Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det skiljer sig mot vad AB själv berättat. Jag skulle tro att de hade denna diskussionen innan de gick in istället för efter bankomatuttagen.

...När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget – de tre eftersläntarna – hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten , för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande...

...En stund senare iakttar han hur Fröling ,Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut. De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatärende...

Så som AB beskriver det att han iakttar när de bara går iväg utan att bry sig om honom och att han själv inte heller bryr sig om att försöka hejda dem låter det som att de redan haft ett meningsutbyte. Det måste i så fall skett innan de gick in för att göra bankomatuttagen och inte efter. När AB säger att han iakttar när de bara går iväg verkar det som att han själv befinner sig på lite avstånd , troligtvis kvar ute vid trottoarkanten.

Tja, det är ju inte omöjligt, men enl ÅG verkar de haft käbbel om detta redan innan.
AB säger också:
”En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut. De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök.
Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken
.

Alltså någonstans i närheten av annonspelaren, men om han var på ytterkanten av trottoaren ligger nog öppet för gissning.
Men alla tre är samstämmiga om en dialog efter uträttat ärende, där går de inte ihop med Björkman.
Lisbeth har inte uppmärksammat dem, vilket kan tyda på att de var inne i banklokalen då de passerade.

Från att gänget passerade Tunnelgatan på väg mot bankomaten bör det ha tagit två minuter innan de var ute igen.
Kan vara så att IM hunnit se dem, men räknat in ett par gubbar för mycket.
”Det var något med den jävla annonspelaren” kan tyda på att han sett liv och rörelser där, och det ska väl i så fall inte kunna vara några andra?
Citera
2021-08-18, 00:54
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tja, det är ju inte omöjligt, men enl ÅG verkar de haft käbbel om detta redan innan.
AB säger också:
”En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut. De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök.
Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken
.

Alltså någonstans i närheten av annonspelaren, men om han var på ytterkanten av trottoaren ligger nog öppet för gissning.
Men alla tre är samstämmiga om en dialog efter uträttat ärende, där går de inte ihop med Björkman.
Lisbeth har inte uppmärksammat dem, vilket kan tyda på att de var inne i banklokalen då de passerade.

Från att gänget passerade Tunnelgatan på väg mot bankomaten bör det ha tagit två minuter innan de var ute igen.
Kan vara så att IM hunnit se dem, men räknat in ett par gubbar för mycket.
”Det var något med den jävla annonspelaren” kan tyda på att han sett liv och rörelser där, och det ska väl i så fall inte kunna vara några andra?

Jag tycker det är troligare att de minns fel om de det var före eller efter bankomatuttaget de diskuterade än att AB skulle minnas fel om att de bara gått iväg efter uttagen utan att bry sig om honom och att han själv heller inte försökte stoppa dem heller.

Så som AB beskriver det låter det som att han blev lite förnärmad när han iakttog att de bara gick iväg utan att bry sig om honom. Därför tror jag att det verkligen är något han kommer ihåg.

De andra vet jag inte hur berusade de var eller om de pratat om händelsen inbördes efteråt och påverkat varandras minnesbilder av händelsen och om det då var före eller efter uttagen de diskuterade med AB.

AB säger också att han stod kvar ute vid trottoarkanten en bra stund. När de andra gick in för att göra bankomatuttagen stod han först kvar utanför ingången en stund in han gick ut mot trottoarkanten. Bankomatuttagen tog några få minuter innan gänget kom ut igen.

Jag skulle nog tolka "en bra stund" längre än någon minut därför tror jag att AB fortfarande befann sig ute vid trottoaren/trottoarkanten strax söder om bankomaten när gänget kom ut och bara gick iväg norrut.
Senast redigerad av HAARP 2021-08-18 kl. 01:07.
Citera
2021-08-18, 01:26
Medlem
Citat:
Jag tycker det är troligare att de minns fel om de det var före eller efter bankomatuttaget de diskuterade än att AB skulle minnas fel om att de bara gått iväg efter uttagen utan att bry sig om honom och att han själv heller inte försökte stoppa dem heller.

Så som AB beskriver det låter det som att han blev lite förnärmad när han iakttog att de bara gick iväg utan att bry sig om honom. Därför tror jag att det verkligen är något han kommer ihåg.

De andra vet jag inte hur berusade de var eller om de pratat om händelsen inbördes efteråt och påverkat varandras minnesbilder av händelsen och om det då var före eller efter uttagen de diskuterade med AB.

AB säger också att han stod kvar ute vid trottoarkanten en bra stund. När de andra gick in för att göra bankomatuttagen stod han först kvar utanför ingången en stund in han gick ut mot trottoarkanten. Bankomatuttagen tog några få minuter innan gänget kom ut igen.

Jag skulle nog tolka "en bra stund" längre än någon minut därför tror jag att AB fortfarande befann sig ute vid trottoaren/trottoarkanten strax söder om bankomaten när gänget kom ut och bara gick iväg norrut.

