Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst kan vapnet ha vägt uppåt 1.5 kg, men det blir ju som att släpa runt på en mindre spädgris. Googlar man lite så hittar man passande revolvrar med kal.357 Magnum som väger 0.7-0.8 kg. Smith & Wessons modell 340PD väger inte mer än 0.3-0.4 kg (just den modellen verkar dock ha lite för kort pipa för att kunna vara aktuell som mordvapnet här).

År 1986 håller jag det för absolut mest troligt att det var en S&W 586, revolvrar av lättmetall som 340PD var ett senare påfund. En 586:a väger oladdad runt 1,31kg med 6" pipa, lägg till vikten av 6 magnumpatroner och du är rätt nära 1,5kg.

Tänker mest på att det inte är nånting en person släpar runt på om det inte är direkt nödvändigt, svår att dölja och otymplig.

Vad gäller väskan YN ser, om det är GM hon möter, skulle det kunna vara en väska av den här typen.
Brukar användas av sportskyttar för transport av vapen till och från skjutbanan, nämde dessutom inte SC att ett vapen som stals från honom låg i en triangulär väska?

Inte för att det blir så otroligt mycket lättare att bära runt på ett vapen i en sån här väska, men det lär vara bra mycket smidigare att undvika att folk ser vapnet av misstag.
Citera
2020-12-22, 12:26
Medlem
Citat:
Man måste ju komma ihåg att det var en helt annan tid då, kalla kriget och sådant. Det är inte omöjligt att det fanns en sådan plan som gick ut på att vi skulle börja med att själva skjuta Olof Palme om vi blev angripa, för att förhindra att t.ex. ryssarna lade beslag på honom. Att Palme dessutom skulle ha blivit skjuten av misstag under en övning enligt det här scenariot gör ju knappast saken bättre. Är det här alltså ett spår som polisen själva säger sig ha utrett?

Jo, säkert att man skulle kunna försöka döda möjliga informationslämnare.

Men statsministern - liksom kungen - skulle knappast drabbas av det. De skulle antingen redan ha förts i säkerhet bakom det egna försvarets linjer (eller förts i säkerhet utomlands) eller ha tagits till fånga av invaderande makt/kuppmakare. I det första fallet skulle en likvidering vara onödig, i det andra fallet omöjlig (bara tanken på att en svensk jägare skulle ta sig in i t ex Berga örlogsbas för att skjuta fångar som bevakas av tiotals eller hundratals vakter - kanske Spetznaz-trupper - är närmast skrattretande). Rent teoretiskt skulle naturligtvis statsministern kunna hålla sig gömd i Stockholm nånstans, men att svenskt författningsförsvar då skulle kunna lokalisera honom i syfte att döda honom framstår som långsökt. Han skulle ju knappast promenera på stadens gator (eller gå på bio), så varför i så fall inte smuggla undan honom i stället?

PS: likvidering av möjliga uppgiftslämnare är mer ändamålsenligt för personer som är möjliga samarbetsmän för främmande makt/kuppmakare. Sådana skulle kunna röra fritt i samhället, men statsministern skulle hållas fången eller hålla sig väldigt väl gömd om han inte var i säkerhet.
Senast redigerad av Auric 2020-12-22 kl. 12:30.
Citera
2020-12-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det verkar som om alla utom du och jag nonchalerar de sensationella uppgifterna om
övningar som går ut på att likvidera det egna landets informationsbärare.

Jag vet inte hur det fungerade på det oidentifierade förband som åsyftas men på I17 så hörde jag aldrig talas om den typen av övningar när jag gjorde trupptjänst som officersaspirant och planlade övningar. Jag tycker det låter som en skröna men allvarliga är anklagelserna.
Senast redigerad av Utredaren 2020-12-22 kl. 13:34.
Citera
2020-12-22, 13:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ok. Men varför var det så många som sade sig ha sett walkie-talkies ute på stan den där kvällen, fick man någon klarhet i det? Och finns det någon bra karta där man har ritat in var alla de här iakttagelserna skall ha gjorts?

Nej, alla iakttagelserna har inte gått att förklara, men de bedöms inte ha med mordet att göra.
Senast redigerad av PeoFallmo 2020-12-22 kl. 13:49.
Citera
2020-12-22, 15:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns ingenting som säger att Palme var övervakad. Att det sägs vara sannolikt är bara en tro eller gissning i det allmänna misslyckande som utredningen befunnit sig i sedan dag 1.

