2021-08-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan ju vara så enkelt som att de har mörk hy och inte äter d-vitaminberikade produkter likt gemene svensk och därför lider av d-vitaminbrist?

Sannolikt. Kanske i kombination med att de inte har tidigare immunitet mot andra coronavirus. Jag kan tänka mig att coronavirus inte frodas där de kommer ifrån.
Citera
2021-08-31, 08:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Sannolikt. Kanske i kombination med att de inte har tidigare immunitet mot andra coronavirus. Jag kan tänka mig att coronavirus inte frodas där de kommer ifrån.

Det är möjligt men de hade ju Sars-Mers där nere.
Citera
2021-08-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ja naturlig immunitet är bäst, men det ger också en massa dödsfall. Titta på Ungern exempelvis, dubbelt så många döda som vi har med samma befolkningsmängd, men ganska lugnt nu. De använder både Eu-godkända vacciner samt Sputnik och kinesvaccinerna.

Vi har guldläge nu, men fönstret krymper. De bräckligaste är vaccinerade så släpper vi alla restriktioner nu så viruset får spridas fritt samtidigt som de i riskgrupp har vaccinskydd, så har vi flockimmunitet till våren med minimal mängd dödsfall. Men väntar vi några månader till så har vaccinens effektivitet avtagit och då får vi problem igen.
Citera
2021-08-31, 08:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vi har guldläge nu, men fönstret krymper. De bräckligaste är vaccinerade så släpper vi alla restriktioner nu så viruset får spridas fritt samtidigt som de i riskgrupp har vaccinskydd, så har vi flockimmunitet till våren med minimal mängd dödsfall. Men väntar vi några månader till så har vaccinens effektivitet avtagit och då får vi problem igen.

Ja så är det, men alla antivaxxare och mena ligger risigt till, kanske smällar man får ta? Tror danskarna resonerar så.
Citera
2021-08-31, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vid 5:47 efterlyser Kai Knudsen riktade åtgärder mot så kallade särskilt utsatta områden. Särskilt utsatta områden innebär områden med en mycket stor andel utlänningar. Vid 6:10 säger Kai Knudsen att nästan alla IVA-patienter med Covid kommer från dessa "utsatta områden".

Det hela börjar påminna om diskussionen förra året när massa personer minsann hade uppgifter om att det bara var överviktiga utlänningar som dog och låg på IVA.

Det finns data från Socialstyrelsen som sträcker sig fram till nuläget.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Citat:
En högre andel personer med utländsk bakgrund vårdades på intensivvårdsavdelning, IVA, under pandemins första våg än under de senare perioderna. Under den första vågen hade nästan 45 procent av de intensivvårdade patienterna utländsk bakgrund och nästan 50 procent svensk bakgrund. Andelen med utländsk bakgrund har sjunkit till 36 procent under pandemins tredje våg och ökat till 61 procent för andelen med svensk bakgrund.

Tredje vågen är våren 2021 och framåt.

Att gruppen med utländsk bakgrund skulle hoppa upp från 36% till närmare 100% ser jag som omöjligt.

Det kan ju också skilja sig mellan olika sjukhus.

Kai som uttalar sig i inslaget jobbar på Sahlgrenska och de har för närvarande 5 personer på IVA och just Sahlgrenska kanske har upptagningsområde i de mest utsatta områdena i Göteborg så vid vissa tillfällen så kanske det upplevs som att personer med utländsk bakgrund är i absolut majoritet.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-31 kl. 08:56.
Citera
2021-08-31, 09:01
Medlem
Ny variant upptäckt vad vet vi om den sydafrikanska varianten hjälper vaccinet?
Citera
2021-08-31, 09:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja naturlig immunitet är bäst, men det ger också en massa dödsfall. Titta på Ungern exempelvis, dubbelt så många döda som vi har med samma befolkningsmängd, men ganska lugnt nu. De använder både Eu-godkända vacciner samt Sputnik och kinesvaccinerna.

Eller så kan man använda dödsfallen i Sverige i april, maj och december 2020 som ett exempel på att, bara, naturlig immunitet är ett för högt pris i antalet döda, mänskligt lidande och belastning på sjukvården, nu när vi har enkel tillgång till gratis vaccin till alla som är 16 år eller äldre.

Eftersom infektion, även av den ursprungliga SARS-COV2 ger gott skydd emot en massa senare varianter är jag förstås glad för egen del. Men jag är ännu gladare över att jag, dessutom, fått möjlighet att få två vaccindoser

Dessutom skyddar inte naturlig infektion, heller, helt emot återinfektion, även om skyddet är bättre än hos vaccinerna. Det finns exempel, bara i denna tråd, på att tidigare sjuka i Covid-19 fått infektionen igen, i något nämnt fall med värre symptom än vid den första infektionen.

Lösningen är alltså att vaccinera så många som möjligt, samtidigt som naturlig infektion hos de som envisas att inte vaccinera sig, och därmed gå miste om en sann superimmunitet för sin egen och samhället skull, bidrar till immuniteten i samhället. Men en del av dessa människor kommer också att bli svårt sjuka i Covid-19, i betydligt högre grad än vaccinerade och riskera död, lidande och belastning på sjukvården.