Jag tycker inte att deras berättelser avviker i någon högre grad.
De gick ju ifrån AB precis på de sättet han beskrivit, dock kan han ha glömt att de hade en liten diskussion om saken innan.
Det är ändå tre av dem som berättar samma version. Ett litet snack på högst tio sekunder skulle det möjligen kunna handla om, och AB kanske inte var helt redig och samtidigt lite trött.
Det är lättare att överse med en sån liten missad detalj, än de som föreslår att AB väntat kvar ensam i närmare fem minuter. Det tror jag inte på.

Att NF inte sett någon där när han passerade någon minut tidigare kan ha sin logiska förklaring i att de var inne i bankomaten just vid det tillfället.

Men jag är motståndare till teorin att AB var mannen som gick bakom Palmes nästan i andra änden av kvarteret.
Citera
2021-08-18, 01:46
Medlem
VD-Leifs avatar
Är det någon som vet ungefär hur ofta det dyker upp patroner av samma sort som de som kopplas till både mordet och det s.k. Mockfjärdsvapnet? Dvs Winchester Super-X 158 gr. "Metal piercing". Två sådana har dykt upp i Norrland nyligen.
Citera
2021-08-18, 04:46
Medlem
Where in Norrland?
Any specifics? Like what city / town?

Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif
Är det någon som vet ungefär hur ofta det dyker upp patroner av samma sort som de som kopplas till både mordet och det s.k. Mockfjärdsvapnet? Dvs Winchester Super-X 158 gr. "Metal piercing". Två sådana har dykt upp i Norrland nyligen.
Citera
2021-08-18, 08:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag tycker inte att deras berättelser avviker i någon högre grad.
De gick ju ifrån AB precis på de sättet han beskrivit, dock kan han ha glömt att de hade en liten diskussion om saken innan.
Det är ändå tre av dem som berättar samma version. Ett litet snack på högst tio sekunder skulle det möjligen kunna handla om, och AB kanske inte var helt redig och samtidigt lite trött.
Det är lättare att överse med en sån liten missad detalj, än de som föreslår att AB väntat kvar ensam i närmare fem minuter. Det tror jag inte på.

Att NF inte sett någon där när han passerade någon minut tidigare kan ha sin logiska förklaring i att de var inne i bankomaten just vid det tillfället.

Men jag är motståndare till teorin att AB var mannen som gick bakom Palmes nästan i andra änden av kvarteret.

Fast AB säger att han aldrig var inne vid bankomaten , han väntade utanför. Själva bankomatuttagen tog max ca 2 minuter enligt kvitton . En stund av dessa 2 minuter stod AB kvar utanför dörren till bankomaten innan han bestämde sig för att gå ut mot trottoarkanten för att spana efter resten av gänget. AB säger själv att han sen stod kvar där en bra stund. Jag tolkar det som att det var längre tid än någon minut han stod kvar där ute.

Han beskriver sen väldigt tydligt hur han iakttar hur gängen direkt när de kommer ut från bankomaten går Sveavägen norrut utan att bry sig om honom och han bryr sig inte om att försöka stoppa dem heller.

Om de istället stått samlade i en klunga precis utanför bankomaten och tjafsat en stund först så tror jag inte att AB beskrivet som han gjorde med hur han iakttar hur de bara kommer ut från bankomaten och går iväg norrut utan att bry sig om honom.

Jag betvivlar inte att de haft den diskussionen men tror det är lättare och blanda ihop om det skedde innan bankomatuttagen eller efter (det skiljer max ca 2 minuter), än att AB:s minnesbild skulle vara fel om hur han bara iakttar hur de går iväg.

”...En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut. De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök...
Senast redigerad av HAARP 2021-08-18 kl. 08:35.
Citera
2021-08-18, 09:52
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif

Ovanligt. Beror förstås på vad du menar med ”dykt upp”. I samband med brott eller i privatpersons ägo?

Ammunitionen slutade tillverkas 1982 och PU har dammsugit Sverige på den näst sista leveransen 1980.

Det finns patroner kvar men de är som sagt ovanliga.

Din källa?
Senast redigerad av omiga 2021-08-18 kl. 10:35.
Citera
2021-08-18, 11:34
Medlem
Citat:
Fast AB säger att han aldrig var inne vid bankomaten , han väntade utanför. Själva bankomatuttagen tog max ca 2 minuter enligt kvitton . En stund av dessa 2 minuter stod AB kvar utanför dörren till bankomaten innan han bestämde sig för att gå ut mot trottoarkanten för att spana efter resten av gänget. AB säger själv att han sen stod kvar där en bra stund. Jag tolkar det som att det var längre tid än någon minut han stod kvar där ute.

