas rasism och samtidigt fullständigt uppfylld av sin egen godhet. Greta™ är ett paradexempel på den omvärldsanalysen.

Det spelar faktiskt inte någon roll vad samebyarna (eller Greta™) anser om trädplantering. Om de inte är markägarna så skall de bara hålla truten. Det är för övrigt bara en bråkdel av samerna som bor i samebyar och ägnar sig åt renskötsel. Jag har en god vän som är same och som är disputerad vid Lunds Universitet. (Inte inom något intersektionellt, det tramset var inte uppfunnet på 1980-talet.)

Intersektionalitet tas endast på allvar av vänsterextremister, det är dagens marxism. Att Greta™ frotterar sig med tyska AFA och med XR förvånar inte. Vänsterextremister brukar vara väldigt okunniga, och fullständigt övertygade att de sitter på de rätta svaren. Det finns en anledning till att vänstern så gärna uppvisar sektbeteende. Minns ni när det utgick påbud om att säga "en" istället för "man"? Det gick från en dag till nästa bland vänsterextremisterna. De är väldresserade...

Off topic: För er vänsterextremister som tror att det är rasism att använda ord som eskimå och zigenare, så beror det på att ni är okunniga. Inuiter är en sorts eskimå, det finns flera. Romer är en sorts zigenare, det finns flera. Men är man okunnig, samtidigt som man tror sig själv vara upplyst, så blir det helt fel.
Nu är problemet att väldigt mycket av de skogs- och fjällområden som samerna en gång ägde är historiskt orättmätigt konfiskerade, främst av staten.

Anledningen till att Sverige ogärna vill skriva på FN-konventionen om urbefolkningens rättigheter är att detta skulle bli mycket dyrt för staten. Att Greta vill driva att Sverige ska ansluta sig till denna värdefulla internationella konvention har jag definitivt inget emot!

Det är sant att de flesta samer inte är renskötare, men det beror ju mycket på att möjligheterna för renskötsel har mer och mer begränsats.

Själv är jag ingen utpräglad vänstermänniska, men jag tycker det är viktigt med bra sjukvård och välfärd. Själv försöker jag undvika svåra ord i politiken, då man annars lätt utestänger många från diskussionen.
2021-09-01, 17:08
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De påstår att de ser på Gretas anletsdrag att något är fel, men när hennes släktingar också har de anletsdragen så heter det att det inte bara handlar om anletsdragen.

Inte undra på att det är svårt att göra något åt Keelingkurvan med samlade mänskliga ansträngningar.

Se bara på Carl Peter Thunberg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Carl_Peter_Thunberg_x_Jacob_Fredrik_Ek.jpg

Både Olof och Greta har liknande karaktäristisk mun.
Ja. When you're strange, såsom Morrison sjöng.
Det är lite lustigt, det där med hennes släkt ändå. Men det är en helt annna historia.
Senast redigerad av GoUoD 2021-09-01 kl. 17:10.
2021-09-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nu är problemet att väldigt mycket av de skogs- och fjällområden som samerna en gång ägde är historiskt orättmätigt konfiskerade, främst av staten.

Anledningen till att Sverige ogärna vill skriva på FN-konventionen om urbefolkningens rättigheter är att detta skulle bli mycket dyrt för staten. Att Greta vill driva att Sverige ska ansluta sig till denna värdefulla internationella konvention har jag definitivt inget emot!

Det är sant att de flesta samer inte är renskötare, men det beror ju mycket på att möjligheterna för renskötsel har mer och mer begränsats.

Själv är jag ingen utpräglad vänstermänniska, men jag tycker det är viktigt med bra sjukvård och välfärd. Själv försöker jag undvika svåra ord i politiken, då man annars lätt utestänger många från diskussionen.
Och kan dessa samer på ett trovärdigt sätt leda i bevis att deras förfäder någonsin hade äganderätten? Jag ber att få upprepa att dagens etniska norrmän, svenskar, etc. är urbefolkningen. Samer som folkgrupp existerade inte ens för 3k år sedan, och då var Norrland sedan länge befolkat av våra förfäder.

Tillbaka on-topic: Varför i hela fridens namn ömmar en fanatisk vegan som Greta™ för renskötselkulturen? Tror hon att vajan får behålla sina kalvar, på samma sätt som hon i sin barnsliga värld låter sitt sto behålla sina föl? Nej, renarna hamnar så småningom i frysdisken på ICA under namnet "renskav". (Vilket verkligen är riktigt gott tillsammans med en sås på blek taggsvamp och äggröra därtill. Mums!) Har den lilla, men vuxna Greta™ en aning om hur samerna märker renarna? Det finns en anledning till att en samekniv är riktigt vass, den används till att skära renen i örat. Utan bedövning. Men det tror jag inte att Greta™ känner till. Då skulle hon nog börja gråta.
2021-09-01, 19:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det har kommit två nya böcker om Greta.

”Gretas resa” av Alexandra Urisman Otto och Roger Turesson.

”Er tystnad är nästan värst av allt” av Anders Hellberg.

Får se om det blir några bokköp.
2021-09-01, 20:25
Medlem
Va det inte hon som va Covid expert ??
2021-09-01, 21:50
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Va det inte hon som va Covid expert ??

Covidexpert, förmåga att se koldioxid, expert på Indisk inrikespolitik, samer, läsa forskningsrapporter, spela samtliga instrument, dansa....jag skulle kunna sitta hela natten och lista allt hon verkar ha förmåga att göra.

Jag har dock inte fått något svar på vad F4F förväntas av att få ut av sin globala strejk dom har utlyst.
2021-09-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det har kommit två nya böcker om Greta.

”Gretas resa” av Alexandra Urisman Otto och Roger Turesson.

”Er tystnad är nästan värst av allt” av Anders Hellberg.

Får se om det blir några bokköp.
Givetvis blir det institutionella bokköp. Antalet böcker som säljs där privatpersoner betalar ur egen ficka lär dock bli ganska lågt. Det brukar vara så med den här typen av böcker, normala människor är inte intresserade. Och det har inget med Greta™ att göra. Vänstern har en hel industri där de producerar saker som ingen egentligen är intresserad av, men det köps in av bibliotek och kommuner. Sedan anordnar de skattefinansierade galor där de delar ut skattefinansierade priser till varandra. Normala människor bryr sig inte, utan låter dem ha sina sandlådor. Socialbidrag till kultur-"arbetare" kallas det av oss andra. De tror själva att de är betydelsefulla. Liksom det finns ett antal byfånar som tror att Greta™ gör klimatet bättre. Det gör hon inte. Alls. Och då menar jag verkligen att Greta™ inte har någon som helst effekt på klimatet, det är bara barnsliga fantasier att tro något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in