Så om du är ovaccinerad och inte har haft covid-19, samt inte är överkänslig emot vaccin, vaccinera dig bums!

Om du är ovaccinerad men har haft en tidigare SARS-COV2 infektion, vaccinera dig, ändå, för att få en sann superimmunitet. Detta gäller, speciellt om du är 40 år eller äldre, men även de som är yngre än så. Ett super-duper skydd emot svår sjukdom sitter aldrig fel!
Citera
2021-08-31, 09:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Om vaccinens effekt skulle börja avta, så kan det, lätt och snabbt åtgärdas med en bosterdos. Vi har gott om vaccin nu och framöver. Regionerna har kapacitet att vaccinera närmare 1 miljon i veckan.

Att öppna upp helt nu skulle ha ett för högt pris vad gäller dödsfall, mänskligt lidande och belastning på sjukvården. Men om, helst, bara några månader, när 95 procent av 40 plusarna och 90 procent av de som är yngre än så blivit fullvaccinerade, så är det dags att öppna upp, helt.

Vill du skynda på den processen - Gå och vaccinera dig!
Citera
2021-08-31, 09:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Eller så kan man använda dödsfallen i Sverige i april, maj och december 2020 som ett exempel på att, bara, naturlig immunitet är ett för högt pris i antalet döda, mänskligt lidande och belastning på sjukvården, nu när vi har enkel tillgång till gratis vaccin till alla som är 16 år eller äldre.

Eftersom infektion, även av den ursprungliga SARS-COV2 ger gott skydd emot en massa senare varianter är jag förstås glad för egen del. Men jag är ännu gladare över att jag, dessutom, fått möjlighet att få två vaccindoser

Dessutom skyddar inte naturlig infektion, heller, helt emot återinfektion, även om skyddet är bättre än hos vaccinerna. Det finns exempel, bara i denna tråd, på att tidigare sjuka i Covid-19 fått infektionen igen, i något nämnt fall med värre symptom än vid den första infektionen.

Lösningen är alltså att vaccinera så många som möjligt, samtidigt som naturlig infektion hos de som envisas att inte vaccinera sig, och därmed gå miste om en sann superimmunitet för sin egen och samhället skull, bidrar till immuniteten i samhället. Men en del av dessa människor kommer också att bli svårt sjuka i Covid-19, i betydligt högre grad än vaccinerade och riskera död, lidande och belastning på sjukvården.

Så om du är ovaccinerad och inte har haft covid-19, samt inte är överkänslig emot vaccin, vaccinera dig bums!

Om du är ovaccinerad men har haft en tidigare SARS-COV2 infektion, vaccinera dig, ändå, för att få en sann superimmunitet. Detta gäller, speciellt om du är 40 år eller äldre, men även de som är yngre än så. Ett super-duper skydd emot svår sjukdom sitter aldrig fel!

Ja så kan man också se det. Jag är själv vaccinerad då jag inte tror på hokus pokus mumbo jumbo konspirationsteorier. Det är bättre att möta smittan vaccinerad än ovaccinerad, speciellt när vi vet vad smittan kan ställa till med. Närmare 80K har fått sjukhusvård i Sverige, jag är inte intresserad av att tillhöra den skaran och det är dessutom gratis att få sin spruta.
Citera
2021-08-31, 09:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja så kan man också se det. Jag är själv vaccinerad då jag inte tror på hokus pokus mumbo jumbo konspirationsteorier. Det är bättre att möta smittan vaccinerad än ovaccinerad, speciellt när vi vet vad smittan kan ställa till med. Närmare 80K har fått sjukhusvård i Sverige, jag är inte intresserad av att tillhöra den skaran och det är dessutom gratis att få sin spruta.

Jag hoppas att du förstod att jag är väldigt mycket för vaccinering, oavsett om man haft covid-19 tidigare, eller ej!

Om du inte gjorde det, läs inlägget du citerar, igen!
Citera
2021-08-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varje vecka på torsdagarna släpper FoHM en ny veckorapport. Där de har med medelåldern för hela pandemin och för ca senaste månaden.
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 71 år för vecka 28–31.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Gamla veckorapporter kan man också läsa. Jag tror det var 20 maj de började även ha med medelålder för senaste tiden. Då och fram tills nu har medelåldern på de avlidna varit mellan 71-75 år. Jag tror att medelåldern var lägre förra sommaren också, men den sjunk även ordentligt under tredje vågen.

De har också medelålder för inlagda på IVA.

Covidstatistik har även bra info om åldrar på avlidna men också smittade och inlagda på IVA.
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall-incidens

Okunskapen är stor märker jag. Medellivslängden 2019 är 1 år högre en medelåldern på avlidna i covid under hela pandemin och ca 10 år högre en den medelålder på avlidna vi haft de senaste 4 månaderna.
Medellivslängden i befolkningen var 83,1 år 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/medellivslangd/

Intressant det där med att de som dör i coronan har lägre medelåldern än dödsmedelåldern i Sverige. Det innebär ju att många äldre klarar sig relativt väl från coronan medan en hel del (iaf de som dör) tillhör de lite "yngre äldre" om man nu kan uttryckka sig så.
Citera
2021-08-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Sann superimmunitet och super-duper-skydd, är det något du har hittat på själv? Eller var kommer det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in