2021-08-30, 21:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Gärna källa på, tack! För stämmer dina siffror, och de fastnat på 65 procent, av hela, befolkningen, som, överhuvudtaget, är vaccinerad, trots att de vaccinerar yngre barn, så räcker det inte till för att stoppa Delta-varianten. Rör siffrorna sig om bara den vuxna delen av befolkningen så ligger de ännu sämre till.

Istället för att ge en bosterdos, så borde de sträva efter att få så många vuxna som möjligt att vaccinera sig. Sverige ligger dock ca 10 procentenheter lägre, vad gäller vaccinationstäckning hos hela befolkningen. Men vi vaccinerar inte barn, i de inte de mellan 12 och 16, och i synnerhet inte de mellan 5 och 12 år, som Israel planerar att göra.

Du är väl medveten om att vaccinets verkningseffekt sjunker med tiden?

Dvs, ditt skydd på över 90% är nere på 16% efter 6 månader?

Precis som förra året så klappar vi för oss runt bröstet för att propagera hur världsbäst vår pandemihantering är. Inte för att sommaren förra året gjorde att vi hade en lägre smittspridning än denna sommar, och då hade vi över 60% fullvaccinerade.

Så hur blir hösten/vintern här i Sverige då?

Alla som vaccinerade sig för 6 månader sedan - 500k den 1 mars och 3800k den 1 juni - stämmer bra överens för perioden där vaccinets täckning är som lägst för oss i Sverige och räcker till den 1 december.

Precis som förra året så pekar vi på andra länder och beter oss som om det vore över igen. Skillnaden då var att vi trodde vi hade flockimmunitet i Sverige, och nu vaccinet som vi stolta har tagit.

Vaccinet hjälper mot svår sjukdom och död.

Det är inget mirakel dock med tanke på att det finns flertalet mutationer som har redan kringgått vaccinet och det har inte ens i närheten av samma långvarade skydd som naturlig infektion.

Jag väntar bara på hur det kommer explodera här i Sverige nu i höst. Tegnell och c/o har ju tutat i hela Sveriges befolkning att tar vi två sprutor så är det äntligen över. Precis som de tidigare löften om att det ska vara över, som piss svensken helt ignorant och naivt har redan glömt bort.

Hur många tror du kommer gå med på en tredje spruta, och eventuellt en fjärde och femte till våren? Sedan ska vi ta en spruta för varje ny mutation som dyker upp?

Själv anser jag att man enbart vaccinerar riskgrupperna och de äldre som behöver det. Du sprider fortfarande viruset även som vaccinerad, så det handlar mer eller mindre om att skydda dig själv.
Citera
2021-08-30, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
% for aldersgrupper der er blevet vaccineret/færdigvaccineret i Danmark kan ses her (scroll ned) ->
https://nyheder.tv2.dk/samfund/hvor-mange-er-vaccineret-i-danmark-nyeste-vaccinetal-overblik

*Plejehjem=äldreboende

Nu blev jag, faktiskt, imponerad! I de äldsta åldersgrupperna når man, minst mitt vaccinmål på 95 procent och även i det yngre grupperna, förutom de allra yngsta, så ligger man inte så långt ifrån 90 procents vaccintäckning.

Kanske kommer Danmark att klara sig bra!
Citera
2021-08-30, 21:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du är väl medveten om att vaccinets verkningseffekt sjunker med tiden?

Dvs, ditt skydd på över 90% är nere på 16% efter 6 månader?

Precis som förra året så klappar vi för oss runt bröstet för att propagera hur världsbäst vår pandemihantering är. Inte för att sommaren förra året gjorde att vi hade en lägre smittspridning än denna sommar, och då hade vi över 60% fullvaccinerade.

Så hur blir hösten/vintern här i Sverige då?

Alla som vaccinerade sig för 6 månader sedan - 500k den 1 mars och 3800k den 1 juni - stämmer bra överens för perioden där vaccinets täckning är som lägst för oss i Sverige och räcker till den 1 december.

Precis som förra året så pekar vi på andra länder och beter oss som om det vore över igen. Skillnaden då var att vi trodde vi hade flockimmunitet i Sverige, och nu vaccinet som vi stolta har tagit.

Vaccinet hjälper mot svår sjukdom och död.

Det är inget mirakel dock med tanke på att det finns flertalet mutationer som har redan kringgått vaccinet och det har inte ens i närheten av samma långvarade skydd som naturlig infektion.

Jag väntar bara på hur det kommer explodera här i Sverige nu i höst. Tegnell och c/o har ju tutat i hela Sveriges befolkning att tar vi två sprutor så är det äntligen över. Precis som de tidigare löften om att det ska vara över, som piss svensken helt ignorant och naivt har redan glömt bort.

Hur många tror du kommer gå med på en tredje spruta, och eventuellt en fjärde och femte till våren? Sedan ska vi ta en spruta för varje ny mutation som dyker upp?

Själv anser jag att man enbart vaccinerar riskgrupperna och de äldre som behöver det. Du sprider fortfarande viruset även som vaccinerad, så det handlar mer eller mindre om att skydda dig själv.

Du kanske har rätt i att det kommer och explodera i höst. Vi får väl se. Jag utesluter ingenting.
Citera
2021-08-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Är det ingen som har tänkt på när man tittar på nyhetsinslag från Afghanistan att covid inte verkar existera där, kanske är talibanerna klokare än ledarna i majoriteten av världens länder?

