Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Ja naturlig immunitet är bäst, men det ger också en massa dödsfall. Titta på Ungern exempelvis, dubbelt så många döda som vi har med samma befolkningsmängd, men ganska lugnt nu. De använder både Eu-godkända vacciner samt Sputnik och kinesvaccinerna.
Eller så kan man använda dödsfallen i Sverige i april, maj och december 2020 som ett exempel på att, bara, naturlig immunitet är ett för högt pris i antalet döda, mänskligt lidande och belastning på sjukvården, nu när vi har enkel tillgång till gratis vaccin till alla som är 16 år eller äldre.
Eftersom infektion, även av den ursprungliga SARS-COV2 ger gott skydd emot en massa senare varianter är jag förstås glad för egen del. Men jag är ännu gladare över att jag, dessutom, fått möjlighet att få två vaccindoser
Dessutom skyddar inte naturlig infektion, heller, helt emot återinfektion, även om skyddet är bättre än hos vaccinerna. Det finns exempel, bara i denna tråd, på att tidigare sjuka i Covid-19 fått infektionen igen, i något nämnt fall med värre symptom än vid den första infektionen.
Lösningen är alltså att vaccinera så många som möjligt, samtidigt som naturlig infektion hos de som envisas att inte vaccinera sig, och därmed gå miste om en sann superimmunitet för sin egen och samhället skull, bidrar till immuniteten i samhället. Men en del av dessa människor kommer också att bli svårt sjuka i Covid-19, i betydligt högre grad än vaccinerade och riskera död, lidande och belastning på sjukvården.
Så om du är ovaccinerad och inte har haft covid-19, samt inte är överkänslig emot vaccin, vaccinera dig bums!
Om du är ovaccinerad men har haft en tidigare SARS-COV2 infektion, vaccinera dig, ändå, för att få en sann superimmunitet. Detta gäller, speciellt om du är 40 år eller äldre, men även de som är yngre än så. Ett super-duper skydd emot svår sjukdom sitter aldrig fel!