2021-08-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Intressant artikel i P4 Skaraborg ikväll:

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet

Klistrar in några inlägg i tråden som skulle kunna ha koppling till detta:

Inlägg 1569:

Jag lägger upp en liten fråga till er andra.

Det vita bilen har ju varit efterlyst av Polisen via media och jag minns att jag läste en artikel samma sommar som Helena försvan. Enligt den artikeln skulle Helena ha setts tala med en man i en vit bil i en korsning i närheten till hennes hem. Polisen vill få kontakt med mannen i bilen men trots efterlysningen fick de aldrig kontakt med föraren.

Jag undrar om någon mer hört talas om den här händelsen.

Inlägg 1570:

Jo, det finns även i mina gömmor. Tror till och med att personen skulle ha cendrefärgat hår.

Inlägg 1779:

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?
Väldigt intressant 👍
Citera
2021-08-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ok.
Nej, jag menade ju GIVETVIS inte att Helena p.g.a. eventuell berusning skulle ha sig själv att skylla för vad som hände sedan.
Men alkohol påverkar oss ju, som bekant, på olika sätt, t.ex. hur vi tar beslut, så självklart är det viktigt att försöka ta reda på hur det låg till med detta. Varje detalj måste ju analyseras om man ska ha en chans att lösa denna tragiska gåta.
Jag håller.med dig. Helena var dessutom myndig och fick dricka. Ett fullt normalt beteende. Det är ju inget som ger henne skuld i en våldsmans gärning.
Jag tänker på när alla säger att hon inte skulle hoppa in i bilen med en främling osv. Det kan ingen veta. Omständigheter kan göra att de som tror sig veta skulle bli överraskade, bland annat kan alkohol spela in där. Tycker att du tänker rätt.
Citera
2021-08-31, 22:40
Medlem
Jag är inte insatt i detta fall, men är det helt uteslutet att hon är vid liv? Tänker på läkaren som kidnappade en prostituerad tjej och hade byggt en bunker, där han tänkte förvara henne?
Citera
2021-08-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag är inte insatt i detta fall, men är det helt uteslutet att hon är vid liv? Tänker på läkaren som kidnappade en prostituerad tjej och hade byggt en bunker, där han tänkte förvara henne?
Att H skulle träffat en dåtida bunkerläkare håller jag för väldigt otroligt.
Citera
2021-08-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Väldigt intressant 👍

Skulle vara intressant att höra CL:s förklaring till polisen om vad han gjorde den natten och att han tydligen ägde en ljus liten bil?
Nu vill polisen ha in fler tips enligt SR P4 Skaraborg.
Hmm, ja polis (kalla fall) är kanske inte är fel ute... ?
Citera
2021-08-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Att H skulle träffat en dåtida bunkerläkare håller jag för väldigt otroligt.

Bunkerläkaren var bara 15 år då och växte upp i Borås
Citera
2021-08-31, 22:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Inte märkligt alls.
En person som promenerar hem oavsett väg under de omständigheterna som rådde, är chansen stor att möta/bli sedd av fler än en person under promenaden. Kliva in i en bil är ETT tillfälle, där chansen är större jämförelsevis, att ingen har observerat just det ögonblicket.
(även om brovittnet stämmer eller ej)
Försöker se objektivt och inte låta personlig åsikt styra i detaljnivå.

Men faktum kvarstår: Det finns inga observationer som visar att Helena skulle ha klivit in i en bil i Mariestads absoluta centrum. Det är bara ett antagande som vissa gör, inget mer. I den jämförelsen väger brovittnet blytungt.
Citera
2021-08-31, 22:49
Medlem
Citat:

Bunkerläkaren = 15 år gammal år 1992, tydligen boende i Borås då
Citera
2021-08-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Bunkerläkaren var bara 15 år då och växte upp i Borås
Jag menar inte bunkerläkaren, utan någon annan? fritzelkällare eller någonting? Tänk Natasha Kampu*h
Kan hon vara vid liv?
Citera
2021-08-31, 22:54
Medlem
Citat:
Jag menar inte bunkerläkaren, utan någon annan? fritzelkällare eller någonting?
Kan hon vara vid liv?

Inget är omöjligt.
Men det låter otroligt att hon skulle vara vid liv efter 29 år utan ett enda livstecken.
Då var inte allt digitalt som det är idag. Nu skulle det vara omöjligt med tanke på pengar, bankomat, handla med kort, när du ska till läkaren, söka vård, gå till arbetsförmedling, ta hand om andra vanliga saker, 10 miljoner övervakningskameror osv.... etc.... etc...
Citera
2021-08-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Inget är omöjligt.
Men det låter otroligt att hon skulle vara vid liv efter 29 år utan ett enda livstecken.
Då var inte allt digitalt som det är idag. Nu skulle det vara omöjligt med tanke på pengar, bankomat, handla med kort, när du ska till läkaren, söka vård, gå till arbetsförmedling, ta hand om andra vanliga saker, 10 miljoner övervakningskameror osv.... etc.... etc...
Tänkte bara om det har anträffats någonting som antyder att hon är död? Stor blodansamling?
Teoretiskt skulle hon kunna vara vid liv, instängd sen drygt 30 år, försetts med mat och utnyttjats, typ likt bunkerläkarens plan? Han ville ha en flickvän, tänkte att tjejen skulle bo i bunkern totalt isolerad mm
Citera
2021-08-31, 22:59
Medlem
Läs rubriken på SR P4 Skaraborgs inslag.
Polisen: Misstänkt i Helenafallet kontaktade kvinnor

Då måste polisen veta att CL kontaktade kvinnor vid tillfället och dessutom går ut med det till media!

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in