2021-08-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Värdet innan den stora boomen pga covid var 8 miljoner.
Uppgången hade börjat när Ebba och hennes kompisar fick honom att skriva på, och detta måste Theo rimligen vetat.
Kanske därför han var extra noga med att avskriva sig ansvar längst bak i kontraktet.
Under pandemin steg attraktiva fastigheter av denna typ med i genomsnitt 30%.
Då landar hela tomten, med husen restaurerade på över 10 miljoner.
Och det kostar inte 6 miljoner att rusta upp Esbjörns hus.

Marknadsvärdet var 5,2 baserat på taxervärdet. Ebba betalade 3,9.
Enligt uppgift var hennes första bud 2,5.

Knackar jag på hos en 81-åring under en pandemi och vill köpa dennes hus kan jag åtminstone lova att mitt första bud inte kommer vara mindre än halva marknadsvärdet och får jag ett nej kommer jag inte blanda in fler kompisar tills jag fått en underskrift där jag fortfarande köper under marknadsvärdet.

Jag anser att detta är ett fräckt och oschysst sätt att göra affärer.
Men det är jag

Ingenting stämmer i ditt inlägg... taxeringsvärdet var vid köpet knappt 3,5 miljoner, skulle man utgå från taxeringsvärdet så var huset isåfall värt 4,375 miljoner, alltså lång ifrån dina 5,2...

Densias värdering som är gjord iår, sätter värdet på 4,6 miljoner. Notars värdering som är gjord ett halvår innan Densias säger 4,2 miljoner Stämmer isåfall bra in på värdeökningen. Köpet har utgått från 4,2 och sedan har det gjorts avdrag för att fastigheten lämnas i bef skick, vilket inte är orimligt på något sätt...

§17 Mäklaransvar
Parterna är medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna
affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av
köpehandlingar enligt parternas önskemål.

Detta är en standardskrivning på ALLA kontrakt där mäklaren bara haft ett skrivuppdrag. Man är nog bra dum i huvudet som mäklare om man skulle ta ett mäklaransvar när man inte mäklat fastigheten...

När det gäller ett bud på 2,5 så är det inte bekräftat. Esbjörns tidigare ombud har hävdat det i en expressenartikel och Ebbas ombud har nekat till det i en annan artikel (första budet 3,8)

Sluttrollat för din del nu? eller ska du forstätta ljuga sida upp och sida ner i tråden?
2021-08-31, 23:13
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Just det. Om Esb äger ett hus då är det honom Ebba är ute efter. Det blir löjligt att pladdra om än det ena än det andra och privat göra tvärt om..
Ja det där är ju hennes signum och ständigt återkommande - rent häpnadsväckande hur hon försöker ställa sig på sidan av eller kanske rättare över. Snacka om grandet i grannens öga och bjälken i sitt eget https://sv.bibelsite.com/matthew/7-3.htm
2021-08-31, 23:15
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Normaltomten? de är knappt en fjärdedel av min. Jag betaladd 5.8 kr m2 och har eget kräftvatten i en liten bäck 4 m bred och egen damm samt gränsar till en liten sjö på
6 ha. 1 meter från.
En timme från en stad (60 km) på 120.000 invånare, samt kusten
Och 5 min från affär bensin skola mm.
I min värd är och förblir tomt och hus övervärderat där.
Det låter trevligt. Jag vet ju inte var du bor men från din egen utsaga så gissar jag på att du bor 1 timmas resväg från antingen Umeå eller Lund. I många delar av landet kan man få väldigt mycket för pengarna.
Uppsala har dubbelt så många invånare som till din närmsta större stad. Från Uppsala är det dessutom pendelavstånd till hufvudstaden.
En tomt i Lännersta (Nacka) är just nu till salu för 12 miljoner, den är på ca 2000 kvm. Det är en helt vanlig tomt, ingen sjötomt som i Esbjörns fall.
Så du ser man kan inte jämföra som du gör. Det är marknaden som styr och inte tu tal om saken, Esbjörns tomt är attraktiv och värdefull. Det tyckte väl Ebba med
2021-08-31, 23:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Mycket intressant att ta del av alla beräknade egenräkningar av Esbjörns fastighetstaxering här på fb. Vad är det riktiga? Nu menar jag, vad hade Fastigheten för taxeringsvärde hos skattemyndigheten/lantmäteriet den 20:e augusti 2020 när Ebba köpte?
https://imgur.com/a/bHs0gMy
här är utdraget från Lantmäteriet
2021-08-31, 23:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det låter trevligt. Jag vet ju inte var du bor men från din egen utsaga så gissar jag på att du bor 1 timmas resväg från antingen Umeå eller Lund. I många delar av landet kan man få väldigt mycket för pengarna.
Uppsala har dubbelt så många invånare som till din närmsta större stad. Från Uppsala är det dessutom pendelavstånd till hufvudstaden.
En tomt i Lännersta (Nacka) är just nu till salu för 12 miljoner, den är på ca 2000 kvm. Det är en helt vanlig tomt, ingen sjötomt som i Esbjörns fall.
Så du ser man kan inte jämföra som du gör. Det är marknaden som styr och inte tu tal om saken, Esbjörns tomt är attraktiv och värdefull. Det tyckte väl Ebba med
Jag bor i söder. tomten ja men inte husets värde egentligen.
2021-08-31, 23:21
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ex-maken lär ha lämnat Marielund och flyttat in till Uppsala, vilket gör Ebbas besatthet av Esbjörns ärvda sommarnöje ännu märkligare. Ett av argumenten till att hon absolut ska ha Esbjörns var ju att den låg i närheten av ex-makens bostad.
Det slumpade sig så eftersom gubben trugade och sökte upp småbarnsmamman i syfte att bli av med det fallfärdiga rucklet. Gubben lyckades. Han lockade till sig Ebba för att förmå henne att underteckna köpekontraktet. Det är vitsordat och således inget att tjafsa om. Gubben i sin fulla rätt och vid gott förstånd sålde sin fastighet till småbarnsmamman Ebba Busch.