Ja när Säpo och PU själva starkt misstänker övervakning är det tjänstefel att inte närmare utreda saken. Varken du eller jag vet svaret men vi och svenska folket vill veta hur det förhåller sig. Eller hur?

Att utredningen är ett misslyckande är vi eniga om. Nu har PU med full kraft kört i väggen minst 4 gånger. Inga bevis men trots det sturska påståenden. Återigen påstås utredningen vara polisiärt uppklarad. Den känner vi igen sedan CP-tiden.
Citera
2020-12-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det där med kuppövning, eller annan övning i statlig regi, är utrett av SÄPO i relativ nutid. Det existerade ingen sådan övning den dagen.
Vad finns det för källa på det?
PU har vid några tillfällen frågot adressater inom försvaret om huruvida någon övning
ägt rum. Svaret har varit ett NEJ ( utan preciseringar) som det inte gått att komma
någon vart med och man vet alltså fortfarande ingenting om vad som är sant.
Citera
2020-12-22, 15:49
Bannlyst
Kammarrätten kommer med beslut.

Citat:
Polismyndigheten har efter begäran lämnat ut ett stort antal uppgifter i den del av utredningen om mordet på Olof Palme som gäller Stig Engström – den så kallade Skandiamannen – som misstänkt gärningsman, skriver Kammarrätten i ett pressmeddelande.

Enligt rätten har polismyndigheten dock vid sin sekretessprövning inte tagit tillräcklig hänsyn till att Stig Engström dog för 20 år sedan och saknar närstående som fortfarande är i livet.

Kammarrätten anser även att Polismyndigheten varit för restriktiv i sitt utlämnande av uppgifter kring den så kallade vapensamlaren och kring Stig Engströms bror.

Rätten kommer därför att ge Polismyndigheten vägledning i hur en prövning av vilka ytterligare uppgifter som ska utlämnas bör ske – och visar tillbaka målet till myndigheten.

Vid den nya prövningen ska Polismyndigheten väga in de skäl som domstolen anger i sitt avgörande, skriver Kammarrätten. (TT)

Vad innebär detta rent konkret?
Citera
2020-12-22, 16:11
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det som stör som fan med WT-männen, är att de är helt synliga på en plats långt innan mordet sker, flera timmar innan Palme själv ens vet att han kommer gå där, innan Palme ens gått hemifrån.

Alla teorier om möten, förväga kännedom om LOPs vägval mm bygger på att Lisbet ljuger. Dvs att det finns inga som helst belägg för det.

Den mest sannolika förklaringen är att WT-män på Sveavägen vid 20.00 tiden har med annat att göra.

Vi vet att det pågick spaning på en pundarholk i närheten, stor sannolikhet att det hade med det att göra.
Citera
2020-12-22, 17:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Vad finns det för källa på det?
PU har vid några tillfällen frågot adressater inom försvaret om huruvida någon övning
ägt rum. Svaret har varit ett NEJ ( utan preciseringar) som det inte gått att komma
någon vart med och man vet alltså fortfarande ingenting om vad som är sant.

Det är det svar jag fick av person i utredningen angående detta. Har dock inte sett något dokument.
Citera
2020-12-23, 10:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Pressmeddelande publicerat 2020-12-22 av
Kammarrätten i Stockholm
Kammarrätten sekretessprövar Stig Engström-utredningen
Mål: 5005-20, 5077-20, 5079-20
Polismyndigheten har efter begäran lämnat ut ett stort antal uppgifter i den del av utredningen om mordet på Olof Palme som gäller Stig Engström (den så kallade Skandiamannen) som misstänkt gärningsman.
Kammarrätten anser emellertid att Polismyndigheten vid sin sekretessprövning inte tillräckligt har tagit hänsyn till att Stig Engström är avliden sedan tjugo år och saknar närstående efterlevande. Även med avseende på uppgifter om den så kallade vapensamlaren och om Stig Engströms bror har Polismyndigheten varit för restriktiv i sitt utlämnande av uppgifter.

Kammarrätten bedömer att det inte är domstolens sak att nu i detalj besluta vilka andra uppgifter som ska lämnas ut. I stället ger kammarrätten Polismyndigheten vägledning i hur en prövning av vilka ytterligare uppgifter som ska lämnas ut bör göras. Målen visas därför tillbaka till Polismyndigheten för en ny prövning av vilka uppgifter som ska lämnas ut. Polismyndigheten ska vid denna prövning beakta de skäl domstolen anger i sitt avgörande.

Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
070-1855347
Peder.Liljeqvist@dom.se
Maria Erlandsson
Kommunikatör
0761339596
maria.u.erlandsson@dom.se

En antydan om att högre instans, efter överklagan, klagar på de som svärtar utan att ha en aning om varför. En lag skapad av imbecilla politiker som inte ens jurister på golvet kan tyda. Men en antydan om att juristerna i Kammarrätten har bättre förstånd än politikerna som skapade lagen.

Alla dessa sinnesslöa maskningar borde överklagas till högsta förvaltningsrätten för att nya prejudikat ska kunna skapas. För mig är det uppenbart att vi kan missa gärningsmannen via maskande av signalement från vittnen strax före mordet.

Jag vill tipsa om en man som steg ur en bil på maskning. Han var maskningoch maskning Han såg maskning ut. Klockan var runt 23,20. Det jag särskilt lade märke till var att han maskning och maskning. [b]. Han påminde om en maskning. Bred över maskning och maskning.

Han var klädd i maskning och maskning. Jag hade inte lagt märke till honom om det inte var för att maskning och maskning. Om ni vill förhöra mig så heter jag maskning maskning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-12-23 kl. 11:13.
Citera
2020-12-23, 11:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kammarrätten i Stockholm
Polismyndigheten har efter begäran lämnat ut ett stort antal uppgifter i den del av utredningen om mordet på Olof Palme som gäller Stig Engström (den så kallade Skandiamannen) som misstänkt gärningsman.
Kammarrätten anser emellertid att Polismyndigheten vid sin sekretessprövning inte tillräckligt har tagit hänsyn till att Stig Engström är avliden sedan tjugo år och saknar närstående efterlevande. Även med avseende på uppgifter om den så kallade vapensamlaren och om Stig Engströms bror har Polismyndigheten varit för restriktiv i sitt utlämnande av uppgifter.

Kammarrätten bedömer att det inte är domstolens sak att nu i detalj besluta vilka andra uppgifter som ska lämnas ut. I stället ger kammarrätten Polismyndigheten vägledning i hur en prövning av vilka ytterligare uppgifter som ska lämnas ut bör göras. Målen visas därför tillbaka till Polismyndigheten för en ny prövning av vilka uppgifter som ska lämnas ut. Polismyndigheten ska vid denna prövning beakta de skäl domstolen anger i sitt avgörande.

Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
070-1855347
Peder.Liljeqvist@dom.se
Maria Erlandsson
Kommunikatör
0761339596

En antydan om att högre instans, efter överklagan, klagar på de som svärtar utan att ha en aning om varför. En lag skapad av imbecilla politiker som inte ens jurister på golvet kan tyda. Men en antydan om att juristerna i Kammarrätten har bättre förstånd än politikerna som skapade lagen.

Alla dessa sinnesslöa maskningar borde överklagas till högsta förvaltningsrätten för att nya prejudikat ska kunna skapas. För mig är det uppenbart att vi kan missa gärningsmannen via maskande av signalement från vittnen strax före mordet.

Jag vill tipsa om en man som steg ur en bil på maskning. Han var maskningoch maskning Han såg maskning ut. Klockan var runt 23,20. Det jag särskilt lade märke till var att han maskning och maskning. [b]. Han påminde om en maskning. Bred över maskning och maskning.

Han var klädd i maskning och maskning. Jag hade inte lagt märke till honom om det inte var för att maskning och maskning. Om ni vill förhöra mig så heter jag maskning maskning.

Med tanke på att biltransport kunde vara ett sätt att hinna agera
så är detta lite fantastiskt.
Citera
2020-12-23, 12:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kammarrätten i Stockholm

Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
070-1855347
Peder.Liljeqvist@dom.se
Maria Erlandsson
Kommunikatör
0761339596

Fullständigt otroligt! Av skildringen mellan maskningarna att döma kan vi som du säger ha GM här. En man som går ur en bil och då troligen nära mordplatsen 1,5 minut före mordet.

Vittnet hade naturligtvis inte hört av sig om observationen inte var relevant för mordutredningen. Det här bara måste fram.

Men om man sedan drygt 30 år bestämt sig för att det endast kan vara en ensam gärningsman så stör det här bilden. Precis som Säpo PM och alla vittnesmål i övrigt om män med WT på nyckelpositioner relaterat till paret Palmes väg till Grand och vidare till mordplatsen.

Hur får vi bort maskningen på det här? Det här är inga personuppgifter om vittnet, det här är ett signalement och en tid och en plats. För att kunna avgöra om vittnesmålet är intressant måste maskningen bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in