2021-08-31, 00:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det enda som säkert är att Gudrun och Arne Andersson är gamla och måste få ett svar. Tiden tickar. En bekant gick förbi utanför deras hus för ett tag sedan, och framför allt Arne ser allt annat än pigg ut - han ska verkligen ha stapplat fram. Nog kunde väl polisen skicka med det som argument för en snabbare hantering och att NFC kunde ta hänsyn till det. Seriöst, allt måste göras för att de här två gamla föräldrarna ska få alla chanser till ett svar.
Vet inte riktigt hur det funkar..men hur sköts kontakten egentligen mellan polis/åklagare och närmast anhöriga till BO:t, tex under sådana här förhållanden som är nu? Får dom återberättat lite förhandsinfo som normalt inte går ut till allmänheten i hur utredningen går. Dum fråga kanske men..
Citera
2021-08-31, 00:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vet inte riktigt hur det funkar..men hur sköts kontakten egentligen mellan polis/åklagare och närmast anhöriga till BO:t, tex under sådana här förhållanden som är nu? Får dom återberättat lite förhandsinfo som normalt inte går ut till allmänheten i hur utredningen går. Dum fråga kanske men..

Att döma av uttalanden från en av systrarna verkar familjen nu senast ha fått viss information om vad som var på gång, men i övrigt verkar den officiella hållningen vara att de inget får veta. Fast jag undrar om det stämmer - vore ju sjukt grymt i så fall. Dock verkar de veta vem KM är, osäkert om de vet vilka två som GW Persson har i siktet. Personligen kan jag tycka att det vore fan inte mer än rätt om familjen skulle få hyggligt med information (särskilt som det har gått 29 år!), men ska man döma av andra anhöriga till brottsoffer som har uttalat sig genom åren, verkar polisen inte säga något till dem.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-31 kl. 00:37.
Citera
2021-08-31, 00:39
Bannlyst
Hade Helena några men från hjärntumören som hon hade när hon var 4-5 år?

Citat:
Ursprungligen postat av Lj666
Klipp från tiden då Helena försvann. Mestadels om skallgångarna och korta intervjuer med Ulrika?
http://www.tv4.se/försvunnen

Artikel från GP där Ulrika berättar om saknaden och att Helena hade en hjärntumör när hon var 4-5 år.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/helenas-syster-var-är-du-1.3906109

Kanske redan postats och säger inget om vad som hänt, mest ledsamt faktiskt..

Det kanske i så fall påverkade hennes beteende på något sätt när hon försvann. Tex att hon drabbades av förvirring och råkade ut för någon olycka, tex gick ut i vattnet och drunknade eller gick ut framför en bil och blev påkörd.

Men om vi ska hålla fast vid att hon blev mördad, så kanske hon fick kontakt med psykiskt störda människor genom någon patientförening, och någon av dem mördade henne?
Citera
2021-08-31, 01:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Kan vi alla bara bita ihop nu och helt negligera eoku:s inlägg? Snälla, tyng inte tråden med några svar till det här trollet. Jag har anmält användaren.
Citera
2021-08-31, 01:05
Bannlyst
Citat:
Kan vi alla bara bita ihop nu och helt negligera eoku:s inlägg? Snälla, tyng inte tråden med några svar till det här trollet. Jag har anmält användaren.

Förklara istället vad du tycker är orimligt med mitt förra inlägg!
För andra läsare kanske inte håller med dig om att det jag skriver är orimligt.
Citera
2021-08-31, 01:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för uppdateringen!

Intressant uttal i fråga ”om den aktuella bilen har undersökts”. Det är nästan så man tror bilen finns kvar då CL aldrig tidigare varit under luppen.

Ja det låter ju nästan så...
Det var ett väldigt svävande svar som gör att man blir lite hoppfull.
Citera
2021-08-31, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Förklara istället vad du tycker är orimligt med mitt förra inlägg!
För andra läsare kanske inte håller med dig om att det jag skriver är orimligt.

Ingen, absolut ingen på hela Flashback tycker att något du skriver är rimligt och det gäller alla dina inlägg i alla trådar du någonsin skrivit i. Du är ju helt sjuk! Är du på riktigt?

Det vore klädsamt av domstolen, att för föräldrarnas skull, skynda på i det här ärendet. De måste få ett avslut.
Citera
2021-08-31, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Ingen, absolut ingen på hela Flashback tycker att något du skriver är rimligt och det gäller alla dina inlägg i alla trådar du någonsin skrivit i. Du är ju helt sjuk! Är du på riktigt?

Det vore klädsamt av domstolen, att för föräldrarnas skull, skynda på i det här ärendet. De måste få ett avslut.

Det bästa avslut Helenas familj kan få tror jag är att det kan bevisas att Helena dog pga sjukdom, självmord eller olycka (istället för det mycket hemskare att hon har blivit mördad och kanske våldtagen mm). Så jag ser ingen anledning till att du och andra i tråden ska motverka att jag undersöker sådana scenarion.

Hur många dykningar har man gjort efter Helena i sjön Vänern, som ligger ca 500 meter ifrån där hennes tillhörigheter hittades?
Och var har man dykt?
Om hon har blivit mördad så är det en lämplig plats att gömma kroppen, bla eftersom det ligger där så nära. Och genom att tex lägga tunga stenar från skogen i hennes ryggsäck, så kan gärningsmannen göra det samma natt som han mördade henne. Han kan simma ut med henne i sjön och sen släppa henne och simma tillbaka och köra hem.