Gubben dolde sin husaffär (oklart varför) och när härket på panget (kriminell, dömd för spritlangning och fan vet vilka andra droger) tillsammans med en för våldtäkt mot barn dömde Johann Binninge fick nys om att det arv som de kalkylerat med gått upp i rök. Då började cirkusen.
2021-08-31, 23:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Just det. Om Esb äger ett hus då är det honom Ebba är ute efter. Det blir löjligt att pladdra om än det ena än det andra och privat göra tvärt om..
Fasaden har rämnat men Ebba tycks inte kunna ta till sig det. Det spelar ingen roll hur många fina ord hon säger eller hur många läckra outfits hon visar upp. Vi ser henne för den hon egentligen är.

Lars Adaktusson inlägg i SvD verkar öppna för en ny våg av svidande kritik mot Ebba och hennes kärlekshistoria med SD:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or63lV/kd-toppens-varning-om-sd-samarbete-en-vaxande-oro
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8Q5Xzr/ebba-busch-startade-hogerns-brutalisering

Den 12-14 november 2021 är det dags för KD:s riksting. Då kommer rättegången att finnas i färskt minne hos alla ombud.
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja det där är ju hennes signum och ständigt återkommande - rent häpnadsväckande hur hon försöker ställa sig på sidan av eller kanske rättare över. Snacka om grandet i grannens öga och bjälken i sitt eget https://sv.bibelsite.com/matthew/7-3.htm
Det är som att Esbjörn bara är ett hinder hon behöver forcera för att kunna lägga vantarna på den fastighet som hon anser sig vara berättigad till. Det är verkligen häpnadsväckande hur hon säger en sak och gör något annat. Helt utan skam. Ju fler detaljer som kommer fram ju tydligare blir det att Ebba aldrig trodde att Esbjörn skulle bli någon match för henne. Hon har i varje steg förlitar sig på sitt välsmorda munläder och sin upphöjda samhällsposition. Det ska bli så intressant att se hur hon kommer att agera under rättegången. Jag tror inte att det är hennes still att överlämna makten till någon annan. Är hon verkligen så dum att hon låter det gå så långt som till en dom?!?
Senast redigerad av DoraF 2021-08-31 kl. 23:40.
2021-08-31, 23:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det slumpade sig så eftersom gubben trugade och sökte upp småbarnsmamman i syfte att bli av med det fallfärdiga rucklet. Gubben lyckades. Han lockade till sig Ebba för att förmå henne att underteckna köpekontraktet. Det är vitsordat och således inget att tjafsa om. Gubben i sin fulla rätt och vid gott förstånd sålde sin fastighet till småbarnsmamman Ebba Busch.

Gubben dolde sin husaffär (oklart varför) och när härket på panget (kriminell, dömd för spritlangning och fan vet vilka andra droger) tillsammans med en för våldtäkt mot barn dömde Johann Binninge fick nys om att det arv som de kalkylerat med gått upp i rök. Då började cirkusen.
Det var Ful-Ebba som ville köpa och inte åldringen som ville sälja. Hade inte bondfångarfittan lömskt skickat ut en av sina lierade hejdukar för att sätta fast åldringen på kroken så hade heller inte Esbjörn sålt till någon överhuvudtaget. Vilket också klart visas av att han ju inte lade ut huset till försäljning!

