2021-08-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
«Et kjøretøy, sannsynligvis en bil, ble fanget inn av et overvåkingskamera på den andre siden av Langvannet mens den kjørte opp en gangvei frem til Hagens bolig i det aktuelle tidsrommet da Anne-Elisabeth Hagen forsvant.»
«Tom Hagen hadde mest sannsynlig reist hjemmefra til jobb like før. Han sier han var på jobb på det tidspunktet. Politiet har ikke lagt frem noe som er egnet til å svekke 71-åringens alibi.
Men han er fortsatt siktet for å ha drept henne eller medvirket til det
https://www.aftenposten.no/norge/i/0K8yBE/tom-hagen-risikerer-aa-leve-som-drapssiktet-i-lang-tid
For meg ser det ut som at TH kunne rukket å kjøre opp den andre bilen.
Forgiftning, ja, eller: at det ikke var ham som kjørte bilen til jobben. For eks.
Et problem ligger i at tlf ble lagt på bordet etter turen ned trappen, som ble påpekt av en bruker. Det store spørsmålet er om den er lagt der av GM, eller om hun mistet den, og fortumlet la den på bordet.
Så er spørsmålet om det i det hele tatt er fysisk mulig at TH kunne ha befunnet seg i boligen da. De har snakket om huller i tidslinjen til TH…. Dørgende stillhet rundt det.
Hvis politiet ikke har kontroll på TEHs bevegelser i det tidsrommet, blir jeg overrasket.

Det at TH ringte hjem allerede litt over kl 10 taler for giftdrap. Det skulle sjekkes om hun var satt ut eller død av giften. Han forklarte at han ringte for å planlegge detaljer rundt hytteturen. En strek i regningen var at AEH i mellomtiden hadde sendt SMS til datter om at turen var avlyst/utsatt.

Senere oppringninger var for å spille "bekymret ektemann".

Bakhonet var lagt inntil døren av ham selv, da han dro. Dermed kunne han se at ingen hadde kommet eller gått gjennom døren, da han tilbake. Hvorfor skulle kidnappere legge igjen dette? Selv trodde han at AEH hadde fått hjerteinfarkt når han så bakhonet (!)

Han valgte å fortelle om dette, fordi vitner kan ha sett det ligge der. Det lå der i flere timer.

En teori.
Citera
2021-08-31, 22:30
Medlem
Jag ser av tidslinjen att AEH ska ha pratat med löneansvarig i Futurum, MB, i 11 minuter från 08:45 till 08:56. Är detta enda skälet varför polisen tror att hon levde då? Sms 09:10 till dottern HHB1 kunde ju ha skickats av någon annan, och samtalet med sonen TEH 09:14 bevisar ju inget om han är inblandad.

Jag måste säga att jag finner det mer sannolikt att hon dog i ett gräl efter att makarna kom hem från teatern kvällan innan. TH och barnen kan ha begagnat natten för att lösa detta, arrangera kidnappningen som en avledningsmanöver och skjutsa bort liket. Är det inte gynnsammare att göra detta om natten än om dagen?

Att MB ringer AEH den morgonen kl 08:45 för att prata om lön verkar skumt. Det är väl sånt man går och pratar med de anställda om på jobbet, eller hur? Jag misstänker att detta arrangerades bara för att liksom bevisa att AEH ännu levde då, vilket hon knappast gjorde. Samma med livstecknen kl 09:10 och 09:14. Eftersom TH lämnade hemmet 09:02 är dessa viktiga för att ge honom alibi. Varför behövdes MB-samtalet? För att någon utom familjen skulle kunna vittna? Men varför ringde hon inte t.ex. kl 09:30? Var det en poäng att TH fortfarande skulle vara hemma när hon ringde? Var syftet egentligen att fråga varför TH inte kom på jobb när han brukade? (han var försenad den morgonen). Fast då hade ju MB ringt THs mobiltelefon, inte AEHs. MB ringde väl inte fasttelefonen i S4?

Det är något här jag inte riktigt fattar. Skulle polisen tro att syftet var att fråga efter TH, medan det verkliga syftet var att "bevisa" att AEH var vid liv?

Varför tror polisen att AEH kvävdes vid 10-tiden om förmiddagen? För att de litar på telefonsamtalen? Det gör inte jag. Jag undrar verkligen på när hon dog. Det är ju inte ens säkert att hon levde kvällen innan. Ingen såg henne på stan tillsammans med maken och de två vännerna. Ingen övervakningskamera fångade henne. Inte i restaurangen och inte i teatern, ej heller på gatan. Skumt.

