2021-09-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det står 2018-06-16 i de papper i tittar på.
Storstädning var efteråt.

Det stämmer inte, storstädningen skedde 25e Maj. Dvs 6 dagar efter att Lena hittades mördad. Varifrån kommer din uppgift om 16e Juni?
Citera
2021-09-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, jag undrar; går du igenom SDs skrivelse punkt för punkt?

För det första, så kan man inte lita på just SD, eftersom han ljuger om väldigt mycket. Dessutom är han den misstänkte, och därför är hans ord i förhör och i en rätt inte särskilt tunga.

Så länge et inte är bevisat att det inte är dammsuget eller moppat, så kan man inte hävda sådana saker. Och det går inte att bevisa något sådant, mer än att det av kriminalteknikerna beskrivet och fotat av SDs hus.

Att SD inte torkat av blodet på tvättmaskinen säger inte att han är oskyldig.
Helt klart är att varken han själv eller någon annan upptäckt det.

SD var stressad efter mordet, hade väldigt få timmar på sig innan jobbet. Det var inte bara att städa bort bevis efter mordet, utan svarapå mail, skriva till Lena, och mycket troligt radera saker på Lenas enheter som avslöjade honom. Det är min fasta övertygelse. Att han inte ser blodet beror säkerligen på stressen och sin övertro på sin förmåga att övertyga människor, och sedan hinna iväg till USA.

Att HD inte tänker på tvättmaskinen när hon storstädar, det tror jag beror på att hon själv är oskyldig och inte tänker på att tvättmaskinen har använts till att tvätta blodiga kläder. Hade hon själv varit involverad i mord, tvätt mm, då hade hon tänkt på allt detta och städat allt som kunde kommit i kontakt med Lenas blod. Så tänker jag.
Nu blev det golvbrunnen i duschen, som hon tänker att SD använt efter mordet.

Från skrivelsen:

"Städning 25/5- 18: Teknisk undersökning inklusive sök med spårhund utförd före städdagen. Polis hade gett nycklar och sagt vi fick flytta tillbaka.(Tekniska. Övriga platser, sid 258- 266)"

Här har SD ritat en pil till nästa punkt.

"Det var fullt med saker, dammigt och skräpigt hela vägen 15- 25/5. Dvs ej skurat med klorin etc. Alltså ej städat natten 14-15/5 heller. Inga spår av att avtorkning skett, vilket man skulle sett enligt G*öran S*chwartz. Dvs tvättmaskinen var ej avtorkad."
Jag går igenom allt bla SD skrivelse.
Vad då han hade bråttom till jobbet?!
Han hade ju semester. Han behövde inte ens vara på jobbet den 15de.
Chefen blev fundersam varför han är på jobbet.
Om han var GM skulle han inte stannat hemma och städat rent efter sig ?
Istället att åka till jobbet fast han inte behövde vara där.
Ni påstår att han har tvättat och torkat hela natten!
Så att säga upptagen hela natten att rengöra spår. Skulle han glömt tvättmaskinen för att han var stressad!
Nej, jag har svårt att tro på det.
Hans beteende den 15de är inte alls lik en som har begått mord natten innan.
Den psykologin väger tungt hos mig i alla fall.
Varför märker inte hans chef eller arbetskollegor att nånting står fel med honom.
Nån som begår ett sånt brott för första gången kan inte hålla sig lugn.
Det syns på en gång.
Får jag ställa en fråga.
Om vi hypotetiskt antar att SD inte är GM.
Är ni inte intresserad av att ta reda på vem den riktiga GM är ?
Är det inte värt ett försök?
I mina ögon fel person är åtalad och dömd för mordet.
Citera
2021-09-01, 14:16
Avslutad
Citat:
Så att säga upptagen hela natten att rengöra spår. Skulle han glömt tvättmaskinen för att han var stressad!
Varför märker inte hans chef eller arbetskollegor att nånting står fel med honom.
Det syns på en gång.
Får jag ställa en fråga.
Jag tror att det var Stefan och en kanske två till, men Stefan är inte oskyldigt dömd.
Vem tror Du ligger bakom dådet?
Citera
2021-09-01, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
NFC bedömde de som icke blodlika eller sabbade topsen som Swartz skickade in, är det så illa?

Jag är inte alls konspiratorisk och tror inte att NFC har gjort något fel.

Eftersom jag tror att rätt gm är dömd, räcker det för mig.

Någon annan kanske är intresserad av att gräva djupare i hur NFC bedömt proverna och hur de gjort för att analysera de här proverna.
Citera
2021-09-01, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är inte konstigt att behålla badbaljan för bebisar, jag tycker det är märkligt att den står där den står, det innebär antagligen att den är använd i närtid.
Undersöktes den?
Finns det luminolfoton i fupen, över tvättstugan o källaren?

Jag har inte motivation till att gräva vidare, kanske någon annan?
Citera
2021-09-01, 14:20
Avslutad
Citat:
Jag är inte alls konspiratorisk och tror inte att NFC har gjort något fel.

Eftersom jag tror att rätt gm är dömd, räcker det för mig.