Han beskriver sen väldigt tydligt hur han iakttar hur gängen direkt när de kommer ut från bankomaten går Sveavägen norrut utan att bry sig om honom och han bryr sig inte om att försöka stoppa dem heller.

Om de istället stått samlade i en klunga precis utanför bankomaten och tjafsat en stund först så tror jag inte att AB beskrivet som han gjorde med hur han iakttar hur de bara kommer ut från bankomaten och går iväg norrut utan att bry sig om honom.

Jag betvivlar inte att de haft den diskussionen men tror det är lättare och blanda ihop om det skedde innan bankomatuttagen eller efter (det skiljer max ca 2 minuter), än att AB:s minnesbild skulle vara fel om hur han bara iakttar hur de går iväg.

”...En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut. De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök...

Där har vi olika uppfattningar, och det går ju inte att göra så mycket åt. Jag ser det som logiskt att de haft en kortare diskussion efter uttaget, men jag ser det som mindre logiskt att föra en sådan diskussion utanför bankomaten innan uttaget.
Det var ju möjligt, och t.o.m troligt att gänget bakom skulle dyka upp under tiden de uppehöll sig där inne, och i så fall en helt onödig diskussion.
Men eftersom de nu inte gjorde det så aktualiserades frågan senare.

Det fins ju inte heller något stöd i vittnesmålen för ett tjafs om saken innan de hämtade ut pengar.
Citera
2021-08-18, 11:54
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Där har vi olika uppfattningar, och det går ju inte att göra så mycket åt. Jag ser det som logiskt att de haft en kortare diskussion efter uttaget, men jag ser det som mindre logiskt att föra en sådan diskussion utanför bankomaten innan uttaget.
Det var ju möjligt, och t.o.m troligt att gänget bakom skulle dyka upp under tiden de uppehöll sig där inne, och i så fall en helt onödig diskussion.
Men eftersom de nu inte gjorde det så aktualiserades frågan senare.

Det fins ju inte heller något stöd i vittnesmålen för ett tjafs om saken innan de hämtade ut pengar.

Det kan också gått till så här :
Medan den 3:e personen i sällskapet håller på att slutföra sitt bankomatuttag så går de andra 2 ut kort och växlar några ord med AB eller att de bara öppnar dörren och ropar till AB om han skall följa med vidare.

Skall man tro på vad AB själv berättar så befinner han sig då ute vid trottoarkanten en bit söder om bankomaten .Han vill då att de skall vänta på resten av sällskapet vilket de andra inte håller med om. När den 3:e personen sen är klar med sitt uttag så iakttar AB på lite avstånd hur de sen bara kommer ut och går iväg norrut på Sveavägen.

Eftersom AB tyckte att det var en god ide att gå ut mot trottoarkanten för att kunna spana längre söderut så är det inte helt osannolikt att han fortsatte med det och då mest befann sig ute vid trottoarkanten även efter att de andra lämnat bankomaten. Tror dock inte att han står helt stilla utan att AB då rör sig i området mellan södra annonspelaren och Dekorima ute vid trottoaren.

Att AB skulle stått precis utanför bankomaten med en osynlighetsmantel över sig tror jag inte på. NF och LOP passerar utan att se honom och AB ser inte heller när de passerar honom.

Mer troligt att AB då var ute vid trottoarkanten och spanade (möjligen även delvis skyms av södra annonspelaren) och att det var därför de inte la märke till varandra.
Senast redigerad av HAARP 2021-08-18 kl. 12:16.
Citera
2021-08-18, 14:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Att betänka är väl även åldersskillnaden mellan AB och kollegorna.
AB betydligt äldre, född 46 och gift, medan bankomatkamraterna var födda på 60-talet.
Citera
2021-08-18, 14:15
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 6 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1HeVc8lu67Nkl-MfW6PicTiyyeQEE6DS5/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 7 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1KEDPMLKuCBkrslZAvxAqZM6PS1-L2r3I/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 7 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1rKeAKsY48ZHHPL1r3nDz89ZSffYzzPMe/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 8 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1ibmD0f7wMgxZmF9KoLX7JKJJkXg1ITap/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 8 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1-rQ-qpO_otfNh5v0Wa79K31u9pByPnox/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 9 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1KOdl7vaPioCW04OV76l3xTNWZYStzDjQ/view?usp=sharing
Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 9-10 oktober 1986 2021-08-18 https://drive.google.com/file/d/1qtqPx4aL54NFHQoqlQqk6B0jyZVeTA0y/view?usp=sharing
Citera
2021-08-18, 15:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att betänka är väl även åldersskillnaden mellan AB och kollegorna.
AB betydligt äldre, född 46 och gift, medan bankomatkamraterna var födda på 60-talet.

Vad tänker du på då ?
Att de yngre var mer intresserade av att fortsätta festa än vad AB var?
Eller att AB p.g.a. sin ålder inte tyckte att han riktigt hörde ihop med resten av gänget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in