Det enda jag har hittat i tråden om dykningar i Vänern är detta:

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
I boken "Mardrömmen i Mariestad" av Lotte Dalgaard, står att läsa att polisen har haft dykare i Vänern och även likhundar. Det står ingenting om var i Vänern de sökt ellet hur länge de sökt. Troligen har även söken i sjön varit halvhjärtat precis som hela denna utredning varit.
Senast redigerad av eoku 2021-08-31 kl. 02:22.
Citera
2021-08-31, 02:49
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Att döma av uttalanden från en av systrarna verkar familjen nu senast ha fått viss information om vad som var på gång, men i övrigt verkar den officiella hållningen vara att de inget får veta. Fast jag undrar om det stämmer - vore ju sjukt grymt i så fall. Dock verkar de veta vem KM är, osäkert om de vet vilka två som GW Persson har i siktet. Personligen kan jag tycka att det vore fan inte mer än rätt om familjen skulle få hyggligt med information (särskilt som det har gått 29 år!), men ska man döma av andra anhöriga till brottsoffer som har uttalat sig genom åren, verkar polisen inte säga något till dem.

De vet vem "pilot" är. Väsentlig skillnad. Det har de svarat på i media. Däremot att de vet vem KM är får stå för dej. Bara du som påstår att K.M är "pilot".
Senast redigerad av Sockerhals 2021-08-31 kl. 02:51.
Citera
2021-08-31, 08:17
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
De vet vem "pilot" är. Väsentlig skillnad. Det har de svarat på i media. Däremot att de vet vem KM är får stå för dej. Bara du som påstår att K.M är "pilot".

Icke så, du verkar dåligt påläst. Väldigt många är definitivt inne på det spåret eftersom många uppgifter pekar åt det hållet. Däremot finns nästan inga uppgifter på att någon annan skulle vara aktuell som pilot. Det som däremot kan vara osäkert är om den man som EVENTUELLT sågs på bron är samma pilot som den på förfesten, taxin o inne på Stadt.
Citera
2021-08-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tror de flesta insatta är hyfsat ense om att det med största sannolikhet är KM som är MMPG.
Du däremot är en av ett ytterst fåtal som inte vill se en lösning på det här fallet, det är värt att påminna om! Du kommer få höra det till "dödagar" och du har enkom dig själv att skylla.
Citera
2021-08-31, 08:49
Medlem
Citat:
Det finns en märklig tendens i tråden att hävda att bara för att det inte finns några (kända) personer som ska ha sett Helena gå över Marieholmsbron, måste hon per automatik ha klivit in i en bil. Varför måste det vara så? Som jag nyss beskrev: Av en ren tillfällighet kan Helena ha gått över bron med KM utan att bli sedd (förutom av brovittnet). Det är inte alls osannolikt. Men visst kan bilar ha kört förbi "paret", men utan att reagera i största allmänhet eller utan att reagera på exakt vilka det var i synnerhet. Dessutom betvivlar jag inte en sekund på att det kan ha funnits de som såg paret, men som aldrig hörde av sig. Folk som skulle ha kunnat se kanske inte ens tänkte på om det var två tjejer eller två killar som de såg. Eller en ensam person. Om de nu reagerade överhuvudtaget, som sagt ...

Och om man resonerar som så att bara för att det inte ska finnas några personer som ska ha sett Helena gå över Marieholmsbron, vilka personer finns det som ska ha sett henne hoppa in i en bil, då? Det är ju lika öde på den fronten. Samma resonemang måste ju gälla även på det hållet: Varför såg ingen detta, om det nu var så befolkat i hela innerstan? Vi "gamlingar" i tråden vet ju att det finns vittnesmål som säger att Helena sågs svänga vänster runt hörnet på Knallen-huset och ner mot Kungsgatan. Så nog kan vi utesluta att Helena hoppade in i en bil redan vid torget. Och igen då: Om hon hade hoppat in i en bil vid torget, skulle ju någon ha sett det. Finns det något känt vittne som ska ha sett Helena hoppa in i en bil vid torget och i så fall vem? Det har väl lite löst påståtts att så skulle ha kunnat vara fallet - om man nu inte blandar ihop allt med EA. Men vem, i så fall? Finns det en säker bekräftelse på det? Det gör ju inte det. Det är bara ett antagande. Då är ju brovittnet blytungt i jämförelse.

Men om Helena skulle ha klivit in i en bil någonstans efter Marieholmsbron, är ju det en helt annan sak. Eller om en bil skulle ha råkat "korsa" Helenas och KM:s väg när de gick mot Helenas hem.

Inte märkligt alls.
En person som promenerar hem oavsett väg under de omständigheterna som rådde, är chansen stor att möta/bli sedd av fler än en person under promenaden. Kliva in i en bil är ETT tillfälle, där chansen är större jämförelsevis, att ingen har observerat just det ögonblicket.
(även om brovittnet stämmer eller ej)
Försöker se objektivt och inte låta personlig åsikt styra i detaljnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in