Någon annan kanske är intresserad av att gräva djupare i hur NFC bedömt proverna och hur de gjort för att analysera de här proverna.
Med tanke på alla fel och allt slarv så blir iallafall jag mörkrädd
Citera
2021-09-01, 14:28
Medlem
Citat:
Det syns på en gång.
Får jag ställa en fråga.

Att han gick till jobbet den 15e var för att förvilla, låtsas som att allt var ok. Hans chef märkte dock att något var fel. Inte minst det faktum att SD på förmiddagen den 15e, cirka 7-8 timmar efter mordet, sa till sin chef att (ung.) "det kommer snart att stå något tråkigt och uppseendeväckande i tidningarna".

Hur kan han säga så? Hur kunde han veta det om han var oskyldig? Vid den tidpunkten var Lena varken hittad eller misstänkt mördad. Knappt ens hunnit kallna....Hon var anmäld saknad.

Det har kommit flera ytterst märkliga uttalanden från honom gällande mordet.

Du kan ju lyssna eller läsa förhöret med chefen. Han heter ste*an Ramstr*m.
Citera
2021-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att han gick till jobbet den 15e var för att förvilla, låtsas som att allt var ok. Hans chef märkte dock att något var fel. Inte minst det faktum att SD på förmiddagen den 15e, cirka 7-8 timmar efter mordet, sa till sin chef att (ung.) "det kommer snart att stå något tråkigt och uppseendeväckande i tidningarna".

Hur kan han säga så? Hur kunde han veta det om han var oskyldig? Vid den tidpunkten var Lena varken hittad eller misstänkt mördad. Knappt ens hunnit kallna....Hon var anmäld saknad.

Jag har lyssnat på chefen.
Om han sa nåt om tråkiga nyheter på löpsedel är inte bevis nog för att binda honom till mordet.
Det kan ha många olika orsaker.
Det kanske för att han känner henne väl och om hon inte hört av sig på timmar då misstänker han att det har hänt något allvarligt.
Han kanske menar en trafikolycka. Vem vet.
Citera
2021-09-01, 14:41
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det syns på en gång.
Får jag ställa en fråga.

Nej, SD behövde inte vara på jobbet. Dessutom: han har precis fått veta att hans älskarinna tillika "närmaste vän" är försvunnen. Vad gör då mannen som drömmer om att bli hjälte, vet mest om hennes cachande och promenadstråk, älskar att lösa mysterier och att "ställa upp för andra"?
Nada. Han drar till jobbet. Fast han är ledig. Skickar något pliktskyldigt mess till några personer, men i övrigt gör han inte ett skit för att hitta LW. Trots att hon vid det tillfället kunde ligga skadad någonstans.
Istället messar han "allt ska bli så bra nu" till HD.

Den som inte tycker att ovanstående beteende får alla varningslampor att blinka är onekligen lite speciell.
Eller, som det är i ditt fall, enbart intresserad av att få SD att framstå som oskyldig.
Citera
2021-09-01, 15:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Exakt. Steffeponken räknade kallt med att Lena skulle hittas direkt på morgonen och polisen skulle starta operation dörrknackning omedelebart efter fyndet. Självklart så räknade han med att HD skulle ringa och berätta att Lena har hittats död och vilka frågor polisen ställde till henne. Det kallas att köpa sej lite tid för att förbereda sej på polisens frågor och kanske få reda på åt vilket håll vinden blåser. Att uppträda någorlunda vardagligt efter ett mord är väl första kapitlet i boken "Hur man kommer undan med ett mord"
Citera
2021-09-01, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det syns på en gång.
Får jag ställa en fråga.

Det var två möte inplanderade, kl 9:00 och kl 13:00 iaf. (A 145/133, A145/144).
Chefen blev förvånad som jag minns, men tydligen hade han bara tagit semenster halva dagen, vilken del verkar osagt?

Hur som helst, jag tänker tvärtom.

Att inte komma till jobbet dagen efter ett mord lämnar stora frågetecken om vad man har gjort. Städning efter ett mord får då utrymme, medan att vara på jobet hela dagen, gör att man knappt hinner med, iaf har man alibi för att inte ha städat just då.

Chefen SR:

En arbetskamrat till SD om 15 maj:

A 148/25

En annan kollega:

A148/39

Slutsamråd kl 13:00:

A 148/110

Slutsamråd kl 9:00:

A 148/102

Vad gäller bedömning av SDs beteende dagen efter mordet verkar det lite olika hur personerna uppfattar det.

Han verkar orilg/nervös i samband med att han får meddelanden om att Lena saknas, vilket förstås inte är konstigt. Men det kan också vara så att om man är skyldig till ett mord, är det sådant som man säger till arbetskollegorna för att förklara sin nervositet? Vi kan därför inte dra slutsatser om hans beteende riktigt av detta.

Till chefen säger han ändå något uppseeendeväckande saker, det med tanke på att SD bara fått höra att Lena är saknad. Att börja prata om rubriker redan på fm, utan att SD har ens kollat upp med någon av de anhöriga om något är väldigt, väldigt konstigt.

