2021-08-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Final.countdown
Det som kommer av det sunda förnuftet kallas idag för konspirationsteorier.
Ont är gott, lögn är sanning, sjukt är friskt, onormalt är normalt, upp är ner.
Och jorden är platt, det förstår ju vem som helst bara man använder sitt sunda förnuft.
Citera
2021-08-30, 12:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Skönt att Staten har span på befolkningen.

Fick idag detta sms. Jag är ovaccinerad.

Bra, ta chansen, speciellt om du inte haft covid-19 förut, men även då. Superimmunitet är aldrig fel!
Citera
2021-08-30, 12:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt, vi har ingen överdödlighet i Sverige, i år, tack vare vaccinet och trots Delta-varianten. Men 2020 så hade vi en överdödlighet.

Om nu delta ökar risken för allvarlig covid med en faktor 2.26 så hade det sett riktigt illa ut om vi inte varit vaccinerade.
Citera
2021-08-30, 12:44
Avslutad
Citat:
Korrekt, vi har ingen överdödlighet i Sverige, i år, tack vare vaccinet och trots Delta-varianten. Men 2020 så hade vi en överdödlighet.

Fel igen. Vid denna tid föregående år hade vi heller ingen överdödlighet. Den kom ikapp runt november / december. Ja. Vi har alltså gott med tid på oss för att få det du menar är en "överdödlighet" Vi hade en mindre överdödlighet sett till en 5 årsperiod i rena dödstal, men inte till relativ dödlighet, och synnerligen inte över en 20 årsperiod vilket jag tycker man kan titta på när det nu är självaste digerdöden som hälsar på.

Varför förvanskar du fakta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ala som oroar sig för en fjärde våg i höst. Var lugna. Enligt Johan Carlson får vi inte en fjärde våg i höst och det är bara en tidsfråga innan Sverige kan öppna.
För sommarens ökade smittspridning i västvärlden har väckt oro. Vaccineringen har inte dämpat smittan lika mycket som experterna och prognosmakarna trodde.

I Israel syns nu allt fler fullvaccinerade bland de svårt sjuka coronapatienterna, vilket kan betyda att skyddseffekten från vaccinen inte är så långvarig som vi trott.

I Sverige är nu smittotalen högre än i augusti förra året, och iva-inläggningarna har stigit något på sistone.

Trots det försämrade läget tror inte Johan Carlson att Sverige kommer att få en fjärde våg i höst, åtminstone inte i form av kraftigt ökande dödstal och vårdtryck.

I Europa syns hittills ingen avtagande vaccineffekt, och om andelen fullvaccinerade i befolkningen fortsätter att stiga så bör coronaviruset ha relativt liten möjlighet att ställa till skada, enligt Johan Carlson.
https://www.svd.se/johan-carlson-tidsfraga-innan-sverige-kan-oppna

Tegnell har ju också sagt samma sak. Ingen fjärde våg i höst. Jag känner att förtroendet för vad dessa herrar siar om inte är på topp dok.
Hoppas deras prognos är rätt! Deras förtroende ska ju vara skyhögt med tanke på deras positioner, även dessa herrar har haft fel liksom nästan alla andra också under pandemin. Får hoppas vi går tillbaka till en någorlunda normal vardag snart.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-inget-behov-av-en-tredje-spruta

Ingen tredje spruta enligt Tegnell än. Får se om det blir något av det eller inte. Nyttan av en tredje spruta är inte vetenskapligt belagt än.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och jorden är platt, det förstår ju vem som helst bara man använder sitt sunda förnuft.

Perfekt liknelse. De som bara använder sig av sitt sk. "sunda förnuft", förstår inte att det finns något bortom deras snäva "horisont".
Citera
2021-08-30, 12:45
Avslutad
Citat:
Suck, ytterligare ett troll, (eller ytterligare ett trollkonto).

6000 fler döda under 2020 än förväntat. Inte förvånande sticker april, maj och december ut.

Kan du leta upp 2002 och berätta för mig hur många som dog det året?
Citera
2021-08-30, 12:46
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Oavsett utbildningsnivå så är det väl en sanning att de flesta som tvekar inför att ta covid-19 vaccinet är de som har haft mest kontakt med de sk konspirationsteorierna?

För man märker ju när man frågar varför de inte vill ta vaccinet att de svarar med något som kommer från de olika konspirationsteorierna och påståendena som finns om covid-19 och som florerar runt i sociala media och som rykten mellan personer.
Följer man annat än den media som presenteras direkt i ens ansikte dvs main så förstår man att ngt inte står rätt till. Att vara kritisk kan vara bra och gräva lite själv är inte fel.
Citera
2021-08-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
I din värld ser det förmodligen ut såhär.
Jo precis, i din fantasivärld är allt som USA ropar ut i megafonen sant, bekvämt och härligt. Så pass sant att journalister inte behöver ställa kritiska frågor längre. Går ju snabbare med copy + paste.
Citera
2021-08-30, 12:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Kan du leta upp 2002 och berätta för mig hur många som dog det året?

Jag behöver inte ens leta. 98 000 dog under 2020, mot förväntade 92 000. I januari och februari så hade vi en underdödlighet det året. Men under april, maj och december hade vi en hög överdödlighet.

Du kan kolla själv på SCB
Citera
2021-08-30, 12:55
Medlem
Har skrivit det här tidigare här på forumet, men som ingen fortfarande har svarat på av dem som är förfärade över överdödligenheten.

Citat:
Enligt en Tysk studie så dör det bara i Sverige drygt 7500 varje år, och i hela EU ca 800 000.
https://www.svd.se/luften-dodar-8000-svenskar-per-ar

Så något jag tycker man kan fundera på är att dem officiella siffrorna från döda i Covid är ca 4,5 miljoner i världen och dem räknar med att mer än 10 miljoner dör av luftföroreningar varje år.
Så även om vi dubblerar antalet döda i Covid så kommer man inte upp i dem siffrorna, varför ser vi inga nedstängningar pga av luftföroreningar?
Senast redigerad av gunnar76 2021-08-30 kl. 13:00.
Citera
2021-08-30, 12:59
Medlem
Citat:
Om du vill veta om hjärtstopp råder jag dig till att söka den själv. Detta är en tråd om covid och du kan ju knappast begära att medlemmar i tråden ska undersöka annan dödlighet åt dig.
Oj, det var känsligt med frågor. Jag har inte begärt nånting. Ställde en fråga. Helt OK att du inte vill besvara den. En person utanför riskgruppen för Covid mellan 18-35 år har större chans att dö av plötsligt hjärtstopp än av covid kan jag isf meddela (utifrån de siffror som finns nu, kan ju förändras lite desto längre Delta härjar).

Citat:
Men för att ändå dra ditt intresse av hjärtstopp hos unga och någorlunda unga mot covid. Så kan man få hjärtmuskelinflammation av covid och även från vaccinet. Man kan få hjärtmuskelinflammation också även från en influensa, men risken är större efter covid. Av hjärtmuskelinflammation som kan ta mellan 3 till 9 månader att läka ut kan man få hjärtstopp. Så man kan ju i princip dö av hjärtstopp p.g.a. att man hade covid infektion för några veckor/månader sedan. Vet inte om det är så vanligt dok.
Hjärtmuskelinflammation kan man alltid få av virus och bakterier, inget nytt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in