Om planen var att någon annan skulle mörda AEH om förmiddagen 31.10 förstår jag inte varför TH lämnade hemmet så sent. Det tyder på att han var uppe hela natten och ordnade. Tillsammans med en son och en dotter. Han kan ha sagt åt dem att AEH dog i en olycka, att han drämde till henne men inte hade uppsåt att döda. Det kan förvisso vara sant också.
Citera
2021-08-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntoineAnne
Jag har bläddrat genom en del av tråden för att sätta mig in i saken. Några personer omtalas endast vid sina initialer:

MB lønningsansvarlig Futurum
HHB1 dotter
TEH son
RU kryptomannen?
EJB son
VE ?

Är deras namn hemliga eller kan ni skriva ut vad de heter? Om inte, kan ni beskriva deras roller i härvan? Berätta något om dem?

Skriv så att du kommer upp i 50 inlägg så att man kan skicka PM till dig.
Citera
2021-08-31, 22:59
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Kamera som filmet dette ble aktivert av aktivitet rett i forkant av det, og filmet altså kun sporadisk.

ok, så man kan egentlig ikke si så mye sikkert utenom det man ser (?) Bilen kan ha kjørt tilbake uten at det ble filmet
Citera
2021-08-31, 23:03
Medlem
Citat:
Jag har bläddrat genom en del av tråden för att sätta mig in i saken. Några personer omtalas endast vid sina initialer:

MB lønningsansvarlig Futurum
HHB1 dotter
TEH son
RU kryptomannen?
EJB son
VE ?

Är deras namn hemliga eller kan ni skriva ut vad de heter? Om inte, kan ni beskriva deras roller i härvan? Berätta något om dem?
Deres navn er hemmelig. Du får sende DM om navn.

EJB er ex son in law. Ikke involvert i saken tror jeg.
VE er nephew. V*gard *bb*stad * E
RU er kryptomannen. Robin Ut*ng*n * E

: )
Senast redigerad av StonesThrow81 2021-08-31 kl. 23:12.
Citera
2021-08-31, 23:06
Medlem
Citat:
Jag ser av tidslinjen att AEH ska ha pratat med löneansvarig i Futurum, MB, i 11 minuter från 08:45 till 08:56. Är detta enda skälet varför polisen tror att hon levde då? Sms 09:10 till dottern HHB1 kunde ju ha skickats av någon annan, och samtalet med sonen TEH 09:14 bevisar ju inget om han är inblandad.

Jag måste säga att jag finner det mer sannolikt att hon dog i ett gräl efter att makarna kom hem från teatern kvällan innan. TH och barnen kan ha begagnat natten för att lösa detta, arrangera kidnappningen som en avledningsmanöver och skjutsa bort liket. Är det inte gynnsammare att göra detta om natten än om dagen?

Att MB ringer AEH den morgonen kl 08:45 för att prata om lön verkar skumt. Det är väl sånt man går och pratar med de anställda om på jobbet, eller hur? Jag misstänker att detta arrangerades bara för att liksom bevisa att AEH ännu levde då, vilket hon knappast gjorde. Samma med livstecknen kl 09:10 och 09:14. Eftersom TH lämnade hemmet 09:02 är dessa viktiga för att ge honom alibi. Varför behövdes MB-samtalet? För att någon utom familjen skulle kunna vittna? Men varför ringde hon inte t.ex. kl 09:30? Var det en poäng att TH fortfarande skulle vara hemma när hon ringde? Var syftet egentligen att fråga varför TH inte kom på jobb när han brukade? (han var försenad den morgonen). Fast då hade ju MB ringt THs mobiltelefon, inte AEHs. MB ringde väl inte fasttelefonen i S4?

Det är något här jag inte riktigt fattar. Skulle polisen tro att syftet var att fråga efter TH, medan det verkliga syftet var att "bevisa" att AEH var vid liv?

Varför tror polisen att AEH kvävdes vid 10-tiden om förmiddagen? För att de litar på telefonsamtalen? Det gör inte jag. Jag undrar verkligen på när hon dog. Det är ju inte ens säkert att hon levde kvällen innan. Ingen såg henne på stan tillsammans med maken och de två vännerna. Ingen övervakningskamera fångade henne. Inte i restaurangen och inte i teatern, ej heller på gatan. Skumt.

