2021-08-30, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag hävdar ändå att vi hade en för hög dödlighet under 3 månader 2020. I år har vi dock inte det, tack vare vaccinet och trots Delta-varianten. Att dödligheten 2009, någon månad, ev. var lite högre än april ändrar inte på ,det faktumet.

Jo. För vi hade Ingen Media då som tröck upp alla dödsfall i ansiktet på oss varje dag varje morgon varje kväll. Vi hade inget nedstängt samhälle. Vi hade en ovanligt elak influensa, och så var det med det.
Citera
2021-08-30, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Jo. För vi hade Ingen Media då som tröck upp alla dödsfall i ansiktet på oss varje dag varje morgon varje kväll. Vi hade inget nedstängt samhälle. Vi hade en ovanligt elak influensa, och så var det med det.

Lol "Nedstängt samhälle",Flytta till valfritt land, med undantag av Danmark efter den 15:de september, och se om du hittar något bättre än Sverige! Fast danskarna hade väl corona-pass ett tag för att uppnå sin höga vaccinationstäckning.
Citera
2021-08-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Här kan du kolla. Bra sammanställning som kan sorteras på total andel/första dos/fullvaxxad.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Sverige bör i veckan gå om Israel avseende första dos. Vi har lite kvar att göra på andra dosen, men vi går ju inte ens ner i åldrarna än. Israel har för många ultraortodoxa för att klara ut en riktigt hög vaccinationsgrad. Har sagt det länge, men Norden är den plats där täckningen kommer vara högst.
I Sverige har vi dessutom väldigt hög immunitet genom infektion, så vi ligger faktiskt bättre till än Israel.

Om det räcker kan bara tiden utvisa

Norden kommer att nå högt. Det handlar ju om IQ och att man känner samhörighet/vill skydda varandra. Men jag tror att det finns en del länder som kommer nå ännu högre vaccintäckning till slut, t.ex Sydkorea (högre IQ, mer homogent).

Men oavsett vilket så kommer vi nog ändå kunna vara stolta över svensken vilket ju tillhör ovanligheterna nu för tiden.
Citera
2021-08-31, 00:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor

Varsågod.

Här är inslaget.

Säg vilken tid de säger att det är "närmast 100% mena".

Vid 1:54 så pratas det om en överrepresentation av utlandsfödda.

Ja - antingen ljuger du eller så förstår du inte vad "överrepresentation" betyder.

Vid 5:47 efterlyser Kai Knudsen riktade åtgärder mot så kallade särskilt utsatta områden. Särskilt utsatta områden innebär områden med en mycket stor andel utlänningar. Vid 6:10 säger Kai Knudsen att nästan alla IVA-patienter med Covid kommer från dessa "utsatta områden".
Citera
2021-08-31, 00:26
Medlem
Fråga, kanske fel tråd men jag chansar. Hur vet länder som har tvång på karantän att man faktiskt sitter i karantän när man anländer till landet?
Citera
2021-08-31, 00:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Fråga, kanske fel tråd men jag chansar. Hur vet länder som har tvång på karantän att man faktiskt sitter i karantän när man anländer till landet?

Du får avnjuta din tid i landet med att sitta inlåst på ett hotel.
Citera
2021-08-31, 01:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack, lättläst statistik. Men en smula missvisande då vissa länder kanske bara vaccinerar 18+, andra 16+, vissa 12+ och Israel som planerar vaccinera 5+ plus bosterdos.

Ja, men den visar totalt vaccinerade för befolkningen, så siffrorna är ju helt jämförbara avs immunitet..
Citera
2021-08-31, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Vad är medelåldern på de som dör i covid nu?
1-2 år högre än för de som dör utan c19.
Citera
2021-08-31, 05:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
De bör ju först se till att fler vaccinerar sig!

De har ju bara nått upp till 60% fullvaccinerade och 65% som fått en dos.

Detta gör ju att de halkat ner rejält mot i våras då de var det land som kommit längst.
Precis, de ropade hej för tidigt. Troligen en del där som inte tycker sig behöva vaccin när andra tagit det.

