Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det är inte det att ammunitionen är udda eller apart som gör att den i praktisk mening utesluter ett planlagt attentat (med det mått av organisation och förmågor sådant skulle fordra). Inte heller att den möjligen, i någon mån, skulle vara ”spårbar”.
Man kan illustrera den viktigaste poängen med svenska polisens val av ammunition. Den använder inte längre helmantlad ammunition (som är i sammanhanget skonsam). Detta då det är stor risk att den inte oskadliggör en person som utgör ett omedelbart hot.
GM väljer för säkerhets skull en extra kraftigt bemantlad, och apart, ammunitionstyp, som gör än mer begränsad skada än svenska polisens tidigare val. Går rakt igenom kroppen tämligen opåverkad och fortsätter sin flykt.
Det är givetvis bokstavligen livsfarligt att få en projektil genom kroppen. Men säg den sammansvärjning eller organisation, med kapacitet till avancerad planläggning och övervakning av en statsminister, som skulle, vid ett attentat mot sådan, använda den typ av ammunition som är sämsta möjliga val. Och hoppas att man ändå träffar tillräckligt vitala delar med det enda skottet. Är det 50-50 vid ett skott i aktuell region?
Det givna vore att använda ammunition som deformeras, fläker upp sig, överför sin energi och trasar sönder vävnad. Inte en som har i sin konstruktion att göra detta så absolut lite som möjligt.
Eller hur hade en mer eller mindre informerad organisation, på förhand, rimligen, resonerat inför avrättningen av en statsminister? Bortse helt från utfallet.
Presumtionen kan inte bli annan än att detta ammunitionsval faktiskt, vågar jag säga, utesluter varje form av på förhand organiserat attentat. Den med andra idéer har bevisbördan här.
Det dög den inte vidare mycket till, men väl till att stoppa en statsminister.
Lyckligtvis är det inte så illa. Om man sätter in sig lite i ammunitionssaken, så har den mycket att säga. Och den talar entydigt och ger god möjlighet till att snäva in rimliga möjligheter avsevärt.
Du har koll på ammunitionsfrågorna märker jag. Bra.
Vad jag ville ha sagt var att valet av ammunition på intet sätt utesluter att personer samverkat för att avrätta statsministern. Den rikliga förekomsten av fortfarande okända WT-män nära Palme före och under mordkvällen berättar att statsministern var övervakad av en grupp personer vars syfte bör ha varit att kartlägga hans rörelser för att finna ett lämpligt tillfälle att döda honom.
De närmare 200 observationerna av WT-män existerar i verkligheten vilket fick dåvarande spaningsledaren Dag Andersson att 2016 begära resurser för att försöka utröna vilka dessa män var. De var inte knarkspanare, Säpomän, väktare eller andra som regelmässigt använde kommunikationsradio i tjänsten. Det är kollat. Men Dag A fick inga resurser.
De okända WT-männen har ej heller hört av sig till polisen och förklarat sin närvaro. Så sent som 2017 konstaterade PU att WT-männen var där, att PU inte vet vilka de var, vad de hade för ärende och om de var inblandade i Palmemordet. PU famlar i blindo i en så central fråga.
Säpo-PM är en bra källa.
Som både du och jag omedelbart inser så har du rätt i att valet av vapen och ammunition inte tyder på någon kvalificerad grupp typ "utländsk säkerhetstjänst" som säkerligen övervakat Palme utan att synas och som förmodligen, jag vet inte, valt ett annat vapen och annan ammunition.
Som jag tidigare i denna tråd flera gånger berättat är det utifrån vittnesobservationerna (och valet av vapen/ammunition) min uppfattning att vi har att göra med en rudimentär grupp som tog stora risker. Det var som vi alla vet både många vittnen och många poliser nära mordplatsen.
Alternativet att "professionellt" välja en mordplats som man själv kontrollerar låter sig sägas men är svårare att göra. Idén förutsätter att det tilltänkta offret utan livvakter befinner sig på samma plats vid samma tid. Även om Palme var känd för att vilja slippa livvaktsskyddet så hade han livvaktsskydd hela dagar eller delar av dagar under stora delar av februari. För utomstående betraktare var det givetvis omöjligt att avgöra när och var livvakterna skulle dyka upp.
Men en promenad längs Sveavägen utan livvakter en sen kväll var utan tvekan ett bra tillfälle och vill jag påstå, efter omfattande studier i frågan (man borde skaffa sig ett liv), det troligen bästa tillfället under hela februari 1986.
Jag kan inte ge ammunitionsfrågan en så avgörande dignitet att den entydigt skulle berätta att det endast kan ha varit exempelvis en ensam svensk sportskytt som mördade Palme. Ammunitionstypen fanns vid tiden för mordet i hundratusentals exemplar världen över och det är inte värre än att de personer som ville mörda Palme helt enkelt valde denna ammunition av skäl vi inte känner till.
Trots allt dog Palme av skottet i ryggen. Enligt rättsläkaren Kari Ormstad ett mycket välplacerat skott som direkt slet sönder alla väsentliga strukturer i Palmes kropp. Som fullständig amatör som sett för många gangsterfilmer hade jag siktat mot huvudet men det är enligt Ormstad ett betydligt sämre alternativ eftersom huvudet är "ett rörligt mål". Vid ett skott mot huvudet hade Palme haft förhållandevis goda chanser att överleva.
Den "miss" som brukar lyftas rörande skottet mot LP var ingen miss i meningen skjuta rakt ut i luften från en meters avstånd. 5 mm vridning av revolverpipan var skillnaden mellan liv och död. Skottet mot LP var riktat mot exakt samma punkt i ryggen som skottet mot OP.