Chefen om snart kommande tråkiga rubriker:

A148/48

Jag tycker att SD beter sig väldigt konstigt på dagen efter mordet vad gäller andra saker också.
Han kollar inte upp hur det gått med Lena (ringer/messar varken UW eller N*oa), har nämner inget till H*elena Å*ström som han träffat på morgonen på väg till jobbet och har ny kontakt med strax efter att N*oa hört av sig. HÅ är en vän till Lena och även reviewer inom geocachingen. Alltså en riktigt viktig person att be om hjälp här.
Istället kontaktar han några andra geocachare, varav alla är män, några har väl inte haft mer kontakt med Lena direkt än HÅ? Visst J*mmy och M*ats L, men varför inte HÅ??? Inte ett ord.

Vad gäller tvätten, är det inte jag som har sagt att han tvättat hela natten.
Det är väl snarast SD själv som påstått det?

Varför skulle jag vara intresserd av att veta vem som är mördaren när jag anser at vi fått ett svar?
Både åklagare och domstol är övertygade. Mer behöver inte jag, när jag ser hur mycket lögner och hur manipulativ han är i förhören, hur han undanhåller sitt lösenord och istället tillhandahåller en screenshot på sin tidslinje.

Jag ser också en man som är extremt långsint och hatisk till och med mot åklagaren; att han tappar det och beter sig helt okontrollerat flera dagar efter det att han känt sig kränkt av utredningen. Det går som hand i handske över hur en person som känner sig kränkt på andra sätt kan bete sig när han hatar och bägaren rinner över.

Inget bevis, men några få av de saker jag tycker för mig är ett beteende som inte oskyldiga har. Men det viktigaste är allt som kommit fram i FUP och i rätten. Det rcker ju.
Citera
2021-09-01, 16:31
Medlem
Citat:
Det var två möte inplanderade, kl 9:00 och kl 13:00 iaf. (A 145/133, A145/144).
Chefen blev förvånad som jag minns, men tydligen hade han bara tagit semenster halva dagen, vilken del verkar osagt?

Hur som helst, jag tänker tvärtom.

Att inte komma till jobbet dagen efter ett mord lämnar stora frågetecken om vad man har gjort. Städning efter ett mord får då utrymme, medan att vara på jobet hela dagen, gör att man knappt hinner med, iaf har man alibi för att inte ha städat just då.

Chefen SR:

En arbetskamrat till SD om 15 maj:

A 148/25

En annan kollega:

A148/39

Slutsamråd kl 13:00:

A 148/110

Slutsamråd kl 9:00:

A 148/102

Vad gäller bedömning av SDs beteende dagen efter mordet verkar det lite olika hur personerna uppfattar det.

Han verkar orilg/nervös i samband med att han får meddelanden om att Lena saknas, vilket förstås inte är konstigt. Men det kan också vara så att om man är skyldig till ett mord, är det sådant som man säger till arbetskollegorna för att förklara sin nervositet? Vi kan därför inte dra slutsatser om hans beteende riktigt av detta.

Till chefen säger han ändå något uppseeendeväckande saker, det med tanke på att SD bara fått höra att Lena är saknad. Att börja prata om rubriker redan på fm, utan att SD har ens kollat upp med någon av de anhöriga om något är väldigt, väldigt konstigt.

Chefen om snart kommande tråkiga rubriker:

A148/48

Jag tycker att SD beter sig väldigt konstigt på dagen efter mordet vad gäller andra saker också.
Han kollar inte upp hur det gått med Lena (ringer/messar varken UW eller N*oa), har nämner inget till H*elena Å*ström som han träffat på morgonen på väg till jobbet och har ny kontakt med strax efter att N*oa hört av sig. HÅ är en vän till Lena och även reviewer inom geocachingen. Alltså en riktigt viktig person att be om hjälp här.
Istället kontaktar han några andra geocachare, varav alla är män, några har väl inte haft mer kontakt med Lena direkt än HÅ? Visst J*mmy och M*ats L, men varför inte HÅ??? Inte ett ord.

Vad gäller tvätten, är det inte jag som har sagt att han tvättat hela natten.
Det är väl snarast SD själv som påstått det?

Varför skulle jag vara intresserd av att veta vem som är mördaren när jag anser at vi fått ett svar?
Både åklagare och domstol är övertygade. Mer behöver inte jag, när jag ser hur mycket lögner och hur manipulativ han är i förhören, hur han undanhåller sitt lösenord och istället tillhandahåller en screenshot på sin tidslinje.

Jag ser också en man som är extremt långsint och hatisk till och med mot åklagaren; att han tappar det och beter sig helt okontrollerat flera dagar efter det att han känt sig kränkt av utredningen. Det går som hand i handske över hur en person som känner sig kränkt på andra sätt kan bete sig när han hatar och bägaren rinner över.

Inget bevis, men några få av de saker jag tycker för mig är ett beteende som inte oskyldiga har. Men det viktigaste är allt som kommit fram i FUP och i rätten. Det rcker ju.

Citat:
Vad är det som han känner sig kränkt för ? Känner sig kränkt av vem ?
Han är redan skild och har god relation med sin ex. Relationen med LW är under kontroll. De är inte ens osams före mordet.
Vad är det som han ska hämnas för ?
Jag måste ha missat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in