Se på Danmark och de har hög vaccinationsgrad.
Visst de har en del som blir smittade men väldigt få numera avlider.
Vi kunde varit där också men danskarna verkar smartare som lyckats få fler vaccinerade.

Edit:
Men vi har också en del smittade och ändå väldigt få som numera avlider.
Dags att öppna upp så får vi iväg en del till att ta vaccinet.
Senast redigerad av Sunimod 2021-08-31 kl. 05:47.
Citera
2021-08-31, 05:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Vad är medelåldern på de som dör i covid nu?
Varje vecka på torsdagarna släpper FoHM en ny veckorapport. Där de har med medelåldern för hela pandemin och för ca senaste månaden.
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 71 år för vecka 28–31.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Gamla veckorapporter kan man också läsa. Jag tror det var 20 maj de började även ha med medelålder för senaste tiden. Då och fram tills nu har medelåldern på de avlidna varit mellan 71-75 år. Jag tror att medelåldern var lägre förra sommaren också, men den sjunk även ordentligt under tredje vågen.

De har också medelålder för inlagda på IVA.

Covidstatistik har även bra info om åldrar på avlidna men också smittade och inlagda på IVA.
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall-incidens

Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
1-2 år högre än för de som dör utan c19.

Okunskapen är stor märker jag. Medellivslängden 2019 är 1 år högre en medelåldern på avlidna i covid under hela pandemin och ca 10 år högre en den medelålder på avlidna vi haft de senaste 4 månaderna.
Medellivslängden i befolkningen var 83,1 år 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/medellivslangd/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-31 kl. 06:33.
Citera
2021-08-31, 07:18
Medlem
santos_devilles avatar
Nu vill mitt företag att vi ska återgå till kontorsarbete i mitten av september. Alla ska ha munskydd eftersom man inte tänker fråga om man är vaccinerad eller ej. Har man småbarn hemma får man fortsätta jobba hemma tills barnet börjar på förskola.

Exet ska tillbaka till kontoret 1 oktober. Ett större svenskt företag som haft ”stängt” sedan i mars förra året.

Bruden jag träffar jobbar på ett större utländskt företag som också kommer öppna upp för kontorsarbete.

Nu ska vi snart se att smittan sprider sig igen

Jag ska göra bruden med barn så man slipper åka in.

Pappa var jag ett misstag?
Nej nej älskling, du var 100% planerad så att pappa och mamma skulle slippa sitta i kontorslandskap och ruttna bort. Du är en Corona-baby
Senast redigerad av santos_deville 2021-08-31 kl. 07:20.
Citera
2021-08-31, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu vill mitt företag att vi ska återgå till kontorsarbete i mitten av september. Alla ska ha munskydd eftersom man inte tänker fråga om man är vaccinerad eller ej. Har man småbarn hemma får man fortsätta jobba hemma tills barnet börjar på förskola.

Exet ska tillbaka till kontoret 1 oktober. Ett större svenskt företag som haft ”stängt” sedan i mars förra året.

Bruden jag träffar jobbar på ett större utländskt företag som också kommer öppna upp för kontorsarbete.

Nu ska vi snart se att smittan sprider sig igen

Jag ska göra bruden med barn så man slipper åka in.

Pappa var jag ett misstag?
Nej nej älskling, du var 100% planerad så att pappa och mamma skulle slippa sitta i kontorslandskap och ruttna bort. Du är en Corona-baby

Varför denna hets om munskydd som om det ens vore en rimlig åtgärd?
Det är idiotiskt, vill ett företag hindra smitta så finns det snabbtester.
Sitta med en tunn jävla tygbit där viruspartiklar ändå sipprar igenom, för att under rast och lunchtid ändå ta av sig den och prata med folk som vanligt.

Pratar ni ens när ni jobbar eller sitter ni vid skärmar?
Så när ni är tysta på ert kontor ska ni sitta med munskydd, och när ni pratar och umgås på raster tas de av. Sånt man kan förvänta sig av pseudovetenskap, har sett idiotin med egna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in