Inga säkerhetsavstånd och inga munskydd i folkmassan, de verkar inte bry sig om restriktioner.

Har en ung befolkning, färre personer med välfärdssjukdomar, majoriteten bor på landsbygden.
Citera
2021-08-30, 21:38
Medlem
Citat:
Nu blev jag, faktiskt, imponerad! I de äldsta åldersgrupperna når man, minst mitt vaccinmål på 95 procent och även i det yngre grupperna, förutom de allra yngsta, så ligger man inte så långt ifrån 90 procents vaccintäckning.

Kanske kommer Danmark att klara sig bra!
Danskarna e verkligen ett föredöme vad gäller vaccineringen och att verkligen få de unga att ta dessa vaccin. Någon som vet vad de berorr på? Är det media, marknadsföring, mindre befolkning, annan attiytid mot pandemin som gör att de ligger före Sverige (och andra länder)?
Citera
2021-08-30, 21:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är som det är. Undras vad som hände med MSB:s utskick för 15 miljoner med covidinformation till bland annat somalierna tog vägen? Synd om ungdomar som växer upp med sådant. Regeringen få väl ösa på med 15 miljoner till och ge ut information om vaccinet, blir ju billigare än att ha dem drällandes på IVA.

Bortkastade pengar.

Liksom Mena-Klientelet så finns det en inbyggt spärr mot att ta samhällsinformation på allvar. De flesta tror att det är ett sätt att komma efter dom. Men vi har sett samma fenomen i Ryssland t.ex. där man helt enkelt inte går till vaccination bara för att det finns en jätteklyfta mellan medborgare och eliten som bestämmer. Så ser det ut överallt i alla länder som har odlat stort missnöje med en centraliserat makt.
Citera
2021-08-30, 21:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Du kanske har rätt i att det kommer och explodera i höst. Vi får väl se. Jag utesluter ingenting.

Förhoppningsvis inte.

Men det sa jag även förra året och tji stod vi där med byxorna nere.

Mitt största frågetecken ligger just vid hur vi ska få ytterligare 4 miljoner att ta en tredje spruta före den 1 december? Sedan så sjunker inte skyddet likadant för alla heller.

Ta sprutan.

Men jag tror det inte är så bra med vaccinpass med allt vi vet. Har inte handeln gått ner på vissa sektorer i Frankrike pga av den? (jag vet att de demonstrerar sedan deras nationaldag mot det)
Citera
2021-08-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Är det ingen som har tänkt på när man tittar på nyhetsinslag från Afghanistan att covid inte verkar existera där, kanske är talibanerna klokare än ledarna i majoriteten av världens länder?

Inga säkerhetsavstånd och inga munskydd i folkmassan, de verkar inte bry sig om restriktioner.

Ledtråd: Utomhus. De är mycket utomhus. Du blir inte smittad med ett virus utomhus, där luftmängden ör obegränsad. När jag ser folk gå runt utomhus, ibland t.om ensamma med munskydd på sig, då vet man att det är ett tvättäkta får som inte ens bemödar att kolla upp fakta. Käftsmäll på dessa!
Citera
2021-08-30, 21:45
Medlem
Futuretraders avatar
Undrar om någon kan svara på ifall vi kommer få fler restriktioner i sverige eller kommer man göra samma sak som danmark och ta bort de? Hur kommer det se ut i sverige under följande månaderna?

sep,okt,nov och dec?

Är det en bra ide att göra som danmark? eller kommer de att ångra sig?

Har vi delta viruset i sverige?

Var kan man se statistik över antalet nya covidfall etc.

Tacksam för alla svar.
Citera
2021-08-30, 21:46
Medlem
Vad är sirius? Vad har det med corona att göra?
Citera
2021-08-30, 21:50
Medlem
För var dag som går så ser/träffar jag fler och fler idioter som är väck i plocken. De tränger ihop sig med varandra och berättar om hur duktigt färdigvaxxade de är, och om hur snabbt de drog till Seichellerna efter 2:a sprutan....
Citera
2021-08-30, 21:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Gärna källa på, tack! För stämmer dina siffror, och de fastnat på 65 procent, av hela, befolkningen, som, överhuvudtaget, är vaccinerad, trots att de vaccinerar yngre barn, så räcker det inte till för att stoppa Delta-varianten. Rör siffrorna sig om bara den vuxna delen av befolkningen så ligger de ännu sämre till.

Istället för att ge en bosterdos, så borde de sträva efter att få så många vuxna som möjligt att vaccinera sig. Sverige ligger dock ca 10 procentenheter lägre, vad gäller vaccinationstäckning hos hela befolkningen. Men vi vaccinerar inte barn, i de inte de mellan 12 och 16, och i synnerhet inte de mellan 5 och 12 år, som Israel planerar att göra.

Här kan du kolla. Bra sammanställning som kan sorteras på total andel/första dos/fullvaxxad.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Sverige bör i veckan gå om Israel avseende första dos. Vi har lite kvar att göra på andra dosen, men vi går ju inte ens ner i åldrarna än. Israel har för många ultraortodoxa för att klara ut en riktigt hög vaccinationsgrad. Har sagt det länge, men Norden är den plats där täckningen kommer vara högst.
I Sverige har vi dessutom väldigt hög immunitet genom infektion, så vi ligger faktiskt bättre till än Israel.

Om det räcker kan bara tiden utvisa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in