2021-08-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Undrar om någon kan svara på ifall vi kommer få fler restriktioner i sverige eller kommer man göra samma sak som danmark och ta bort de? Hur kommer det se ut i sverige under följande månaderna?

sep,okt,nov och dec?

Är det en bra ide att göra som danmark? eller kommer de att ångra sig?

Har vi delta viruset i sverige?

Var kan man se statistik över antalet nya covidfall etc.

Tacksam för alla svar.

Det mesta pekar på att Sverige avvaktar med att ta bort de få restriktioner som finns. Vi har ju färre restriktioner än de flesta andra länder. Jag tror att man vill att alla som fått dos1 ska ha fått dos2 och det tar ju ett par veckor till.

Ungdomarna som tar vaccin nu är mest för att få ner spridningen.

Sedan tror jag att man börjar med dos3 under november för de äldre och riskgrupperna.

Först därefter försvinner alla restriktionerna om inget oväntat händer och det bör ju då bli lagom till julen.

Sedan i januari blir det obligatoriskt att jobba på kontor igen.
Citera
2021-08-30, 21:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, UK verkar ju ha en hög vaccinationstäckning, men de vaccinerar ju barn också. De behöver verkligen ner i smittspridning. Den motsvarar väl, minst, tre gånger den svenska, om man tar hänsyn till befolkningstorleken.

Ungefär så skulle jag säga.
Snittar 104 döda/dygn. Ungefär 10 i Sverige om vi skulle ligga lika. Samma med inlagda. Vi ligger ungefär på 1/3 just nu..
Citera
2021-08-30, 22:06
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishstrongman
Vad är sirius? Vad har det med corona att göra?
Vem har skrivit något om Sirius?
Citera
2021-08-30, 22:06
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Undrar om någon kan svara på ifall vi kommer få fler restriktioner i sverige eller kommer man göra samma sak som danmark och ta bort de? Hur kommer det se ut i sverige under följande månaderna?

Citat:
sep,okt,nov och dec?

Ökningar, men knappast i närheten av förra året pga vaccinet.

Citat:

Ja, målet ska vara noll restriktioner framöver enligt mig.

Citat:

Ja.

Citat:

c19.se

Citat:
Tacksam för alla svar.
Citera
2021-08-30, 22:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Kan du leta upp 2002 och berätta för mig hur många som dog det året?
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag behöver inte ens leta. 98 000 dog under 2020, mot förväntade 92 000. I januari och februari så hade vi en underdödlighet det året. Men under april, maj och december hade vi en hög överdödlighet.

Du kan kolla själv på SCB
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/

Godnatt.

Den artikeln har nämnts tidigare i diskussionerna här på Flashback. Jag anser att Per Becker gör sig skyldig till just det som han anklagar andra för att göra.

Citat från Per Beckers debattinlägg i Dagens industri, 26:e maj 2020:
Med andra ord, för en oerhört stor del av befolkningen. Dessa rubriker är dock missvisande och artiklarna antingen undanhåller viktig information eller innehåller rena faktafel, samt missar en viktig poäng.
Per Becker ger en missvisande bild genom att undanhålla en fundamental komponent i dessa siffror. Och jag tror inte att han gör det omedvetet. Han är ju trots allt docent, och bör känna till bakgrunden till siffrorna.
Citera
2021-08-30, 22:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Danskarna e verkligen ett föredöme vad gäller vaccineringen och att verkligen få de unga att ta dessa vaccin. Någon som vet vad de berorr på? Är det media, marknadsföring, mindre befolkning, annan attiytid mot pandemin som gör att de ligger före Sverige (och andra länder)?

Kanske vaccinpass?

Om så, borde vi fundera på att kanske införa det i Sverige, under en kort tid, för att sedan kunna öppna upp helt. Jag har, tidigare varit skeptisk emot idén, men kanske det är den snabbaste vägen till att kunna öppna upp samhället helt?
Citera
2021-08-30, 22:20
Medlem
Vad är medelåldern på de som dör i covid nu?
Citera
2021-08-30, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Här kan du kolla. Bra sammanställning som kan sorteras på total andel/första dos/fullvaxxad.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Sverige bör i veckan gå om Israel avseende första dos. Vi har lite kvar att göra på andra dosen, men vi går ju inte ens ner i åldrarna än. Israel har för många ultraortodoxa för att klara ut en riktigt hög vaccinationsgrad. Har sagt det länge, men Norden är den plats där täckningen kommer vara högst.
I Sverige har vi dessutom väldigt hög immunitet genom infektion, så vi ligger faktiskt bättre till än Israel.

Om det räcker kan bara tiden utvisa

Tack, lättläst statistik. Men en smula missvisande då vissa länder kanske bara vaccinerar 18+, andra 16+, vissa 12+ och Israel som planerar vaccinera 5+ plus bosterdos.
Citera
2021-08-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ledtråd: Utomhus. De är mycket utomhus. Du blir inte smittad med ett virus utomhus, där luftmängden ör obegränsad. När jag ser folk gå runt utomhus, ibland t.om ensamma med munskydd på sig, då vet man att det är ett tvättäkta får som inte ens bemödar att kolla upp fakta. Käftsmäll på dessa!

En annan ledtråd är att det inte finns så många städer i Afghanistan. Och få utskänkningsställen om inte talibanerna stängt alla. Landet har låg befolkningstäthet. Kabul och…tja öken, sten, berg och sten.
Citera
2021-08-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det mesta pekar på att Sverige avvaktar med att ta bort de få restriktioner som finns. Vi har ju färre restriktioner än de flesta andra länder. Jag tror att man vill att alla som fått dos1 ska ha fått dos2 och det tar ju ett par veckor till.

Ungdomarna som tar vaccin nu är mest för att få ner spridningen.

Sedan tror jag att man börjar med dos3 under november för de äldre och riskgrupperna.

Först därefter försvinner alla restriktionerna om inget oväntat händer och det bör ju då bli lagom till julen.

Sedan i januari blir det obligatoriskt att jobba på kontor igen.
Låter ändå rimlligt idontknowmyself. Speciellt delen att alla ska tillbaka till kontoren. Känns väl ändå som att pandemin får sitt slut i år och att vi går mot en mer "Normal"" vardag igen nästa år, om nu ingenting oväntat uppstår.
Citera
2021-08-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Låter ändå rimlligt idontknowmyself. Speciellt delen att alla ska tillbaka till kontoren. Känns väl ändå som att pandemin får sitt slut i år och att vi går mot en mer "Normal"" vardag igen nästa år, om nu ingenting oväntat uppstår.
Det kommer nya pandemier det har forskaren Björn Olsén redan varnat för.
Citera
2021-08-30, 22:42
Medlem
Citat:

sep,okt,nov och dec?

Tacksam för alla svar.
Nästan alla konstaterade fall just nu är deltavarianten har jag för mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in