Om planen var att någon annan skulle mörda AEH om förmiddagen 31.10 förstår jag inte varför TH lämnade hemmet så sent. Det tyder på att han var uppe hela natten och ordnade. Tillsammans med en son och en dotter. Han kan ha sagt åt dem att AEH dog i en olycka, att han drämde till henne men inte hade uppsåt att döda. Det kan förvisso vara sant också.

1. Taxi sjåføren bekrefter at hu var på teater. Taxien kjørde hr och fru hagen hem från Oslo Sentrum litte før kl 23.

2. Tyder inte på spntatnt drap denne natten. Det er funnet spor av planlegging flere månader førut. (Opprettelse av kryptolonto)
Citera
2021-08-31, 23:06
Medlem
Citat:

Varför tror polisen att AEH kvävdes vid 10-tiden om förmiddagen? .
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse
Citera
2021-08-31, 23:08
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke noen av døtrene er involvert, men u never know. Sønnen er veldig fishy.

Du har mange gode teorier. Jeg vet ikke svaret - men gode spekulasjoner.
Citera
2021-08-31, 23:09
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg kan ikke se at du tar feil i det første. Men jeg er mildest talt ingen ekspert. Ang siste bil: Har ikke fått med meg at den kjørte fra huset da. En teori kan være at det er den AE ble fraktet bort i.

Slik jeg har tolket / forstått dette tidligere, så var det en bil (har antatt at det var GM evt medhjelpere) som kjørte/rygget opp til huset og så kjørte igjen (f.eks. når de fant ut TH fremdeles ikke hadde dratt på jobb), og kom igjen en time senere, da for å bli (og evt ta med seg AEH)
men ser at det kan være en rekke andre forklaringer også
Citera
2021-08-31, 23:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Jeg ser at jeg trolig har misforstått observasjonen av lys / bil 7:56 og 8:56. jeg har trodd det var en bil som rygget (eller kjørte) fra hovedveien til huset 7:56, for så å kjøre samme vei tilbake rett etterpå. Deretter kom den igjen kl 8:56 og ble.

er tolkingen nå at lyset startet ved huset 7:56 og kjørte / rygget mot hovedveien, og kom tilbake 8:56 (fra hovedvei til hus), hvorpå det ikke ble observert lys tilbake mot hovedveien igjen senere?

Mener det var omvendt, at den første bilen bevegde seg vekk fra huset i retning hovedveien, mens
den andre bilen ble antatt å ha rygget opp mot huset fra hovedveien.
Citera
2021-08-31, 23:36
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Mener det var omvendt, at den første bilen bevegde seg vekk fra huset i retning hovedveien, mens
den andre bilen ble antatt å ha rygget opp mot huset fra hovedveien.

jepp, det er slik jeg tolker det nå, at det er det som viser på filmen
Citera
2021-08-31, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Skriv så att du kommer upp i 50 inlägg så att man kan skicka PM till dig.

OK.

Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Deres navn er hemmelig. Du får sende DM om navn.

EJB er ex son in law. Ikke involvert i saken tror jeg.
VE er nephew. V*gard *bb*stad * E
RU er kryptomannen. Robin Ut*ng*n * E

: )

Tack så mycket

Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
1. Taxi sjåføren bekrefter at hu var på teater. Taxien kjørde hr och fru hagen hem från Oslo Sentrum litte før kl 23.

2. Tyder inte på spntatnt drap denne natten. Det er funnet spor av planlegging flere månader førut. (Opprettelse av kryptolonto)

Jag förstår. Så taxin är sista säkra vittnesobservation av AEH?

Citat:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse

Det där övertygar mig inte riktigt. Varför kan de inte fastställa tidpunkten? Mellan 09:16 och 10:07? Men det kan ju bero på vad som helst? Om dottern ringde TEH 09:14 med AEHs mobil och pratade tills 09:16 kan hon ha tappat mobilen i golvet efteråt?

Citat:
Jeg tror ikke noen av døtrene er involvert, men u never know. Sønnen er veldig fishy.

Du har mange gode teorier. Jeg vet ikke svaret - men gode spekulasjoner.

Ingen tycks veta. Men alla barnen försvarar ju sin far med kraft! Redan det är ju en sorts inblandning, ty en opartisk person måste ju tvivla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in