"Om Esbjörn verkligen inte vill
...." jo jöss...en lögnerska och hycklerska med berått mod är vad hon är

Inga juridiska krumbukter kan någonsin ta det ifrån henne bara jesusonanister som försöker sig
2021-08-31, 23:46
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
https://imgur.com/a/bHs0gMy
här är utdraget från Lantmäteriet
Tack! Vad jag kan utläsa var taxeringsvärdet vid försäljningen 3 493 000kr. Måste väll vara den summan som är aktuell, eller har jag fel? Sedan så spelar inte taxeringsvärdet någon roll, vad den är, förutom den dagen bröstarvingar ska ta upp striden sinns emellan, om någon av dem fått köpa till det värdet, eller under, då det anses som gåva! Annars är det den överenskomna försäljningspriset, som köparen ska betala!

Vid en fastighetsförsäljning har säljaren sin fulla rätt att sälja till vilket pris han vill och till vem han vill. Är man inte klar i knoppen, ska man ha en överförmyndare, eller en utställd geneneralfullmakt till någon man litar på, som kan hjälpa till med det ekonomiska. Lägger man till "försäljning av fast egendom" kan denna person också sälja och sedan förvalta pengarna!

Hur var det nu med Esbjörn och generalfullmakter? Jo, just det Monica Pernroth-Lullmaa, hade visst en sådan, bevittnad av bl.a Majkgård, hon med Odalgården och byggbolaget som brukade ärva fastigheter via testamenten.
2021-08-31, 23:48
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det var Ful-Ebba som ville köpa och inte åldringen som ville sälja. Hade inte bondfångarfittan lömskt skickat ut en av sina lierade hejdukar för att sätta fast åldringen på kroken så hade heller inte Esbjörn sålt till någon överhuvudtaget. Vilket också klart visas av att han ju inte lade ut huset till försäljning!

"Om Esbjörn verkligen inte vill
...." jo jöss...en lögnerska och hycklerska med berått mod är vad hon är

Inga juridiska krumbukter kan någonsin ta det ifrån henne bara jesusonanister som försöker sig
Nej. Det var gubben som aktivt och i gott förstånd sökte upp och erbjöd försäljning av rucklet till småbarnsmamman som var i utsatt situation. Småbarnsmamman var i princip hemlös med sina små barn så hon hade inget annat val än att godta gubbens propå.
2021-08-31, 23:48
Medlem
Tack för en intressant tråd. Många bra gräv, kanske lite överdriven smutskastning på slutet.

Jag undrar om det här radioinslaget har behandlats tidigare:
https://sverigesradio.se/ringp1?date=2021-02-04. Lyssna på Ring P1 från 4 februari, 4'22 minuter in i programmet! Mathilda Lückner från Mariedal ringer in och argumenterar och påstår att Ebba betalar "flera miljoner" mindre än vad huset är värt. I direktsändning. I riksradion. Mathilda gör också reklam i direktsändning för sitt upprop "Rör inte Esbjörn" på skrivunder.com som under sju månader samlat in nästan 150 underskrifter.

Någon som har koll på vilket samband det finns mellan Lückner, Binninge, Majkgård och Pernroth Lüllmaa? Det kan inte vara någon slump. Hon verkar dessutom raderat sin egen Facebook där hon tidigare gjorde reklam för "Rör inte Esbjörn".
2021-08-31, 23:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Tack! Vad jag kan utläsa var taxeringsvärdet vid försäljningen 3 493 000kr. Måste väll vara den summan som är aktuell, eller har jag fel? Sedan så spelar inte taxeringsvärdet någon roll, vad den är, förutom den dagen bröstarvingar ska ta upp striden sinns emellan, om någon av dem fått köpa till det värdet, eller under, då det anses som gåva! Annars är det den överenskomna försäljningspriset, som köparen ska betala!

Vid en fastighetsförsäljning har säljaren sin fulla rätt att sälja till vilket pris han vill och till vem han vill. Är man inte klar i knoppen, ska man ha en överförmyndare, eller en utställd geneneralfullmakt till någon man litar på, som kan hjälpa till med det ekonomiska. Lägger man till "försäljning av fast egendom" kan denna person också sälja och sedan förvalta pengarna!

Hur var det nu med Esbjörn och generalfullmakter? Jo, just det Monica Pernroth-Lullmaa, hade visst en sådan, bevittnad av bl.a Majkgård, hon med Odalgården och byggbolaget som brukade ärva fastigheter via testamenten.

Ja så är det men den daterades förs flera månader senare den 1e dec tror jag +- nån dag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in