2021-08-30, 22:30
Medlem
droppas avatar
varit
Varit med när dom var nöjda med att hitta en piller burk. Sen kolla dom inte ens under en madrass där där låg en ak47a, 🙄
Citat:
Ursprungligen postat av kxogoh
Ni som haft husis för misstanke om brott av den lite mildare varianten, hur är det egentligen?
I filmer så vänder de ju upp och ned på bostaden, och när man läser diverse FUP angående mordfall så går de ju givetvis (med all rätt) igenom varenda lilla millimeter av bostaden med diverse tekniska och kemiska hjälpmedel. Men detta kan ju inte vara det normala, det faller ju på sin egna orimligthet, det skulle ju ÄTA resurser utan dess like. Eller?

Jag inser att detta är en "hur långt är ett snöre?"-fråga, så ska avgränsa mig lite med ett exempel.

Vi tar Håkan 24 år. Håkan var lite övermodig på stan och rökte cannabis på Stortorget, blev plockad av snuten och fick en husis som present. Eller så kan vi ta Pontus 45 år, som fick lite kleptomanfeeling och snodde en brödrost på Elgiganten bara för att kliva rätt in i väktaren, även här med en husis som resultat.

Vad händer nu, egentligen? Går de in med hazmat suits och portföljer, två knarkhundar, han den där blodstänksDexter på TV och börjar skruva isär allt till minsta beståndsdel? Skor klipps sönder, TV-apparater skruvas isär, glödlampor krossas, schampooflaskor töms, lister avlägsnas, ventilationen kryps in i, elkontakter i väggen skruvas bort, mjöl-, socker-, müsliförpackingar hälls ut för att gås igenom, minsta lilla elektronik skruvas isär för att kolla bakom varenda kretskort?

Eller var ligger ribban egentligen? Ni som fått sådana här trevliga oväntade besök (Gevaliajingel i bakgrunden), vad hände egentligen?
Citera
2021-08-30, 22:32
Medlem
Skulle jag gissa så tror jag inte de har en specifik arbetsmall utan riktar in sig på sådant de på förhand har bestämt sig att leta efter.

Det beror nog lite på vad de söker efter också. Letar de efter narkotika så skickar de med största sannolikhet in en hund som gör mycket av jobbet, det är enklast.

Är du misstänkt för IT brottslighet så är de fokuserade på att plocka med sig saker som dator, mobil, bärbara hårddiskar osv.

Misstänker de att du har du mördat någon i ditt hem så kommer de kamma igenom det mesta i jakt på spår osv.

Jag har aldrig haft husis men jag känner dem från min ungdom som har det.

Jag minns inte längre vad de var misstänkta för men det var folk högt uppsatta inom NSF på den tiden och jag kan väl säga så här att i deras fall så rev de nästan lägenheterna totalt utan att hitta något av värde, de gjorde dock inget bra jobb den gången med tanke på att de missade ett avsågat hagelgevär inkilat bakom ett element.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-08-30 kl. 22:53.
Citera
2021-08-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
varit
Varit med när dom var nöjda med att hitta en piller burk. Sen kolla dom inte ens under en madrass där där låg en ak47a, 🙄

Så med andra ord ska man gömma grejerna under en maddrass och ställa en pillerburk framför? Underbart
Citera
2021-08-30, 22:40
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ibland är de ju rena legender, snutarna. En bekant och hans tjej åkte bil fulla. De tog honom för rattfylleri och sa åt henne att köra hem bilen. Det gjorde hon, aspackad, haha.

Hahaha fyfan
Citera
2021-08-30, 22:41
Lite för noggranna skulle jag vilja påstå..!
Citera
2021-08-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
Lite för noggranna skulle jag vilja påstå..!

Nu blir jag nyfiken! Vill du dela med dig?
Citera
2021-08-30, 22:46
Medlem
droppas avatar
Citat:
Så med andra ord ska man gömma grejerna under en maddrass och ställa en pillerburk framför? Underbart
Mycket nöjda med sitt fynd. Så ingen mer anledning att leta. Många garv sen i soffan. Små stad och 20 år sen.
Citera
2021-08-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
Mycket nöjda med sitt fynd. Så ingen mer anledning att leta. Många garv sen i soffan. Små stad och 20 år sen.

Ser framför mig snutar som de i filmen Kopps haha.
Citera
2021-08-30, 22:51
Medlem
droppas avatar
Citat:
Ser framför mig snutar som de i filmen Kopps haha.
Jupp, bara deras fantasi som fick pistoler att fastna i träden
Citera
2021-08-30, 22:57
Medlem
sebnies avatar
Citat:
begränsade juridiskt och bara får leta efter sådant som brottsmisstankarna gäller

Nej finns ingen som helst begränsning.
Bi-information som det kallas, får letas och användas hur som helst. Har du blivit misstänkt för cannabis får de alltså leta igenom din dator efter piratkopierat om de vill också.

Det kan man göra t.ex. om någon blivit misstänkt för något - man hittar inget - och man inte vill betala för dörren eller liknande - leta om det finns andra brott.

Det är bara i USA som det finns begränsning på vad man får leta efter - då får man bara leta efter sådant som är relevant för husrannsakningstillståndet man fått av domstolen.

I sverige får t.om. polisen själva husrannsaka utan tillstånd eller begäran från åklagare, de kan gå in när som helst. Kallas fara i dröjsmål.
Citera
2021-08-30, 23:11
Medlem
Hemma hos mig så märkte jag knappt att de vart i något skåp då allt låg likadant som innan, hade precis sorterat sakerna i garderoben så hade märkt Om de pillat runt där. Hade dessutom kokain kvar i en garderob som låg kvar då det var sjukt utbankat, detta hittade de inte heller. Detta slängde jag dock efter då det var rena skiten. De tog mobilen jag hade på mig men såg inte att det låg en mobil kvar i min obäddade säng. Märkte dock att de vart inne och pillat på datorn av någon anledning
Citera
2021-08-30, 23:12
Citat:
Nu blir jag nyfiken! Vill du dela med dig?

Oj, utan att avslöja för mycket då detta är en början på något som visade sig bli väldigt stort för Sveriges narkotikabeslag (då för tiden..)

Men, hmm kan väl säga såhär då!
Att trots den s.k "lönndörren" som ej vart synlig med ögat eller dylikt samt ingen narkotikahund vid tillfället.
Så fann Polisen denne och resan började. 250g av detta, 300st sånna och en bong eller tre samt en och annan Pistol! Ingen, verkligen INGEN skulle kunna ha funnit denna gömma. Men jag antar att Grynvald och Hans polare hade varit med förut

Nu så lever Jag så laglydigt så, felparkerar inte ens så säpo. När ni läser detta, chillax
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in